Ski Arlberg (opstap Flexenbahn ervaring)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ski Arlberg

Beste wintersporter,

Deze voorjaarsvakantie weer 4 dagen met z’n tweeën op shortski. Wij logeren in Bludenz.

Vorig jaar heerlijke dagen gehad in Silvretta Montafon. Wel met de auto op pad, maar dat ging perfect. Dit jaar willen we eens Ski Arlberg uitproberen. Vooral ook omdat het gebied wat hoger ligt en de sneeuwcondities wellicht wat beter kunnen zijn dat Silvretta Montafon. Wij zouden dan als dichtstbijzijnde kabelbaan de Flexenbahn Talstation (Rauz/Stuben) hebben.

Wie heeft ervaring met dit vertrekpunt? Is vanuit hier het skigebied (makkelijk) te bereiken? Iemand ervaring met parkeren? Nog tips? Ik hoor graag van je!

Bedankt alvast!

Groetjes,

Marc

Beste wintersporter,

Deze voorjaarsvakantie weer 4 dagen met z’n tweeën op shortski. Wij logeren in Bludenz.

Vorig jaar heerlijke dagen gehad in Silvretta Montafon. Wel met de auto op pad, maar dat ging perfect. Dit jaar willen we eens Ski Arlberg uitproberen. Vooral ook omdat het gebied wat hoger ligt en de sneeuwcondities wellicht wat beter kunnen zijn dat Silvretta Montafon. Wij zouden dan als dichtstbijzijnde kabelbaan de Flexenbahn Talstation (Rauz/Stuben) hebben.

Wie heeft ervaring met dit vertrekpunt? Is vanuit hier het skigebied (makkelijk) te bereiken? Iemand ervaring met parkeren? Nog tips? Ik hoor graag van je!

Bedankt alvast!

Groetjes,

Marc

Marc1983 op 22 jan 2023 11:13

Yes, dat is een centraal punt natuurlijk in het gebied, zodat je op het moment van aankomst, afhankelijk van het weer een bepaalde kant op gaat. Er is beperkt parkeerruimte, minder dan Zurs, maar als je vroeg komt, dan is er voldoende plek.
Je kunt er een skipas kopen, en er is een kleine skiverhuur. Afdalingen vanaf de Albona zijn zeer de moeite waard, vaak beter dan waar dan ook in de Arlberg (en rustiger).

Ook de Sonnenkopf dagje plannen, mocht je er nog niet geweest zijn. Ook relatief rustig in de vakanties, want iedereen rijdt er voorbij naar de Arlberg.

*bericht bewerkt door Derhansel op 22 jan 2023 11:37

Hoi Hansel!

Bedankt voor jouw informatie. Hier kan ik wat mee. Vooral die parkeerruimte is erg belangrijk. Maar ik begrijp dat ik bij krapte gewoon kan terugdraaien en richting Zürs kan rijden om daar te parkeren en in te stappen in o.a. de Trittkopf.

Sonnenkopf gaan we zeker een dagje inplannen als je dit zegt. De Albona heb ik al op Youtube bekeken en die spreekt me zeker aan. Ik geloof het meteen als je zegt dat het daar rustiger is.

Nogmaals dank!

Het is volgens mij beter om vooraf te beslissen waar je die dag gaat skiën: Arlberg-Oost (St.Anton-St.Christoph-Stuben, 110 km piste) of Arlberg-West (Zürs-Lech-Warth, 190 km piste).
Voor Oost wordt dan de Valfagehrbahn of eventueel de tweezitter in Stuben je instap. Voor West wordt dat Zürs (Trittkopf, of Seekopfbahn), of zelfs Lech (Schlosskopfbahn).
De Flexenbahn is helemaal niet zo efficiënt en bovendien moet je op de terugweg vanuit Zürs omhoog en naar beneden met de lift, er is geen piste naar het dalstation (Alpe Rauz). De Flexenbahn is echt gebouwd als verbindingslift tussen Oost en West, twee gebieden die decennia lang op zich zelf stonden (met één skipas).

Houdt er rekening mee dat het direct boven Stuben haarspeldbocht rijden is! En als je van blauwe en lichtrode pistes houdt, en niet van buckels, je St.Anton beter kunt mijden. En helemaal doorrijdt naar de parkeerplaats in Lech.

*bericht bewerkt door Liezen op 22 jan 2023 13:45

Als je toch de vrije keuze hebt, zou ik ook kiezen voor afwisseling.

Als ik me nog goed herinner, loopt die Flexenbahn ook maar tot 15u30-16u, dus voor deel Zurs-Lech-Warth zou ik zeker doorrijden en parkeren in Zurs.

Rendl is ook wel leuk trouwens…

Het is volgens mij beter om vooraf te beslissen waar je die dag gaat skiën: Arlberg-Oost (St.Anton-St.Christoph-Stuben, 110 km piste) of Arlberg-West (Zürs-Lech-Warth, 190 km piste).
Voor Oost wordt dan de Valfagehrbahn of eventueel de tweezitter in Stuben je instap. Voor West wordt dat Zürs (Trittkopf, of Seekopfbahn), of zelfs Lech (Schlosskopfbahn).
De Flexenbahn is helemaal niet zo efficiënt en bovendien moet je op de terugweg vanuit Zürs omhoog en naar beneden met de lift, er is geen piste naar het dalstation (Alpe Rauz). De Flexenbahn is echt gebouwd als verbindingslift tussen Oost en West, twee gebieden die decennia lang op zich zelf stonden (met één skipas).

Houdt er rekening mee dat het direct boven Stuben haarspeldbocht rijden is! En als je van blauwe en lichtrode pistes houdt, en niet van buckels, je St.Anton beter kunt mijden. En helemaal doorrijdt naar de parkeerplaats in Lech.

Liezen op 22 jan 2023 13:31

Kijk, op deze manier leer ik het gebied al beter kennen en kan ik me dus beter voorbereiden. Dankjewel.

Houdt er rekening mee dat het direct boven Stuben haarspeldbocht rijden is! En als je van blauwe en lichtrode pistes houdt, en niet van buckels, je St.Anton beter kunt mijden. En helemaal doorrijdt naar de parkeerplaats in Lech.

Liezen op 22 jan 2023 13:31

Maar bedoel je nu dat Arlberg Oost heel veel buckels heeft of alleen op een specifieke route?

Houdt er rekening mee dat het direct boven Stuben haarspeldbocht rijden is! En als je van blauwe en lichtrode pistes houdt, en niet van buckels, je St.Anton beter kunt mijden. En helemaal doorrijdt naar de parkeerplaats in Lech.

Liezen op 22 jan 2023 13:31

Maar bedoel je nu dat Arlberg Oost heel veel buckels heeft of alleen op een specifieke route?

Marc1983 op 22 jan 2023 16:25

Dat geldt voor heel Arlberg Oost. Er ontstaan in de loop van de dag op veel pistes buckels. In het bijzonder op de dalafdaling naar St.Anton, en op de lange 100 naar Alpe Rauz. In het algemeen is het skigebied rond St.Anton minder geschikt voor mensen die het rustig aan doen, en juist meer voor mensen die van uitdaging houden, op en buiten de piste. Het is vooral voor Oostenrijk echt een ongewoon, uitdagend gebied, waardoor veel mensen verrast worden. (het eerder genoemde Rendl is makkelijker maar dan zou je eigenlijk vanuit Bludenz door moeten rijden en parkeren in St.Anton).

Voor brede pistes om heerlijk te carven moet je in Lech en Warth (vooral blauw) en Zürs (rood) zijn. De 144 niet missen!
De verbinding tussen Zürs en Lech (“Madloch” 170) is een geprepareerde skiroute (hier en daar pittig rood). Een prachtige route. Maar als je gewoon van lekkere blauwe pistes houdt is parkeren in Lech bij de Schlosskopf waarschijnlijk het meest relaxt.

*bericht bewerkt door Liezen op 22 jan 2023 21:42

De 170 van Zürs naar Zug is op dit moment (vorige week) half geprepareerd (bovenste helft). Onderste helft hoge ijsbuckels naar zeggen. Niet zelf ondervonden, een tikje te moeilijk voor mijn vrouw.

Status van deze skiroute werd ook als zodanig aangegeven (“partly groomed”) bij de liften.

*bericht bewerkt door Geraertshoven op 23 jan 2023 13:56

Wij gaan over 1,5 week naar Klosterle en zijn van plan om met de skibus naar Stuben te gaan en daar de 2 zits omhoog te pakken of wellicht de skibus naar Zurs/Lech pakken. Volgens mij gaat er vanaf Bludenz ook een skibus, maar weet niet of dat veel langzamer is dan zelf met de auto.

Volgens mij kun je dan beter doorrijden (evt. met de bus) naar Alpe Rauz en dan de Flexenbahn nemen i.p.v. de “2 zits” te nemen als je de Albonabahn 1 bedoelt.

De 170 van Zürs naar Zug is op dit moment (vorige week) half geprepareerd (bovenste helft). Onderste helft hoge ijsbuckels naar zeggen. Niet zelf ondervonden, een tikje te moeilijk voor mijn vrouw.

Status van deze skiroute werd ook als zodanig aangegeven (“partly groomed”) bij de liften.

Geraertshoven op 23 jan 2023 13:50

In dat geval volgende keer niet naar Zug, maar naar Lech skiën. Prachtige makkelijke piste (mits geprepareerd), met mooie uitzichten. Klein stukje lopen door Lech, maar ook dat is mooi (vinden wij). Met eventueel een pauze op het terras bij Hûs8, Gasthof Post of Hotel Arlberg. Genieten!

Volgens mij kun je dan beter doorrijden (evt. met de bus) naar Alpe Rauz en dan de Flexenbahn nemen i.p.v. de “2 zits” te nemen als je de Albonabahn 1 bedoelt.

Geraertshoven op 23 jan 2023 14:12

Nou, de blauwe afdaling door de kloof terug naar Stuben is altijd heel bijzonder!

Sonnenkopf laat geopend voor het seizoen (Januar)… Momenteel is slechts de helft van de pistes open. Obermoos Sklift is gesloten en ik weet nog steeds niet zeker of het mogelijk is om naar het dal te skiën

De 170 van Zürs naar Zug is op dit moment (vorige week) half geprepareerd (bovenste helft). Onderste helft hoge ijsbuckels naar zeggen. Niet zelf ondervonden, een tikje te moeilijk voor mijn vrouw.

Status van deze skiroute werd ook als zodanig aangegeven (“partly groomed”) bij de liften.

Geraertshoven op 23 jan 2023 13:50

In dat geval volgende keer niet naar Zug, maar naar Lech skiën. Prachtige makkelijke piste (mits geprepareerd), met mooie uitzichten. Klein stukje lopen door Lech, maar ook dat is mooi (vinden wij). Met eventueel een pauze op het terras bij Hûs8, Gasthof Post of Hotel Arlberg. Genieten!

Liezen op 23 jan 2023 15:00

Was ook niet open (173?). Waarschijnlijk wel te doen. Maar niet door mijn vrouw.

Volgens mij kun je dan beter doorrijden (evt. met de bus) naar Alpe Rauz en dan de Flexenbahn nemen i.p.v. de “2 zits” te nemen als je de Albonabahn 1 bedoelt.

Geraertshoven op 23 jan 2023 14:12

Nou, de blauwe afdaling door de kloof terug naar Stuben is altijd heel bijzonder!

Liezen op 23 jan 2023 15:21

Eens maar qua tijd in lift niet bijster handig.

Vanavond terug gekomen uit Wald am Arlberg….
Mijn advies:

  • dagje Sonnenkopf: ja ! Zeker als het sneeuwt of flink gesneeuwd heeft. Ze adverteren ermee dat ze GEEN kunstsneeuw hebben. Daarom vorige week deel dicht en pas afgelopen dagen geopend. 1 stoeltje nog wel dicht, maar voor de rest een leuk skigebiedje (met als voordeel dus minder “ijsvorming” door kunstsneeuw….)
  • Alpe Rauz/Flexen: daar parkeren voor Zurs en Lech skien niet handig. Dan beter doorrijden naar zurs en daar parkeren.
  • skien in sankt anton hoek: door de tunnel rijden en daar parkeren.
  • van zurs naar Lech: slechts 1 mogelijkheid via de Madloch. Zowel de 171 als de 173 zijn skiroutes en dus deels geprepareerd. De 173 nog dicht (raad ik ook niet aan, erg vlak). De skiroute naar Zug was prima te doen (hadden ook wat mindere skiërs in de groep)
  • wil je gevarieerd rond skien: niet parkeren in Zurs, maar zelfs doorrijden naar Lech. Let op: niet alles is gratis parkeren daar. Zie info verkeersburos
  • denk eraan: vanuit Zurs kun je naar Lech alleen een “rondje met de klok mee” doen, dus via Zug heen en dan via de grote kabinebaan naar Zurs terug. Er zitten ook wel flink wat vlakke stukken en onnatuurlijke verbindingen in. Eerlijk gezegd viel mij dat voor zo’n gebied wel wat tegen…
  • haarspeldbochten na Stuben prima te doen, redelijk druk bereden weg waardoor deze al snel sneeuwvrij is. Alhoewel het vrijdag eind van de dag wel even spannend was (maar niemand had zin kettingen te leggen voor zo’n klein stukje… :-) )
    Kortom: kies wat je wilt doen en stem daar je startplaats op af….
Paulr

Voor skiën in St. Anton zou ik gewoon parkeren bij Alpe Rauz of Stuben. Vanaf St. Anton maar 3 liften nodig om terug te geraken: Galzigbahn, Tanzböden en Schindlergratbahn of Arlenmähder. Scheelt weer die lange tunnelrit

Beste eerst de St Anton / Rendl kant verkennen en eindigen in Albona, hier blijven de pistes vaak beter zoals al eerder gezegd in dit topic

Gang is alles

Als je kiest voor de St. Anton kant, zou je ook nog kunnen opstappen in St. Cristoph. Dat is maar een klein stukje verder rijden dan Alpe Rauz. Daar is ook prima parkeergelegenheid met o.m. een parkeergarage.
Vanuit hier kom je ook centraal uit in het gebied en bij de dalafdaling in St. Cristoph zijn ook nog après-ski- en eetgelegenheden

Antwoord via PM binnen gekregen.
Vraag om foto’s.

null
null

Dag iedereen!

Dank voor jullie bijdragen. Ik heb alle info verzameld.

We gaan dus 4 volle dagen skiën. We zijn snelle skiërs. Ik heb nu in mijn hoofd het volgende programma:

Dag 1
Sankt Anton gebied (+evt Rendell)
Vanaf Valgafehrbahn instappen

Dag 2
Zürs
Vanaf Trittkopfbahn instappen
Gebied links en rechts uitkammen, skiën tot aan Lech rechterkant en weer terug

Dag 3
Lech
Vanaf Schlosskopfbahn instappen

Dag 4
Sonnenkopf + Albon pistes

Mijn twijfel zit bij dag 2, Zürs. Ik lees veel doorrijden naar Lech. Maar zijn de pistes links en rechts van Zürs de moeite waard?

Kan iemand mij nog adviseren in onze planning? Aanvullingen? Nogmaals, we zijn vlotte doorskiërs.

Groet en bedankt,

Marc

In Zürs is vooral de 144 Muggengrat-Zürser Täli een prachtige piste, die is echt de moeite om een paar keer te doen.
Verder is ook de 134 Balmen vanaf Trittkopf wel leuk.
En als je van steil houdt zéker ook de Langer Zug vanaf de Rüfikopf terug naar Lech niet missen! Al is deze dan misschien eerder eentje voor dag 3

Pistes in Zürs zijn zeker de moeite waard. Eigenlijk bijna allemaal toppers maar de Zurser Täli (144), 125, 122, 134 en 154 vind ik de mooiste.

Wellicht is dag 3 nog te combineren met Warth? De zwarte pistes 262, 251, 283 en 268 zijn allemaal mooie knalpistes. Verder sowieso Langer Zug (skiroute 251) doen! Een van de steilste geprepareerde afdalingen, aanrader om 's ochtends mee te beginnen.

Verder lijkt het me een mooie verdeling. Veel plezier!

Gang is alles

Dankjewel! Kan iemand mij dit nog vertellen. Als je vanaf Zürs rechts naar boven gaat, dan kom je blauwe piste 185 tegen. Hoe loopt het gebied daar. Welke richting is deze piste?

null

Die loopt van bergstation Schüttboden naar dalstation Trittalp

Gang is alles

Maar daar kom je dus alleen op als je vanuit Lech weer terug naar Zurs skiet (die 185). Geen bijzondere piste, wel mooi uitzicht. Eigenlijk is de gehele terugweg van Lech naar Zurs via Rufikopf, de 180 en vervolgens de 185 que skien niet zo bijzonder. Veel lange stukken vaart maken. Het uitzicht is echter fantastisch en bij mooi weer en zon zijn er prachtige sneeuw velden en soort sleuven van diepe sneeuw te zien. Overigens kun je het sleeplftje “overslaan” als je op de 180 beetje links aanhoudt en direct bovenlangs de sleep lift naar de 185 skiet.

Dan mijn mening over Zurs vs Lech: Zurs zeker interessant, rustiger ook en daardoor langer betere pistes dan in Lech….

Onderaan de Trittalm gezellige tent voor een laatste drankje, daarvandaan vooral blauw pad terug naar de parkeerplaats….

Paulr

Maar daar kom je dus alleen op als je vanuit Lech weer terug naar Zurs skiet (die 185). Geen bijzondere piste, wel mooi uitzicht. Eigenlijk is de gehele terugweg van Lech naar Zurs via Rufikopf, de 180 en vervolgens de 185 que skien niet zo bijzonder. Veel lange stukken vaart maken. Het uitzicht is echter fantastisch en bij mooi weer en zon zijn er prachtige sneeuw velden en soort sleuven van diepe sneeuw te zien. Overigens kun je het sleeplftje “overslaan” als je op de 180 beetje links aanhoudt en direct bovenlangs de sleep lift naar de 185 skiet.

Dan mijn mening over Zurs vs Lech: Zurs zeker interessant, rustiger ook en daardoor langer betere pistes dan in Lech….

Onderaan de Trittalm gezellige tent voor een laatste drankje, daarvandaan vooral blauw pad terug naar de parkeerplaats….

Paulr op 09 feb 2023 22:56

De pistes vanaf de Rüfikopf zijn in het ochtendlicht ronduit spectaculair qua uitzichten. En de rode piste 181 is heerlijk. En dan heb je nog de fantastische Langerzug route, van Rüfikopf terug naar Lech
De Trittalm hut is al jaren bekend als een zeer matige tent…

*bericht bewerkt door Liezen op 09 feb 2023 23:15

Dag iedereen!

Dank voor jullie bijdragen. Ik heb alle info verzameld.

We gaan dus 4 volle dagen skiën. We zijn snelle skiërs. Ik heb nu in mijn hoofd het volgende programma:

Dag 1
Sankt Anton gebied (+evt Rendell)
Vanaf Valgafehrbahn instappen

Dag 2
Zürs
Vanaf Trittkopfbahn instappen
Gebied links en rechts uitkammen, skiën tot aan Lech rechterkant en weer terug

Dag 3
Lech
Vanaf Schlosskopfbahn instappen

Dag 4
Sonnenkopf + Albon pistes

Mijn twijfel zit bij dag 2, Zürs. Ik lees veel doorrijden naar Lech. Maar zijn de pistes links en rechts van Zürs de moeite waard?

Kan iemand mij nog adviseren in onze planning? Aanvullingen? Nogmaals, we zijn vlotte doorskiërs.

Groet en bedankt,

Marc

Marc1983 op 09 feb 2023 19:55

Een hele dag in Zürs is misschien wat veel. (En je kunt dus vanuit Zürs niet de ‘rechterkant’ van Lech doen, dat werkt alleen andersom (Lech (Rüfikopf)>Zürs)
En het is ook jammer om Lech en Zürs zo op te knippen over verschillende dagen. Het is echt een eenheid.
Ik heb ook begrepen dat de Madloch ondertussen verbeterd is qua sneeuwomstandigheden. En die mag je toch echt niet missen.

Er zijn in Zürs en Lech en Warth heel veel heerlijke pistes die hier nog niet genoemd zijn.
Zürs:
-145 Muggengrat-Zürsersee (inclusief Dolomieten achtige omgeving)
-alle pistes van de Seekopf
-134 Trittkopf-Zürs (bijvoorkeur direct 's ochtends, voor de massa uit St.Anton oversteekt)

Lech:
-236 Michischuss
-201 Schlegelkopf en Hinterwies vele varianten want zeer breed (inclusief onvergelijkbaar uitzicht over Lech en Omesberg)
-241 Berger Alm (route, soms geprepareerd)
-227>200>210 Zuger Hochlicht-Lech (sowieso heel leuk in Lech-Oberlech: je kunt steeds verschillende pistes combineren tot steeds weer andere lange pistes)
-177 Zugertobel Grotendeels een pad, maar zonder prikken. En oh zo mooi (inclusief vaak Steenbokken) eindigend in Zug.

*bericht bewerkt door Liezen op 09 feb 2023 23:35

Nou, ik heb mijn programma bijna rond. Uiteraard veel verschillende meningen. Ik wil er toch nog eentje peilen.

Hoe bijzonder zijn de skiroutes 170, 171 en 172 richting Zug nou eigenlijk? Niet te missen? Want als je die routes doet, dan moet je met de klok mee.

Ik dacht er eerst aan om tijdens onze dag in Lech een keer via de 177 naar beneden en dan via de Zugerbergbahn weer naar boven te gaan.

Hoor het graag!

null

De 170 is een aardige skiroute/piste, wel een paar keer lang laten gaan, maar ook mooie stukken tussendoor… Doe 'm niet in dichte mist, want dan weet je niet waar je je moet laten gaan, dus kans op stukje lopen bij te weinig snelheid. Ik neem aan dat je het rondje Zurs-Zug-Lech-Zurs (of Lech-Zurs-Zug-Lech) wel een keertje doet, dus dan is ie inderdaad ‘‘niet te missen’’.
De 177 ken ik niet, gesloten paar weken geleden ivm onvoldoende sneeuw… nu wel open ?

Paulr

@Marc1983
De 170/173 (Madloch-Zug en Madloch-Lech) behoren tot de grote “klassieke” afdalingen in de Alpen.
En zijn de kern van de beroemd-klassieke “Weisse Ring” Lech-Zürs-Lech, die al sinds de jaren '50 bestaat.
Dus dat “met de klok mee” is inderdaad een must-do.
Ik heb overigens nog een alternatieve suggestie hoe dit te doen (om het ochtendlicht op Rüfikopf mee te pakken):
Rij naar Lech en parkeer bij Schlosskopf. Neem de Schlosskopfbahn (helemaal retro) en ski direct (piste 200) via Oberlech naar Lech-centrum. (Geen andere lift nodig)
Loop (2 minuten) door het mooie centrum van Lech naar de Rüfikopfbahnen. (zou mooi zijn als je hier ruim voor 11.00 bent om wachttijden te voorkomen). En ski via 181 e.v. naar Zürs en zo verder de hele Weisse Ring eventueel met wat ‘sidesteps’ zoals de schitterende 144 (deze ook bij voorkeur 's ochtends), en dan dus via Madloch terug naar Lech (of via Zug), eindigend 's middags bij je auto.
Eén en ander natuurlijk alleen bij zonnig weer.

*bericht bewerkt door Liezen op 11 feb 2023 22:52

Plaats een reactie