Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Zillertal Arena pakt beruchte verbinding tussen Gerlos en Zell aan

Henri op 13 juni 2022· 8 reacties

Nieuwe Kapauns stoeltjeslift
Nieuwe Kapauns stoeltjeslift

Voor veel fans van het Zillertal Arena is dit het nieuws waar men al jaren op wacht: de verbinding tussen Gerlos en Zell am Ziller wordt flink verbeterd! Het project was eigenlijk al voor 2020 gepland en goedgekeurd, maar moest noodgedwongen worden uitgesteld. In de komende twee zomers wordt er hard gewerkt aan de complete vernieuwing. Deze zomer start men met de vervanging van de Kapauns stoeltjeslift; volgende zomer is de Krimml-X-Press aan de beurt.

Nieuwe Kapauns stoeltjeslift

De oude Kapauns tweezitter uit 1993 wordt deze zomer dus al vervangen. Het rustige kommetje bij de oude lift zal met de komst van de nieuwe 8-persoons stoeltjeslift verleden tijd zijn. Natuurlijk is de nieuwe lift voorzien van alle moderne snufjes zoals stoelverwarming en een kap. Eind 2019 was de nieuwe zwarte piste 20a vanaf de Übergangsjoch al geopend, waardoor er ook een extra, directe afdaalmogelijkheid bij de Kapauns stoeltjeslift is gekomen.

Het tracé van de nieuwe lift zal door de veranderde ligging van het dal- en bergstation compleet anders verlopen. Het dalstation ligt op een hoogte van ongeveer 1900 meter, zo’n 150 meter lager dan de oude tweezitter. Het nieuwe bergstation eindigt niet meer tussen de Kreuzjoch-X-Press en Krimml-X-Press, maar zal boven op de Übergangsjoch bij het huidige middelstation van de Krimml-X-Press eindigen. In totaal zal de nieuwe Kapaunsbahn met een capaciteit van bijna 3000 personen per uur een kleine 600 hoogtemeters overbruggen.

De locatie van de Kapauns stoeltjeslift (2022) en Krimml-X-Press (2023)
De locatie van de Kapauns stoeltjeslift (2022) en Krimml-X-Press (2023)

Koud, kouder, Krimml-X-Press

De liftverbinding tussen Zell am Ziller en Gerlos staat erom bekend dat het er altijd waait. De lange rit van de Krimml-X-Press is op ijskoude winterdagen nauwelijks uit te houden. We moeten er nog een jaartje op wachten, maar in de zomer van 2023 wordt ook de Krimml-X-Press aangepakt. Een vervanging door de moderne 10-persoons gondel Wilde Krimml staat op het programma. Met de nieuwe gondel sta je voortaan in 7 minuten warm en droog op de Übergangsjoch.

De positie van het dalstation nabij de Teufeltal stoeltjeslift zal niet veel afwijken van de huidige ligging, maar voor de nieuwe gondel is er gekozen voor een direct tracé. Het bergstation zal op de Übergangsjoch komen te liggen, bij het huidige tweede middelstation van de Krimml-X-Press. Het dal-berg-dal concept van de Krimml-X-Press zal vanaf het seizoen 2023-2024 dus verleden tijd zijn. Beide nieuwe liften eindigen dan samen op het hoogste punt van het skigebied.

Links de nieuwe Wilde Krimml gondel (2023); rechts de nieuwe Kapauns stoeltjeslift (2022) in groen
Links de nieuwe Wilde Krimml gondel (2023); rechts de nieuwe Kapauns stoeltjeslift (2022) in groen

Langer onderweg door nieuwe liften?

Deze twee zomers wordt de verbinding stapsgewijs compleet vernieuwd en vanaf het winterseizoen 2023-2024 moeten wintersporters vanuit Zell am Ziller dus voortaan via de Kapauns stoeltjeslift richting Gerlos. Het korte stukje omhoog met de Krimml-X-Press zal wegvallen. Dit betekent dat de pistes bij Kapauns drukker zullen worden en de route van Zell naar Gerlos hoogstwaarschijnlijk iets langer zal gaan duren. De route van Gerlos naar Zell zal daarentegen sneller worden.

Andere geplande projecten

Na het voltooien van het huidige project en de recente vernieuwingen van de Stuanmandl gondel (2019), Larmach stoeltjeslift (2018) en de nieuwbouw van de Dorfbahn in Gerlos (2016) staan er nog andere plannen in de wachtkamer. In een later stadium is de Duxeralmbahn (stoeltjeslift) op de Gerlosplatte bij Hochkrimml aan de beurt. De 4-persoons stoeltjeslift zal worden vervangen door een moderne 6-zitter Duxer-X-Press. Ook wordt er al een tijdje gesproken over een nieuwe gondel vanuit het dorp Krimml naar de Gerlosplatte, waardoor het Pinzgau beter wordt verbonden met het skigebied. Wanneer deze projecten zullen worden gerealiseerd is echter nog niet bekend.

De komende twintig jaar mag de Sonnalmbahn in Gerlosstein blijven draaien
De komende twintig jaar mag de Sonnalmbahn in Gerlosstein blijven draaien

Restauratie Sonnalmbahn

Als fan van wat kleinere skigebiedjes wil ik jullie deze info over het kleine deelgebied van de Zillertal Arena, Gerlosstein, ook niet onthouden. Even leek het erop dat de lange tweezitter Sonnenalmbahn het lastig zou krijgen door een aflopende concessie, maar in het najaar van 2021 is de lift grondig gerestaureerd. Zo kunnen we de komende jaren nog steeds genieten van deze lift en bijbehorende panoramapiste. Neem eens een kijkje in het skigebiedje Gerlosstein bij een volgend bezoek aan het Zillertal. De rust en charme die het gebiedje uitstraalt is heerlijk.

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Zou er niet een mogelijkheid kunnen komen om van uit de hanser-x-press direct naar het dalstation van de nieuwe kapauns te kunnen?

Jarred.

Zou er niet een mogelijkheid kunnen komen om van uit de hanser-x-press direct naar het dalstation van de nieuwe kapauns te kunnen?

Hellred666 op 13 jun 2022 22:17

Neen niet mogelijk 😉

Alweer even geleden dat ik in de Zillertal-Arena was. Maar ik zie dat ze daar nog steeds niks geleerd hebben. Ja, puur lifttechnisch gezien zijn beide liften een enorme comfortverbetering. Maar men is daar nog steeds kampioen “onnodige omwegen creëren”. Waarom steeds weer 2 of zelfs 3 liften bouwen als verbinding van het ene naar het andere gebied, waar het ook met één lift af had gekund?
Nu ook weer, iedereen die van Zell naar Gerlos wil moet de nieuwe Kapauns gebruiken. En dus ook de bijbehorende afdaling. In mijn herinnering was dat een mooie afdaling. Maar niet geschikt voor de mensenmassa die dagelijks naar Gerlos wil. Dat wordt een zooitje daar.
Helaas gaat geld verdienen hier boven gast tevredenheid. (iedere “liftfahrt” wordt aan het betreffende deelgebied betaald. Dus hoe meer liften je gebruikt om van het ene in het andere te komen, des te harder rinkelt de kassa) Jammer…

Ik ben geen fan van de opkomst van gondels overal, 9 van de 10 keer heb ik liever een stoeltjeslift. Maar dit is 1 van die 10 keren dat een gondel wel een goed idee is. De extra lift om naar Gerlos te komen is daarentegen erg vreemd

Een verbetering zou ik de geplande evolutie niet meteen noemen. Ontegensprekelijk een surplus aan comfort, dat is misschien ook eerder de bedoeling in het licht van de doelgroep.

De Krimml-X-Press komende vanuit Gerlos is minder aangenaam met koudere temperaturen, maar alleszins efficiënt. Vanuit de Isskogel of Gerlos Dorf zijn slechts twee liften noodzakelijk om naar het Übergangsjoch te gaan. De verbinding vanuit Zell am Ziller wordt mijn mening gecompliceerder als voorheen. Bovenaan de Kreuzjoch-X-Press diende je nog een kort stukje af te leggen met de Krimml-X-Press, nu zal men opnieuw een nieuwere piste moeten nemen (in tegenstelling tot een voorgaande reactie zie ik niet meteen een probleem met deze piste met een bijkomende lift. In slechtere weersomstandigheden is een goed oriëntatievermogen geen overbodige luxe voor de verbinding te maken.

@Henri: afgelopen paasvakantie stond de dalafdaling (zonder kunstmatige besneeuwing) van Gerlosstein nog als ‘geopend’ aangegeven op de interactieve pistenkaart. Ogenschijnlijk was het nog een dunne laag sneeuw in Hainzenberg. Wordt die dalafdaling nog degelijk onderhouden of eerder als skiroute gezien zolang er visueel sneeuw aanwezig is?

*bericht bewerkt door Mathijs! op 15 jun 2022 17:56

@Mathijs! Groot gedeelte ligt vrij lang of volledig in de schaduw. Dat scheelt wel, that being said is de kwaliteit mijn inziens al bagger in de voorjaarsvakantie, laat staan met Pasen.

@Mathijs! bij mijn bezoek op 24 maart stond de dalafdaling op de interactieve pistekaart ook nog op groen, maar de start van de dalafdaling was gedeeltelijk afgezet met netten. De afdaling was niet meer te doen zonder stukken te lopen. Hij wordt wel nog gewoon onderhouden en geprepareerd als er genoeg sneeuw ligt, maar het blijkt dus dat die interactieve pistekaart in het voorjaar niet altijd even betrouwbaar is :)

*bericht bewerkt door Henri op 27 jun 2022 15:39

@henri

Zijn er soms vooruitzichten dat de Rosenalmbahn ooit vernieuwd wordt?
Dateert van 1995. En worden alsmaar meer gammele bakjes.

Plaats een reactie