Trein ervaringen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Westendorf

Hoihoi!

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn om met de trein op wintersport te gaan? Zowel nightyet als de ice trein. Wat vinden jullie ervan?

Groetjes Mirjam

Ha Mirjam, ik zou het doen!

Ik vind t heerlijk! Instappen, biertje, slapen, Innsbruck.
Vaak zit er wel behoorlijk vertraging op de hele rit, dus geen haast hebben.
Mijn setup: ski rol tas ( helemaal vol stoppen) en alleen een (grote) rugzak op! Dan houd je een hand over voor bijvoorbeeld koffie!
Geen losse zooi mee nemen, dan word t enorm gesleep!

Hi, ik volg met interesse, wij gaan de eerste ervaring meemaken in januari. @skitiim, vertraging tijdens de reis? Of van te voren bekend?

Paar jaar geleden gedaan (naar brixen en een keer naar kirchberg). Dat ging echt prima. Even opschieten met overstappen in München, voor de rest een prima reis. Erg prettig om geen baustellen en files tegen te komen.

Ik hoor echter van collega’s dat het Duitse treinennetwerk enorm slecht is geworden. Veel vertraging en treinen die niet rijden (personeelsgebrek…stakingen)

Bottomline; heerlijke manier van reizen naar het brixental, tegenvallers zijn met de auto vervelend, maar je kunt ze tegenwoordig ook met de trein verwachten.

Totales Vollidiot

Ik kan het alleen maar ten zeerste aanbevelen!
Zelf ga ik elk jaar tenminste 1x met de trein naar St. Anton, aangezien daar het station midden in het dorp is en je lopend naar je accommodatie kan.
Heenweg met Nightjet overstappen in Innsbruck naar bestemming.
Terugweg dagtreinen genomen 2x overstappen met ICE.
Het was zeer comfortabel 1 snowboardtas, reistas en rugzak maar was geen enkel probleem. Ook het slapen in de Nightjet was goed te doen.
Hoe het naar Westendorf zal gaan, geen idee, maar als je het niet probeert zul je het nooit weten.
Succes!

Wij zijn een paar keer met de skitrein naar Kirchberg geweest. Wel zo’n 20 jaar geleden; dus wellicht zijn er zaken verbeterd.
verwacht geen luxe. Als je slaapgelegenheid boekt, slaap je op een houten plank met een stofje erom heen.

Wat wel ideaal is dat je je spullen in je wagon gooit en dan voor Utrecht al een biertje kunt drinken in het disco rijtuig.
De bar sluit om 3 uur en dan ff een paar uurtjes slapen en je bent in Oostenrijk.

De treinen staan bij grensovergangen vaak lang stil (andere locomotief?) en soms ook zomaar een uur in t weiland.
“gewoon” treinverkeer kreeg toen voorrang.

Al met al prima als je geen eigen skispullen en geen eigen vervoer hebt; maar wel erg basic.
Ik prefereer toch de eigen auto waarin alles meekan en je van deur tot deur gaat.

Het is heel ontspannen reizen.
De rechtstreekse nachttreinen hebben als voordeel dat je niet hoeft over te stappen. Het slapen is okee, maar ik slaap zelf liever in een echt bed. De trein is wel stukken comfortabeler dan een nachtbus, dat wel.
Zelf reis ik dus liever overdag, dan moet je wel onderweg een of een paar keer overstappen. Als je in je reis genoeg tijd inruimt voor overstappen (minimaal half uur overstaptijd), dan loop je een stuk minder risico een aansluiting te missen. Met je bagage rennen is geen pretje. Met genoeg tijd tussen twee treinen gaat het met bagage prima.
Koffer met wielen en eventueel skitas met wielen is een aanrader.
Ervaring specifiek in ICE: je hebt een plaatsnummer maar regelmatig pakt iedereen gewoon een plek die vrij is. Er zijn niet meer kaartjes dan zitplaatsen, dus je hoeft nooit bang te zijn dat je moet staan in de ICE.

Hi, ik volg met interesse, wij gaan de eerste ervaring meemaken in januari. @skitiim, vertraging tijdens de reis? Of van te voren bekend?

Markr op 14 dec 2022 04:27

Hi @Markr,

Ja tijdens de reis! de nightjet heeft volgens mij nergens voorrang op het spoor! Dus de trein staat regelmatig te wachten. Wat Daffie zegt, er wordt ook nog wel eens een rijtuig of locomotief ergens afgekoppeld.

Eenmaal op een uurtje vertraging loopt dat op want steeds vaker is er dan weer een trein die voor mag…
Maakt allemaal weinig uit als je ligt te slapen! Maar als je een overstap bedenkt is het verstandig om daar zeker twee uur, wellicht meer, tussen te houden! @Kdtl die vertragingen waren er altijd al! Ik ging 25 jaar geleden met dezelfde treinen maar dan van Deutsche Bahn naar Zwitserland. Exact dezelfde ellende op het spoor.

Reizen met de trein is wat mij betreft al meteen het begin van de vakantie. Met een beetje mazzel heb je een gezellig internationaal groepje in jouw couchette en wordt t een gezellige nacht!

Wij zijn 2x met de trein op wintersport geweest maar dan overdag. Ingestapt in Düsseldorf en dan rechtstreeks trein naar Sankt Johan, of met 1x ovestappen in Munchen. De ICE en IC/EC zijn comfortabel en hebben genoeg plek voor je bagage. Wij reizen overdag omdat in de vakantie de slaaptrein errug duur is. En dit echt goed te betalen. Idd geen files, geen zeurende kinderen die naar het toilet moeten, een biertje of een hapje eten wanneer je wilt etc.
Al met al zeer comfortabel en binnen de 8 uur van Dusseldorf in Sankt Johann. Daar nemen we dan een taxi voor het laatste stukje

Correctie op mijn eerdere post. Kennelijk kun je ook zonder reservering in de ICE stappen. Dus bij drukte kan er dan geen plaats meer zijn. Zelf overigens nooit problemen gehad met ICE qua drukte. Wel dat er een lijn uitviel en je bij het loket een stempel kon krijgen zodat je met een willekeurige andere trein verder kon.
TGV en Nightjet hebben wel een zitplaats als je ticket hebt.

Mij ervaringen met de trein zijn goed. Zowel alleen als met vrouw en kinderen. (Inclusief ski’s en zo voor allen). Ik kan het alleen maar aanraden. Vertrek vanavond weer met de nightjet voor een paar dagen skiën. Kan nog wel een paar plaatjes schieten mocht iemand daar behoefte aan hebben.

No whining, more play.

Mij ervaringen met de trein zijn goed. Zowel alleen als met vrouw en kinderen. (Inclusief ski’s en zo voor allen). Ik kan het alleen maar aanraden. Vertrek vanavond weer met de nightjet voor een paar dagen skiën. Kan nog wel een paar plaatjes schieten mocht iemand daar behoefte aan hebben.

Stutjunior op 14 dec 2022 15:00

Jaa graag ben benieuwd hoe het allemaal eruit ziet.

Jaa graag ben benieuwd hoe het allemaal eruit ziet.

Mirjam-123 op 14 dec 2022 18:19

Ik ook!

Hoihoi!

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn om met de trein op wintersport te gaan? Zowel nightyet als de ice trein. Wat vinden jullie ervan?

Groetjes Mirjam

Mirjam-123 op 13 dec 2022 21:03

Hoi Mirjam,

Toevallig ben ik vrijdagnacht met de Nightjet van Amsterdam naar Innsbruck gereisd. Als fervente treinreiziger ben ik al snel tevreden, de sfeer in een nachttrein is altijd top. Vriendelijke stewards, opgetogen vakantiegangers en als je een bed boekt een ideale manier om uitgerust op je bestemming aan te komen. Ik had dit keer een deluxe single met douche, WC, welkomstdrankje (sekt) en ontbijt. Wat wil een mens nog meer? De bedden zijn overigens wel behoorlijk hard.

De trein kwam exact op tijd (even na 09:00) aan op Innsbruck Hbf. In Oostenrijk en Zwitserland kun je met het OV probleemloos doorreizen naar een groot aantal skigebieden. En er zijn diverse grote skibestemmingen met een treinstation. Voor mij betrof het deze keer de trein naar Landeck en de bus van Landeck naar Ischgl. Dat gaat allemaal prima, weinig overstaptijd en voldoende plek voor je bagage en ski’s.

De olifant in de kamer is natuurlijk vertraging. Het kan zomaar gebeuren dat je uren later dan gepland op je bestemming bent. Ik heb dat met internationale treinreizen toch op zeker 1/3 van m’n reizen meegemaakt. Vlak voor Corona gingen we met een groepje voor een “1 day ski” met de nachtrein naar Kirchberg. Je neemt dan ‘s avonds weer de nachttrein terug. Geen idee of dit nog wordt aangeboden want de wereld der nachttreinen is zo veranderlijk als het weer. We hadden toen 4 uur vertraging dus de “1 day ski” werd een “1/2 day hike”. Desondanks een leuk weekend gehad, de fameuze Streif bezocht, gondel naar boven genomen en langs de rand van de pistes terug naar Kirchberg gelopen. Er was in de trein een heus Apres-ski barrijtuig met DJ. En vertraging kun je met de auto of het vliegtuig natuurlijk ook ondervinden…

*bericht bewerkt door KrisWeer op 14 dec 2022 20:33

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Ik zit inmiddels in de ICE terug naar NL maar zal nog even wat delen. De heenweg met de nightjet was op zich soepel. Ik stapte in Amsterdam op. Mijn skitas(roltas) is 2 meter lang en past dus niet onder de bank. Ik had aan de dame die door het treinstel loopt gevraagd of ze andere plek hebben maar dat is er helaas niet. Zou fijn zijn als ze iets van een bagageruimte hebben. Zomer een fiets mee ofzo zal ook best een opgave worden. Uiteindelijk heb ik ‘m op de bovenste slaapplek gelegd. Dit was mijn geboekte slaapplek. Gelukkig zaten we met maar 4 personen in de coupé dus konden we onze spullen verdelen. Prima geslapen. Treinpersoneel doet wekdienst mocht je niet uit jezelf wakker worden. Vertraging is iets waar je rekening mee moet houden. Zo’n beetje alle andere treinen krijgen voorrang denk ik. Bovendien splitst de trein zich in een deel naar Innsbruck en Wenen en wisselt ie tussendoor nog van een NL naar DE en naar A loc. Uiteindelijk was de vertraging een half u. Gelukkig had ik geen tijdstress, stond uiteindelijk om 10:30 klaar bij de Penkenbahn in Mayerhofen.

null

No whining, more play.

@Stutjunior,

Dat heb ik ook gemerkt. Als je keuze hebt, kies dan het bovenste bed. Daarboven is meer ruimte voor spullen een lange tassen!

Misschien hangt t per wagon af van de bagage ruimte, t zijn niet altijd dezelfde rijtuigen.

Meerdere keren met de trein naar Westendorf gereisd en ik kan het alleen maar aanraden, zowel de Nightjet als de ICE. Nadeel van de ICE is dat de verbinding vanaf Düsseldorf top is, maar voordat je in Düsseldorf bent, ben je vaak even onderweg, afhankelijk van waar je vandaan komt, met intercity’s en sprinters. (In mijn geval vaak Rotterdam-Eindhoven-Venlo-Düsseldorf). Dat maakt het richting de sneeuw wat kwetsbaar als je een bepaalde trein vanaf Düsseldorf moét hebben. De andere kant op is dat minder problematisch. Als je dan wat vertraging hebt ben je hooguit wat later thuis.

De Nightjet vind ik ideaal als je op een rustig moment reist, of wil betalen voor comfort. Meerdere keren gehad dat ik alleen of met z’n 2 in een couchette zat en dan kan je gewoon languit op de stoelen gaan liggen. De rit voorafgaand aan het hoogseizoen tussen de feestvierende families was een stuk minder ideaal. Maakt een paar tientjes extra niet uit dan is een echt bed natuurlijk helemaal relaxed. Opstappen op Utrecht (of Amsterdam) en uitstappen in Wörgl. Vanaf daar kun je kiezen voor de trein naar Westendorf, dan sta je alleen nog niet in het dorp. Taxi voor een paar euro is dan een prima optie. Ik kies echter meestal voor de skibus vanaf Wörgl. Die stopt in Westendorf in het centrum én onderaan de Alpenrosenbahn. Is daarnaast nog gratis ook als je een skipas hebt. (Dat is vooral interessant voor als je een seizoenspas hebt.)

Meestal is de Nightjet rond half 9 op Wörgl, bus vertrekt iets na 9 uur. Dus in de tussentijd ontbijt ik vaak op het station en dan sta ik om kwart voor 10 op de piste.

Ook komend seizoen pak ik weer 2 keer de Nightjet heen en terug!

*bericht bewerkt door Lars93 op 28 dec 2022 10:15

Ik heb begin 2022 ook een Nightjet gepakt naar Sankt Anton am Arlberg (met overstap bij Innsbruck) woensdag avond vanuit Amsterdam centraal weg en maandag ochtend weer terug.
Het is aan te raden een goede roltas mee te nemen en die vol te stoppen met ski’s/board, schoenen en kleding. Ik ben erg te spreken over de 165cm versie van Dakine Low Roller Snowboardtas en een rugzakje voor wat handbagage en klaar ben je.

Nightjet had in oude versie prima ruimte in luxte prive-coupe versie (die met eigen douche en wc) waarbij je ook je tassen daardoor kwijt kon boven badkamer/ingang. Helaas op terugweg was deze niet meer beschikbaar bij boeken dus toen handen we een ‘gewone’ privecoupe waarbij dit niet zat zodoende moesten we dus de tassen zo goed als mogelijk deels onder de onderste bank/bed schuiven, maar stak dus wel uit grotendeels op de vloer.
Het welkomstpakketje en ontbijt zijn prima, maar verwacht er niet teveel van. Wel fijn dat je tegen betaling ook eten en drinken kan bestellen. De oude prive coupe die voor 3 personen is, maar wij met 2 personen gebruikte is behoorlijk compact.
Neem goede oordoppen mee (al krijg je ook een setje) al reken erop dat je hooguit een paar uurtjes slaapt omdat er veel beweging in de trein zit, veel geluid en ook her en der stopt. Ik had de volgende dag in hotel dan ook dat ik nog enigsinds de beweging van de trein voelde. Een prive coupe (zeker met badkamer) is behoorlijk prijzig vs de auto, maar het is wel relaxte reizen. We hadden zo’n 1,5 uur vertraging waardoor aansluiting op Innsbruck niet hadden gehaald zodoende daar een uur ongeveer moeten wachten (even koffie en taartje) om vervolgens door te reizen naar de eindbestemming. Sankt Anton trein station en hotel was slechts een paar minuten lopen ideaal al met al. Ook het gevoel gehad dat echt veel dagen heb kunnen skien (ik ben miniski vakanties gewend laatste jaren) te weten donderdag 12.00 uur op de ski’s t/m zondag middag.

*bericht bewerkt door pacorob op 28 dec 2022 13:19

Plaats een reactie