Ombouw oefenweide bij Der Brabander gestart

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Sinds enkele dagen wordt de grote Herrloh-oefenweide (~270 meter lang, 30 meter hoogteverschil, 698 - 728m) achter Vakantiehotel Der Brabander flink aangepakt.
De middelste lift wordt vervangen door 2 lopende banden (een tot boven en een over het vlakke deel tot halverwege), waarmee de capaciteit omhoog gaat van 600 naar 3200 personen per uur.
Verder komen er nog 2 sneeuwkanonnen en 1 snowfactory.
Ook op de Schneewittchenhang is een sniwfactory geplaatst. Deze machines kunnen altijd sneeuw maken (via crush-ice), waarbij gezegd moet worden dat de hechting met name op steilste gedeelten erg matig is, maar voor beginnerspistes en als basisbesneeuwing is het perfect.

null

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 08 nov 2022 12:31

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Fijn om te lezen! Ik ga er begin maart met mijn zoontje naartoe, daar gaan we zeker gebruik van maken.

Mooie ontwikkelingen. Het zal wel druk worden op de piste daar met zo’n capaciteit maar alles beter dan lang in de rij staan uiteraard.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Ik snap niet dat Willingen hier nog niet mee op de kar is gesprongen. Winterberg heeft het nut nu wel al bewezen. Willingen heeft het meestal alleen lastig op het onderste deel en dat is redelijk vlak op de meeste pistes… Zou toch de perfecte oplossing zijn… Ik ben ervan overtuigd dat Willingen nog steeds heel wat potentiële klanten mist door sneeuwzekerheid. Winterberg kan ik ondertussen gerust boeken jan-maart. Willingen is nog steeds nowcasten, terwijl de pistes me meer aanspreken.

*bericht bewerkt door Joy85 op 09 nov 2022 08:53

Actueel beeld vanaf Der Brabander. De sleuf voor de langste lift is inmiddels gegraven.

null

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Goed dat daar iets fatsoenlijks komt voor beginners. Die touwliften waren het natuurlijk net niet :). Voor mijn gevoel is dit altijd het gebied waar het sneeuwdek snel weg is, terwijl het echt een perfecte helling (bijna net zolang als Zoetermeer ;)) is om te leren skiën. Brengen die 2 kanonnen daar zoveel verschil in?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Goed dat daar iets fatsoenlijks komt voor beginners. Die touwliften waren het natuurlijk net niet :). Voor mijn gevoel is dit altijd het gebied waar het sneeuwdek snel weg is, terwijl het echt een perfecte helling (bijna net zolang als Zoetermeer ;)) is om te leren skiën. Brengen die 2 kanonnen daar zoveel verschil in?

Roy83 op 09 nov 2022 16:08

Graag hadden we meer kanonnen gehad, maar de hoeveelheid beschikbaar water laat dat niet toe.
Met de Snowmaker (waarvan ik hoop dat die er op tijd is) kan een ongeveer meter dikke basislaag gelegd worden voor het seizoen aan. De 2 kanonnen kunnen bij een weekje matige vorst ook meerdere decimeters neerleggen over het grootste deel van de piste.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Goed dat daar iets fatsoenlijks komt voor beginners. Die touwliften waren het natuurlijk net niet :). Voor mijn gevoel is dit altijd het gebied waar het sneeuwdek snel weg is, terwijl het echt een perfecte helling (bijna net zolang als Zoetermeer ;)) is om te leren skiën. Brengen die 2 kanonnen daar zoveel verschil in?

Probleem van de Herrloh is dat het een zuidhelling zonder beschiutting is, met daarnaast een heel vlakke onderste helft, waardoor smeltwater als het ware omhoog kruipt. Ondanks meerdere pogingen qua drainage blijft de stuwing een probleem.
Maar goed, nieuwe poging…

Roy83 op 09 nov 2022 16:08
Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Plaats een reactie