Les 3 Vallees vandaag (winter 2015-2016)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

@skifan Weet jij waarom die oude ST Martin 2 lift vervangen moest? Ik ben vaak in 3 vallees geweest maar kan me niet herinneren dat ik daar ooit in de rij gestaan heb. Ook was die lift niet traag toch?

@skifan zal wel antwoorden . Maar logisch nagedacht is de nog goede St.Martin lift zonder al te moeilijke transporten doorgeschoven naar de Bettex, die echt aan vervanging toe was. De afstand is immers minimaal.
Anderzijds weten ze op lokatie natuurlijk wel waar ze mee bezig zijn. Dat je bij St.Martin minder moet wachten
is vrij logisch. Het ligt immers beduidend lager dan de rest van net skigebied en bij mindere omstandigheden vermijdt je dat dorp het eerst.

Hen48

In het hoogseizoen waren er heel lange wachttijden bij de St Martin 2 lift, buiten het hoogseizoen kwamen wachttijden van 10 à 15 minuten regelmatig voor bovendien was de lift erg storingsgevoelig. Hoewel de lift niet oud is heeft hij veel geleden want hij is ook zomers in bedrijf (voor voetgangers en VTT).
De Bettexlift was ook hard toe aan vervanging omdat dit de enige start en eindlift voor het gebied van Les Airelles is. Hier wordt een nieuw groot complex (Coeur des Loges) gebouwd en er staan nog meer uitbreidingen op de tekentafel. @Hulst
Ik ben juist een fan van liften zoals de Rocher Noir, Lac Noir en de Tortelet (de oude Menuires lift) omdat ze:

  • niet druk zijn, dus een goed altenatief bij drukte;
  • bij mooi weer zit je heerlijk in de zon
  • bij slecht weer zit je er lang in maar is het minder koud ( Sunny Express, St Martin 2 voorheen) omdat de snelheid lager is;
    Jammer genoeg is de tendens om minder liften ( personeelskosten) maar met een grotere capaciteit te bouwen.
bon ski

Zo zie je maar, elke medaille heeft 2 kanten. Zo had ik het niet bekeken, maar natuurlijk is het erg relaxed en…
bij slecht weer hoef je ze niet te nemen omdat er meestal wel alternatieven zijn. Hoe het zij, in januari hoop ik
weer in Preyerand te zitten en, na enkele bochten, de Tortelet lift richting Croisette te nemen.

Hen48

@Hulst
Met ingang van deze winter is de vernieuwde Bettex lift een prima alternatief voor de Tortellet omdat de Bettex nu veel gunstiger aankomt, namelijk op de Violettes piste, net boven de Brelin.

bon ski

In het hoogseizoen waren er heel lange wachttijden bij de St Martin 2 lift, buiten het hoogseizoen kwamen wachttijden van 10 à 15 minuten regelmatig voor bovendien was de lift erg storingsgevoelig. Hoewel de lift niet oud is heeft hij veel geleden want hij is ook zomers in bedrijf (voor voetgangers en VTT).
De Bettexlift was ook hard toe aan vervanging omdat dit de enige start en eindlift voor het gebied van Les Airelles is. Hier wordt een nieuw groot complex (Coeur des Loges) gebouwd en er staan nog meer uitbreidingen op de tekentafel.
@Hulst
Ik ben juist een fan van liften zoals de Rocher Noir, Lac Noir en de Tortelet (de oude Menuires lift) omdat ze:

  • niet druk zijn, dus een goed altenatief bij drukte;
  • bij mooi weer zit je heerlijk in de zon
  • bij slecht weer zit je er lang in maar is het minder koud ( Sunny Express, St Martin 2 voorheen) omdat de snelheid lager is;
    Jammer genoeg is de tendens om minder liften ( personeelskosten) maar met een grotere capaciteit te bouwen.
skifan op 6 okt 2015 17:11

Rocher Noir is ook een topper bij heftige sneeuwval en veel poederstress. Je skiet dan de zwarte piste met een dik pak sneeuw helemaal alleen terwijl iedereen zich op andere liften richt.

Gisteren 6 oktober hebben we een bezoek gebracht aan de werkzaamheden in Méribel Mottaret:
De nieuwe TSD Combes is zo goed als klaar, de stoeltjes worden op de lijn gemonteerd, daarna komt nog het inregelen van de lift

null

null

De nieuwe sleeplift Arolles is ook ver klaar maar voegt alleen iets toe voor de beginners uit Mottaret:

null

Meer foto’s van vandaag op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

Toch is het geen gezicht hoor een skilift met groene achtergrond, verschrikkelijk :P :D
Ik zag ook andere foto’s (Nieuwe denk ik?) met de sneeuwkanonnen aan waarom is dit @Skifan ?
Gewoon schoonspuiten testen of werkelijk al kunst sneeuw aanmaken rond deze tijd :P

Vanmiddag in Les Menuires een test van de sneeuwkanonnen. Ook de liften worden allemaal getest, vaak op maximale snelheid.

bon ski

Hoi Skifan,

Ik geniet al jaren van je topic op dit forum ben er zelf ook al 7 keer in les Trois valles geweest :)
Leuk om elke keer weer te zien wat er zo gebeurd en hoe mooi het ook is in de zomer!

Ik zie net in mijn mailbox dat je ook al fotografeer voor de website van les trois vallees!

http://www.valthorens.com/en/live/news/news-detail/what-s-ne…

Hier de nieuwste 3 vallees pistemap.

http://ski-area.meribel.net/fileadmin/RM/Plan_des_pistes/pla…

Kunnen we vast weer routes uitstippelen voor deze winter.

jeetje, wat veel wifi punten in het gebied zeg! Werktechnisch heel fijn, app technisch ook heel fijn.

let's get this party started!!

De nieuwe piste “Lory” vanaf de laatste gebouwde gondel “val thorens” naar orelle toe lijkt me ook een mooie toevoeging. :)

Ja dat wordt inderdaad een super mooie piste! Jammer dat het nu een stuk vaker verspoord zal zijn ;-)

Dan weet ik nu waar al die ontploffingen voor waren. We hebben ze gehoord en hadden het vermoeden dat het voor de nieuwe piste Lory zou zijn, maar het weer was te slecht om omhoog te lopen.

bon ski

Au revoir Les Menuires: wandeling rond het altijd mooie Lac du Lou

null

Volgende life reportage midden november.

Meer foto’s op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

Haha, ik had die mailing van ValTho ook gezien met de foto’s van @skifan :)
Volgens mij is vooral de rode piste vanaf de pluviomètre naar de boulevard cumin een mooie aanvulling; hoef je niet meer door het dorp heen om op de Boulevard richting LM te komen.

In het hoogseizoen waren er heel lange wachttijden bij de St Martin 2 lift, buiten het hoogseizoen kwamen wachttijden van 10 à 15 minuten regelmatig voor bovendien was de lift erg storingsgevoelig. Hoewel de lift niet oud is heeft hij veel geleden want hij is ook zomers in bedrijf (voor voetgangers en VTT).
De Bettexlift was ook hard toe aan vervanging omdat dit de enige start en eindlift voor het gebied van Les Airelles is. Hier wordt een nieuw groot complex (Coeur des Loges) gebouwd en er staan nog meer uitbreidingen op de tekentafel.
@Hulst
Ik ben juist een fan van liften zoals de Rocher Noir, Lac Noir en de Tortelet (de oude Menuires lift) omdat ze:

  • niet druk zijn, dus een goed altenatief bij drukte;
  • bij mooi weer zit je heerlijk in de zon
  • bij slecht weer zit je er lang in maar is het minder koud ( Sunny Express, St Martin 2 voorheen) omdat de snelheid lager is;
    Jammer genoeg is de tendens om minder liften ( personeelskosten) maar met een grotere capaciteit te bouwen.
skifan op 6 okt 2015 17:11

@hulst ik heb dat ook, maar ook wat @skifan zegt… Eigenlijk heb ik een soort van haat-liefde verhouding met dat soort liften.
Die lac noir bijvoorbeeld, ik kom al jaren in l3v maar elk jaar weer was hij gesloten, dan teveel sneeuw, dan te weinig, dan ijzig, dan teveel wind, etc, etc,… Elk jaar weer stond ik met een verdwaalde blik naar boven te staren, een soort van onbeantwoorde liefde… Je wilt graag, maar je mag niet… De onbereikbare driezitter.
Maar afgelopen jaar was het zo ver, verse sneeuw, stralende zon, geen wind… Met drie grote volwassen mannen bestegen we haar… Amai dat hebben we geweten!
Die lift is nog niet eens geschikt voor twee peuters, laat staan drie kerels van 95kg! En dan gaat het ook nog over een ‘diep’ dal…
Maar dan… Als je de rit eenmaal overleefd heb is de ervaring van de afdaling des te intenser :). Die krakkemikkige liften brengen je vaak in de mooiste hoeken van een gebied.

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

.

Ja dat wordt inderdaad een super mooie piste! Jammer dat het nu een stuk vaker verspoord zal zijn ;-)

Sjakie op 8 okt 2015 15:43

Dan pak je hem gewoon vanaf Col of evt Plan Bouchet.

De TSF3 Lac Noir is één van de 4 liften die in 1980 door Cecil (contructeur) gebouwd zijn . Eén van de aandeelhouders van Cecil is verongelukt, de overblijvende aandelhouder had niet de middelen om de aandelen van de overleden collega over te nemen. Als gevolg hiervan sloot het bedrijf in het jaar waarin het was opgericht voorgoed.
De lift geeft slechts toegang tot één zwarte piste die slechts beperkt wordt geprepareerd. Bovendien geeft de lift toegang tot een aantal off piste afdalingen:

  1. Onder de lift afdalen naar het beginstation;
  2. Bij de aankomst naar rechts gaan dan om de berg met de zendmast heen en afdalen naar het begin an de Bettex lift;
  3. over de crête heen naar rechts en de Vallée des Encombres afdalen naar Le Chatelard. Het laatste stuk is meestal lopen of duwen, in Le Chatelard kun je een auto klaarzetten of een taxi nemen. Omdat deze afdaling langs een lawinegevaarlijk couloir komt is een gids aan te raden.
bon ski

De TSF3 Lac Noir …geeft slechts toegang tot één zwarte piste die slechts beperkt wordt geprepareerd. Bovendien geeft de lift toegang tot een aantal off piste afdalingen:

  1. Onder de lift afdalen naar het beginstation;
  2. Bij de aankomst naar rechts gaan dan om de berg met de zendmast heen en afdalen naar het begin an de Bettex lift;
  3. over de crête heen naar rechts en de Vallée des Encombres afdalen naar Le Chatelard. Het laatste stuk is meestal lopen of duwen, in Le Chatelard kun je een auto klaarzetten of een taxi nemen. Omdat deze afdaling langs een lawinegevaarlijk couloir komt is een gids aan te raden.
skifan op 10 okt 2015 11:05

Die 2e heb ik jaaaaaren geleden mogen doen, offpiste met de skischool. Een onvergetelijke ervaring. Op dat moment realiseerde ik me nog niet dat het helemaal niet zo vanzelfsprekend was om die lift en route te kunnen nemen…

The older I get, the better I was

Dit weekend heb ik de herinneringen aan 3 liften die in Méribel Mottaret zijn afgebroken, toegevoegd aan mijn “souvenirs” op YouTube:
De TSF4 Arolles, de opnamen van de aandrijving in het gare motrice zijn gemaakt door de medewerker van de liftmaatschappij terwijl ik ondertussen op de lift mocht/moest passen.
https://youtu.be/uTl1Hy-ijMc

De TSF3 Table Verte, een prima alternatief om terug naar de Vallée des Belleville te gaan als de andere liften druk waren. De medewerker van lift heeft zelfs de moteur thermique, de dieselmotor voor noodgevallen, voor me gestart.
https://youtu.be/ovhMVd6PTxQ

De TSD Combes, eigenlijk een vrij nieuwe lift. Het is nog niet zeker wat er met deze lift gebeurd. Of hij wordt verkocht of hij wordt bewaard om te zijner tijd in plaats van de dubbele sleper Roc de Tougne te worden hergebruikt.
https://youtu.be/aZIhr-AHrpw

bon ski

Geweldig die beelden. Heb ik nog volledig meegemaakt, rechte latten, beentjes bij elkaar en pakken waar je je nu voor schaamt:-)

SPAM op 2 okt 2015 22:06

Ik heb de indruk dat op drie jaar veel verandert is want in 1998 was men skipack nog tamelijk deftig. Gewoon blauwe broek en zwarte vest, wel zo een belachelijke fluo blauwe kinderhelm met een stickertje op (of 20).

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Deze herfst is ook de TSF de la Montagnette in Les Menuires afgebroken. Meteen nadat ik van de SEVABEL heb gehoord dat er plannen waren om de lift af te breken heb ik wat opnamen gemaakt. De lift zelf was al gesloten maar Les Menuires was nog open.
De Montagnette lift op 24.04.2015 :
https://youtu.be/ygu5Tf5Ut88

Meer video’s op: https://www.youtube.com/user/vacanski/videos

bon ski

Voor de 10 jaarlijkse beurt (vervangen van alle galettes) moesten 16 cabines van de Funitel du Péclet op het parkeerterein bij de 2 Lacs staan
Video van het transport naar het vertrekstation en het weer aankoppelen van de cabines. Duur per cabine ongeveer 2 uur.

bon ski

De TSF3 Lac Noir is één van de 4 liften die in 1980 door Cecil (contructeur) gebouwd zijn . Eén van de aandeelhouders van Cecil is verongelukt, de overblijvende aandelhouder had niet de middelen om de aandelen van de overleden collega over te nemen. Als gevolg hiervan sloot het bedrijf in het jaar waarin het was opgericht voorgoed.
De lift geeft slechts toegang tot één zwarte piste die slechts beperkt wordt geprepareerd. Bovendien geeft de lift toegang tot een aantal off piste afdalingen:

  1. Onder de lift afdalen naar het beginstation;
  2. Bij de aankomst naar rechts gaan dan om de berg met de zendmast heen en afdalen naar het begin an de Bettex lift;
  3. over de crête heen naar rechts en de Vallée des Encombres afdalen naar Le Chatelard. Het laatste stuk is meestal lopen of duwen, in Le Chatelard kun je een auto klaarzetten of een taxi nemen. Omdat deze afdaling langs een lawinegevaarlijk couloir komt is een gids aan te raden.
skifan op 10 okt 2015 11:05

Er is nog een vierde variant. Rechts de lift uit. Recht op de volgende top af en daar net rechts van blijven. Dus ruim links van de Teurre. Zo kom je in een tussenliggende kom die zich uitstrekt tot vlak voor St. Martin. Ff brugje over en een klein stuk loipe volgen en je bent in St. Martin. Is een stuk minder lopen dan de Vallee des Encombres

Op onderstaande foto, een uitsnede uit een opname van de webcam bij de Tyroliënne is de nieuwe Piste Lory zichtbaar. Een pad ter breedte van een pistebully loopt over de Crête.

null

(Bijna) Alle webcams van les 3 V: http://www.vacanski.com/webcam3v.htm

bon ski

Is de nieuwe bettex lift in gebruik vanaf dit seizoen? Kan je vanuit daar naar de croisette skieen en dan het gebied in?

bon ski

Heb jij ook nog interessante links voor webcams. Want die hier op de site staan voor les menuires zijn al sinds maandag niet ververst en er staat er zelfs 1 tussen met een datum van 2012.

Plaats een reactie