Alle vernieuwingen in Les Trois Vallées (2021/2022)

Henri op 18 oktober 2021· 16 reacties

De nieuwe verbindingslift tussen Orelle en Val Thorens (foto: orelle.net)
De nieuwe verbindingslift tussen Orelle en Val Thorens (foto: orelle.net)

Fans van het Franse skigebied Les Trois Vallées kunnen zich verheugen op heel wat vernieuwingen voor aankomende winter. Naast het megaproject van twee nieuwe gondels in Orelle is er ook in Val Thorens, Les Menuires en Brides-les-Bains hard gewerkt. Ik heb alle nieuwtjes op een rijtje gezet.

Directe verbinding tussen Orelle en Val Thorens via Cime Caron

We moesten er even op wachten, maar aankomende winter zijn de gondels in Orelle eindelijk klaar. De bouw hiervan is ongetwijfeld het grootste project van het skigebied dit jaar. De capaciteit van de 3 Vallées Express vanuit Orelle uit 1995 was niet meer toereikend. De komst van de nieuwe 10-persoons gondel Orelle moet dit probleem oplossen. De capaciteit van de nieuwe lift is verdubbeld tot een maximum van 2500 personen per uur. In twee (losse) secties kun je vanuit Orelle op 888 meter via Plan Bouchet de top van de Cime Caron op 3200 meter bereiken. De Rosaël stoeltjeslift wordt met de komst van de gondel flink ontlast. Met een snelheid van maar liefst 7 meter per seconde sta je voortaan in 20 minuten helemaal boven. Daarbij overbruggen de gondels in totaal dus maar liefst 2282 hoogtemeters. Duizelingwekkende cijfers!

Foto: orelle.net
Foto: orelle.net

Nieuw sportcentrum in Val Thorens
Naast de vele nieuwe skiliften is er ook geïnvesteerd in een geheel nieuw multifunctioneel sportcentrum midden in Val Thorens. Het gebouw met de vorm van een snowboard zal in december 2022 openen. Meer info over het nieuwe sportcomplex lees je in dit nieuwsartikel.

De verbinding vanuit de Mauriënnevallei wordt met de komst van de “Orelle” en “Orelle - Caron” gondels sterk verbeterd. Naast de lange bergweg omhoog naar Val Thorens bestaat er dus vanaf nu de mogelijkheid om vanuit Orelle met een aaneenschakeling van gondels het dorp op 2300 meter hoogte te bereiken. Na het nemen van de nieuwe Orelle en Orelle – Cime Caron gondels moet je vervolgens met de Cime Caron pendelbaan en de Caron gondel naar beneden naar Val Thorens. Het laatste stukje naar het dorp kun je met de Cairn gondel afleggen. De route duurt iets minder dan drie kwartier. Je bagage mag je natuurlijk ook meenemen in de gondels.

Vertraging

De nieuwbouw van de gondels stond eigenlijk al veel eerder op de planning, maar door onvoorziene omstandigheden was het project meerdere keren vertraagd. Door problemen met een beschermde plant moest het lifttracé noodgedwongen worden aangepast, waardoor de bouw een jaar was uitgesteld. Vorig jaar gooide corona ook nog eens roet in het eten. Ondanks alle problemen zullen de nieuwe liften dus begin december openen.

Rechts in het groen de twee nieuwe gondels vanuit Orelle. In geel de route met de overige gondels om in Val Thorens te komen.
Rechts in het groen de twee nieuwe gondels vanuit Orelle. In geel de route met de overige gondels om in Val Thorens te komen.

Toerskizone Val Thorens

Vanaf aankomende winter kunnen wintersporters in Val Thorens kennis maken met het toerskiën in een nieuwe gezekerde en gemarkeerde toerskizone in de Borgne sector (groen omcirkeld links in het kaartje hierboven). Het startpunt van de klim ligt bij de Plein Sud sector. De zone bestaat uit één geprepareerde stijgroute met twee afdaalmogelijkheden, waarvan er eentje niet is geprepareerd. Het terrein is ideaal voor groepen die het skitoeren willen leren en het in een veilige omgeving willen oefenen. Hier kun je in alle rust de essentiële onderdelen die bij het skitoeren komen kijken leren, zoals het omgaan met een 3-eenheid en het in praktijk brengen van je lawinekennis.

Herstructurering La Masse (Les Menuires)

Iets verderop in Les Menuires is men de afgelopen tijd flink bezig geweest met de herstructurering van het La Masse deelgebied. Een nieuwe 10-persoons gondel van Leitner zorgt ervoor dat je in één keer vanuit het dal naar de top van de Pointe de la Masse op 2804 meter hoogte kunt komen. De Masse 2 gondel en de Rocher Noir en Lac Noir stoeltjesliften zijn afgebroken (alledrie rood gemarkeerd in het kaartje hieronder). Meer over de nieuwe gondel lees je hier.

Herstructurering van het La Masse deelgebied in Les Menuires
Herstructurering van het La Masse deelgebied in Les Menuires

Nieuwe cabines voor de Olympe gondel vanuit Brides-les-Bains naar Méribel

Het is nog niet gedaan met de vernieuwingen in Les Trois Vallées dit jaar, want ook over het verderop gelegen Brides-les-Bains is er nieuws te melden. De Olympe gondel zorgt al sinds 1992 voor de verbinding van het laaggelegen kuuroord met Méribel, maar was niet meer van deze tijd. De antieke cabines werden in het voorjaar verkocht. De opbrengst werd besteed aan maatregelen zoals herbebossing wat voor meer biodiversiteit in de regio zal zorgen. De nieuwe cabines die we vanaf deze winter zullen aantreffen zijn comfortabeler en bieden meer ruimte. Van 21 tot en met 23 december zal de gerenoveerde lift feestelijk worden geopend.

De oude cabines van de Olympe gondel in Orelle zijn inmiddels verkocht (montagne-ete.meribel.net)
De oude cabines van de Olympe gondel in Orelle zijn inmiddels verkocht (montagne-ete.meribel.net)

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Om het overzicht nog wat verder te completeren: in La Tania hebben de piste en de beginnerslift (vervangen door een ‘tapis roulant’) van plaats gewisseld; in ieder geval is op de La Masse naast een nieuwe lift ook serieus geïnvesteerd in de vernieuwing, verbetering, en uitbreiding van de kunstsneeuw apparatuur.

Wat ik nou totaal niet begrijp is waarom ze de roche noir afbreken en daar niet de masse 2 voor in plaats zetten.
Als je nu de zwarte piste pakt of via het hoofdplein van Les Menuires helemaal naar beneden gaat kom je in een doodlopend veldje uit waar eerst die roche noir lift stond!?
Wij zaten halverwege Les menuires waar wij de keuze hadden om de nieuwe Bettex lift naar het centrum te pakken of de oude lift Tortellet die ik liever nooit pak…
Maar als wij in de ochtendzon van La Masse wilden genieten pakten wij met tegenzin de roche noir, traag en oude rotlift…maar wel een lift niet te min!
Mensen die nu daar verblijven of over de brug gaan op het plein hebben nu nog maar slechts 2 keuzes!

*bericht bewerkt door Freerider op 19 okt 2021 10:31

Het geplande scenario vertoont gelijkenissen met de verbouwingen op de Patscherkofel in Oostenrijk. Een aantal (gedateerde) liften worden vervangen door een efficiënte gondel met een groot aantal hoogtemeters die nagenoeg alle pistes ontsluit.

Blijkbaar wordt de eerste sectie van de cabinelift toch behouden, ik vermoed om beginners iets meer mogelijkheden voor te schotelen.

Wat ik nou totaal niet begrijp is waarom ze de roche noir afbreken en daar niet de masse 2 voor in plaats zetten.

Freerider op 19 okt 2021 10:29

De afbraak van de Roche Noir stoeltjeslift lijkt mij ook niet meteen de verstandigste zet. Een aantal pistes worden minder interessant om te nemen en in Les Menuires zijn de mogelijkheden om het gebied van La Masse te betreden in ieder geval minder eenvoudig geworden. Ik kan me moeilijk inbeelden dat dit relatief gezien een grote kostenpost zou zijn.
@Henri: worden alle oorspronkelijke pistes behouden in de herstructurering?

@Freerider. Leuk je weer eens te treffen. Ik vind het vanuit Preyerand altijd wel leuk als ochtend opstart. Korte afdaling richting Tortellet (de laatste in zijn soort). Relaxed omhoog richting Croisette. Vanuit Croisette weer richting Preyerand, voor de afdaling links bochtje om en onder het tunneltje door richting de start van La Masse en 2 andere liften richting de hoogte van Croisette. Eer jij met de oude Roche Noire boven zit (zat) zit ik al bovenop La Masse. De snelheid van de nieuwe liften gezien?

Hen48

@Mathijs! ik vermoed dat alle pistes worden behouden ja.

@Mathijs! Alle pistes worden behouden.

@Freerider. Leuk je weer eens te treffen. Ik vind het vanuit Preyerand altijd wel leuk als ochtend opstart. Korte afdaling richting Tortellet (de laatste in zijn soort). Relaxed omhoog richting Croisette. Vanuit Croisette weer richting Preyerand, voor de afdaling links bochtje om en onder het tunneltje door richting de start van La Masse en 2 andere liften richting de hoogte van Croisette. Eer jij met de oude Roche Noire boven zit (zat) zit ik al bovenop La Masse. De snelheid van de nieuwe liften gezien?

Hulst op 19 okt 2021 14:58

Het grappige is dat de snelheid van de Rocher Noir hoger lag dan die van de Tortollet.

Wat ik nou totaal niet begrijp is waarom ze de roche noir afbreken en daar niet de masse 2 voor in plaats zetten.
Als je nu de zwarte piste pakt of via het hoofdplein van Les Menuires helemaal naar beneden gaat kom je in een doodlopend veldje uit waar eerst die roche noir lift stond!?
Wij zaten halverwege Les menuires waar wij de keuze hadden om de nieuwe Bettex lift naar het centrum te pakken of de oude lift Tortellet die ik liever nooit pak…
Maar als wij in de ochtendzon van La Masse wilden genieten pakten wij met tegenzin de roche noir, traag en oude rotlift…maar wel een lift niet te min!
Mensen die nu daar verblijven of over de brug gaan op het plein hebben nu nog maar slechts 2 keuzes!

Freerider op 19 okt 2021 10:29

Daar zijn een aantal redenen voor te bedenken (en ruimte is er daar maar eentje van). Niettegenstaande dat zal ik de Rocher Noir ook missen - niet vanuit een ‘customer experience’ oogpunt (traag en oncomfortabel, om maar vast twee minpunten te noemen) maar gaf een prima ontsluiting tot de Rocher Noir als ‘opwarm piste’ en was de perfecte indicator omtrent de drukte in Les Menuires: alle stoeltjes bezet betekende lange rijen elders.

Gelukkig hebben we de foto’s nog…

null

@Hulst ja we leven nog ;) zit al wel 2 jaar nu bijna aan een wintersport infuus/overleving modus :P

Ik mis de wintersport boven alles het meeste en ik moet nog maar zien of het dit seizoen allemaal nog wel door gaat…de voorpret is er momenteel nog niet :(

We gaan voor het eerst de 2de kerst week na oud en nieuw naar la plange toe met onze vrienden…en om het gemis in te halen zou ik heel misschien nog wel in maart een keer naar L3V willen gaan met andere vrienden.

De tortellet lift is ook traag, ik geloof niet dat de rocher noir een minder snelle route is naar de top van La masse :P
Als je uit de masse 1 lift komt dan skie je ook voorbij de rocher noir richting de masse 2 lift.
En in de nieuwe situatie word het er niet beter op als er nog maar 1 enkele lift aanwezig is die je naar boven brengt als er langere wachtrijen zullen ontstaan in de ochtend.ben je daar het meeste tijd kwijt :)

@Freerider. Leuk dat je nog steeds zo betrokken bent bij de nieuwe ontwikkelingen in Les Menuires. Terecht dat je de voorpret wat tempert. Ik moet het ook nog maar zien, het zijn rare tijden. De vraag is ook of we het wel redden met inentingen van juni jl. Hopelijk redden jullie het voor La Plagne, dan kunnen wij hopen op eind januari voor Trois Vallees.

Hen48

Trois vallees staat nog steeds hoog op mijn bucketlist! Veranderen deze liften nog iets qua beste uitvalsbasis (voor zover je al ‘slecht’ kon zitten natuurlijk) eind maart?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 Ik ga, ijs en weder (en virus) dienende eind januari voor de 13e of 14e maal naar Trois Vallees met Les Menuires als uitvalsbasis. Persoonlijk vind ik dat een uitstekende basis, omdat het gebied zelf al erg groot is en je vanuit alle accomodaties vrijwel tegelijk de pistes op kunt. Het is sneeuwzeker je kunt van daaruit, ook afhankelijk van de weerssituatie, je keuze maken of je de richting Val Thorens, dan wel Meribel/Courchevel gaat. Bij veel wind ligt een keuze voor Val Thorens bijvoorbeeld niet voor de hand. Kun je om wat voor redenen niet naar de andere dalen dan blijf je in het dal van Menuires/Saint Martin de Bellville met prachtige afdalingen. De accomodaties in Les Menuires zijn over het algemeen ook minder duur dan in de andere gedeelten. La Masse, bereikbaar vsnuit Les Menuires, is in feite een solitair gebeuren dat vooral 's ochtends met de ligging in de zon prachtig is. Er valt nog veel meer te melden maar dit zijn enkele van mijn eigen langjarige ervaringen.

Hen48

Die rocher noir was uit 1979. Snelheid 2 m/s!

De Tortollet is uit 2002 en draait ook met 2 m/s. https://www.skiresort.nl/skigebied/les-3-vallees-val-thorens…

Die rocher noir was uit 1979. Snelheid 2 m/s!

DrPhil op 24 okt 2021 13:11

2.3m/s om precies te zijn 😉
(bron: https://www.remontees-mecaniques.net)

Blij om te zien dat de langzame stoeltjesliften bijna uitgeroeid zijn in Les 3 Vallees.
Alleen nog de Bouchet & Col in Valtho, Tortollet in Menuires en Roc Merlet & (onbegrijpelijk 2 jaar geleden nog geplaatst) Grandes Combes in Courchevel. Méribel is helemaal vrij van langzame stoeltjesliften.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie