Zware sneeuwval en ijsregens Zuid-Duitsland, hoe beste rijden?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saalbach

We lezen over (zweer) slechte weersomstandigheden in Duitsland. Hoe kunnen we morgen/overmorgen het beste richting Saalbach rijden? En zijn sneeuwkettingen nodig om het dorp in te komen? We nemen ze sowieso mee, maar het zou fijn zijn als we ze niet hoeven om te leggen.

Hangt er vanaf waar je zit, de hoofdweg is sowieso wel goed toegankelijk (wordt schoongehouden) en veel belangrijke zijwegen ook. Maar zit je meer buitenaf is de kans er wel dat je ze moet omleggen als het hard sneeuwt.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

https://www.adac.de/news/glatteis-deutschland-verkehrschaos/…
Eisglätte in Deutschland: Die weiteren Aussichten
Höhepunkt der Straßenglätte ist zwar der heutige Mittwoch, doch auch am Donnerstag, 18. Januar, ist noch keine Entwarnung angesagt. Schneefall, Regen und Verkehrsbehinderungen sind weiterhin ein Thema. Erst am Freitag dürfte sich die Lage deutlich beruhigen.

Ik rij nu over de A5 terug richting Nederland. Die was vanochtend afgesloten thv Karlsruhe vanwege de ijzel. We zijn achter de gladheid aangereden en overnachten in Baden-Baden. Morgenvroeg dan nog een klein stukje door de sneeuw en dan moet het droog worden.

Tip: volg deze site voor de actuele situatie: https://kachelmannwetter.com/de/wetteranalyse/deutschland/20…

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Super dank voor jullie reacties! Inderdaad spiegelglad dus … Die weerkaart van kachelmann ziet er nogal rood uit. En die van de adac zo nog donkerder. Hoop dat de condities snel beter worden. Deze vond ik nog: https://travelinformation.eu/germany-live-traffic/. Het lijkt redelijk door te rijden nu. Maar kan morgen weer anders zijn natuurlijk.

We zitten redelijk centraal in het dorp meen ik, en ik hoop dat ze de wegen kunnen schoonhouden. En anders toch maar die kettingen om. Dat betekent iig veel sneeuw, dus lekker skiën.

Goed terugreis voor jullie! Ik probeer nog wel even te laten weten hoe het is gegaan nadat we zijn gearriveerd.

Ik zou een alternatieve route door Duitsland zoeken, over de A6 bijvoorbeeld, waar het minder druk is dan over de reguliere route richting Oostenrijk. Hoe meer ruimte op de weg, hoe meer speelruimte in geval van nood. En let gewoon op je snelheid, en houdt de aanwijzingen op de bewegwijzering in de gaten. De sneeuwkettingen neem je wel mee zeg je, natuurlijk neem je ze mee, want ze horen in Oostenrijk, verplicht in de auto te liggen. Evenals je winterbanden. Meestal is het zo dat als je niet teveel hoeft te klimmen en een auto met een beetje power hebt en goede winterbanden met genoeg profiel hebt, je bijna overal zonder sneeuwkettingen boven komt. Als het echt steil wordt en je gaat slippen, probeer het dan eerst met eentje, dat scheelt je de helft van de tijd met omleggen. Ik weet het, het is eigenlijk verboden, maar het is echt een verschil van dag en nacht! De kettingen thuis een keer omleggen doet ook wonderen. Anders zit je onderweg langer in de kou te prutsen. Vergeet je matje en werkhandschoenen niet. Het lampje in je telefoon, of een aparte die je op je hoofd zet, kan ook heel praktisch zijn indien het donker is. Succes met de uitdaging, en veel plezier in Saalbach!

Ski or Die

Plaats een reactie