Les 3 Vallees vandaag (winter 2017 - 2018)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Een compilatie van alle liften die vandaag, bij de opening van het seizoen hebben gewerkt.
https://youtu.be/ozyyqWRu-L4

bon ski

Jaloersmakende beelden.

Hen48

@Hulst
Goedemorgen, daarom maar beter geen plaatsjes van vanochtend

bon ski

Wij hebben de nieuwe Moraine gondel in Val Thorens getest:
Stil, snel, volledig automatisch en beschermd tegen de kou en de wind.
Maar:
Alweer een keer de skies uitdoen, skies mee naar binnen, ga tussen de opstaande randen zitten om je schaambeen niet te kneuzen en 10 mensen gaan hier nooit in.

https://youtu.be/ABDyE5W_QfY

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Waar laat je de ski’s in de gondel?

@DrPhil Er zitten slots in het midden voor pisteskis. Ook kun je er een paar tegen de zijkant zetten en zijn er beschembeugels op zo’n anderhalve meter hoog waartegen ski’s kunnen rusten. Als dat allemaal niet werkt rest niets anders dan vasthouden.

@skifan

Dat van die ski’s uitdoen ben ik helemaal met je eens. Het lekkerste is bij de lift aankomen, zitten, boven aankomen en weg skien. Maar het scheelt wel dat je nu bij koude harde wind niet de hele weg met je gezicht naar beneden in je jas gedoken zit.

Gaan de gondeltjes sneller dan de oude stoeltjes ? En kunnen de gondeltjes ook meer mensen verwerken als het druk is ?

Waar laat je de ski’s in de gondel?

DrPhil op 19 nov 2017 18:14

In je handen voor je of als niet helemaal vol is naast je tegen bankje ( liggend)

@skifan

Dat van die ski’s uitdoen ben ik helemaal met je eens. Het lekkerste is bij de lift aankomen, zitten, boven aankomen en weg skien. Maar het scheelt wel dat je nu bij koude harde wind niet de hele weg met je gezicht naar beneden in je jas gedoken zit.

Gaan de gondeltjes sneller dan de oude stoeltjes ? En kunnen de gondeltjes ook meer mensen verwerken als het druk is ?

zenith op 19 nov 2017 18:42

Sneller weet ik niet, maar stuk warmer wel 😀 nu wel kans dat op col drukker wordt…

*bericht bewerkt door miepmiep op 19 nov 2017 18:58

@Hulst
Goedemorgen, daarom maar beter geen plaatsjes van vanochtend

skifan op 19 nov 2017 09:31

Jammer😭

Zojuist weekje Valtho geboekt. 6 januari!! Zin in! Benieuwd naar alle vernieuwingen van de laatste tijd.

@Bennie; @Zenith
Er zitten geen slots in het midden van de gondel, dit is geprobeerd bij de Saulire Express in Méribel. Werkt prima maar de skiërs gebruiken ze als prullenbak met als gevolg dat het liftpersoneel aan het eind van dag de lege blikjes eruit mag peuteren.
De capaciteit van de Moraine is 2800 pers/uur, hetzelfde als de stoeltjeslift. Echter, de praktijk leert dat deze maximale capaciteit bij een stoeltjeslift eerder gehaald wordt dan bij een gondel, zeker als je met skies moet instappen.

bon ski

In het Pitztal hebben ze ook van die slots. Werkt op zich prima. Overigens droevig om te lezen dat mensen daar blikjes in stoppen.
Ski’s in de gondel vind ik niks. Gaan lekken. De ruiten gaan er ook flink van krassen. Dat vind ik een echte misser. Weet je wat de gedachte daarachter is, @skifan?

*bericht bewerkt door DrPhil op 19 nov 2017 19:59

Ski’s in de gondel vind ik niks. Gaan lekken. De ruiten gaan er ook flink van krassen. Dat vind ik een echte misser. Weet je wat de gedachte daarachter is, @skifan?

DrPhil op 19 nov 2017 19:50

De gondels werken volgens het ESO systeem (exploitation sous observation als ik me goed herinner) dwz dat er geen personeel aanwezig hoeft te zijn. Alles is wel via camera’s te observeren. Als de skies in bakken aan de buitenkant moeten worden gezet kan dit ervoor zorgen dat mensen nog niet ingestapt zijn als de skies al vertrekken.

*bericht bewerkt door skifan op 19 nov 2017 21:23

bon ski

Aha. Ja, dat is een logische verklaring. Thx.

Een prachtige dag in Val Thorens, volop zon, iets warmer dan eergisteren waardoor de pistes ook minder hard waren. We meer wind op de toppen en in de middag sluierbewolking.
De nieuwe Moraine lift is tot zaterdag dicht om de laatste afwerking te doen.

De Funitel du Péclet:

null

De Piste Niverolle met sneeuwkanonnen:

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Heeft de Peclet een ander kleurtje gekregen? Was de afgelopen jaren nog blaauw.

Hen48

@Hulst: beetje vies misschien?

Super ski dag. Iets warmer dan gisteren waardoor de pistes nog wat zachter waren. Alle geopende pistes lagen erbij als een tapijt, tel daarbij de zon en het feit dat er bijna niemand op de pistes is.
Het laatste stuk van de Piste Corniche (nog gesloten):

null

Het middenstuk van de Piste Corniche (nog gesloten, 5 cm. sneeuw):

null

De zon gaat schuil achter de aankomst van de Funitel du Grand Fond:

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

*bericht bewerkt door skifan op 21 nov 2017 16:35

bon ski

Ziet er goed uit! Ik zag dat er pas 17 pistes geopend zijn, staan er nog meer op de planning om open te gaan of is het gebrek aan sneeuw nog de reden dat ze dicht zijn?

Wij zijn van plan om 9 december te gaan. Spannend hopen dat er dan beetje sneeuw light. Leuk al die foto,s!

Ziet er goed uit! Ik zag dat er pas 17 pistes geopend zijn, staan er nog meer op de planning om open te gaan of is het gebrek aan sneeuw nog de reden dat ze dicht zijn?

Sime op 21 nov 2017 20:19

Er zijn op dit moment alleen pistes open die kunstmatig zijn besneeuwd. Dit weekend gaat in ieder geval Orelle open. Ik verwacht ook de opening van de Boismint lift en misschien de Cime de Caron.Het prepareren van een piste, vaak met riviertjes rotsen e.d. kost nogal wat tijd vandaar dat de opening ieder jaar lift voor lift gaat.

*bericht bewerkt door skifan op 21 nov 2017 22:31

bon ski

@skifan. Thanks voor de update!

Wederom een mooie skidag. Wij hebben de Piste Tête Ronde geprobeerd (gesloten): weinig sneeuw en veel stenen.

Het Spaarbekken bij de Moutière lift is bijna leeg:

null

De Mauriënnaise Piste wordt geprepareerd voor de opening dit weekend:

null

Orelle opent dit weekend, de linkse bully is met een treuil (kabel) verbonden met de rechtse, deze dient als tegengewicht:

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

@skifan

Klopt het dat Le Bettex is voorzien van een nieuwe lift in Menuires?

Voorgaande jaren hielden wij ons altijd op in Val Thorens, echter zijn we dit jaar met twee stellen en bivakkeren we in le coeur des loges in het Bettex gedeelte van Les Menuires.

Tweede vraag: Is het makkelijk om in het Croisette stuk te geraken vanaf Le Bettex?

Groeten Koen

Le Bettex is een apart dorp dat nog een eindje van Les Menuires ligt. Er is vanaf vorig jaar een nieuwe stoeltjeslift die op een gunstige plek net boven Les Menuires uitkomt. Terug skien doe je vanaf het centrum Les Menuires (Croisette) via de wijk Preyerand naar Le Bettex

Hen48

Ik zie nu dat je in Le Coeur des Loges zit en die staat niet in Le Bettex maar in de wijk Preyerand in Les Menuires, maar dan vooraan in het dorp langs de doorgaande weg. De ligging t.o.v. pistes kan ik in dit geval wat lastiger beoordelen. Ik weet dat “Skifan” wel eens heeft gereageerd op een vraag van mij omdat ik toen ook mijn oog liet vallen op dit nieuwe complex. Misschien kun je de naam “Coeur des Loges” ingeven in het forum. Anders weet skifan wel antwoord op je vraag. Recent is er namelijk in die omgeving ook een nieuwe piste met de naam “Bettex” aangelegd en wellicht zal je die moeten nemen. De skibus komt overigens wel in die buurt. Google ook eens plattegrond Les Menuires en je krijgt het hele overzicht.

Hen48

@skifan ,zijn alle liften en pistes kunnen afgewerkt worden en getest , door de vroege sneeuwval in het volledig gebied van LTV

@skifan
Wordt dat lege waterbekken weer opnieuw gevuld voor latr in het seizoen ?
Ik neem aan dat water omhoog pompen mogelijk is.
Ik ben er altijd in maart, en ik heb het bekken nog nooit zo leeg gezien, terwijl er in maart wel sneeuw gemaakt wordt.

@kaottink
Vertrekken vanaf de Coeur des Loges kan via de Piste Bettex, niet één van mijn favoriete pistes omdat hij in het begin nogal vlak is. Met deze piste kom je hoog genoeg uit om vervolgens naar de Croisette te skiën. Terug skiën gaat prima via de Piste Bettex Haut. @Pieter230976
Sorry, ik begrijp de vraag niet helemaal maar er wordt zo geprepareerd en zo met kunstsneeuw gespoten dat er steeds meer pistes open kunnen. Het eerste weekend was een bovengemiddeld aantal liften/pistes open. Omdat er voornamelijk op de kunstsneeuw geskied wordt gaan pistes zonder sneeuwkanonnen nog niet open. Uitzondering de pistes van de Funitel de Thorens die dit weekend open gaat. @Droopy2
Alle bassins worden in de loop van het seizoen weer bijgevuld. Overigens mag dit niet onbeperkt.

bon ski

@Hulst @ skifan

Bedankt voor de reacties!

Ik denk dat de twee dames in ons gezelschap de vlakke piste niet zo erg zullen vinden ^^

Plaats een reactie