Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Twee nieuwe skiliften voor Zillertal Arena

Henri op 06 september 2023· 19 reacties

De nieuwe Wilde Krimml gondel tussen Gerlos en Zell am Ziller (zillertalarena.com)
De nieuwe Wilde Krimml gondel tussen Gerlos en Zell am Ziller (zillertalarena.com)

Vorig jaar hebben we al bericht over de vervanging van de Kapauns stoeltjeslift in de Oostenrijkse Zillertal Arena. De liftvervanging is onderdeel van een omvangrijk meerjarig project waarbij de beruchte verbinding tussen Zell am Ziller en Gerlos flink wordt aangepakt. Deze zomer is het tweede deel van het project uitgevoerd. Vanaf aankomend winterseizoen kun je de oversteek vanuit Gerlos naar Zell am Ziller met de nieuwe Wilde Krimml gondel maken.

De nieuwe Wilde Krimml gondel (groen)
De nieuwe Wilde Krimml gondel (groen)

10-persoons gondel Wilde Krimml

Velen zullen deze liftvervanging toejuichen. Je treft geen barre omstandigheden meer aan tijdens de lange liftrit in de open 4-persoons stoeltjeslift en de wachttijden worden ook nog eens gereduceerd. In het artikel van vorig jaar beschreef ik uitgebreid hoe het project van de Wilde Krimml gondel eruit zou gaan zien. Vanaf het huidige dalstation zal de nieuwe gondel in een directe lijn naar het bergstation lopen. Vanaf aankomend winterseizoen 2023/2024 sta je binnen 6 minuten boven op de Übergangsjoch.

Naast de eerdergenoemde voordelen is de nieuwe cabinebaan ook veel windstabieler, waardoor de lift niet zo vaak gesloten zal zijn als zijn voorganger. De cabines worden uitgerust met zitverwarming. In het filmpje hierboven kun je een bouwupdate van afgelopen juli bekijken. Inmiddels is de liftbouw al vergevorderd.

Een visualisatie van het nieuwe Mitterleger dalstation (zillertalarena.com)
Een visualisatie van het nieuwe Mitterleger dalstation (zillertalarena.com)

Nieuwe stoeltjeslift in Königsleiten

Er is nog een nieuwtje uit de Zillertal Arena voor het aankomende winterseizoen, want iets verderop in Königsleiten wordt er nog een stoeltjeslift vervangen. De vastgeklemde en dus vrij trage 2-persoons stoeltjeslift Mitterleger maakt plaats voor een koppelbare 6-persoons stoeltjeslift. De liftrit wordt met kap en stoelverwarming een stuk comfortabeler én sneller. Het dalstation blijft op dezelfde plek staan als zijn voorganger, maar het nieuwe bergstation komt direct bij de Panorama-Alm te liggen. In 4,5 minuut sta je voortaan boven op een hoogte van 2151 meter.

De nieuwe Mitterleger stoeltjeslift (groen) in Königsleiten
De nieuwe Mitterleger stoeltjeslift (groen) in Königsleiten

Nog meer projecten gepland

Dat is nog niet alles, want er zitten nog meer projecten in de pijplijn voor Zillertal Arena! Volgende zomer worden er maar liefst twee nieuwe stoeltjesliften gebouwd in het skigebied. Op de Gerlosplatte bij Hochkrimml wordt, na enkele jaren vertraging, de Duxeralmbahn vervangen door een nieuwe 6-persoons stoeltjeslift. Een deel van het bergstation staat er inmiddels.

Daarnaast wordt de laatste horde in de verbinding tussen Zell am Ziller en Gerlos aangepakt. De Teufental stoeltjeslift zal worden vervangen door een moderne stoeltjeslift, waarschijnlijk met stoeltjes voor 8 personen.

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Was toch een leuke lift, ook al duurde dit lang.
Als ik het goed zie, moet je nu trouwens via de Kapauns om bij de gondel te komen? Dat vind ik dan wel weer wat onhandig.

Die bij Königsleiten is wel handiger geplaatst vind ik.

Was toch een leuke lift, ook al duurde dit lang.
Als ik het goed zie, moet je nu trouwens via de Kapauns om bij de gondel te komen? Dat vind ik dan wel weer wat onhandig.

Die bij Königsleiten is wel handiger geplaatst vind ik.

Tiny-M op 06 sep 2023 13:54

Ja, het levert bijkomend tijdsverlies op wanneer je de verbinding richting Gerlos/Königsleiten zou willen maken. De (heerlijke) piste naar Kapauns wordt hierdoor ook verzadigd.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 06 sep 2023 13:57

Gaat de lift sneller, ben je nog extra tijd kwijt…

Het allerbelangrijkste. De verbinding tussen Gerlos en Zell wordt zo verzekerd vanaf het begin van het seizoen. Het stuk in de Wilde Krimml mag niet besneeuwd worden waardoor met Kerst deze verbinding regelmatig nog gesloten was.

@Tiny-M Ik neem aan dat je vanaf de kreuzjoch-express direct over stapt de gondel in naar boven die je dan boven aan de Übergangsjoch zet vanaf de Zell am ziller kant. dus hoef je niet via Kapauns als je zo snel mogelijk naar Gerlos wil.

Ah ok, dus dan zit die knik er nog wel in. Stond alleen niet ingetekend.

@Tiny-M Ik neem aan dat je vanaf de kreuzjoch-express direct over stapt de gondel in naar boven die je dan boven aan de Übergangsjoch zet vanaf de Zell am ziller kant. dus hoef je niet via Kapauns als je zo snel mogelijk naar Gerlos wil.

Helmert op 07 sep 2023 08:17

Dat klopt helaas niet. Het nieuwe tracé van de gondel wordt niet doorgetrokken tot over de bergkam. Kapauns blijft noodzakelijk om de oversteek te maken.

Afgelopen voorjaar was dat al zo. De stoeltjeslift boven de kreuzjoch was al gesloten en terug dus via Kapauns piste. Volgens de tekening hier is dat de toekomstige situatie.

Ik zal het laten weten na de voorjaarsvakantie.

Ik hoor een grote ‘helaas’ bij de oversteek via de Kapauns, die nu noodzakelijk is. Ben benieuwd, want ik ken het gebied niet: is dat zo’n nare piste, of om een andere reden? Want het lekker onderweg zijn is toch juist het idee van skiën? En vooral als je een tocht wil skiën?

https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?p=5404053#p54…

Foto’s op Alpinforum. Ik ben er zelf geweest vorige maand.

Het is niet perse een nare piste, maar wel een die snel bultig wordt wanneer iedereen die van Zell naar Gerlos wil er af moet. En het is een tikkeltje frustrerend als je de lift die je moet hebben vlak boven je ziet liggen, je hebt haast om op tijd terug te zijn en je moet eerst weer naar beneden.

*bericht bewerkt door Suuski op 07 sep 2023 14:44

Ik hoor een grote ‘helaas’ bij de oversteek via de Kapauns, die nu noodzakelijk is. Ben benieuwd, want ik ken het gebied niet: is dat zo’n nare piste, of om een andere reden? Want het lekker onderweg zijn is toch juist het idee van skiën? En vooral als je een tocht wil skiën?

MiyukiJan op 07 sep 2023 13:32

Heb de Kapauns nog niet gedaan, zal vast een prima piste zijn. Het ‘probleem’ bij Zillertal Arena is dat het van de ene kant naar de andere een flink eind is met aardig wat liften. Dus als je dan eenmaal aan de andere kant bent, heb je niet veel tijd om daar nog lekker pistes te pakken omdat je ook weer op tijd terug moet zijn. Die extra afdaling+lift kosten dus weer extra tijd, terwijl ik had gehoopt dat de verbinding sneller zou worden.

Kapauns is een leuke piste, bovenaan wat steiler, onderin wat vlakker. Maar inderdaad; als iedereen een bepaalde verbindingspiste moet nemen, zal die wel te lijden gaan hebben. Nu is dat nog niet het geval.

Mr. Slow

kapauns is vooral leuk omdat ie relatief rustig WAS! je kan er ook heerlijk stukje naast de piste pakken… Voorheen was dat een 2-zitter en leek het niet zo fijn maar wij bleven er altijd ff een paar keer hangen… Nu is het al een 8-zitter en de piste zal alleen nog maar drukker worden.

Oh wacht, was alleen een nieuwe lift bij Kapauns. Die 2 zitter heb ik inderdaad nog wel een keer gedaan.

Een meer wind-stabiele verbinding is hier absoluut een voordeel. Wat ik minder goed begrijp is waarom ze de Kreuzjoch niet hebben doorgetrokken als onderdeel van het plan. Nu moet je eerst afdalen naar de Kapauns. En dat was nu net zo’n heerlijk rustige afdaling … echt hét pareltje van dit gebied.

Bizar hoeveel er de afgelopen jaren geinvesteerd is in nieuwe liften.
Alleen bij Krimml is nog een enkele oudere stoeltjeslift te vinden; de rest is allemaal 6 of 8-persoons.

We gaan het in Maart maar eens met eigen ogen bekijken.

Bizar hoeveel er de afgelopen jaren geinvesteerd is in nieuwe liften.
Alleen bij Krimml is nog een enkele oudere stoeltjeslift te vinden; de rest is allemaal 6 of 8-persoons.

We gaan het in Maart maar eens met eigen ogen bekijken.

Daffie op 08 sep 2023 10:37

De prijs van een zesdaagse skipas is ook met 34 euro gestegen ten opzichte van het afgelopen jaar.

Wat mij vooral opvalt is de capaciteit. De oude Krimml X-press had een capaciteit van 1800 personen.
De nieuwe 2400. Maar de Stuanmandlbahn heeft een capaciteit van 2800 personen.
Blijkbaar zit de Stuanmandlbahn lang niet aan zijn maximale capaciteit en/of gebruiken aardig wat mensen de Stuanmandlbahn niet als verbindingslift.

Plaats een reactie