Ellmau, Scheffau of Söll?

Dit onderwerp gaat over de bestemming SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

Afgelopen week zijn wij op wintersport geweest naar Westendorf, in de Skiwelt Wilder-Kaiser Brixental. We hebben in gedachten om volgend jaar de andere kant van de Skiwelt te bezoeken en twijfelen nu tussen de dorpen Ellmau, Scheffau of Söll.
We reizen met 2 kleine kinderen, waarvan de oudste volgend jaar waarschijnlijk voor het eerst op les zal gaan. Daarnaast zijn er ook mensen bij die niet skiën, een redelijk divers gezelschap dus. We willen graag verblijven in een hotel obv halfpension (tips hiervoor zijn ook welkom!) en zullen ‘S avonds dus geen gebruik maken van apres ski en restaurants oid. Het gaat er met name om welke plaats het meest kindvriendelijk is (ook wat betreft skischolen), welk dorp qua ligging het meest gunstig is tov het gebied en waar voor de niet-skiërs overdag toch enige “betrieb” is.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen, bedankt vast!

Ellmau ligt geweldig in het gebied en de oefen weide ligt aan het dorp. Tevens is het de noord kant van het gebied dus de sneeuw is hier ook meestal in het dorp ondanks de lage ligging. Het dorp zelf is ook erg gezellig. Over Solo en Scheffau kan ik niet oordelen, ben ik alleen op de ski’s geweest.

Ik denk dat het dorp Ellmau het dichts bij de liften is.Wij hebben een paar maal in Soll en Scheffau gezeten in appartementen,En vinden deze plaatsen iets gunstiger liggen in het skigebied ,maar dat is persoonlijk .Alle 3 de plaatsen liggen op de noord kant dus langere betere sneeuw condities dan Brixen.
In Soll kun je avond skiën erg leuk om een keer te doen, en een leuke verlichte rodelbaan . Ook kon je hier enkele jaren geleden een sledehonden tocht boeken .Erg leuk voor iedereen.

Söll is boven gevoelsmatig het minst geschikt voor kinderen. Best wat pittige(re) afdalingen op cruciale plekken als je het mij vraagt. Wel is de dalafdaling erg geschikt voor kids.

Scheffau heeft een prima aansluiting boven op allerlei blauwe pistes. En ook de blauwe dalafdeling is denk ik na een week les wel te doen.

Ik ben ook ooit begonnen met skiën in Ellmau. Door de ligging t.o.v. de hoofdliften van de skiwelt en het goede kinderland is het echt een superomgeving als je met jonge kinderen gaat. Ellmau is ook qua dorp een goede keuze voor niet skiërs, ookal bruist het er nooit echt heel erg.

Om in Söll de lift te pakken mot je wel met bus/auto. Andere dorpen weet ik niet. Wel voldoende plaats voor de auto. Ook zijn er voldoende wandelroutes en de restaurants op de berg zijn makkelijk te voet te bereiken.

Zou zeker Ellmau doen dan.
Mooiste dalafdaling en als je naar boven gaat gelijk leuke mogelijkheden.

Totales Vollidiot

Scheffau met het Kinderkaiserland kan zeker wat zijn voor kleine kinderen. Hotel Kaiser in Tirol lijkt me een goed hotel voor een gemixte groep. Er is ook opvang voor de allerkleinsten bv. Maar vroeg boeken, eventueel via Duitse websites, anders kan het behoorlijk prijzig zijn in de piek periodes.

Wat Hupla schrijft kan ik alleen maar bevestigen. Scheffau ligt ook meer in de zon. Goed voor de mensen die niet skiën. Je kunt vanaf Scheffau ook naar de liften skiën (blaue piste). Būs terug naar Scheffau is inbegrepen in de skipas.
Ellmau is ook zeker mooi met een leuk zwembad met sauna.
Vroeg genoeg boeken, zeker met een grote groep

Alle drie de dorpen hebben goede skischolen voor kinderen en een speciaal ‘kinderland’. In Söll en Elmau is (betaalde) kinderopvang voor de allerjongsten. De niet-skiërs kunnen een speciale liftpas voor wandelaars kopen. In Söll kun je dan naar de Höhe Salve en evt aan de andere kant omlaag naar Hopfgarten. In Elmau kun je via de Jägerhütte naar beneden wandelen (eerste stuk langs piste). In alle drie de dorpen zijn winterwandelroutes. Elmau heeft een zwembad, Söll een autovrij centrum. Scheffau is het kleinst en biedt als dorp in die zin het minst. Scheffau ligt echter wel heel centraal in het skigebied (maar vanuit Söll en Elmau kun je ook snel naar zowel de zon- als schaduwzijde). In Söll heb je de heksen van het Hexenwasser als extra attractie (Simonsalm) en de Salvenmoospiste (blauw) heeft een veilige gondel speciaal voor beginners. In alle dorpen heb je hotels dicht bij de lift. Het is kortom heel persoonlijk. Gezinnen zullen het in alle drie de dorpen naar hun zin hebben!!!

*bericht bewerkt door Fernwehstillen op 30 jan 2022 20:49

Plaats een reactie