Skiën eind Februari

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Hoi Allemaal.
Ik wil graag met mijn dochter van 9 een midweek naar winterberg. Ze wil graag leren skiën. Omdat ze nog nooit heeft geskied en ik wil kijken of ze het leuk vind leek me Winterberg een mooie plek. Nu weet ik alleen niet of er dan grote kans is dat er wel sneeuw ligt aangezien het van 27 feb tm 3 Maart is. Hoe was het de voorgaande jaren eind Februari. Ben zelf altijd in Jan of begin Februari geweest en toen konden we altijd wel skiën.
Groeten,
Fam Molzer

Sowieso tot eind maart kun je altijd skien in Winterberg. Eind februari is prima, in het slechtste geval kunstsneeuw, maar die is prima.

Reken wel op flinke drukte in de schoolvakanties

Of je kunt skiën zal eerder afhangen van coronamaatregelen en of je een plekje op de piste kunt vinden tussen alle mensen dan aan de sneeuw; die ligt er vrijwel zeker wel.

Om heel eerlijk te zijn…

Ik zou overwegen om toch de paar uur extra reistijd naar z duitsland of oostenrijk te maken.\

Winterberg kan druk zijn (erg druk!) als je vastzit aan vaste dagen. Het echte skigevoel vind ik toch aanzienlijk groter in de alpen dan in het sauerland…

Maar wel meer reistijd…

Totales Vollidiot

Om heel eerlijk te zijn…

Ik zou overwegen om toch de paar uur extra reistijd naar z duitsland of oostenrijk te maken.\

Winterberg kan druk zijn (erg druk!) als je vastzit aan vaste dagen. Het echte skigevoel vind ik toch aanzienlijk groter in de alpen dan in het sauerland…

Maar wel meer reistijd…

Als je de wachttijd bij de liften meerekend, dan kun je beter richting zuid-duitsland of Oostenrijk rijden.

Kdtl op 12 okt 2022 13:53

@Daffie : Valt tegenwoordig echt reuze mee. Half februari heeft NRW ook geen vakantie. Hooguit 1-2 dagen met de carnaval. De krokus zoals in NL hebben ze niet.

De sneeuw is daar in die periode echt drie keer niks, als er uberhaupt genoeg ligt. Dit is al eind februari begin maart. En de vraag is ook of je daar wel zon lange periode wilt zijn, na een halve dag ben je het al zo zat

Hoe Hoger Hoe Beter

@Koenlam Anders heerlijk geskied half maart hoor, meermaals zelfs. Ja, na een regenweek is het drama, maar dat is het overal wel.

@Koenlam Anders heerlijk geskied half maart hoor, meermaals zelfs. Ja, na een regenweek is het drama, maar dat is het overal wel.

Bennie op 13 okt 2022 12:30

de kans op regen is veel groter dan in elk gebied dat gelegen ligt in de alpen… en zoals iemand anders hier al aangaaf, Winterberg is eigenlijk meer een alternatief voor een overdekte skihal, tenminste zo denk ik er ook over

Hoe Hoger Hoe Beter

Gelukkig laat je je waarschijnlijk niet te veel misleiden door de negatieve berichten over Winterberg omdat je er al ervaring hebt.

Ik herken de berichten hierboven, zelf ben ik zowel in- als buiten de weekenden en na regenperiodes en met (veel) verse sneeuw geweest. Een bizar verschil!

Als het een drukkere vakantieperiode of weekend betreft zou ik er niet heen gaan, daarbuiten zit je qua drukte gewoon goed. Zeker als een kind nog moet leren skiën is Winterberg heel laag drempelig en zijn er een aantal pistes waar ze al snel uit de voeten kan als opstapje vanaf de kinderweide (bv 10- makkelijkste, 11 en 25 - enkel viaductje is wat lastiger voor absolute beginners).

Qua sneeuwzekerheid kun je in geen enkele maand zeker zijn van garantie op (echte) sneeuw. Met de icemakers kunnen ze echter ook boven 0 sneeuw produceren en zijn ze dus op de hoofd as niet meer afhankelijk van natuursneeuw of sneeuwkanonnen. Dat gezegd hebbende is eind feb/ begin mrt zekerder dan begin van het seizoen. Zelf recent een paar keer begin maart geweest met zeer goede sneeuw (wel last minute/ getimed).

Ik zou als ik jou was gewoon lekker boeken maar met een uitwijkoptie (annuleren) mocht het echt kl*te weer worden en het een slecht seizoen is. In dat geval 4 uurtjes doorrijden tot de eerste alpen gebieden of Feldberg (2 1/2 uur verder en net wat hoger).

Ik weet niet zeker of het in dit topic thuishoort, maar hoe zit het met de drukte in de weekenden?
En is het dan beter om bijvoorbeeld door te rijden naar de Harz?

We zijn aan het kijken om met enkele beginners een weekend weg te gaan in Februari. Veel kilometers en uitdagende pistes zijn dus nog niet nodig.

De sneeuw is daar in die periode echt drie keer niks, als er uberhaupt genoeg ligt. Dit is al eind februari begin maart. En de vraag is ook of je daar wel zon lange periode wilt zijn, na een halve dag ben je het al zo zat

koenlam1 op 13 okt 2022 12:22

Wat een onzin, dit is voor winterberg normaal gesproken de beste periode. Een dikke laag kunstsneeuw waardoor het hele gebied open is, is in die periode verzekerd. Een paar dagen regen is zeker voor kunstsneeuw geen probleem. De meeste pistes daar zijn tegenwoordig tot 2e helft maart open.

Het kan er wel erg druk zijn in die periode, ga je buiten de vakanties dan is het doordeweeks goed te doen, de weekenden moet je tot eind februari wel vermijden. Mocht het lekker koud geweest zijn dan kan je ook goed in bijvoorbeeld neuastenberg of altastenberg terecht, die zijn een stuk rustiger. Licht er een mooi pak natuursneeuw dan kan je bijvoorbeeld naar Zuschen, of als je echt rustig wilt skiën bij natuursneeuw heb ik hier een overzicht gemaakt van kleine natuursneeuw gebiedjes: https://www.wintersport.nl/forum/topic/437387

Born to Ride

Bedankt voor de reacties, afgelopen feb nog wel naar Oostenrijk geweest met zoon en schoonvader in een groter gebied en mn zoon is 14 dus kan goed zelf uit de voeten in de Skilessen omdat hij ook tel bij zich heeft. Volgende keer als we met meer gaan, dan zeker wel naar Oostenrijk. Nu voor 5 daagjes dan idd gewoon gezellig naar winterberg…voor mij is in die dagen het skiën niet zo van belang. Als m’n dochter het maar laagdrempelig kan leren. Verder lekker keertje uit eten, rodelen en misschien nog even samen skiën. Gewoon een vader dochter uitje. Dus mensen bedankt voor de info.👍

Pizza diabolo in winterberg. Echt lekker scherp.

Je gaat wel een paar mooie dagen hebben👍

Totales Vollidiot

Ik weet niet zeker of het in dit topic thuishoort, maar hoe zit het met de drukte in de weekenden?
En is het dan beter om bijvoorbeeld door te rijden naar de Harz?

We zijn aan het kijken om met enkele beginners een weekend weg te gaan in Februari. Veel kilometers en uitdagende pistes zijn dus nog niet nodig.

Twente op 13 okt 2022 16:54

Bij goede sneeuw zijn de wachttijden door de verouderde liften in de Harz zo mogelijk nog erger. Mocht er goede natuursneeuw zijn dan zou ik bijvoorbeeld Zuschen of de Eschenberglifte in Niedersfeld aanraden. Puur sleepliften, maar acceptabel qua wachttijden en voordelige skipasprijzen.

Born to Ride

Bedankt voor de reacties, afgelopen feb nog wel naar Oostenrijk geweest met zoon en schoonvader in een groter gebied en mn zoon is 14 dus kan goed zelf uit de voeten in de Skilessen omdat hij ook tel bij zich heeft. Volgende keer als we met meer gaan, dan zeker wel naar Oostenrijk. Nu voor 5 daagjes dan idd gewoon gezellig naar winterberg…voor mij is in die dagen het skiën niet zo van belang. Als m’n dochter het maar laagdrempelig kan leren. Verder lekker keertje uit eten, rodelen en misschien nog even samen skiën. Gewoon een vader dochter uitje. Dus mensen bedankt voor de info.👍

Martijn79 op 13 okt 2022 18:42

Prima reactie. Goed gedistilleerd uit alle antwoorden wat je kan verwachten. Reken gewoon op wat drukte en verder komt het helemaal goed.

Winterberg is echt een leuk gebied voor paar dagen, heeft mijn dochter ook leren skiën. Als je kijkt op sneeuwhoogte.nl kun je bij de sneeuwhistorie zien dat er dan meestal wel sneeuw ligt. Alleen als je pech hebt kan het idd regenen. Maar er zijn genoeg leuke uitjes in de buurt, zoals bv een mijnbezoek (deden wij toen tijdens een regendag).

Of de omgeving wit is kan niemand je zeggen, dat er voldoende sneeuw ligt om te skiën is wel zeker. Als ik 1 tip mag geven, ga vroeg de pistes op. Van 0900 tot 1100 is het nog prima, daarna kan het serieus druk worden.

Eind februari i het bijna altijd goed te doen in Winterberg. Op werkdagen vallen ook in de krokusperiode de wachttijden tegenwoordig wel mee, reken op 5-10 minuten bij de beginners-stoeltjesliften. Het “half uur wachten” komt eigenlijk nauwelijks meer voor,

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Plaats een reactie