Winterberg in februari: te riskeren nu al te boeken?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Wij denken eraan in februari (Belgische krokusvakantie met onze tieners, dus liggen erg vast aan de datum) naar Winterberg te gaan. We zijn beginnende skiërs (wat les indoor, en van 3 dagen tot 2,5 week les gehad in de bergen) en zien het om allerlei redenen minder zitten tot in de “echte” bergen te geraken (misschien het jaar nadien wel ;) )
Is het te riskeren nu al een appartement te boeken (al de rest kan wachten denk ik) of is de kans reëel dat we wel in een mooie wandel-maar geen skiomgeving komen te zitten? Oftewel: is de sneeuwzekerheid midden februari realistisch (is voor vele landen een schoolvakantie, dus denk dat ze wel wat moeite doen): dan boeken we best nu al om niet last minute te veel te betalen/te ver van de piste te zitten/… of is er een reële kans dat we niet zullen kunnen skiën?
Bedankt alvast voor de input!

PS: is er eventueel een plaats op het web waar dit terug te vinden is, naast de ervaring van de forumgebruikers hier?

Je zal 99% zeker kunnen skiën.
Of dat op alle pistes is of slechts op een deel valt pas een paar dagen op voorhand te zeggen.
En je moet ook rekening houden met een grotere kans op regen dan in de Alpen

Je zal 99% zeker kunnen skiën.
Of dat op alle pistes is of slechts op een deel valt pas een paar dagen op voorhand te zeggen.
En je moet ook rekening houden met een grotere kans op regen dan in de Alpen

Skiwi op 20 jul 2023 22:11

We zijn nog niet veel gewoon, dus het zal al snel kunnen meevallen dan? In de Alpen op de drie dagen die we daar waren een dag regen, een dag sneeuw en een dag zon met papperige pistes gehad, en nog tevreden geweest ;)
Streepje voor: we wagen het erop!

Zeker te wagen. Als alleen de hoofdas open is, is het druk maar valt er genoeg te oefenen. Kans is groot dat er meer open is. En met wat geluk kun je ook nog uitwijken naar Neuastenberg (zeker leuk voor beginners) of Altastenberg. Nu wat boeken garandeert een (betaalbaar) en goed plekje.

Bijkomende vraag: we zouden in de buurt van De Brabander iets huren. Is dat een goede plek?
Bedankt alweer!

Je zit dichtbij de oefenweide en snel in de Quickjet. Sta je vlot bovenaan één van de centrale punten. Kan goed druk zijn, dus zorg dat je zo vroeg mogelijk begint als je nog rustig de Bremberg wil oefenen. De piste richting Nordhang (onder lift 11) is trouwens ook niet te druk en fijn om rustig te oefenen. Wel wat vlak, maar daardoor geeft het ook een veilig gevoel.
En niet te vergeten het pauzeplekje bij de Nordhangjause. Eén van de betere daar.

*bericht bewerkt door Bennie op 20 jul 2023 22:35

Brabander heeft een mooie centrale plek. Maarrr… mochten de condities iets minder zijn, dan is de helling daar als eerste sneeuwvrij. Vaak mensen de heuvel op zien lopen daar…

Let it snow

Op Sneeuwhoogte.nl kun je terug zien hoe de sneeuw was in de winterse maanden de afgelopen jaren:
https://www.sneeuwhoogte.nl/overzicht/duitsland/sauerland/sk…

De betrouwbaarheid van deze data zal niet 100% zijn en het is zeker geen garantie voor komende winter, maar februari is doorgaans een hele redelijke maand in Winterberg. Hou wel rekening met veel drukte op de pistes in de vakanties.

Misschien zijn vanuit België ook de Vogezen (Gerardmer en La Bresse) een alternatief voor jullie wat redelijk dichtbij ligt? Ook niet altijd sneeuwzeker, maar alweer net even hogere bergen op niet al te ver rijden.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Toen wij er afgelopen februari waren lag er wel wat sneeuw achter de brabander maar waren de liften niet allemaal open. Veel mensen ploegden omhoog richting de Sprungschanze en Poppenberg.

Kan je geen Landal boeken?

*bericht bewerkt door LoveToSki op 21 jul 2023 19:28

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Landal lijkt me een mooie optie. De surenberg piste was tot heel laat open afgelopen seizoen. Daar werd best veel moeite voor gedaan.

Je gaat hoe dan ook kunnen skiën. Een deel van de pistes kan zelfs bij positieve temperaturen besneeuwd worden. Bij goede omstandigheden is een dagje altastenberg of neuastenberg zeker aan te raden. Het grote nadeel van de krokusvakantie is druk, druk, druk… houdt, zeker bij goede omstandigheden, rekening met fikse wachttijden bij de liften en volle restaurants en pistes.

Born to Ride

Hoewel je in Winterberg zeker gaat kunnen skiën, kan ik alleen maar zeggen; doe jezelf een lol en rij door naar de Alpen.

Neem ik als vb Brussel: Je zit 4 uur langer in de auto, maar je belevenis is er zoveel groter, zoveel mooier. Kijk naar bv een Montafon. Da’s snel aan te rijden.

Dank jullie wel voor alle reacties!
We bekeken de verschillende opties nog eens, rekening houdende met allerlei factoren, en gaan het wagen voor Winterberg. Eventueel wordt het het jaar nadien een upgrade naar de Alpen. Dat kan dan alleen maar (nog) beter zijn!
Alvast bedankt aan allen!

Toen wij er afgelopen februari waren lag er wel wat sneeuw achter de brabander maar waren de liften niet allemaal open. Veel mensen ploegden omhoog richting de Sprungschanze en Poppenberg.

Kan je geen Landal boeken?

LoveToSki op 21 jul 2023 19:28

Landal lijkt me een mooie optie. De surenberg piste was tot heel laat open afgelopen seizoen. Daar werd best veel moeite voor gedaan.

SuzannaE op 21 jul 2023 22:40

Vrijwel altijd is de verbinding vanaf Der Brabander maar de liften 1 en 3 open. Terug naar De Brabander kan het een kort stukje omhoog moeten lopen zijn.
Komend seizoen draait de lnieuwe lopende band op de Herrloh ook bij geen sneeuw, zodat de verbinding ook via die route aanzienlijk beter is. Daarnaast verwachten we de nieuwe Snowfactory, waardoor ook deze piste van 50% richting 90% sneeuwzeker gaat

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Ik denk dat je dat het beste aan @Harry(Winterberg)
kan vragen als hij nog lid is van het Forum.
De “Nederlandse Star Skileraar “ van Winterberg

Toen wij er afgelopen februari waren lag er wel wat sneeuw achter de brabander maar waren de liften niet allemaal open. Veel mensen ploegden omhoog richting de Sprungschanze en Poppenberg.

Kan je geen Landal boeken?

LoveToSki op 21 jul 2023 19:28

Landal lijkt me een mooie optie. De surenberg piste was tot heel laat open afgelopen seizoen. Daar werd best veel moeite voor gedaan.

SuzannaE op 21 jul 2023 22:40

Vrijwel altijd is de verbinding vanaf Der Brabander maar de liften 1 en 3 open. Terug naar De Brabander kan het een kort stukje omhoog moeten lopen zijn.
Komend seizoen draait de lnieuwe lopende band op de Herrloh ook bij geen sneeuw, zodat de verbinding ook via die route aanzienlijk beter is. Daarnaast verwachten we de nieuwe Snowfactory, waardoor ook deze piste van 50% richting 90% sneeuwzeker gaat

HarryvdBerg op 29 jul 2023 14:25

Kijk daar word ik blij van! Wij zullen als her weer zo’n topjaar is in December wel weer komen!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Wij hebben zelfs een keer op 31 maart - 1 april in Winterberg geskied; bijna alles was toen nog open! Dus het kan heel lang goed te doen zijn daar.

Wij hebben zelfs een keer op 31 maart - 1 april in Winterberg geskied; bijna alles was toen nog open! Dus het kan heel lang goed te doen zijn daar.

Claire op 04 aug 2023 11:52

Medio maart is de kans op uitgebreide skimogelijkheden aanzienlijk groter dan in de kerstvakantie (die traditioneel vanaf 24 december nat wordt). Vanaf ongeveer 20 maart wordt wel in hoog tempo het aantal geopend liften beperkt wegens gebrek aan belangstelling.
Jammer eigenlijk, want dat is nou juist een heerlijke tijd!

*bericht bewerkt door HarryvdBerg op 04 aug 2023 22:21

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Plaats een reactie