Nieuwe ontwikkelingen in Les Sybelles

WouterVdB op 12 november 2020· 26 reacties

Foto: FB Sybelles.ski
Foto: FB Sybelles.ski

Het Franse skigebied Les Sybelles heeft deze zomer stevig flink geïnvesteerd in een nieuwe lift en de kunstsneeuwvoorziening. Het 4e grootste aaneengesloten skigebied van Frankrijk pakt daarmee een punt van vaakgehoorde kritiek aan: verbindingen met sleepliften.

Sleepliften als achilleshiel

Toen in 2003 de verbinding tussen Saint-Sorlin, Le Corbier en La Toussuire langs het pointe d’Ouillon werd gerealiseerd was er hevige weerstand van lokale milieu- en landschapsverenigingen. Tot dan was de Ouillon een maagdelijke zone zonder pistes of liften. Om de impact op het landschap en het milieu te beperken, hebben de liftmaatschappijen van Le Corbier, La Toussuire en Saint-Sorlin d’Arves toen geopteerd om de verbindingen bij voorkeur te realiseren met sleepliften. In dat jaar werden achtereenvolgens de sleepliften Niéblas, Deux Croix en Torret gebouwd. Het duurde maar enkele jaren voor de capaciteit van deze liften niet meer volstond. Zowel de TKE Deux Croix als TKD du Torret kregen er een tweelingbroer bij, de TKE Niéblais werd zelfs verdriedubbeld.

Een vaak gehoord punt van kritiek over Les Sybelles is dat deze sleepliftverbindingen nogal ‘geknutseld’ aanvoelen. Het is in dat kader dat in 2015 een investeringsplan werd voorgesteld waarin het optimaliseren van deze verbindingen prioriteit heeft. De eerste realisatie daarvan zagen we vorig jaar met de bouw van de Deux Croix zetellift, ter vervanging van één van de Deux Croix sleepliften. In augustus van dit jaar is men gestart met de vervanging van de Torret sleepliften.

Toekomstbeeld: TSD6 Gaston Express (Sybelles.ski)
Toekomstbeeld: TSD6 Gaston Express (Sybelles.ski)

Nieuwe 6-persoons zetellift

Het zal geen enkele skiër in Les Sybelles ontgaan zijn: de Torret slepers waren Franse ‘lanceersleepliften’ pur sang. Vaak stonden er wachtrijen die maar moeizaam vooruitgingen omdat beginners behoorlijk wat moeite hadden met de opstap én de twee bochten in het parcours. Met de bouw van een nieuwe 6-persoons zetellift wordt de rit aanzienlijk comfortabeler én bovendien een aanzienlijk sneller. De fabrikant is het Zwitserse Bartholet dat eerder vorig jaar de Mont Corbier zetellift heeft gebouwd. De kosten van deze investering bedragen 4.6 miljoen euro.

Bij wijze van hommage aan Gaston Maulin heeft men deze lift de ‘Gaston Express’ gedoopt. Gaston Maulin was de ondernemer die de onafhankelijke skigebieden van Saint-Sorlin, Le Corbier en La Toussuire heeft verbonden met elkaar; hij wordt terecht bestempeld als de geestelijke vader van Les Sybelles. Terzelfder tijd wordt het vertrek van de Niéblais sleepliften verlengd tot in de kuil aan het einde van het snowpark en de picknickbanken. Zo behoort het korte stukje omhoog stappen tot het verleden en integreert dit beter met de nog te bouwen télécabine die Saint-Sorlin rechtstreeks met de Ouillon zal verbinden (zie verder in dit artikel).

Liftprojecten Les Sybelles
Overzicht van de projecten in Les Sybelles

Uitbreiding kunstsneeuwinstallaties, pistemodellering en andere toekomstige projecten

De bouw van de Gaston Express is niet de enige investering die op de planning stond:

  • Verbetering van de sneeuwzekerheid op de verbinding La Toussuire - Ouillon door de installatie van sneeuwkanonnen op de Chamois piste;
  • Men heeft een aanbesteding uitgeschreven voor het ontwikkelen en uitbaten van zomeractiviteiten op het Pointe d’Ouillon. De resultaten van deze aanbesteding worden verwacht in december dit jaar. De oplevering is gepland voor de zomer van 2022. In Saint-Sorlin zal je volgende zomer (2021) al kunnen klimmen op een nieuwe klimmuur en een ritje maken met mountainkarts. De gemeente Saint-Sorlin investeert hier bijna 170.000euro in;
  • Landschapsmodellering op de pistes Edelweiss en Panoramique: de Edelweiss en Panoramique brengen je vanaf de Ouillon rechtstreeks naar Saint-Sorlin dorp zonder dat je hiervoor nog extra liften moet nemen. Het exploiteren van deze pistes is niet zo vanzelfsprekend omdat het laatste deel van deze pistes over de route van de Col du Croix de Fer loopt. Men wil hier een stuk van vermijden maar daar zijn landschapsingrepen (i.e. afvlakken en terrasseren) voor nodig. Hier heeft men begin dit jaar een vergunningsaanvraag voor ingediend die echter is afgewezen. Wordt nog vervolgd;
  • Een nieuwe rode piste in Saint-Colomban-des-Villards: de Culaz piste vertrekt bij de aankomst van de Mont Cuinat sleeplift en sluit dan aan op de bestaande piste Techette. Het moet wel gezegd zijn dat deze piste vroeger al op de kaarten heeft gestaan maar dan om onbekende reden verdwenen is;
  • Om een rechtstreekse, snelle verbinding vanuit Saint-Sorlin naar de Ouillon te hebben, zitten er plannen in de pijplijn om een nieuwe liftverbinding vanuit Saint-Sorlin dorp te bouwen. Vandaag moet je om vanuit Saint-Sorlin naar het Pointe d’Ouillon te gaan niet minder dan drie liften nemen die bovendien op windgevoelige plaatsen staan. Men zou deze 10-persoons gondelbaan, genaamd Sapinière, in 2021 in gebruik willen nemen.

WouterVdB
schrijft voor wintersport.be. Droomt het ganse jaar over poeder, carven en après-ski.

Plaats een reactie

Interessante ontwikkelingen die dit gebied absoluut een impuls zullen geven. Met name die nieuwe lift vanuit saint Sorlin zou de boel boven toch behoorlijk ontlasten. Dat er voor sleepliften is gekozen bij de aansluiting vanwege milieuoverwegingen begrijp ik niets van. Die verbinding is wat mij betreft een visueel gedrocht.

Waarom staat er trouwens een Belgisch vlaggetje achter dit topic? Dit soort info is toch voor Nederlanders en Belgen relevant?

@ThomJ omdat dit door een belgisch redacteur geschreven is. Maar hij staat, omdat dit inderdaad voor iedereen interesant is op beide sites online.

Click. Click. Peace

En wanneer zou die vervanging van de torret liften klaar moeten zijn? Ook seizoen 21/22?
Ben verder niet bekend daar, maar betekent het dat je dan helemaal geen slepers meer nodig hebt voor de verbindingen of nog een klein deel?
Gebied staat al even op het lijstje om een keer heen te gaan, maar nog niet van gekomen. Betere infrastructuur maakt hem toch nog wat interessanter.

Interessante ontwikkelingen die dit gebied absoluut een impuls zullen geven. Met name die nieuwe lift vanuit saint Sorlin zou de boel boven toch behoorlijk ontlasten. Dat er voor sleepliften is gekozen bij de aansluiting vanwege milieuoverwegingen begrijp ik niets van. Die verbinding is wat mij betreft een visueel gedrocht.

Waarom staat er trouwens een Belgisch vlaggetje achter dit topic? Dit soort info is toch voor Nederlanders en Belgen relevant?

ThomJ op 12 nov 2020 14:49

Het is inderdaad ironisch dat men destijds koos voor sleepliften ipv. stoeltjesliften omwille van landschapsvervuiling en dat men nu de reductie van het aantal pylonen aanhaalt als een pro-argument om de landschapsvervuiling te reduceren. Heeft misschien ook te maken met de tijdsgeest én het feit dat er toen niets was gebouwd op de Ouillon terwijl er nu aardig wat attributen te vinden zijn (speeltuin, picknickbanken, #Sybelles-letters, …) waardoor de visuele impact van het aankomst- en dalstation niet zoveel verschil maakt.

En wanneer zou die vervanging van de torret liften klaar moeten zijn? Ook seizoen 21/22?
Ben verder niet bekend daar, maar betekent het dat je dan helemaal geen slepers meer nodig hebt voor de verbindingen of nog een klein deel?
Gebied staat al even op het lijstje om een keer heen te gaan, maar nog niet van gekomen. Betere infrastructuur maakt hem toch nog wat interessanter.

Tiny-M op 12 nov 2020 15:18

De nieuwe zetellift wordt komend seizoen al in gebruik genomen! Men zit in een van de laatste fases, installatie van de zetels/stoeltjes. De enige verbindingssleepliften die nog resten zijn die tussen Ouillon <> Le Corbier. Hoewel deze gemakkelijk zijn, kan je ze alsnog vermijden door naar Le Corbier te gaan via La Toussuire (rode piste ‘Renard’ en télésiège Envers). Je bent dan wel langer onderweg.

*bericht bewerkt door WouterVdB op 12 nov 2020 15:33

Lekker handig trouwens dat er alleen piste namen en geen lift namen op het kaartje staan, maar als ik het goed begrijp dus die bij de boardercross waar ook dat nieuwe kunstsneeuw project staat.
Enkele keer een sleper geen probleem, maar als je er regelmatig langs moet met lange rijen, dan liever niet.

Ok, een heel artikel over 1 stoeltjeslift en mogelijke toekomstplannen…

Wij zijn gevorderde skiërs en boarders en hebben veel grote gebieden in Europa gezien. Is Les Sybelles dan ook nog de moeite waard? Nu met skiënde en boardende zoon vinden we rust in een gebied ook belangrijk. Iemand ervaring met Les Sybelles in de kerstvakantie?

Wij zijn gevorderde skiërs en boarders en hebben veel grote gebieden in Europa gezien. Is Les Sybelles dan ook nog de moeite waard? Nu met skiënde en boardende zoon vinden we rust in een gebied ook belangrijk. Iemand ervaring met Les Sybelles in de kerstvakantie?

nils3 op 12 nov 2020 19:48

Ik ben er vorig jaar met Kerst geweest. We hadden een beetje pech met het weer: Door sneeuw, regen, weer sneeuw, lawinegevaar en wind waren veel dagen maar weinig liften en verbindingen open. We hebben toen helaas lang niet het hele gebied gezien. De dagen dat het wel mooi weer was, vond ik het wel een heel leuk gebied met mooie pistes. Vooral een aantal afdalingen tussen Ouillon en St Sorlin zijn heel mooi. Die Sapinière die ze volgend jaar willen bouwen zal dan ook echt een meerwaarde zijn.

@ThomJ omdat dit door een belgisch redacteur geschreven is.

Rogier op 12 nov 2020 14:51

Moeten wij Nederlanders dan gewaarschuwd worden voor mogelijk licht afwijkend taalgebruik ofzo? Lijkt mij niet nodig hoor.
Ik verschiet niet van een paar Vlaamse woorden en heb heus wel in het snotje wat een zetellift is. Ik vind het ganse artikel zeker en vast goed leesbaar.

Ik zie op wintersport.be trouwens geen Nederlandse vlaggetjes, terwijl ik me wel kan voorstellen dat Belgen gewaarschuwd willen worden voor topics over de prijzen van skipassen, het besparen op vignetten en meenemen van eigen eten ;)

Annoying skiers since 2003

Wij zijn gevorderde skiërs en boarders en hebben veel grote gebieden in Europa gezien. Is Les Sybelles dan ook nog de moeite waard? Nu met skiënde en boardende zoon vinden we rust in een gebied ook belangrijk. Iemand ervaring met Les Sybelles in de kerstvakantie?

nils3 op 12 nov 2020 19:48

Ik ben er vorig jaar met Kerst geweest. We hadden een beetje pech met het weer: Door sneeuw, regen, weer sneeuw, lawinegevaar en wind waren veel dagen maar weinig liften en verbindingen open. We hebben toen helaas lang niet het hele gebied gezien. De dagen dat het wel mooi weer was, vond ik het wel een heel leuk gebied met mooie pistes. Vooral een aantal afdalingen tussen Ouillon en St Sorlin zijn heel mooi. Die Sapinière die ze volgend jaar willen bouwen zal dan ook echt een meerwaarde zijn.

Yippee op 12 nov 2020 20:52

Thanx! Inderdaad heftig weertje in de Franse Alpen vorig jaar kerst!

Wij zijn gevorderde skiërs en boarders en hebben veel grote gebieden in Europa gezien. Is Les Sybelles dan ook nog de moeite waard? Nu met skiënde en boardende zoon vinden we rust in een gebied ook belangrijk. Iemand ervaring met Les Sybelles in de kerstvakantie?

nils3 op 12 nov 2020 19:48

Vindt het niet een bijzonder skigebied. Prima om een keer te bezoeken. Maar zou andere gebieden aanraden.

May the ski force be with you !!

Wij zijn gevorderde skiërs en boarders en hebben veel grote gebieden in Europa gezien. Is Les Sybelles dan ook nog de moeite waard? Nu met skiënde en boardende zoon vinden we rust in een gebied ook belangrijk. Iemand ervaring met Les Sybelles in de kerstvakantie?

nils3 op 12 nov 2020 19:48

Vindt het niet een bijzonder skigebied. Prima om een keer te bezoeken. Maar zou andere gebieden aanraden.

CJAHulskamp op 13 nov 2020 07:51

Sluit mij hierbij aan. Wij hebben met zijn 2-en 4 jaar geleden in Le Cobier gezeten in een fijne accommodatie Résidence Odalys Les Alpages du Corbier. Leuk gebied om samen met mijn vriendin naartoe te gaan maar zeker niet voor mijzelf.

Veel sleepliften en onlogische verbindingen.
Daarnaast heel weinig restaurants op de berg.

Wij zijn gevorderde skiërs en boarders en hebben veel grote gebieden in Europa gezien. Is Les Sybelles dan ook nog de moeite waard? Nu met skiënde en boardende zoon vinden we rust in een gebied ook belangrijk. Iemand ervaring met Les Sybelles in de kerstvakantie?

nils3 op 12 nov 2020 19:48

Ik ben er vorig jaar met Kerst geweest. We hadden een beetje pech met het weer: Door sneeuw, regen, weer sneeuw, lawinegevaar en wind waren veel dagen maar weinig liften en verbindingen open. We hebben toen helaas lang niet het hele gebied gezien. De dagen dat het wel mooi weer was, vond ik het wel een heel leuk gebied met mooie pistes. Vooral een aantal afdalingen tussen Ouillon en St Sorlin zijn heel mooi. Die Sapinière die ze volgend jaar willen bouwen zal dan ook echt een meerwaarde zijn.

Yippee op 12 nov 2020 20:52

Thanx! Inderdaad heftig weertje in de Franse Alpen vorig jaar kerst!

nils3 op 12 nov 2020 23:09

Nu is Les Sybelles wel een gebied dat er om bekend staat dat verbindingen snel sluiten vanwege de erg windgevoelige ligging van een aantal verbindingsliften op bergkammen die sowieso al bekend staan als windvangers. Dat is dus wel iets om terdege rekening mee te houden wanneer je je vakantie in dit gebied boekt.

Born to Ride

Nu is Les Sybelles wel een gebied dat er om bekend staat dat verbindingen snel sluiten vanwege de erg windgevoelige ligging van een aantal verbindingsliften op bergkammen die sowieso al bekend staan als windvangers. Dat is dus wel iets om terdege rekening mee te houden wanneer je je vakantie in dit gebied boekt.

Matthias123 op 13 nov 2020 13:52

Die ervaring heb ik op meerdere plaatsen hoor. Als je het niet treft in een bepaalde week kan het naar mijn ervaring ook soms flink spoken.

null

null

Kort hierna sloten de liften.

*bericht bewerkt door Ninormaal op 15 nov 2020 13:54

Nu is Les Sybelles wel een gebied dat er om bekend staat dat verbindingen snel sluiten vanwege de erg windgevoelige ligging van een aantal verbindingsliften op bergkammen die sowieso al bekend staan als windvangers. Dat is dus wel iets om terdege rekening mee te houden wanneer je je vakantie in dit gebied boekt.

Matthias123 op 13 nov 2020 13:52

Die ervaring heb ik op meerdere plaatsen hoor. Als je het niet treft in een bepaalde week kan het naar mijn ervaring ook soms flink spoken.

null

null

Kort hierna sloten de liften.

Ninormaal op 15 nov 2020 13:52

Je moet inderdaad sowieso mazzel hebben met het weer, maar het ene gebied is wel veel gevoeliger voor wind dan het andere gebied. Waar het ene gebied misschien 10 dagen verbindingsliften moet sluiten per seizoen vanwege de wind, heeft het andere gebied misschien wel 40 van zulke dagen per seizoen. Les Sybelles is dan zo’n gebied dat eerder 40 dan 10 van zulke dagen heeft. De kans op gesloten liften is dus gewoon veel groter in Les Sybelles.

Born to Ride

Je moet inderdaad sowieso mazzel hebben met het weer, maar het ene gebied is wel veel gevoeliger voor wind dan het andere gebied. Waar het ene gebied misschien 10 dagen verbindingsliften moet sluiten per seizoen vanwege de wind, heeft het andere gebied misschien wel 40 van zulke dagen per seizoen. Les Sybelles is dan zo’n gebied dat eerder 40 dan 10 van zulke dagen heeft. De kans op gesloten liften is dus gewoon veel groter in Les Sybelles.

Matthias123 op 15 nov 2020 14:02

Ha bedankt voor je antwoord. Dan hebben wij kennelijk nog geluk gehad. Het is destijds bij ons 2 dagen slecht geweest met een 1/2 dag gesloten liften zodat je het gebied niet door kon. Ik heb ergens nog in het archief een foto van de digitale kaart met de welbekende rode lampjes. Het was jammer maar bij de winter horen soms wat onstuimige dagen.

Nooit geweten dat Les Sybelles behoort tot een gebied waarbij het gevoeliger is qua weer/wind.

Wellicht nog een kleine tip: Wij hebben reeds 2x een prima overnachting geboekt als tussenstop: voorheen Ibis budget maar nu een B&B hotel, Saint Jean de Maurienne kostte ons €53,- voor een nacht. Wij vonden het beiden prima kwaliteit tegen een enorm zacht prijsje.

Wij zijn gevorderde skiërs en boarders en hebben veel grote gebieden in Europa gezien. Is Les Sybelles dan ook nog de moeite waard? Nu met skiënde en boardende zoon vinden we rust in een gebied ook belangrijk. Iemand ervaring met Les Sybelles in de kerstvakantie?

nils3 op 12 nov 2020 19:48

Wij zijn de eerste week van 2018 geweest, en hebben toen twee dagen binnen gezeten door storm. Daarvoor en daarna heerlijk kunnen skiën. Mooi gebied en soms wat gekunstelde verbindingen, maar niet storend ons inziens. Wij vonden het niet druk voor de Nieuwjaarsweek, relatief weinig Nederlanders ook.

Top gebied! We zijn er zo’n 6 weken geweest en hebben maar 1 keer meegemaakt dat de verbinding terug naar Toussuire afgesloten was. Misschien stormt het hier vaker dan elders, maar veel slepers blijven lang open omdat de wind er minder vat op heeft. We maken eigenlijk overal wel afgesloten liften mee, ik denk niet dat Les Sybelles daar veel vatbaarder voor is. Gelukkig liggen alle dorpen in hetzelfde dal en rijden er bussen :-)

Juist de “buitenkantjes” van dit gebied zijn leuk. Afdaling naar Les Bottieres, achterin St Sorlin(La Balme), nr St Colomban vond ik zeker de moeite waard. In ieder geval stukken beter dan L2Alpes. Verder mooi uitzicht op de 2 rotstieten en ski in/out voor een schappelijke prijs. Nee, je kan het slechter treffen…

Opvallende vernieuwing bij Le Corbier: Stoeltjeslift Envers wordt vervangen door een sleeplift.
De Envers is een oude 3-persoons stoeltjeslift uit 1984, en maakt deel uit van de lage verbinding tussen Le Corbier en La Toussuire. Ervoor in de plaats komt een half zo lange sleeplift. Deze komt niet meer uit op de brede piste onder de Sybelles Express, maar een stuk lager waardoor je nu de piste Tortue zal moeten nemen om in Le Corbier uit te komen.
http://www.auvergne-rhone-alpes.developpement-durable.gouv.f…

Kan het zijn dat de oude Envers vervangen moet worden, maar dat er geen geld is?

null

null

*bericht bewerkt door Yippee op 07 jun 2021 23:24

Opvallende vernieuwing bij Le Corbier: Stoeltjeslift Envers wordt vervangen door een sleeplift.
De Envers is een oude 3-persoons stoeltjeslift uit 1984, en maakt deel uit van de lage verbinding tussen Le Corbier en La Toussuire. Ervoor in de plaats komt een half zo lange sleeplift. Deze komt niet meer uit op de brede piste onder de Sybelles Express, maar een stuk lager waardoor je nu de piste Tortue zal moeten nemen om in Le Corbier uit te komen.
http://www.auvergne-rhone-alpes.developpement-durable.gouv.f…

Kan het zijn dat de oude Envers vervangen moet worden, maar dat er geen geld is?

null

null

Yippee op 07 jun 2021 23:23

Jammere zaak naar mijn mening dat de vervangende sleeplift lager uitkomt. Om de (fijne!) rode piste Envers te nemen moet je dan 2 liften nemen, wat een achteruitgang te noemen is.

Geen idee of een krap budget de doorslag heeft gegeven, maar dat deze lift aan vervanging toe was, staat buiten kijf. De TSF3 Liaison aan de overzijde eveneens, maar gezien de zuidhelling en bruine plekken daar tegen einde v/h seizoen zal men daar niet voor een sleeplift kiezen denk ik.

Heeft iemand nieuws of de TCD Sapinière ook daadwerkelijk gebouwd wordt voor komende winter? Ik kan er niks van vinden dus ik denk van niet, maar wellicht is er insider-nieuws?

Heeft iemand nieuws of de TCD Sapinière ook daadwerkelijk gebouwd wordt voor komende winter? Ik kan er niks van vinden dus ik denk van niet, maar wellicht is er insider-nieuws?

Nuet op 17 aug 2021 19:37

Ik ga erachter aan, maar ik vermoed dat er deze zomer niets gebouwd wordt. De timings dateerden nog van voor bleek dat de liften in Frankrijk dicht zouden blijven gedurende de winter.

Hoe staat het mwt de nieuwenlift Sapiniere. Is deze.het nieuwe seizoen in gebruik ?

Om een rechtstreekse, snelle verbinding vanuit Saint-Sorlin naar de Ouillon te hebben, zitten er plannen in de pijplijn om een nieuwe liftverbinding vanuit Saint-Sorlin dorp te bouwen. Vandaag moet je om vanuit Saint-Sorlin naar het Pointe d’Ouillon te gaan niet minder dan drie liften nemen die bovendien op windgevoelige plaatsen staan. Men zou deze 10-persoons gondelbaan, genaamd Sapinière, in 2021 in gebruik willen nemen.

Grappig dat er zo veel opmerkingen zijn over het weer: ik ben er 3x geweest en had telkens het mooiste weer van de wereld. Het is er nog steeds relatief goedkoop en niet zo ‘gelikt’ als veel andere grotere gebieden. Ik heb me er prima vermaakt. Als je niet te veel geld wil uitgeven om wat voor reden dan ook, maar wel in een fors gebied wil skiën is het een goede keuze. En met wat verbetering in de infrastructuur weer een tikje vooruit.

Life is what happens while you were checking your phone

Hoe staat het mwt de nieuwenlift Sapiniere. Is deze.het nieuwe seizoen in gebruik ?

Ramon72 op 28 aug 2021 22:04

Dat zal waarschijnlijk nog even gaan duren. Enkele maanden geleden was er nog een publieke bevraging in St Sorlin. Er zijn best wel wat tegenstanders van deze nieuwe lift. https://www.democratie-active.fr/enqueteplu-stsorlindarves/o…

Op remontees-mecaniques.net denken ze aan 2022 of 2023 als bouwjaar voor de TCS Sapinière.

*bericht bewerkt door Hupla op 02 sep 2021 21:27

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie