Draait een lift altijd even snel?

Henri op 22 december 2016· 33 reacties

null

De vragen voor onze rubriek domme vraag van de week blijven binnenstromen. Blijf ze vooral doorsturen, want het is erg leuk om de antwoorden te zoeken en deze met jullie te delen. Als je wintersportgerelateerde vraag hebt kom maar door naar rogier@wintersporters.nl Deze keer de vraag, die door onze lift-expert Henri beantwoord wordt:

Draait een lift altijd even snel?

Verschil tussen liften

Om te beginnen draaien liften sowieso niet allemaal even snel. Ook nieuwe liften niet. Er is een duidelijk verschil tussen koppelbare- en fix-liften. Koppelbaar betekent dat een stoeltje of gondel bij het berg- en dalstation van de kabel wordt afgekoppeld. Het voordeel van deze techniek is dat er veilig en comfortabel in- en uitgestapt kan worden bij een lage snelheid, terwijl de liftrit snel kan verlopen. Een fix-lift heeft over zijn hele traject maar één snelheid. Om veilig in te kunnen stappen, kan de snelheid dus niet zo hoog liggen als bij koppelbare liften.

null

Niet iedere koppelbare lift is bovendien hetzelfde. Sommige liften hebben een compact, kort dal- en bergstation (een bekend voorbeeld is de QuickJet in Winterberg). Zo’n korter station heeft ook invloed op de snelheid van de lift. Een kortere acceleratie en remweg in het station betekent dat de lift langzamer moet lopen dan liften met een langer dal- en bergstation. Naast dat het lifttype dus van invloed is op de snelheid, zijn er nog een hele hoop andere factoren die een rol spelen.

Wind

De eerste reden ligt eigenlijk voor de hand en is bekend, want iedereen heeft waarschijnlijk weleens te maken gehad met een harde (föhn)wind of storm. Om de veiligheid van de wintersporters te kunnen garanderen, moeten liften dan soms langzamer draaien of zelfs gesloten worden.

null

Slijtage

Nieuwe modellen koppelbare stoeltjesliften kunnen technisch gezien een snelheid van maar liefst 12,5 meter per seconde bereiken. Naast dat daarvoor een gigantisch dal- en bergstation nodig is om te accelereren en af te remmen, en er een onveilige situatie zal ontstaan bij een eventuele noodrem, ligt de slijtage bij zo’n snelheid ook vele malen hoger. Slijtage maar ook stroomverbruik zijn samen de twee hoofdargumenten waarom skiliften minder snel draaien dan feitelijk mogelijk is. Een skilift kan met zo’n hoge snelheid, naast dat het vele gevaren oplevert zoals het vrijkomen van hitte, nooit rendabel zijn voor een skigebied. Om extra slijtage te voorkomen en het stroomverbruik te reduceren, kiezen skigebieden er wel eens voor om de liften op een lagere snelheid in te stellen. Met name tijdens het naseizoen wanneer het erg rustig is op de pistes.

null

Wetgeving

Skiliften kunnen technisch gezien dus een hogere snelheid aanhouden, maar naast het eerdergenoemde slijtage- en stroomverbruikprobleem, is ook de wetgeving van belang. Bij gondelbanen is 6 meter per seconde een standaardsnelheid, maar bij stoeltjesliften was het tot voor kort alleen in Zwitserland toegestaan om liften op deze snelheid te laten lopen. Dat mocht en mag alleen bij een nieuwe lift met vergunning. Oudere liften mogen dus niet even geüpgraded worden om ze op deze snelheid te laten lopen. De eerste stoeltjeslift met een maximale snelheid van 6 meter per seconde staat in Laax, de Lavadinas – Fuorcla Sura van de fabrikant BMF met een Porschedesign.

Standaard van 5 meter per seconden

Buiten Zwitserland is de standaard in de Alpen eigenlijk nog steeds 5 meter per seconde, hoewel er bij de allernieuwste liften in Oostenrijk met een langer berg- en dalstation ook 6 meter per seconde als maximumsnelheid wordt aangehouden. In Frankrijk wordt in uitzonderingen 5,5 meter per seconde toegestaan.

null

Illegaal

Inofficieel (maar volstrekt verboden!) worden wel eens begrenzers uit de computer gehaald om de lift sneller te kunnen laten lopen. Dit zodat sommige gebieden op de drukste dagen meer skiërs kunnen verwerken. Het is echter niet bekend hoe vaak dit voorkomt. De meeste liften draaien zelden op maximale snelheid. In werkelijkheid zal de snelheid van de meeste stoeltjesliften dus vaak tussen de 3,5 en 4 meter per seconde liggen.

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

De snelheid van de lift kun je natuurlijk ook zien op je ski-app.

Leuk verhaal !!! En hoe zit het met sleepliften ? @HenriS

May the ski force be with you !!

Ik had de indruk dat de Kabelbanen vanuit Ischgl dal zowat bij de snelste horen, klopt dit?

Glij blij door die brei :-)

Kijk, weer zo’n vraag waarvan je misschien denkt ‘simpel’, maar die een ontzettend leuk en leerzaam antwoord oplevert!

Dus liften zijn gebouwd voor een snelheid die op 2,5 keer de maximale toegestane snelheid ligt. Mijn vraag is daarop: Waarom?

*bericht bewerkt door ThomJ op 22 dec 2016 16:27

@ ThomJ denk dat het een beetje een zelfde verhaal is als bij auto’s. Je kunt met een Fiat panda over de snelweg gaan met 150 per uur, maar dat zorgt niet voor een comfortabele rit en de auto leidt er relatief veel door. En als je dan wilt stoppen, krijg je de gekste dingen. De remmen en de wegligging zijn er niet voor gemaakt.

Als je dan in Audi A6 doet, heb je een vele rustiger auto op de snelweg. De auto kan de snelheid en de kilometer beter aan. De zwaardere motor zal relatief gezien minder verbruiken om de snelheden te halen en als je een noodstop moet maken, sta je zonder al te veel problemen stil (hopelijk).

*bericht bewerkt door Tosti op 22 dec 2016 16:49

Ik had de indruk dat de Kabelbanen vanuit Ischgl dal zowat bij de snelste horen, klopt dit?

Coldfeet op 22 dec 2016 15:29

@Coldfeet je hebt idd goed opgelet. ?
Silvrettabahn 6m/s
Pardatschgrat 7,5m/s

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

@Svennoo heeft mij ooit verteld dat liften naar beneden sneller gaan dan naar boven. Zwaartekracht en zo. Of is dit alleen zo in de Kitbüheler Alpen?

@gigi, dat is alleen als je te veel gedronken hebt :-)

Glij blij door die brei :-)

Kitbüheler Alpen dus… Check.

@ischgeil, dank je…

Misschien ook leuk om te zoeken naar de snelste officiële skilift…:-)
Ik zie dat Skiwelt met 6 m/s afficheert, maar dat doet Voralberg ook…wettelijk gezien is dat logisch, lees ik in het artikel.

Glij blij door die brei :-)

@Svennoo heeft mij ooit verteld dat liften naar beneden sneller gaan dan naar boven. Zwaartekracht en zo. Of is dit alleen zo in de Kitbüheler Alpen?

GiGi op 22 dec 2016 17:17

Hahaha :D en in het dalstation staan ze dan in de file ;)

@Svennoo heeft mij ooit verteld dat liften naar beneden sneller gaan dan naar boven. Zwaartekracht en zo. Of is dit alleen zo in de Kitbüheler Alpen?

GiGi op 22 dec 2016 17:17

Hahaha :D en in het dalstation staan ze dan in de file ;)

Hessel op 22 dec 2016 18:19

Dat zeg ik: Kitzbüheler Alpen…

Heb het metertje in de Plateau Rosa gondel meerdere malen op 9 m/s zien staan.
in Zermatt gaat de Blauherd - Rothorn bak 8 m/s

*bericht bewerkt door Superskismurf op 22 dec 2016 20:33

Als je niet meer terug kunt skiën maar met de lift moet, dan heb je wel heel veel gedronken :-)

Leuk verhaal !!! En hoe zit het met sleepliften ? @HenriS

CJAHulskamp op 22 dec 2016 15:28

Sleepliften zijn net zoals stoeltjesliften en gondelbanen ook niet allemaal hetzelfde. Ook hier heb je koppelbare types (KSSL, meestal van (Tatra)Poma en Montaz-Mautino) die je vooral in Frankrijk kunt vinden. Deze kunnen stiekem ook nog erg snel gaan en snelheden van 4 m/s bereiken. Een uitdaging voor snowboarders en beginners.

Verreweg de meeste sleepliften zijn verder fix en op sommige plekken in Zuid-Duitsland en Chili zijn er nog pendelsleepliften, waarbij je met z’n zessen naast elkaar naar boven wordt getrokken. Misschien heeft @Rogier hier nog wel een foto van, ik meen dat er eentje in Portillo stond.

Ik had de indruk dat de Kabelbanen vanuit Ischgl dal zowat bij de snelste horen, klopt dit?

Coldfeet op 22 dec 2016 15:29

De snelheden die Ischgeil noemt zijn inderdaad juist, maar niet bijzonder in hun liftcategorie (Funitel en 3S-baan).
Bij pendelbanen is een snelheid van 10 m/s standaard. Pendelbanen zoals Piz Val Gronda en de Ahornbahn hebben zelfs een maximumsnelheid van 12 m/s.

*bericht bewerkt door Henri op 22 dec 2016 21:12

Ik weet nog wel dat we vorig jaar eens de snelheid van de rolband in Winterberg hebben gemeten, dat kreng dat richting de Kappe ging en je moest nemen om bij de skilift te komen. Een whopping 1,1km/h!

Voorbeeld van een (bij mijn weten) nog actieve pendelsleeplift: http://www.tsv-seeg.de/282.html
5 meter per seconde :o

*bericht bewerkt door David23 op 22 dec 2016 22:32

❄️

Inderdaad @David23, mooi liftje!
Rond Oberstaufen staan er ook nog twee, bij Sinswang en Steibis (Schindelberglift)

@HenriS Dat klopt die lift, daar heb ik nog een filmpje van volgens mij, zla ik vanmliddag eens opzoeken. Die in Portillo is wel indrukwekkend! Gaat namelijk ook in een erg steile wand omhoog.

Click. Click. Peace

Dus liften zijn gebouwd voor een snelheid die op 2,5 keer de maximale toegestane snelheid ligt. Mijn vraag is daarop: Waarom?

ThomJ op 22 dec 2016 16:27

Veiligheidsmarge, zoals die bij (bijna) alles wordt ingebouwd.

Rob

@Svennoo heeft mij ooit verteld dat liften naar beneden sneller gaan dan naar boven. Zwaartekracht en zo. Of is dit alleen zo in de Kitbüheler Alpen?

GiGi op 22 dec 2016 17:17

Mensen die dit soort dingen zeggen, missen elk inzicht inzake de constructie van die dingen.

Rob

Voorbeeld van een (bij mijn weten) nog actieve pendelsleeplift: http://www.tsv-seeg.de/282.html
5 meter per seconde :o

David23 op 22 dec 2016 22:31

Ik moet toegeven dat ik dat nog nooit gezien had :-)
En dan zeggen dat ik een ankerlift met twee al een verschrikking vond. :-)

Glij blij door die brei :-)

@Svennoo heeft mij ooit verteld dat liften naar beneden sneller gaan dan naar boven. Zwaartekracht en zo. Of is dit alleen zo in de Kitbüheler Alpen?

GiGi op 22 dec 2016 17:17

Mensen die dit soort dingen zeggen, missen elk inzicht inzake de constructie van die dingen.

RCGrootveld op 23 dec 2016 08:35

Mensen die zo reageren hebben hebben de originele grap duidelijk gemist. ;-).

Leuk artikel! Ook wel eens gehoord dat de lift bij Paradiski, naar Les Arc, ook een goede snelheid heeft bij het overbruggen van het dal. Daarnaast zijn de sleepliften bij Les Sybelles vanuit St. Sorlin naar Corbier niet een koppelbare volgens mij. Lancering met je board is eerder regel dan uitzondering :D

ik vindt dat een lift mij net zo snel naar boven moet brengen als dat ik naar beneden ski

ik vindt dat een lift mij net zo snel naar boven moet brengen als dat ik naar beneden ski

martin10500 op 23 dec 2016 14:25

Sorry, maar ploegliften zijn allemaal afgeschaft :-) :-)

Glij blij door die brei :-)

@StevieB dat zijn juist de koppelbare! ;-)

Click. Click. Peace

ik vindt dat een lift mij net zo snel naar boven moet brengen als dat ik naar beneden ski

martin10500 op 23 dec 2016 14:25

Sorry, maar ploegliften zijn allemaal afgeschaft :-) :-)

Coldfeet op 23 dec 2016 16:18

Dit zal het wel benaderen :)

(en anders kan je nog met beginnen visgraten …)

ik vindt dat een lift mij net zo snel naar boven moet brengen als dat ik naar beneden ski

martin10500 op 23 dec 2016 14:25

Sorry, maar ploegliften zijn allemaal afgeschaft :-) :-)

Coldfeet op 23 dec 2016 16:18

Dit zal het wel benaderen :)

(en anders kan je nog met beginnen visgraten …)

Lars3 op 23 dec 2016 16:47

kun je wel genieten van de zonsondergang

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie