BEWintersporters is ook beschikbaar op wintersporters.be
sluiten

Uitgelichte berichten

Wintersport eentonig? Nooit!

17 jan 2017

Neem ons op ons woord, er valt nog zoveel te ontdekken. Met skihelden als Candide Thovex, Glen Plake, Shane Mc conckey et Wayne Wong krijgen de skilatten opnieuw hoog aanzien in het snowpark, en ook jij bent nooit te oud om de kick te voelen. En waarom niet afwisselen afhankelijk van het weer en speelterrein? Haal je board uit de kast om de eerste te zijn die de verse sneeuw doorklieft maar laat twee latten jouw niet tegenhouden om hetzelfde te doen. Tijd genoeg om te leren en je stijl te verbeteren, want wie niet af en toe switcht van stijl blijft steken. .. Hieronder tippen we de leukste bestemmingen om je nieuwe skistijl onder de knie te krijgen.Freeride in maagdelijk witte poederZin in poedersneeuw en maagdelijk witte hellingen? Maak van de bergen jouw terrein! Om op verkenning te gaan, is enkel het beste goed genoeg: technische kleding en materiaal, bescherming en veiligheidsuitrusting. Maak je eigen spoor en ervaar absolute vrijheid. Nog op zoek naar een geschikte outfit? Klik hier om het uitgebreide assortiment bij Decathlon te ontdekken.Decathlon tipt je volgende bestemmingen voor je ultieme Freeride experience: Paradiski (La Plagne en Les Arcs)Arlberg (St. Anton, Lech, Zurs)Alpe DhuezQuatre ValleesSerre ChevalierCourmayeurPiemonte (Limone)Freestyle in het snowparkEen verlangen om te laten zien wat je kan? Welkom in het snowpark! Halfpipe, rails of modules, alle mogelijkheid om je creativiteit te laten spreken. Hippe kleding, bescherming, aangepaste ski’s of snowboards: van je helm tot de tip(pen) van je ski’s of snowboard, waag de sprong ! Nog op zoek naar een betaalbare outfit? Dan kan je hier terecht bij Decathlon.Decathlon tipt je volgende bestemmingen voor je freestyle vakantie:AvoriazStubaier GletscherLaaxLivignoOp de pisteMet familie of vrienden, op zoek naar de perfecte bocht in volle snelheid of juist in rustige bochten… Verken zelfs de kleinste hoek van het skidomein! Iedereen kan veilig van wintersporten genieten dankzij ons gamma van technische producten, aangepast aan jouw wensen. Zie elk terrein onder ogen op de ski’s of op een snowboard en maak je beste herinneringen op de piste. Een betaalbare wintersport outfit vind je dan ook hier.Hurry, the mountains are calling…

Fysieke voorbereiding op wintersport

Steven- op 17 jan 2017 · 8 reacties

Het is zover, je hebt je skivakantie geboekt en je hebt er veel zin in. Maar intussen nadert die skivakantie met rasse schreden en raak je wat in paniek over je fysieke paraatheid. De voornemens van 2016 om meer te sporten heb je mogelijk omwille van allerlei (drog)redenen niet kunnen waarmaken. Hoe kan je jezelf, in die paar weken die je resteren tot je skivakantie, toch nog een beetje fysiek pimpen? De vijf basiseigenschappen waar de focus op moet liggen zijn uithouding, kracht, lenigheid, snelheid en coördinatie. Tijdens je voorbereiding dient je aandacht te gaan naar het geheel van deze eigenschappen. Deze staan immers niet los van elkaar. Het is beter om een beetje vooruitgang te maken in elk van de 5 componenten dan een grote vooruitgang op slechts enkele ervan. UithoudingUithouding slaat op het vermogen om gedurende een bepaalde tijd een belasting vol te houden. Hoe beter je uithouding, hoe groter je vermogen en dus hoe langer je de belasting kan volhouden. Zo’n belasting kan statisch of dynamisch zijn en aëroob of anaëroob. Een veelgebruikte manier om het uithoudingsvermogen te testen is een anaërobe condietest. Tijdens deze test worden redelijk korte maar intense sportinspanningen gevraagd waardoor de zuurstofaanvoer naar de spieren kleiner wordt dan het zuurstofverbruik bij verbranding van de glucose in de spieren. Dit onevenwicht zorgt ervoor dat het lichaam melkzuur aanmaakt. Aan de hand van de bepaling van je melkzuurproductie wordt dan je uithoudingsvermogen gemeten. Hoe verbeter je nu je uithouding? Dit doe je het beste door geregeld een continue belasting zoals fietsen of lopen langdurig vol te houden. Hierdoor went je lichaam aan de langdurige inspanning en zal de algemene energievoorziening voor de spieren verbeteren. Als je er een gewoonte van maakt om geregeld te gaan lopen dan zal je uithouding snel verbeteren. Ook inline skaten of schaatsen zijn uitstekende sporten die uithouding combineren met een zelfde vloeiende bewegingstechniek als skiën. Kracht en SnelheidEen mensenlichaam ontwikkelt kracht dankzij spieren. Tijdens het skiën worden vooral je beenspieren aangesproken maar ook je buik- , romp- en armspieren. Daarom is het belangrijk om je tijdens je conditietraining te focussen op deze spiergroepen. Hoe sterker je spieren, hoe sneller je je lichaam in beweging kan brengen. Je reactiesnelheid zal ook verbeteren wat zeer handig is om tijdens het skiën te corrigeren. Geschikte sporten om je kracht te verbeteren zijn bijvoorbeeld fitnessoefeningen, zoals planken, en gevechtssporten.LenigheidZelfkennis is het begin van alle wijsheid. U raadt het al, lenigheid is een eigenschap waar ondergetekende minder goed op scoort. Juist daarom wil ik het belang ervan benadrukken. Lenigheid is immers een basisvereiste voor een optimaal bewegend lichaam. Hoe leniger je bent, hoe beter je lichaam in staat zal zijn om bewegingstechnieken, zoals het skiën, correct uit te voeren en hoe kleiner de kans op kwetsuren. Sporten die de lenigheid bevorderen zijn bijvoorbeeld yoga en gevechtssporten.CoördinatieHoe meer bewegingservaring je lichaam opdoet, hoe beter je motorische vaardigheden en dus je coördinatie zal zijn. Hoe beter je coördinatie, hoe sneller je jezelf nieuwe bewegingen zal kunnen aanleren en je skitechniek zal verbeteren. Daarom is het zeker gunstig om wat variatie in je conditietraining te brengen door verschillende sporten te beoefenen. Een leuke sport die veel nieuwe bewegingen bevat, is bijvoorbeeld animal flow.Optimaal voorbereidAl deze eigenschappen helpen je om jezelf snel aan te passen aan de specifieke omstandigheden tijdens je skiverlof. De hele dag skiën, of sporten in het algemeen, is iets wat je niet gewoon bent. Ook je evenwichtsgevoel wordt gedurig uitgetest doordat je van een stapbeweging de switch maakt naar een glijbeweging. Daarbovenop doe je dit in een specifiek bergklimaat wat het ook extra belastend maakt. Een belangrijk voordeel van in goede vorm te verkeren, is dat je automatisch beter gaat skiën. Een goede basisconditie stelt je immers in staat om sneller je techniek te verfijnen.Eénmaal in de bergen, is het een goede gewoonte om alvorens de latten aan te binden een kleine preskigymnastiek te doen. Enkele nuttige stretchoefeningen om meermaals uit te voeren zijn bijvoorbeeld; armen en benen losschudden, armen vooruitgestrekt en polsen draaien gevolgd door op schouderhoogte naar achteren te plooien waarbij de schouderbladen naar mekaar toe worden geduwd, door de knieën zakken en als laatste de romp afwisselend links en rechts roteren. Ook al heb je geen maandenlange work-out gedaan, een stretching is altijd nuttig om je lichaam voor te bereiden op de fysieke inspanningen.Last but not least, vergeet vooral niet om je drinkvermogen goed te trainen want ook dat is een essentiële vaardigheid om alles uit je skiverlof te halen. En met drinken bedoelen we uiteraard de opname van water ;o)Welke andere oefeningen helpen jullie klaarstomen voor de wintervakantie? Heb jij je dit jaar voldoende voorbereid?

Ansichtkaartenweer

op donderdag 19 januari · 14 reacties

Wat een topdag was het gisteren! Met open mond heb ik naar de webcams zitten kijken nadat de laatste wolken waren verdwenen. Wat overbleef was veel sneeuw, een kraakheldere lucht en heel veel zon. De komende dagen zijn nauwelijks anders met veel zon. Sneeuw krijgen wel de westelijke Italiaanse... » lees meer

Weerman Roel

Accommodaties

Vertrek

Laatste weblog berichten