Eskimo skipas

Dit onderwerp gaat over de bestemming Valfréjus

Hallo wij willen de eerste week van 2023 naar Valfréjus, en ik heb gezien dat je met de Eskimo skipas in diverse gebieden kan skiën/snowboarden.
Ik denk dat het leuk is om met deze pas 2 dagen in Valfréjus, 2 dagen in La Norma, 1 dag in Val-Cenis en 1 dag naar Orelle te gaan om in 3-Vallees te skiën.
Ik las wel op diverse recensies dat ze bij het minste of geringste aan wind de liften van Valfréjus sluiten, kan iemand ons hier meer over vertellen.
Is het mogelijk om direct bij de gondels in La Norma / Val-Cenis / Orelle te parkeren?
Zijn deze parkeerplaatsen betaald en is het hier druk?
Heeft iemand verder nog adviezen of tips dan vernemen wij het graag.

Alvast hartelijk dank.

De genoemde skigebieden (op Orelle na, maar Les Trois Vallées is uiteraard niet inbegrepen in de Eskimo-skipas) zijn allen schaduwrijk in de eerste weken van het skiseizoen. Daarnaast is er een specifieke verdeling van het aantal beschikbare skidagen in elk station afhankelijk van het station waarin de skipas wordt aangekocht. In casu onbeperkt geldig in Valfréjus en La Norma, in de andere deelnemende skigebieden slechts één dag.

Het skigebied van Aussois is ook inbegrepen in het skipasverband (slechts één dag welteverstaan) en biedt een zonnige zuidflank aan, een aanrader op een zonnigere dag.

PS: in voorverkoop kost een jaarabonnement Haute Maurienne ‘slechts’ 350 euro. Onbeperkte toegang tot Val Cenis, Bonneval-sur-Arc, Valfréjus en La Norma. Bijkomend drie dagen in Bardonnechia, Montgenèvre, Pralognan-la-Vanoise en Crans-Montana.

Punta Bagna kan windgevoelig zijn, dus de stoeltjeslift daar naartoe kan omwille van de veiligheid gesloten zijn. Dat ze de lift ‘om het minste of geringste aan wind sluiten’ vind ik onzin. Zodra het kan draait deze gewoon. Als je het weerbericht in de gaten houdt kan je daarmee met je planning rekening houden en dan naar een ander gebied gaan. Al zal het daar dan ook wel waaien.

Bij la Norma en val Cenis kan je gratis parkeren. Van Orelle weet ik het niet. In la Norma moet je overigens vanaf de parkeergarage wel nog een stukje lopen naar de lift, het dorp is verder autovrij. Ik vind het niet ideaal maar wel te doen. In val Cenis parkeer je bij TSD Ramasse heel makkelijk dicht bij de lift. Mits je direct bij het openen van de liften aankomt.

Overigens vind ik het op een zonnige dag zeer de moeite waard om een dagje Aussois te doen. Mooie pistes op de zon en het zal in de week waarin je gaat niet druk zijn. Parkeren is er gratis en de parkeerplaats is ski in ski out.

De genoemde skigebieden (op Orelle na, maar Les Trois Vallées is uiteraard niet inbegrepen in de Eskimo-skipas) zijn allen schaduwrijk in de eerste weken van het skiseizoen. Daarnaast is er een specifieke verdeling van het aantal beschikbare skidagen in elk station afhankelijk van het station waarin de skipas wordt aangekocht. In casu onbeperkt geldig in Valfréjus en La Norma, in de andere deelnemende skigebieden slechts één dag.

Mathijs! op 25 apr 2022 19:27

Valfrejus zelf is wel zonnig, ook in de eerste week van het jaar.

*bericht bewerkt door Olafski op 25 apr 2022 19:36

Ik ken Val Cenis en La Norma. beiden aanraders vanwege de rust en de afwisseling (tussen de bomen skiën. Op hoogte, mooie uitzichten). La Norma heeft een bijzonder leuk kinderland. En Val Cenis heeft de leukste (en meest rustige ) pistes boven Termignon liggen. (wel de sleepliften trotseren). De combinatie skipassen zijn top. Een koopje en technisch ook goed geregeld. je hoeft niet langs een kassa als je een dag in een ander gebied skiet.

sneeuw witje en de 7 bergen

Hou zeker de prijzen van de skipas in het oog. Als je al zeker bent kan je nu al skipassen bestellen met een korting van 60% . Reclame kwam op facebook en voor val cenis was het rond de 80 euro voor 6 dagen.

@Joris1973 heb je een link? (Ik heb geen Facebook namelijk)

sneeuw witje en de 7 bergen

Het was op volgende website: https://www.valcenis.ski/en

hi! even een vraagje over de skipas in de maurienne vallei. Ik zie dat je, bij aankoop van minimaal een 6-daagse skipas in bijvoorbeeld Val Cenis, 1 dag in een ander gebied daar mag skiën.
Bestaat er ook een skipas, waarbij je onbeperkt tussen de verschillende gebieden kan kiezen? Ik kan nl maar weinig vinden over bijvoorbeeld de eskimo pas.

Let it snow

hi! even een vraagje over de skipas in de maurienne vallei. Ik zie dat je, bij aankoop van minimaal een 6-daagse skipas in bijvoorbeeld Val Cenis, 1 dag in een ander gebied daar mag skiën.
Bestaat er ook een skipas, waarbij je onbeperkt tussen de verschillende gebieden kan kiezen? Ik kan nl maar weinig vinden over bijvoorbeeld de eskimo pas.

JurrianvanLoo op 12 sep 2023 08:28

Bij een Val Cenis skipas vanaf 6 dagen mag je een dag in Valfréjus, een dag in Aussois, een dag in La Norma en een dag in Bonneval skiën. Dat biedt echt wel meer dan genoeg afwisseling ;)

*bericht bewerkt door paolie op 12 sep 2023 08:54

Dan heb ik 'm verkeerd gelezen. Ik dacht: 1 dag ergens anders, i.p.v. 1 dag per gebied haha. dat is inderdaad zat voor een weekje!

Let it snow

De Eskimo pas bestaat als zodanig niet meer, het is zoals al eerder gemeld de 6-daagse (of langer) skipas van 1 van de gebieden van HMV, Haute Maurienne Vanoise geworden.
Je koopt een skipas in 1 van de dorpen waar je logeert, en naar verwachting meerdere dagen zult gaan skien, en mag dan 1 dag in elk van de andere skigebieden van HMV .

Je hebt geen korting meer in de andere skigebieden van de Maurienne, dus ook niet Orelle (Val Thorens).

Zoals gezegd heb je nog wel voordeel bij het kopen van een seizoenspas HMV, om andere skigebieden gratis te bezoeken.

Btw, heel lang geleden had je nog de SMSF, was echt geniaal, budget bestemming in het dal zoeken, en dan elke dag in de gehele Maurienne een ander skigebied bezoeken. Dat was de voorloper van de Eskimo pas

Plaats een reactie