Dalafdaling richting lift Brixen

Dit onderwerp gaat over de bestemming SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

Hallo allemaal,

Ik lees en hoor “slechte dingen” over de dalafdaling van Brixen.
Dan heb ik het over de dalafdaling die uitkomt bij de lift.

De rode 6 die overgaat in 1b.

Wat is hier over waar? Moet ik dan denken aan het feit dat er nooit sneeuw op ligt?
Of dat deze erg pittig is?

Er zijn vast mensen met ervaringen over deze afdaling.
Verder viel het mij ook op dat in het gehele Skiwelt Wilder Kaiser moeilijk is om geschikte accommodatie te vinden.

Is dit zo’n populair gebied dat dit allemaal al zo vroeg vol zit? Benieuwd naar jullie ervaringen!

Ik heb geen ervaring met die piste maar het valt mij wel op dat t lastig is om een niet extreem luxe plek te vinden komende voorjaarsvakantie.

1B is het laatste stuk van de piste naar de gondel (dus laag gelegen) en ligt vol in de zon.
Oftewel een prima recept voor een dramatische afdaling met stukken ijs en slechte smurrie stukken en dus een prima uitdaging om zonder kleerscheuren beneden te komen :-)

De reactie hierboven klopt als een bus. De afdalingen naar Brixen (en ook Hopfgarten) liggen op het zuiden en bij mooi weer vol in de zon. Als het dan ook nog druk is, dan is de kwaliteit snel minder. Het verschil met de dalafdalingen naar de andere dorpen (Itter, Söll, Ellmau, Scheffau en Going) is dan behoorlijk. Komt ook bij dat het gebied niet hoog is (de Hohe Salve is net 1800 meter.) Het gebied is echter wel ruimschoots voorzien van sneeuwinstallaties dus zelfs het afgelopen (ramp) jaar heb ik nog best goed kunnen skiën.
Het is een populair gebied. Het is prima aan te rijden en je kunt heel makkelijk uitwijken naar Kitzbühel. Ook het gebied van Saalbach is via Fieberbrunn heel goed bereikbaar.

Menno skis… a lot!

Ben er half maart een keer geweest en heb 1 dag de afdaling kunnen doen. Dat was wel op een lintje sneeuw van 1 meter breed op lagere stukken. Dag daarna was ie dicht. De piste staat inderdaad echt vol op de zon.

Pisteproblemen zijn al aangestipt. Qua boekingsmogelijkheden is er wel genoeg keuze, maar is het in het hoogseizoen moeilijk wat te vinden. Steeds meer beleggingsobjecten die bij grote verhuurders worden ondergebracht, vaak ook tegen stevige prijzen. Via de VVV is er ook nog een hele groep die niet online werken. Die opbellen kan helpen, net als een unverbindliche Anfrage.
Sowieso vond ik dit jaar de prijzen in de hoogseizoensweken erg hoog, voor wat er nog vrij was na afgelopen winter. Nu zou er langzamerhand weer wat meer keuze moeten zijn, nu het eea na een check weer vrijgegeven wordt.

Oke dank je wel,

Dit maakt alles een stuk duidelijker.
Heb inmiddels een accommodatie gevonden / geboekt net naast de lift in Brixen.
We gaan eind januari, hopelijk is de sneeuw goed. De drukte valt dan nog mee gelukkig.

De dalafdaling Brixen is een van de grotere uitdagingen aan het einde van de dag. 80% van de mensen heeft veel moeite om naar beneden te komen over de grote hopen sneeuw/slush. Je kunt natuurlijk ook lekker met de gondel naar beneden.
Vanuit Westendorf terug (Rode 11, toch?) is de piste eind van de dag nog best redelijk. Deze ligt dan ook niet op de zon.

De dalafdaling naar Brixen kan een uitdaging zijn, ligt er net aan wat je niveau is. Net voor Gasthof Nieding wordt het lastiger. Daar ski je vaak tussen hopen sneeuw of aan de zijkant over ijs. Net erna op het laatste stuk heb je te maken met hopen sneeuw, ook in januari.
Het is sowieso hard werken maar dan smaakt het biertje onderin bij Brixner Stadl extra lekker ;) .

Zoals al eerder gezegd kan je ook gedurende de dag de oversteek naar Westendorf maken. Om dan terug te komen pak je de kandleralm afdaling, 1 van mijn favoriete pistes.

Accomodatie heb je al gevonden geloof ik. Anders kan je hier eens kijken https://www.skiwelt.at/nl/accomodatie-zoeken-lijst-accommoda…

Veel plezier daar!

Yes, dit is vaak een hopen bende (maar verbazingwekkend lang open door kunstsneeuw en prepareerkunsten). Genieten vind ik. Als je onervaren bent, neem de tijd. Of drink wat moet in bij Nieding.
En negeer die boerenzonen die iedere dag weer sneeuwballen staan te gooien bij het smalste punt bij de koeienstal. Jammer dat Leitenhof halverwege niet meer open is.
Als het geen uitdaging zou zijn, is het ook geen overwinning. (Referentie: mijn kinderen doen het ook op karakter sinds ze 5 zijn. Dus het is ploeteren, maar geen gevaar).

Dalafdalingen, vaak overrated. Pak gewoon nog boven 1 of 2 lekkere afdalingen en dan de cabine terug, als het te veel stress en uitdagingen gaat opleveren. Gewoon de dag lekker afsluiten is belangrijker.

Edwin van Riel

Dalafdalingen, vaak overrated. Pak gewoon nog boven 1 of 2 lekkere afdalingen en dan de cabine terug, als het te veel stress en uitdagingen gaat opleveren. Gewoon de dag lekker afsluiten is belangrijker.

evr66 op 24 aug 2023 15:12

Die afdalingen moet je alleen doen tot uurtje of 11.00 en dan einde dag idd met het liftje naar beneden. De tijd van “we moeten ten koste van alles naar beneden skiën” heb ik ook wel gehad.

May the ski force be with you !!

Haha we worden ouder en (mss een heel klein beetje) wijzer in de loop der jaren @cjahulskamp

Edwin van Riel

Dalafdalingen, vaak overrated. Pak gewoon nog boven 1 of 2 lekkere afdalingen en dan de cabine terug, als het te veel stress en uitdagingen gaat opleveren. Gewoon de dag lekker afsluiten is belangrijker.

evr66 op 24 aug 2023 15:12

Wijze woorden. In Kaltenbach ligt ook zo’n fijne dalafdaling. Toen ik de eerste keer daar was en veel mensen op het eind van de dag in de lift naar beneden zag stappen dacht ik ook: je kunt toch skiënd naar beneden?
1 keer gedaan. Daarna ook met de lift.😊

*bericht bewerkt door Matthieu op 24 aug 2023 19:52

Aftellen maar!

Gewoon wegblijven van dat soort plekken. Veel geklooi om je heen, ongeluk zit in een klein hoekje. Tenzij je dusdanig skiet dat het allemaal niet uitmaakt en je er zo even tussendoor fietst.

Edwin van Riel

Inderdaad. Heb daar eens van dichtbij iemand van de piste afgehaald zien worden per heli, en zelf heb ik onderaan die piste een keer als een rollade in een net gezeten.

Echt een bizar slechte afdaling daar ja.
Als ik zie hoeveel mensen daar echt ploeteren om beneden te komen vraag ik me wel eens af of het wel zin heeft die piste open te houden.

Combinatie van ijs, buckels, papsneeuw en erg smalle stukken maakt het best een gedoe altijd.

Ik vermoed dat het de enige piste in skiwelt is waar je bijna altijd aan het zweten komt.

Die kandlerabfahrt aan de andere kant daarentegen…….das wel een snoepje meestal. Net als de KI west in de ochtend.

Je gaat gewoon veel lol hebben. Skiwelt is een leuk gebied.

Totales Vollidiot

Plaats een reactie