Autorijden in de winter (deel I)

Geertje op 13 februari 2012· 30 reacties

null
Een sneeuwschep is geen overbodige luxe, neem deze dan wel mee je huisje in.

Her en der op het internet verspreid, zie ik tips verschijnen over het gebruik van de auto in combinatie met kou, ijs en sneeuw. Hier een tip over sneeuwkettingen, daar een tip over vastgevroren deuren, en weer ergens anders over ruiten krabben. Heel handig, en het zal je ook niet verbazen dat de tips opeens op komen zetten als het winters wordt in Nederland. Tijd dus om eens heel veel, zo niet alle tips, hier te verzamelen. Ook niet onhandig gezien de enorme hoeveelheid sneeuw die in een groot deel van de alpen is gevallen, en de naderende krokusvakantie. Deel I

Vrieskou
Daar sta je dan in de ochtend bij je auto. Geen beweging te krijgen in de vastgevroren deur. Wat je dan kunt proberen, is flink tegen de deur te duwen. Op die manier kun je het ijs breken in de hoop dat je daarna de deur wel kunt openen. Vaak werkt een spray om de ruit ijsvrij te maken ook. De spray niet in de auto leggen dus, want dan heb je er niks aan mocht je ‘m nodig hebben! Een zakje warm water kan ook werken, of verwarmen met een föhn. Maar zet de föhn niet te heet, en houdt deze niet te dicht bij. Om vastvriezen te voorkomen kun je de rubbers insmeren met talkpoeder of siliconenspray.

Bevroren sloten
Voor bevroren sloten bestaat er een speciale spray om het slot weer te ontdooien. Laat ook dit busje spray dus niet in de auto liggen. Andere opties zijn ook nu een zakje warm water, of het slot verwarmen met een aansteker of föhn. Niks voorhanden? Ga dan met je lichaam tegen het slot aan staan. Een minuut of 5 zou moeten voldoen.
Voordat je vertrekt is het belangrijk om te zorgen voor goed zicht. Krab je ruiten netjes! Er zijn zoals gezegd ook sprays beschikbaar met ruitontdooier. Ligt er sneeuw op het dak en/of op de motorkap, haal deze dan weg. Het kan voor gevaarlijke situaties zorgen als de sneeuw opeens over de voorruit glijdt, of terecht komt op een auto achter je. Je kunt beboet worden als de auto niet netjes sneeuwvrij gemaakt is, of je onvoldoende zicht hebt. Vergeet hierbij ook de koplampen niet.

null
Onthoud ook goed waar je auto staat voordat je de verkeerde uitgraaft ;-)

Krabben?
Geen zin om te krabben? Koop dan zo’n isolatiescherm voor de voorruit. Werkt perfect!
Zet de ruitenwissers omhoog bij vorst of als het sneeuwt. Dan kunnen ze niet vastvriezen aan de voorruit. Is dit toch gebeurd, zet dan de blower op de voorruit en heb even geduld of, ja daar is ie weer, houd er een zakje warm water tegenaan. Damp aan de binnenkant van de ruit? Zet de airco aan! Door de airco verdwijnt het vocht sneller. Wil je snel de voorruit verwarmen, doe dan de dashboardroosters dicht zodat er meer lucht naar de voorruit gaat.
Gebruik ruitenwisservloeistof met antivries die tegen een lage temperatuur kan. Als de sproeiers bevroren zijn, dan helpt ook nu een zakje warm water. Wacht ondanks het gebruik van ruitenwisservloeistof die tegen kou kan met het gebruik hiervan tot de ruit iets is opgewarmd.

Handrem
Zet je auto als het vriest niet op de handrem, maar in de eerste versnelling of achteruit. De handrem kan namelijk vastvriezen. Mocht dit toch gebeuren, trek de handrem dan nog eens strakker aan. Vaak breekt dit het ijs.

Voorbereiding op de reis
Ga goed voorbereid op weg. Laat voor vertrek je auto ‘winterchecken’, of kijk op z’n minst zelf een aantal dingen na. Zorg bijvoorbeeld voor voldoende ruitenwisservloeistof, en neem reserve mee. Het is wel eens gebeurd dat reizigers de nacht in hun auto op de snelweg moesten doorbrengen vanwege verkeerschaos. Om daarop voorbereid te zijn, is het handig om voldoende eten en drinken mee te nemen. En een paar waxinelichtjes plus aansteker of lucifers. Eén waxinelichtje in de auto kan de vrieskou buiten houden en de auto verwarmen. Zo spaar je brandstof. Met 10 waxinelichtjes kun je een middenklasse auto 24 uur lang verwarmen! Maar vergeet die deken toch maar niet om het echt warm te houden. Het lijkt overdreven, maar mocht het voorkomen, dan ben je blij dat je dit alles bij je hebt.

Verder
Nog meer handige zaken om in de auto te leggen, zijn een zonnebril, een (lawine)schepje en matten. In de winter heb je vaak te maken met laagstaande zon. Die kan zelfs in de winter vervelend fel in je ogen schijnen. Zonnebril op dus.

Sneeuwschep
Sta je geparkeerd en komt de sneeuwschuiver langs, dan is de kans groot dat er een flinke sneeuwwand achter je auto komt te liggen. Erg fijn als je dan een schepje hebt zodat je van je plek af kunt komen. En mocht je de auto vastgereden hebben in losse sneeuw, leg dan matten voor of achter de wielen. Kan zijn dat de banden dan net genoeg grip krijgen om van de plek af te komen. Andere zaken die in de auto dienen te liggen zijn gevarendriehoek en veiligheidshesjes.

Wat zijn jullie tips en tricks? Woensdag plaats ik deel II met tips over het rijden in de sneeuw.

Geertje
staat als wedstrijd skiër de hele winter op de lange latten. Haar standplaats is Zell am See in Oostenrijk.

Plaats een reactie

Om vast gevroren deuren te voorkomen, even de silleconen stick er langs halen die je bij de benzine pomp kan kopen. Heb je veel plezier van !

Pas op met warm water over de ruiten heen te gieten! Het staat niet met zoveel woorden beschreven, maar ik zeg het toch maar. Heb ooit een oen dit over zijn voorruit heen zien gieten, gevolg ruit geknapt…
Isolatiescherm over je voorruit is handig, maar nog handiger is een hoes over je auto heen trekken. Kost de wereld niet en scheelt een hoop schoonmaken bij zware sneeuwval. Als je hier ook allemaal geen zin hebt zorg dan voor een overdekte parkeerplaats of garagebox. Op de meeste plaatsen beschikbaar.
Werkhandschoenen kunnen ook altijd van pas komen, bijvoorbeeld sneeuwkettingen monteren, auto uitgraven etc.
En vooral, gewoon rustig doorrijden, geen abrupte bewegingen en blijf vooral kijken waar je heen rijdt.

Super blog! heel erg handig om alle tips en adviezen te verzamelen in een blog. Uit ervaring kan ik zeggen dat een goede voorbereiding echt het halve werk is.

Als ik een lange rit maak naar de wintersport heb ik altijd een oude winterjas/werkjas bij me in de auto liggen. Handig als je toch met pech langs de weg komt te staan en je mooie ski-jas niet wil versmeeren bij het wisselen van een lekke band. Werkhandschoenen zijn dan ook geen overbodige luxe.
Het snel kunnen wisselen van een lekke band is ook erg prettig als je dit kunt op een donkere snelweg in Duitsland. Ik draai altijd voor vertrek de bouten van de velgen los en vet ze in. Meestal zitten die muurvast doordat de meeste garages bij het aandraaien van moeren luchtdruk gereedschap gebruiken die je met de moersleutel bij het reservewiel nooit los krijgt. Toch balen zo langs de weg.
Ik heb een plankje gemaakt dat precies in het midden van mijn reservewiel past. dit plankje kan ik gebruiken om in een zachte berm mijn krik te plaatsen. Ook kun je het plankje gebruiken om met je knieën op te zitten als de weg nat is.
In de auto heb ik ook een lampje liggen. In Nederland zijn de meeste snelwegen wel verlicht. In met name Duitsland is dit wel anders! Dus als je iets moet doen aan de buitenkant van de auto dan is een hoofdlampje heel prettig om bij je te hebben.

Een vrouw die tips geeft over autorijden bij winterse omstandigheden? ;)

Zeer handig is om de sneeuwkettingen reeds op voorhand op te leggen zo er nieuwe sneeuw voorspeld is. Sneeuwkettingen opleggen bij een ingesneeuwde wagen is niet simpel. Bovendien bestaat de kans dat je zo uit de buitenparking kan rijden (indien je kettingen er reeds op liggen).

een tip die ik zelf wel eens gebruikt heb is het wegrijden in de tweede versnelling wanneer de auto niet van zijn plaats komt, voornamelijk diesels hebben erg veel koppel onderin het toerengebied waardoor de wielen gemakkelijk gaan slippen wanneer je weg probeert te rijden, zeker wanneer de auto beschikt over zes versnellingen is de eerste vaak erg kort. Door de koppeling rustig op te laten komen en de tweede versnelling te gebruiken zonder al te veel gas te geven natuurlijk komt de auto makkelijker van zijn plaats. en natuurlijk is het kansloos om extra veel gas te geven wanneer je wielen al slippen, dat zie je mensen altijd doen op de sneeuwberichten in het nieuws.

@Anoniem,

aanvulling- Je banden laten uitpompen i.p.v. 2,0 a 2,2 bar naar 1,5 a 1,8 bar. Grotere oppervlakte en veel betere grip.Werkt veel beter dan sneeuwkettingen.

Toch wel een paar aanvullingen & twijfels :

  • Pas énorm hard op met zo’n spray, vooral als je die op een iets dubieuzere plek hebt gekocht. Er staan niet voor niets waarschuwingen op mbt chemische reacties wanneer je zo’n producten in DU/OO koopt. Dus best toch even rubberen handschoentjes aantrekken voordat je de lokale artsenarij mag bezoeken met een chemische brandwonde.
  • Slot verwarmen met een aansteker is een prachtige methode om wat later bij je carroserieshop langs te mogen gaan met lakproblemen rond het slot, zeker als je al wat zout op je auto hebt liggen.
  • Wintercheck : vermeld zelf expliciet aan de garage wat je wil gecontroleerd zien en vraag een verslag. In de lage landen zijn er legio garages die onder wintercheck verstaan « doe nét iets meer dan een normale olievervanging » terwijl dat er weinig mee te maken heeft. Dat wil zeggen : ruitensproeiervloeistof (peil + temperatuur), koelvloeistof, remvloeistof, toestand remschijven/blokken, airco, batterij, voorgloeikaarsen, toestand rubbers ruitenwissers, achterruitverwarming, ontwasemstand ventilatie, brandstofpomp en motorkoeling (ALS MINIMUM).
  • Aanvullend : sommige automerken hebben wat bespaard op de voorverwarming van je motor en verschillende onderdelen (mitsu, …). Vraag bij je garage even na hoe het daarmee zit voordat je bij -25°c onder iemand z’n slaapkamer je startmotor + batterij staat te vernachelen omdat je dieselpomp stijfbevrozen is.
  • Sneeuwkettingen opleggen met koude en natte handen is een kwelling. Zorg voor een paar rubber handschoentjes (chirurgische/labo, niet de washandschoenen :p). Wind heeft minder invloed en je handen blijven droog terwijl je nog wél alle gevoel in je vingers hebt én nauwkeurig kan werken.

@ ski fanatic:
dat was vooral het geval met oudere winterbanden. Tegenwoordig zorgt lagere druk voor een gegolfd profielverloop waardoor je alleen nog maar maximale druk/grip hebt onder de wanden van je band. Je verliest er maw grip door ipv te winnen.

Voor diesel auto’s hou bij extreme kou altijd je tank zo vol mogelijk, minder kans dat de diesel zich transformeerd. Let ook op waar je de tank volgooit in de skigebieden is de diesel vaak goed tot -25°c(bij twijfel even vragen)bij de supermarkten vaak slecht -15°c. Beter voor een keertje iets meer betalen dan je filter moeten vervangen.

Krabben?!?! Ruitverwarming; 100% tevreden resultaat!

Gebruik nooit ruitontdooier; je rubbers kun je na de eerstvolgende zomer vervangen!

Wat nou als je zakje met water bevroren is?

Mooi blog Geertje!

Wow… wat een boel tips. Bedankt!

Werkt een airco nog wel met temperaturen onder de 0. Met name voor het ontvochtigen, zoals hier zojuist gezegd wordt? Ik heb wel eens begrepen dat een airco onder +/- 5 graden niet meer werkt. Ivm met de condens/vocht die afgevoerd moeten worden en dus kan gaan bevriezen. Ik kan me voorstellen dat het afvoerpijpje bevriest en dus kan knappen. Net zoals een bevroren waterleiding.

Nooit last van gehad. Airco staat altijd aan.

Haha airco werkt niet met vriestemperaturen hoor.

Dat zegt misschien niet zo heel veel, of je hem wel of niet altijd aan hebt staan. Vaak is het onderdeel van de climate control van je auto en daar hoor de verwarminng ook bij. Dus misschien dat je verwarming het wel doet, maar je airco niet. Of niet volledig.
Ik weet het niet zeker hoor, maar bij mij in de auto doet hij het ook. Maar dan weet ik niet of het airco gedeelte op dezelfde manier werkt als in de iets warmere temperaturen.

Zijn er mensen die tips hebben voor bevroren sproeigaatjes voor de ruiten? Lekker handig als je antivries ruitenvloeistof in je auto hebt, en vervolgens de sproeigaatjes bevriezen als je tijdens sneeuwval op de Autobahn rijdt :P

@ Jeroen

wij hebben hetzelfde probleem, bij onze seat zitten de sproeikopjes in een plastic opzetstuk net onder de voorruit, hierdoor komt er slechts erg weinig warmte van de motor bij de kopjes. ook wij moesten het vorig jaar op de heenweg zonder stellen. inmiddels zit er -60 antivries in de auto, ter voorbereiding op volgende week en daarnaast is het misschien verstandig om regelmatig even door te sproeien tijdens het rijden. een iets prijzigere oplossing is het aanschaffen van een auto met verwarmde sproeikoppen en slangetjes :D

Maak eerst even de nummerplaat schoon zodat je weet dat je aan je eigen auto werkt.

probeer kettinging en ander gereedschap zoveel mogelijk aan de rechtzijde van je auto in te pakken dan sta je bij het uitpakken een stuk veiliger.

airco kan niet werken onder het vriespunt, omdat het effect van de airco (het laten verdampen en condenseren van ether) tot 0 graden gaat. zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Airconditioning
dus als je de airco altijd aan hebt staan is het bij vorst niet meer dan een lampje op je dashboard (of middenconsole of boordcomputer)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

nog een: smal bergweggetje op? tractiecontrole/ESP uitzetten en met zoveel mogelijk vaart en motorvermogen omhoog rijden. schuw wat geglibber en geslip niet, dat hoort erbij…

heb je geen tractiecontrole? Mooi!
heb je wel tractiecontrole maar weet je niet hoe dit uit moet? Google is your Friend!
heb je tractiecontrole/ESP die uit kan? probeer het juiste knopje te vinden…

doe het wel op een rustig moment, het komt nogal wild over…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

@ Ferdinand:
you’re on to something. Vaart is handig om naar boven te geraken (alleen even oppassen dat het niet wil zeggen dat je hoger stil komt te staan en dus van hoger naar beneden kan beginnen glijden … eens je gaat moet je aankomen ;-)). Motorvermogen kan je meestal mooi regelen dat je voordat ESP begint van z’n tak te maken toch al nét een beetje tractieoverschot opbouwt. Vol vermogen erop = gegarandeerd falen; te weinig vermogen = even gegarandeerd falen; nét onder volledig tractieverlies = meestal verbeterd succes :).

Als naast de sproeikop ook het slangetje bevroren is dan helpt een zakje warm water niet meer. Ruitensproeiervloeistof tot min 30 of min 60 is een betere optie, denk er wel aan dat het mengt met de ruitensproeiervloeistof die nog in het reservoir aanwezig is… Kieper tot min 60 dus ruimschoots voordat je vertrek in het reservoir en gebruik het ook onderweg.

Je moet overigens ook in Nederland altijd reserve ruitensproeiervloeistof in de auto hebben…

Er zijn ook slotontdooiers die je in het slot steek waarna het wordt verwarmt. Beter is het om het slot vooraf te smeren zodat het niet zomaar vast zal vriezen. Natuurlijk speelt dit voor veel mensen niet omdat ze de auto met de afstandsbediening op en van slot zetten.

als je een elektrisch blaas kacheltje aanschaft voor onder de 20 euro heb je alle andere spullen niet nodig.Wel moet je de auto op afstand van een stopcontact hebben staan.Mijn man zet het kacheltje op een tijdklok en een uur voor we weg moeten gaat hij aan, alles is ondooit, sneeuw eraf en warm van binnen.Let op dat het kacheltje vrij staat en niet om kan vallen.Wij doen dit al een paar jaar zo en het werkt prima.

Bij mijn auto kan ik de ruitenwisser niet gewoon omhoog zetten, dus heb ik altijd twee kurkjes bij me om de rubbers te beschermen. Verder naast een krabber ook een bezempje met (lange) steel bij me. Werkt enorm goed om een grote lading losse sneeuw snel van je auto te vegen.

Voor de deurrubbers gewoon Vaseline gebruiken! Werkt veel beter dan spray, van tevoren een goede laag erop en je bent klaar

Ik reed zelfs een tijd rond met een haffel grind in de achterbak van m’n bus…omdat matten niet meer werkte om weg te komen…
verder:
-kettingen achter monteren als je berg af rijdt, voor meer grip.
-achterwaarts omhoog mocht voorwaarts niet lukken. achteraanwiel gedreven voertuigen hebben meestal minder last om gladde wegen omhoog te rijden.
-altijd sleepkabels bij hebben en accukabels. ik zat gemiddeld elke winter zeker wel 4x vast. (wegen zijn ook erg slecht 's winters in Noorwegen) dan kan je iedere mobilist je ook helpen.
-bij wegrijden zorg dat je altijd tractie hebt. Ga je slippen en je geeft extra gas, kom je helemaal niet meer weg. (deze winter weer heb ik zat mensen die fout zien maken)
-kacheltje is al vermeld, had ik ook altijd.
-minstens 5-10x voorgloeien bij diezel. Dan heeft de diezel een betere viscoeisiteit, wat beter is bij een koude motor.
-bij temperaturen onder -10, nooit meteen je hete lucht verwarming aanzetten. Doordat je een trek creeert kan het systeem bevriezen , waardoor het heel lang kan duren voor het systeem gaat werken. Daarbij werkt het dan misschien minder optimaal. Bij temp onder -20 kan het zelfs zijn dat je 200km in een koude auto rijdt en continu de binnenruiten moet krabben , omdat de verwarming helemaal niet meer werkt (1x meegemaakt). Beter is om een kilometer of 10 te rijden en dan pas de verwarming aan te zetten. vooral busjes hebben hier last van.
-parkeer je auto in een garage of carport, indien niet mogelijk vlak langs een wand of huis. scheelt al een hoop qua ellende s’ochtends.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie