Is Oostenrijk nog wel de moeite waard?

De trend van de laatste jaren zet zich steeds verder door. Oostenrijk heeft een inhaalslag gemaakt ten opzichte van Zwitserland qua prijzen. Leuke oude Gasthöfe worden massaal omgebouwd tot luxe apart(hotels) en men richt zich meer en meer op premium.
Graag zou ik nog eens naar Lech gaan, maar met al die verhalen over overvolle liften, drukke pistes en matige infrastructuur brengen me aan het twijfelen. Met de pistepreparatie daar en al die diknekken met hun dure freeridespul, kan ik me als snowboarder wel een weg doorheen banen?
Serfaus is ook zo’n must-do, maar ik vind het zo zonde om die ene vakantieweek te verdoen met wachten in de rij. En met kerst is het lastig een goede acco te vinden.
Saalbach en zijn après-ski bliezen me nou niet omver. Het bezopen volk op de pistes wel. Flachau vind ik een leuk gebied, maar om daar nou binnenkort te moeten afdalen in de slagschaduw van die geplande windturbines, ik weet het nog niet. Kirchberg is top, maar overspoeld met Nederlanders. Op vakantie mag het een beetje als buitenland voelen. Dat gaat beter in het Brixental. Ben je ook lekker vlot weer bij de lift. Voelde een beetje als Winterberg XXL. Prima schnitzel met friet daar ook.

Moet ik misschien nog een andere bestemming in Oostenrijk overwegen? Eigenlijk neig ik meer naar elders, maar wil het nog wel een kans geven. Iemand tips?

Hochkonig, Schladming en gastein.
Go go go Bennie !!!

Totales Vollidiot

Friet van Piet is toch een sterk pluspunt?

Zermatt lijkt me de oplossing. Daar is de inflatie niet zo hard gegaan, dus inmiddels goed betaalbaar. Authentiek dorp en genoeg hoogte, zodat je niet bang hoeft te zijn dat er te weinig sneeuw is in deze tijden.

Als je alles van dat nieuwe een beetje minder wil en dat oude nostalgische nog op prijs stelt zou je eens kunnen uitwijken richting Karinthie. Ik ben er zelf nog nooit op wintersport geweest, omdat tirol me toch meer aantrekt. Ben er wel in het voorjaar en de zomer daar geweest.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Ja, Mölltaler Gletscher met zijn nostalgische tunneltrein! En op een fijn terrasje aan de authentieke, zij het gortdroge knödel gezeten. Dan mis je die Tiroler gröstl toch wel.

@Bennie. Jij bent een veellezer hier. Ik zou om te beginnen vooral stoppen met alles te geloven wat je hier leest (en het te reproduceren…)
Bijvoorbeeld over de slechte pistenpreparatie in Lech. Geloof je dat nou echt?

*bericht bewerkt door Liezen op 16 nov 2023 19:33

@Liezen Nou ja, de meerderheid van de vocale gebruikers hier heeft er zo zijn kijk op. Ik zie het liever met mijn eigen blik aan. Of heb je nog een mooi bloemrijke beschrijving voor me? Dat helpt met de beeldvorming. Wat ik bijvoorbeeld niet weet is of je er fatsoenlijk Kaiserschmarrn kan krijgen. Of moet ik meer specialiteiten met Vorarlberger kaas verwachten? Wat overigens wel één van de meest uitgebreide kaasregio’s van Oostenrijk is. Bezoekje aan het Bregenzerwälder Käsehaus in Feldkirch was echt de moeite!

Osttirol lijkt me op jouw lijf geschreven, alle positieve aspecten van het Oostenrijkse skiën, maar niet te massaal, nog steeds betaalbaar en zonder enorme wachttijden.

Een combinatie van een aantal kleinere gebieden, waarbij er toch enkele interessante liftuitbreidingen zijn gebeurd. Mölltaler Gletscher en Ankogel ook inbegrepen in de skipas. Neem je de Kärntner Topskipass, kan je ook naar Heiligenblut. Ook kleinere parels zoals Hochstein en Obertilliach behoren tot de mogelijkheden.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 16 nov 2023 19:46

Zolang er maar liftpalen zijn om tussendoor te skiën maakt het toch niet uit waar je naartoe gaat?

A winter without powder isn't a winter!

Kaiserschmarnn is er zeker in Lech e.o., alleen een beetje kostbaar, hahaha… En eerlijk gezegd vond ik ze daar niet de beste (vorig jaar op 2 plekken geprobeerd).
Na een paar keer proberen gaan wij toch maar weer terug naar Frankrijk of de Dolomieten…
@Bennie, volgens mij moet je een keer naar de USA (of Canada). Jammer dat de skipassen zo schreeuwend duur zijn, anders waren we komend jaar weer die kant op gegaan. Prima sneeuw, aardige mensen, ordelijk in de rij (als er al een rij staat) en uitdagende pistes / off piste gebied. Ga ergens centraal zitten, huur een auto en verken wat gebieden in Colorado. Dat scheelt fors op de accommodatie kosten. Als je de skipas trouwens erg vroeg bestelt dan kan het nog wel eens meevallen, maar blijft fors meer dan in Europa…

*bericht bewerkt door Paulr op 16 nov 2023 20:14

Paulr

@Bennie, ik snap het niet helemaal; jij bent hier de Wikipedia van wintersport.nl. Heb je een flauwte?

Bennie heeft te lang door het bezopen volk van Saalbach heengeboard @Frank66 of zou hij wat te veel koninklijke yellow snow binnen hebben gekregen van de slecht geprepareerde pistes rond Lech?

*bericht bewerkt door MiyukiJan op 16 nov 2023 20:43

Zermatt lijkt me de oplossing. Daar is de inflatie niet zo hard gegaan, dus inmiddels goed betaalbaar. Authentiek dorp en genoeg hoogte, zodat je niet bang hoeft te zijn dat er te weinig sneeuw is in deze tijden.

Tiny-M op 16 nov 2023 19:25

Zematt lijkt me erg mooi, maar dat is geen Oostenrijk hè ;-)

Peter Pos

Leuk geschreven topic overigens met een kern van waarheid. En toch blijft volgens de wie-wat-waar app meer dan de helft richting Oostenrijk gaan.

Kijk eens naar Montafon, 3 keer geweest, goede ervaringen mee !

Mayrhofen? Wel nooit sneeuw in het dal en geen dalafdaling überhaupt.
Ischgl? Al schijnen de afdalingen daar wel veel op elkaar te lijken.
Sölden? Misschien ook niet zo’n goed plan als je niet van drukte houdt.

Nee, Oostenrijk kun je afschrijven denk ik, misschien eens op een maandagochtend Snowworld proberen?

@Bennie
Volgens mij behoeft Lech geen krans. De kift hier doet dat alleen wel 'ns vergeten.
De Kaiserschmarren van -jawel- Gasthof Post zijn beroemd. En ja, die zijn dus duur.
Nog beter zijn ze bij Gasthof Formarin, en je zult je aldaar -na alle virtuele kift- mogelijk verbazen over de ‘gewone’ gemütliche Oostenrijkse sfeer, en de redelijke prijzen. Om over het uitzicht maar te zwijgen.

*bericht bewerkt door Liezen op 16 nov 2023 21:26

Zermatt lijkt me de oplossing. Daar is de inflatie niet zo hard gegaan, dus inmiddels goed betaalbaar. Authentiek dorp en genoeg hoogte, zodat je niet bang hoeft te zijn dat er te weinig sneeuw is in deze tijden.

Tiny-M op 16 nov 2023 19:25

Zematt lijkt me erg mooi, maar dat is geen Oostenrijk hè ;-)

peterpos op 16 nov 2023 20:44

Dat klopt, Oostenrijk is dus niet meer de moeite waard 😉

Lech is toch altijd één van de Oostenrijkse gebieden geweest met een kapitaalkrachtiger publiek? En ja, Oostenrijk is doorheen de jaren duurder geworden. Velen waren drie jaar geleden overtuigd van de Corona-maatregelen, helaas moet dat nu eenmaal ooit terugbetaald worden.

Verder denk ik dat veel Alpenlanden de voorbije jaren flink duren zijn geworden.

Ik ben vorige week nog in Oostenrijk geweest voor professionele redenen, de grote en bekende skigebieden zijn doorheen de jaren flink verhoogd in hun prijzen. Om de een of andere reden heb ik ook het idee dat zij denken dit te kunnen vragen.

*bericht bewerkt door DavidW op 16 nov 2023 22:16

null

Authentieker dan dit wordt het niet…
Turracher Höhe.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 nov 2023 22:15

Val Gardena, Italië 🥰. Kun je erg mooie tochten maken (oa Sella Ronda met uitstap naar Lagazuoi, of Marmolada).

@DeWit1979 We gaan sinds een paar jaar met oud en nieuw. De prijzen voor 6 dagen superski zijn ook op het niveau Zermatt… €404 die week 😱

Val Gardena, Italië 🥰. Kun je erg mooie tochten maken (oa Sella Ronda met uitstap naar Lagazuoi, of Marmolada).

DeWit1979 op 16 nov 2023 22:43

Pas op hè, we gaan niet zomaar iedereen richting Italië praten!

Als Lech in je systeem zit maar vreest voor modernisering en stijgende prijzen, dan zou ik zeker niet wachten en meteen gaan. Dan ben je meteen verkocht, of genezen.
Ik ben er een paar keer geweest (vanuit StAnton) en slechte piste preparatie is me niet opgevallen. Zeker niet vergeleken met St Anton, brrr! Wel viel op dat ik er een heerlijk behaaglijk gevoel kreeg, het wintersportgevoel uit mijn jeugd. Een trage stoeltjeslift versterkt dat gevoel alleen maar (toegegeven, dat zegt de gast die af en toe heimwee heeft naar het kaboenk-kaboenk-kaboenk van over de wielen van een liftpaal rollen).

Het probleem in St. Anton en Zurs / Lech ligt aan de gigantische aantallen skiërs; de piste kan er s’ochtends nog zo goed bij liggen maar na een paar uur, wat zon en duizenden skiërs gaat alles kapot.

*bericht bewerkt door Des op 17 nov 2023 07:42

En om de vraag te beantwoorden; Oostenrijk is zo veelzijdig dat er voor iedereen wat wils is, nog altijd.

Ga toch eens naar Karinthië @Bennie. En maak verslagjes over alle kleinere gebiedjes daar zodat wij kunnen lezen hoezeer het de moeite is.

Graag dit seizoen nog, alvast bedankt voor de moeite. :)

Bla, bla, bla.

Lech is 60 procent drukker geworden op de piste sinds de nieuwe lift vanuit Warth zeker tijdens het hoogseizoen.
De oude rustige sfeer is daardoor deels weg.
Soms zelfs levens gevaarlijk op de piste door skiërs zonder enige technische vaardigheid.
Jammer
Ook komen er tegenwoordig touringcars.
Verleden jaar zeker 8 gezien op een ochtend.
Geparkeerd achteraan op de parkeerplaats.
Nemen zelf alles mee.Tafels eten en drinken.
Was 5 jaar geleden ondenkbaar.
Is Lech duur.
Zeker maar vlak Nederland niet uit.
Ook belachelijk duur hoor. @Robert_Jan_

null

Authentieker dan dit wordt het niet…
Turracher Höhe.

DrPhil op 16 nov 2023 22:12

Niet verklappen… het is er nog zo lekker rustig…

Ps: normaal gaan we altijd naar Zwitserland, maar daar zijn de liften vaak best heel matig (Diablerets, Saas fee, La Tzoumaz, etc) en de prijzen per KM piste exorbitant, laat staan als je kijkt naar de prijzen in de supermarkt.

Zwitserland 🇨🇭 ! En dan Zermatt!!! Maar ik ben natuurlijk biased. Prijzen komen wel steeds dichterbij al zal Zwitserland alsnog wel overall stukken duurder zijn (als je eten enz meeneemt).

Plaats een reactie