Lasten en lusten van de dynamische skipasprijs

Vaak wel tegen een minimale korting. Bij de Montafon Wildpass is een 5-daagse pas vanaf 17 december bijvoorbeeld nu 236.50 euro, een 6-daagse pas 278 euro en een 5 uit 6 dagen pas 264 euro. Dus je bespaart 14 euro door 1 willekeurige dag niet te gaan of je betaalt 28 euro extra om je vrije dag niet op de eerste of laatste dag van je vakantie te hebben, net hoe je er naar kijkt.

JelleK op 10 okt 2023 16:03

In het hoogseizoen is een 6-daagse pas 367 euro. Je toont hier de prijzen van het voorseizoen. :)

Joy85 op 11 okt 2023 08:33

Klopt, ik zei ook “vanaf 17 december”

Die dynamische prijzen zijn mijn inziens prima.
Ik spreid mijn wintersport uitgaven. Ik heb nu al het geld uitgegeven aan de passen. Ik ga naar zowel ski Amade als Silvretta Montafon. Wat ik wel merk is dat de prijs in het hoogseizoen, ik ben afhankelijk van vakantie zuid, hoger is in die periodes. Dat was vorig jaar niet zo. Gaan doe ik toch, ik weet dat zowel in Montafon als Gastein ik kan skiën in die periode. Ik vind het ook wel normaal dat mensen die laatste moment boeken omdat de sneeuw prima is en het weer top iets meer betalen dan dat ik doe. Ik ga sowieso onafhankelijk van de omstandigheden. Uiteindelijk bespaar ik gewoon geld en heb ik nu voor Montafon 305 euro betaald en ski Amade 320 voor een zes daagse pas. Op de site van ski Amade stond ook netjes een schema met hoe duur de passen worden. Uiteindelijk zal het 365 of 380 worden toch een aardig verschil. Ik was eerst ook sceptisch maar sta nu wel achter het idee. Ik heb vorig jaar gezien dat vooruit plannen en boeken geld bespaart. Kan ik weer een halve liter Weizen van nuttigen

Bijzonder, bij het openen van dit topic keek ik op 02-10 op ski amadé friends voor 4 passen (2 volw. + 2 kinderen 12 en 14 jaar) zou betalen €984,-. Tickets nog niet gekocht. Nu kijk ik en betaal ik €1008,-😳

Daarbij als ik via de website ga en niet de friends cart gebruik betaal ik hetzelfde. Waar zitten de benefits in in?

Is wel heer erg #dynamisch!

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

@Roel wat vind je er eigenlijk zelf van?

Mr. Slow

@Quick ik zit er dubbel in. Vanuit de skigebieden begrijp ik het goed als ze wintersporters willen verleiden zo vroeg mogelijk te boeken om zeker te zijn van inkomsten. Het argument van druktespreiding zie ik niet per se zo, omdat de vakantieweken druk blíjven doordat die groep vanwege de schoolvakanties geen keuze heeft. Voor die groep ben ik er daarom niet zo blij mee. Je wordt min of meer gedwongen vroeg te kopen, wil je geen dief zijn van je eigen portemonnee. Met het risico dat je een slechte week treft, waarin je niet alle dagen had willen gaan skiën terwijl je wel een 6-daagse pas hebt gekocht. Voor wie flexibel kan boeken is het wel heel gunstig, die groep is alleen minder groot.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Voor die groep ben ik er daarom niet zo blij mee. Je wordt min of meer gedwongen vroeg te kopen, wil je geen dief zijn van je eigen portemonnee. Met het risico dat je een slechte week treft, waarin je niet alle dagen had willen gaan skiën terwijl je wel een 6-daagse pas hebt gekocht.

Roel op 12 okt 2023 09:52

De Sunwebs van deze wereld werken toch al jaren zo? Ook daar boek en betaal je je skipas al weken of zelfs maanden vooruit.

*bericht bewerkt door paolie op 12 okt 2023 11:07

@paolie klopt maar daar daar zit vaak iets van combivoordeel in en je kunt ervoor kiezen om een pas niet mee te boeken.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Ik zie het juist andersom eerlijk gezegd. Als je vast zit aan de schoolvakanties is het sowieso een goed plan om je vakantie al maanden of zelfs een jaar van tevoren vast te leggen, dus dan weet je het gebied al zeker en hou je inderdaad alleen het risico over dat je een slechte week hebt. Maar dan nog kun je je ook verzekeren voor annulering en ben je alsnog goedkoper uit dan vlak van tevoren of aan de kassa kopen. Maar ik begrijp niet in welke zin dit systeem gunstig kan zijn voor mensen die flexibel zijn in boeken, want hoe dan ook werkt het systeem zo dat je meer betaalt hoe later je boekt.

@JelleK flexibel in de zin van kunnen kiezen welke week je gaat.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@paolie klopt maar daar daar zit vaak iets van combivoordeel in en je kunt ervoor kiezen om een pas niet mee te boeken.

Roel op 12 okt 2023 11:29

in beide gevallen betreft het een goedkopere skipas dan dat je er een ter plekke bij de kassa koopt, dus daar zit toch niet zoveel verschil in?

@Quick […] Voor wie flexibel kan boeken is het wel heel gunstig, die groep is alleen minder groot.

Roel op 12 okt 2023 09:52

Volgens mij is dit nu juist niet zo. Als je flexibel bent, wil je het liefste tot zo laat mogelijk de opties openhouden waar te gaan skiën zonder ergens aan vast te zitten.

Mr. Slow

@Quick […] Voor wie flexibel kan boeken is het wel heel gunstig, die groep is alleen minder groot.

Roel op 12 okt 2023 09:52

Volgens mij is dit nu juist niet zo. Als je flexibel bent, wil je het liefste tot zo laat mogelijk de opties openhouden waar te gaan skiën zonder ergens aan vast te zitten.

Quick op 12 okt 2023 14:31

Eens. Juist mensen die ver van te voren al weten waar en wanneer ze gaan skiën hebben hier voordeel van. En dat zijn met name vaak gezinnen die gebonden zijn aan de schoolvakanties.

Echt dynamisch vind ik de prijzen overigens nog niet. Het is meer een soort aflopende vroegboekkorting. Wanneer skipassen onder bepaalde omstandigheden ook weer goedkoper kunnen worden, wordt het pas echt dynamisch. Bijvoorbeeld goedkopere (dag)passen bij slecht weer of weinig sneeuw.

Vind het maar gezeik. En ongetwijfeld gaat de omzet uit hetzelfde aantal skiërs omhoog. Waarom variëren de prijzen en hoe werkt het exact?

Straks wordt het duurder omdat het “erg druk” is en ook duurder omdat het te rustig is om alle liften te laten draaien.
Wanneer is het goedkoper? Met welke reden?

Ik zie hier alleen maar nadelen voor de klant en skigebieden die het risico bij de gebruiker willen neerleggen.
Niks positief.

Dinictus op 09 okt 2023 04:36

Uiteraard. De skigebieden willen zo veel mogelijk inkomsten, en/of zo veel mogelijk zekerheid.
Dat is voor ons klanten natuurlijk vervelend, maar ja, zolang het gebied geen non-profit is, is dat natuurlijk niets anders dan elk ander bedrijf in de wereld.

@Quick […] Voor wie flexibel kan boeken is het wel heel gunstig, die groep is alleen minder groot.

Roel op 12 okt 2023 09:52

Volgens mij is dit nu juist niet zo. Als je flexibel bent, wil je het liefste tot zo laat mogelijk de opties openhouden waar te gaan skiën zonder ergens aan vast te zitten.

Quick op 12 okt 2023 14:31 [...] Echt dynamisch vind ik de prijzen overigens nog niet. Het is meer een soort aflopende vroegboekkorting. Wanneer skipassen onder bepaalde omstandigheden ook weer goedkoper kunnen worden, wordt het pas echt dynamisch. Bijvoorbeeld goedkopere (dag)passen bij slecht weer of weinig sneeuw.
paolie op 12 okt 2023 14:45

Inderdaad. Zo zou er ook nog een last-minute kassakorting kunnen gelden om op dagen met slecht weer toch wat extra skipassen te verkopen. Maar een dergelijke korting wordt natuurlijk niet verstrekt. Ik krijg sterk de indruk dat de berichtgeving hier in dit kader een soort van gesponsord wordt om de naam van ski amadé maar te kunnen noemen.

Mr. Slow

Samengevat, moeten ze gewoon iets doen aan de hoge skipassen in het algemeen :-(
Het loopt voor de meeste gebieden echt de spuigaten uit en zoals ergens al eerder vernoemd, die prijzen hoeven echt niet zo duur te zijn om uit (hun) de kosten te komen, en zeker nu niet wanneer de energieprijzen weer min of meer normaal zijn of alleszins sterk gedaald en met de opkomst van groene energie :-(

Ps: misschien eens allemaal maar dan ook allemaal een jaartje of wat meer niet meer gaan skiën uit protest!

*bericht bewerkt door Gerrit op 13 okt 2023 08:00

Inderdaad. Zo zou er ook nog een last-minute kassakorting kunnen gelden om op dagen met slecht weer toch wat extra skipassen te verkopen. Maar een dergelijke korting wordt natuurlijk niet verstrekt. Ik krijg sterk de indruk dat de berichtgeving hier in dit kader een soort van gesponsord wordt om de naam van ski amadé maar te kunnen noemen.

Quick op 12 okt 2023 16:34

@Quick die slechtweerkortingen bestaan ook, alleen in andere gebieden. In Pizol en Val Cenis bijvoorbeeld. Ze noemen het echter allemaal dynamisch. https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/416811/slecht-weer… https://www.wintersport.nl/nieuws/23/06/2023/val-cenis-betaa…
Dat laatste is echt onzin. Als het wel zo is dan staat het in de voetnoot onder het artikel.

*bericht bewerkt door Roel op 13 okt 2023 08:49

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Dynamische ski pas prijzen te belachelijk voor woorden. Dynamisch hmmmm ja één richting op, alleen maar duurder:

Pas ski amade, 4 passen, 2 volw. 2 kind, 12-14 jaar
02-10 €984,-
12-10 €1008,-
19-10 €1016

Maar ja we gaan toch, vind het ontzettend hufterig!

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie