Zelfs met goede winterbanden ontkom je er niet altijd aan: sneeuwkettingen! Soms laat de lokale politie je niet eens door als je geen sneeuwkettingen onder je auto hebt, en soms is het gewoon broodnodig om dat laatste vereiste straatje naar je chalet te kunnen rijden. Kortom, als je in de herfst, winter en het voorjaar naar de Alpen gaat, moet je sneeuwkettingen meenemen! Maar het hebben van sneeuwkettingen is niet genoeg; je moet ze ook kunnen omdoen. In dit blog leg ik je uit hoe je verschillende kettingen omdoet en wat de voor- en nadelen van de verschillende kettingen zijn.

Sneeuwkettingen omleggen: algemene tips!

Voor alle sneeuwkettingen gelden een aantal algemene tips. Deze maken het omleggen van kettingen sneller, veiliger en prettiger.

  • Wacht niet te lang met het omleggen van kettingen, dus doe dit voordat je vastzit. Als je een steile weg oprijdt en je twijfelt, leg ze dan al om. Te veel mensen leggen hun kettingen om midden in een klim en blokkeren soms de hele weg.
  • Zorg ervoor dat je kettingen boven op je bagage liggen, zodat je ze snel kunt pakken wanneer dat nodig is.
  • Zorg dat je weet hoe je je kettingen moet omdoen en dat ze op maat zijn gemaakt voor jouw banden. Oefen een keer thuis!
  • Zorg ervoor dat je comfortabel kunt werken. Draag winterwerkhandschoenen, leg een plastic zak onder je knieën en koop een hoofdlampje om dit werk ook 's avonds goed te kunnen doen.
  • Zorg voor voldoende ruimte, verwijder de sneeuw die zich heeft opgehoopt in je wielkast en haal ook wat sneeuw voor je wiel weg; zo wordt het omleggen een stuk makkelijker.

Zijn sneeuwsokken een alternatief voor kettingen

Sneeuwsokken zijn een prima oplossing in landen waar ze zijn toegestaan (LET OP: niet in Oostenrijk), vooral voor auto’s waar geen ruimte is voor sneeuwkettingen. Ook voor wintersporters die geen zin hebben in het opleggen van reguliere kettingen, maar wel wat extra grip nodig hebben, zijn sneeuwsokken een goede keuze. Het is echter belangrijk op te merken dat sneeuwsokken iets minder grip bieden dan echte kettingen. Als je echt op avontuur gaat, is het beter om kettingen te gebruiken. Ondanks dat sneeuwsokken comfortabeler rijden dan kettingen, is het ook van belang deze sokken van je banden te verwijderen wanneer er geen sneeuw meer op de weg ligt, om slijtage te voorkomen.

Zo leg je sneeuwsokken om je wielen:

  1. Trek de sneeuwsok zo ver mogelijk om je band.
  2. Rijd een klein stuk vooruit of achteruit, zodat je band 180° draait.
  3. Trek nu het resterende deel van de sneeuwsok om je band.

Zo haal je sneeuwsokken van je wielen af:

  1. Trek de sneeuwsok zo ver mogelijk van je band.
  2. Rijd een klein stukje voor- of achteruit.
  3. De gehele sneeuwsok is nu vrij en kan nu worden opgeruimd.

Voordelen van sneeuwsokken:

  • Extreem eenvoudig aan te brengen.
  • Voordelig.
  • Rijden prettiger dan sneeuwkettingen.

Nadelen van sneeuwsokken:

  • Worden niet erkend als sneeuwketting in Oostenrijk en moeten voldoen aan specifieke eisen (merk) in Zwitserland.
  • Bieden minder grip dan stevige metalen kettingen.
  • Slijten snel op droog wegdek.

Zo leg je klassieke sneeuwkettingen om je wielen

Klassieke kettingen zijn de no-nonsense kettingen. Goed omgelegd zijn dit ideale kettingen omdat ze stevig om je band zitten, niet kunnen loskomen en voor veel grip zorgen. Bovendien zijn klassieke kettingen een voordelige optie. Ik wil wel meteen opmerken dat het verstandig is om kwaliteitskettingen te kopen. Kettingen van enkele tientjes bij de bouwmarkt kunnen duurkoop worden op het moment dat ze tijdens gebruik breken en gevaarlijke schade aan je auto kunnen veroorzaken. Koop dus kwaliteit, ook als je voor klassieke kettingen kiest.

Let op: klassieke kettingen passen niet (meer) onder elke auto

Een probleem met deze kettingen is dat ze niet onder elke auto passen en mogen. Bij veel auto’s is er te weinig ruimte in de wielkast voor dit type kettingen, waardoor je bent aangewezen op loopvlakken of sokken. Soms worden er eisen gesteld aan de schakeldikte. Dan mag je alleen kettingen gebruiken waarbij de schakels niet breder zijn dan een bepaalde dikte. Let er wel op dat de schakels groot genoeg zijn om niet in het diepe profiel van je winterbanden te verdwijnen. Mocht dat wel gebeuren, kies dan voor loopvlakkettingen. Om te weten of jij kettingen mag gebruiken, raadpleeg de handleiding van je auto.

Zo leg je sneeuwkettingen om:

  1. Zorg ervoor dat de kettingen volledig zijn ontward!
  2. Voer de ketting achter je band en wiel langs.
  3. Klik de ketting aan de achterzijde van je wiel vast. Klik op dezelfde plaats de schakels aan de voorzijde van de band aan elkaar.
  4. Verdeel de ketting goed om je wiel.
  5. Klik de ketting aan de onderzijde vast en voer de ketting door de snelspanner.
  6. Trek de ketting strak en klik de ketting die uit de snelspanner komt vast en voer deze door de geleiders. Mocht de ketting iets te veel ratelen, trek deze na een paar honderd meter rijden wat strakker.

Zo haal je kettingen van je wiel:

  1. Haal de ketting uit de snelspanner en haal de spanning van de ketting af.
  2. Klik de ketting voor en achter je band los.
  3. Leg de ketting naast je band zodat je niet over kwetsbare delen kunt rijden.
  4. Rij een klein stukje voor- of achteruit.
  5. Ruim je ketting op zodat deze niet in de knoop kan komen (klik de binnenring weer vast).

Voordelen klassieke kettingen:

  • No-nonsense.
  • Voordelig.
  • Bieden zeer veel grip.
  • Als ze goed gelegd zijn, lopen ze nooit van je wielen af!

Nadelen klassieke kettingen:

  • Mogen niet op elke auto worden gebruikt.
  • Iets meer werk om om te leggen.

Zo leg je loopvlakkettingen om

Loopvlakkettingen hebben de laatste jaren een enorme opmars gemaakt. Dat is niet gek, want op veel auto’s mag je alleen loopvlakkettingen gebruiken. Maar niet alleen daarom zijn loopvlakkettingen populairder geworden. Ook het gemak bij het omleggen zorgt ervoor dat steeds meer mensen voor de top-end kettingen kiezen. Er zijn kettingen waarbij je thuis wat voorbereidend werk moet doen, en er zijn kettingen die feitelijk zo om je wiel passen en waarbij je niet hoeft te werken met opzetstukken. Let op: Als je anti-diefstal doppen op de bouten van je wiel hebt zitten, moet je deze eraf halen voordat je de kettingen kunt plaatsen.

Zo leg je loopvlakkettingen (zoals de RUD Centrax) om:

  1. Maak de kettingen thuis op maat en zorg ervoor dat je weet welk opzetstuk je op je wiel moet zetten.
  2. Leg de ketting zo ver mogelijk om je wiel.
  3. Zet de ketting vast op een van de bouten van je wiel.
  4. Zorg dat het verbindingsstuk midden in het wiel zit.
  5. Draai de ketting strak aan.
  6. Rijd rustig weg en de ketting loopt vanzelf om je wiel.

Zo haal je loopvlakkettingen van je wiel af:

  1. Haal de spanning van de ketting af.
  2. Trek de ketting van je wiel.
  3. Zorg ervoor dat er geen kwetsbare delen van de kettingen onder je wiel kunnen komen.
  4. Rij een klein stukje voor- of achteruit.

Voordelen loopvlakkettingen:

  • Mag om bijna alle auto’s.
  • Extreem eenvoudig om te leggen.
  • Prettig rijden.

Nadelen loopvlakkettingen:

  • De prijs, vooral als je vaak van auto wisselt.
  • Bij veel loopvlakkettingen moet je voorbereidend werk doen (op maat maken, opzetstuk op je wiel).
  • Als je deze kettingen niet goed plaatst, is er kans dat ze van je wiel aflopen. Neem dus thuis de tijd om ze goed op maat te maken.
Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Erg informatief en zeker nuttig!

Het is o zo hard genieten.

Rogier is een beer , geen kniematjes nodig :-)

Loopvlakkettingen (rud) krijgt zo’n klungelaar lijk mij zelfs binnen 10 minuutjes opgelegd.
Mooie uitvinding. 👍

Bla, bla, bla.

Bij klassieke kettingen is het niet zozeer de ruimte in je wielkast die de beperkingen geeft.
Het is de ruimte tussen je veerpoot en wiel die beperkend is.
Ruimte in je wielkast heb je altijd vanwege de veerweg en wieluitslag.

*bericht bewerkt door dubbleD op 18 jan 2024 11:46

Bij klassieke kettingen is het niet zozeer de ruimte in je wielkast die de beperkingen geeft.
Het is de ruimte tussen je veerpoot en wiel die beperkend is.
Ruimte in je wielkast heb je altijd vanwege de veerweg en wieluitslag.

dubbleD op 18 jan 2024 11:45

Dat leg ik volgens mij ook uit in de betreffende video’s. Misschien niet duidelijk genoeg ;-)

Click. Click. Peace

Ik heb wel eens kettingen om moeten leggen op een oudere BMW 5 serie van een maat van me. Op de achterwielen. Zo goed als geen ruimte, weet even niet of dit standaard was of een verlaagde uitvoering. Hem lukte het niet in ieder geval, had het ook nog nooit gedaan. Ik ook niet op achterwielen. De voorwielen kun je nog naar buiten draaien. Heb je iets meer ruimte. Toch gelukt.
Hij reed overigens op zomerbanden en we waren op weg naar Les Menuires. 2009.

Ik heb Pewag Snox kettingen gekocht voor mijn SUV. Nog niet hoeven gebruiken, maar lijkt me nét weer iets simpeler in gebruik dan klassieke kettingen.

Bij klassieke kettingen is het niet zozeer de ruimte in je wielkast die de beperkingen geeft.
Het is de ruimte tussen je veerpoot en wiel die beperkend is.
Ruimte in je wielkast heb je altijd vanwege de veerweg en wieluitslag.

dubbleD op 18 jan 2024 11:45

Dat leg ik volgens mij ook uit in de betreffende video’s. Misschien niet duidelijk genoeg ;-)

Rogier op 18 jan 2024 11:52

Ohhh, sorry, video niet gekeken (zat in een saaie meeting) maar alleen de tekst gelezen…

Ik gebruik michelin easy grip , geen sneeuwsok een composiet ketting.

En ja ze mogen in oostenrijk gebruikt worden …

Ik vertrouw die sneeuwsokken niet, zeker niet nadat ik laatst iemand met die dingen aan de verkeerde kant van de vangrail heb zien bungelen (wij vertrokken met kettingen voor de terugreis en deden die op enig moment af en reden vervolgens achter iemand die zo ongeveer pas op de snelweg zijn kettingen af ging doen terwijl we al kilometers lang door een groen dal reden…ik verwacht dus ook nog een item wanneer de kettingen eraf mogen :-))

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie