Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Details nieuwe verbindingslift Les Sybelles bekend

WouterVdB op 29 september 2023· 5 reacties

Bestaande Petit Perron verbindingslift
Bestaande Petit Perron verbindingslift

In Saint Sorlin d’Arves wordt reeds enkele jaren gesproken over een rechtstreekse verbinding richting de andere deelgebieden in Les Sybelles. Na lang wikken en wegen over het type lift en het te volgen tracé zijn de definitieve keuzes eindelijk bekend gemaakt.

Onhandige verbinding

Een terecht punt van kritiek op Les Sybelles is de onhandige aaneenknutseling van verbindingen tussen de zes dorpen in dit gebied. Om het centraal gelegen Pointe d’Ouillon - het panoramapunt met de #Sybelles-letters - te bereiken vanuit Saint-Sorlin dien je een reeks van 3 stoeltjesliften te nemen, waarvan de laatste over een windgevoelige kam loopt. Bij hevige wind blijft de verbinding quasi standaard gesloten, maar ook het gebrek aan kunstsneeuw op enkele tussenligende pistes maakt de connectie sterk afhankelijk van moeder natuur.

De uitbaters van het skigebied zijn zich hiervan bewust; met nieuwe stoeltjesliften op de Ouillon verving men de afgelopen jaren al enkele onhandige sleepliften. Op drukke dagen blijft deze meervoudige stoeltjesliftenreeks echter een bottleneck, zowel heen als retour. Het sluitstuk van de verbetering is de lang geanticipeerde rechtstreekse lift vanuit Saint-Sorlin naar de Ouillon.

Nieuwe lift zorgt voor verbetering

Hoewel de beschrijvende documenten gewag maken van een afweging tussen stoeltjeslift of gondel, was zowel de voorkeur als noodzaak voor die laatste een publiek geheim. Dat het een 10-persoonsgondel wordt met een maximale snelheid van 6 m/s staat vast, enkel de naam moet nog afgeklopt worden. Als werknaam voor dit project werd er steevast ‘Sapinière’ vernoemd, i.e. spar in het Frans. In de meest recente beschrijvingen is dit gewijzigd naar het minder charmante ‘Liaison Express’, hetzij ‘verbindings express’. Het voornaamste is dat de benodigde tijd om de Ouillon te bereiken nog maar 15 minuten in beslag zal nemen, voordien duurde dit voor een gemiddelde skiër makkelijk een uur. Ook voor het zomertoerisme zal dit een verbetering zijn; zonder deze lift is de Ouillon enkel bereikbaar door te hiken.

Situering van de toekomstige lift. In het groen: de bestaande verbinding.
Situering van de toekomstige lift. In het groen: de bestaande verbinding.

Hoewel het tracé op bovenstaand plan geen discussie lijkt, is dit maar moeizaam tot stand gekomen omdat er voor alle vier de oorspronkelijke scenario’s compromissen op allerlei vlakken gesloten dienden te worden. Onderstaande kaart zetten de vier voorgestelde tracés naast elkaar:

Vier voorgestelde tracés
Vier voorgestelde tracés

  • De ideale aankomst is bergstation A1, volledig op de Ouillon gelegen. Deze is afgevallen wegens de beperkte oppervlakte - hier komen al vier liften bij elkaar - en zeer zichtbare landschapsvervuiling.
  • Aankomst A3 is niet gekozen omdat die weinig functioneels te bieden heeft, in het bijzonder voor voetgangers.
  • Aankomst A2 is dus een gangbaar alternatief. Minpunt is de noodzaak voor het nemen van de stoeltjeslift Gaston Express richting de Ouillon, maar deze loskoppelbare lift is gelukkig snel en kort.
  • Een vertrek vanuit D1 is interessant voor wie bovenin het dorp verblijft, maar onhandig voor alle lagergelegen accomodaties.
  • Een vertrek vanuit D2 is praktisch voor de drukbezochte accomodaties rond La Grotte du Yeti, maar ligt niet onmiddelijk aan een piste. De tracés A en B die hieruit volgen zijn lastig om te evacueren en bevinden zich op lawinegevoelig terrein.
  • D2B is vrij van lawinegevoelig terrein, maar ligt te geïsoleerd van de rest van het dorp en heeft al helemaal geen ontsluiting met een piste. Tracé C valt dus impliciet af.
  • D3 is functioneel superieur: bereikbaar voor zowel de hooggelegen als centraler gelegen accomodaties en sluit nauw aan bij de Choseaux stoeltjeslift. Enige nadeel is dat er zo’n 72 percelen van privé-eigenaars beïnvloed worden. Daarnaast doorkruist tracé D een stukje van het bos boven Saint-Sorlin waar de beschermde korhoen zijn thuis heeft.

De keuze voor variant D heeft niet minder dan drie jaar aan discussies in beslag genomen. Er werd weerstand geboden door privé-eigenaars omwille van de passage over hun grond of de plaatsing van pylonen, door gemeente omwille van een beschermde kerk en door natuurverenigingen omwille van de korhoen. Die laatste zou overigens enkel gestoord geweest zijn gedurende de bouwperiode, tijdens exploitatie ondervindt de populatie weinig last van de gondel. Met enkele weerstandige privé-eigenaars probeert men in eerste instantie op een wederzijdse manier tot akkoord te komen. Er bestaan echter ook aparte passages in de Franse ruimtelijke ordening om liftconstructies voor winter- en zomertoerisme verplicht te faciliteren.

Wordt ongetwijfeld vervolgd aanstaand seizoen met een concrete bouwplanning.

WouterVdB
schrijft voor wintersport.be. Droomt het ganse jaar over poeder, carven en après-ski.

Goed nieuws, lijkt me hier een mooie toevoeging.

Top nieuws voor dit gebied natuurlijk, zo’n verbinding was al langer nodig. Als deze er is ga ik maar eens terug naar dit gebied.

Een paar keer echt flink moeten door skiën om weer in Le Corbier te geraken, dus lijkt mij een hele goede aanwinst!

Mooi inkijkje in hoe complex het nog kan zijn om het meest goede (minst slechte) tracé te kiezen. Soms denk ik als ski-toerist wel eens “waarom hebben ze hier geen lift getrokken” … maar de realiteit is soms weerbarstig en vol compromissen.

Les Sybelles staat nog hoog op mijn bucketlist. Vooral omdat ik groot liefhebber ben van open stoeltjesliften (zonder kap) en een lichte weerzin heb tegen gondels. Dus ik moet niet te lang wachten als de gondeldrift hier ook al toeslaat 😁

*bericht bewerkt door Patrick1980 op 25 nov 2023 10:58

*bericht bewerkt door Patrick1980 op 25 nov 2023 10:58

Plaats een reactie