Droomdag Skiwelt 20 december 2022

Dit onderwerp gaat over de bestemming SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

Maandag 19 december zijn we na een voorspoedige rit aangekomen in Söll voor de eerste skimeters van het seizoen! in het Oostenrijkse Söll. Voor mij de eerste keer, voor mijn gezelschap alweer de tweede keer in Söll. Reden van ons kortstondige bezoek is het afzetten van mijn broertje, die wederom bij de plaatselijke ski- en snowboardschool werkzaam zal zijn. Vandaar dat we morgenmiddag (21 december) ook alweer vertrekken.

Ik moet zeggen, het gebied heeft mijn verwachtingen ver overtroffen! Van horen zeggen zag ik Skiwelt altijd als Sauerland in het kwadraat maar de lengte van de (dal)afdalingen, liften en pistepreparering waren perfect. Enkel het gebied tussen Hochbrixen en Scheffau deed me lichtelijk denken aan Winterberg.
Het idee was eigenlijk om de Skiwelttour tegen de klok in te doen. Dit plan viel helaas al gauw in duigen wegens een aantal onvoorziene omstandigheden… Desondanks een top dag gehad en veel van het gebied kunnen zien.
Actueel geopend in Skiwelt:
170/244 KM Pistes
63/86 liften
Alle verbindingen & (primarie) dalafdalingen open

Weer: bewolkt met af en toe een zonnetje, vrij warm.

Tops
-Lange (dal)afdalingen
-Grotendeels modern liftensysteem
-Perfecte pistekwaliteit
-Ongelooflijk rustig

Flops
-Laatste verbindingslift naar Söll vrij vroeg (16:00)

maar wel begrijpelijk zo vroeg in het seizoen rond de kortste dag in het jaar
Skiline

null

null

^Rustig 's ochtends bij de Hexenwasser gondel

null

^Hochsöll, hier eerst even wat pistes gedaan om op te warmen
null

^Zo goed als alles open in Söll
null

^Zonnetje kwam af en toe te voorschijn
null

^Salvenbahn met perfecte dalafdaling. Kan me wel voorstellen dat de vele wegovergangen een probleem vormen in de lente
null

^Zwarte 42 vanaf de Hohe Salve, flinke beuker.
null

^Tijd om de oversteek Brixen / Westendorf te gaan. Ook hier overal perfecte pistes.
null

null

^Fleidingbahn klaar voor de kerstdrukte
null

^Richting Ki-West, misschien samen met de rode 11 wel de leukste en mooiste afdaling van de dag.
null

^Na Westendorf en Brixen verkend te hebben ons nog gehaast naar Scheffau. Beeld is genomen op de terugweg richting Söll
null

^Poah!

Al met al een super dag gehad! Morgenochtend en begin middag nog even skiën en dan weer op huis aan : )
Kom graag nog een keer terug om de Skiwelt ronde volledig te maken en / of de Kitzskiwelt ronde.

*bericht bewerkt door Jesper op 21 dec 2022 00:26

Gang is alles

Leuk verslag Jesper!

Haha. Sauerland in het groot, daar moest ik wel even om grinniken😁

Je hebt het nu onder perfecte omstandigheden zonder de drukte, dan is het gewoon een erg leuk gebied met veel mogelijkheden. Veel langere dalafdalingen dan je zou verwachten als je naar de hoogte van de bergen kijkt. Lekkere brede pistes, goede preparatie, veel leuke en goede horeca.

Net als jij is de Ki-West wel één van mijn favoriete afdalingen (samen met de 2c die heel vaak dicht is)! Waar had je geluncht?

Kleine note:
Zelfs midden januari afgelopen jaar vond ik het daar al druk, ik zou persoonlijk de drukke periodes daar wel mijden als je echt lekker km’s wil maken.

*bericht bewerkt door Amelm op 21 dec 2022 07:43

Bedankt voor de voorpret. Wij staan als alles goed gaat zaterdag daar op de ski’s

@Amelm Heb bij de Skiwelthütte even snel een Gulaschsuppe en een Bratwurst naar binnen geschoven. Was prima! Vandaag een smakelijke Trioler Gröstl op bij Stöckl.

2c is idd bijna nooit open heb ik vernomen, geen besneeuwing, beperkte hoogte en een ongunstige expositie lijken de redenen te zijn.

Gang is alles

Correctie: ik bedoelde met 2c eigenlijk de dalafdaling naar brixen (1)

Gang is alles

Wow leuk om te lezen. Wij mogen morgen weer die kant uit.

Qua eten op een droomdag zijn er wel betere opties dan Skiwelt hütte als je het mij vraagt…

Correctie: ik bedoelde met 2c eigenlijk de dalafdaling naar brixen (1)

Jesper op 22 dec 2022 00:07

Nog even teruggekeken en ik bedoel ook niet de 2c maar de 1c, de 2c is de korte zwarte vanaf de hohe Salve. Maar eigenlijk geldt hetzelfde in meer of mindere mate voor de rode 1b en zwarte 1. Allen liggen ze vol op het zuiden en lopen ze terug naar 780 meter hoogte wat uiteraard er laag is. Enige verschil bij mijn weten is dat de 1c niet besneeuwd wordt en de 1 en 1b wel, hierdoor is de 1c enkel bij veel natuursneeuw open.
Wel een leuke speelse afdaling van 900 hoogtemeters tussen de bomen met een prima eet tentje halverwege. Aan het eind staat de bus klaar om je naar de gondel in Brixen weer te brengen, mede doordat hij ook niet bij de gondel uitkomt een lekker rustige piste.

*bericht bewerkt door Amelm op 22 dec 2022 08:11

Wow leuk om te lezen. Wij mogen morgen weer die kant uit.

Qua eten op een droomdag zijn er wel betere opties dan Skiwelt hütte als je het mij vraagt…

MiKeZZa op 22 dec 2022 08:03

Geloof ik onmiddellijk haha. Had het gevoel dat de Skiwelt Hütte dè hut van het gebied zou zijn gezien het de naam van t gebied draagt.

Gang is alles

Plaats een reactie