Nachttrein

Dit onderwerp gaat over de bestemming Leogang

Wie heeft er ervaring met de nachttrein van Amsterdam naar Oostenrijk?

Ik kan alleen nog een 3 persoons slaapcabine boeken, maar ik ben alleen. Weet iemand of ze de cabines ook echt helemaal volstoppen of dat ze het ook wel verspreiden over alle cabines als het niet volgeboekt is?

Als je alleen een zitplaats boekt, kun je dan bijvoorbeeld een matrasje op de grond neerleggen om te slapen?

Kun je wel een beetje slapen in de nachttrein? Ik las dat de trein erg vaak stopt en dat je daar wakker van wordt.

Wie heeft er ervaring met de nachttrein en kan mij er iets meer over vertellen?

Hi Cbl77
Ik heb alleen ervaring met een 1 persoons coupe op een traject Rome-Salzburg en een keer in de speciale wintersport-nacht-trein. Die laatste doe ik nooit meer want door het disco-rijtuig ontstond er iets teveel gezelligheid. (en 2 keer een noodrem etc.)
Voor veel informatie kan je op seat61.com terecht , maar hoe het echt is om in een 3 persoonscabine te slapen met anderen weet ik niet en staat daar ook denk ik niet direct.
PS : er is ook een nachttrein naar Zurich en wellicht kan je die wel als 1 persoons-cabine boeken. En vanaf Zurich dan naar Oostenrijk ?

Succes

De nachttrein vanuit Nederland blijkt een enorm succes. Vaak zit de trein goed vol, ondanks de relatief lange reistijd en de frequente vertragingen. Dit betekent dus ook dat de slaapplaatsen maximaal worden opgevuld, tenzij je een coupé voor jezelf boekt. Dan blijft die in principe leeg (al ken ik ook verhalen dat er onverhoopt een treinstel mist en ze toch nog moeten schuiven met de plaatsen).

Het goedkoopst en best verkrijgbaar zijn de zitplaatsen. Dat is ook echt een zitplek. Je kunt de stoel iets naar voren schuiven en met de passagier tegenover je een deal maken dat je elkaars voeten op je stoel kan leggen. Dan kun je een soort van liggen en proberen te slapen. Een matje op de grond gaat echt niet lukken.

Wij hebben drie keer de nachttrein genomen naar de wintersport (twee keer vanaf Nederland en een keer vanaf Düsseldorf naar Bludenz)

Als de trein vol is vullen ze 100% zeker de coupés. En slaapcoupés zijn populair dus ga er naar vanuit dat je medepassagiers krijgt.
Slapen ging redelijk. Trein stopt vaak en komt vroeg aan bij de eerste bestemmingen. Mede passagiers kunnen veel herrie maken.
Toiletten zijn mwah maar dat hangt ook vooral af van je medepassagiers.
Neem eten mee. Wij hebben het 1 keer meegemaakt dat er nauwelijks nog iets te koop was aan boord.

Dit jaar ben ik overdag vanaf Laax teruggereist naar huis. Dat vond ik eigenlijk wel prettiger dan de nachttrein. Zelfs met overstappen i n basel, keulen en Utrecht en vertraging in Keulen.

Let er even op als je met de nachttrein gaat en je meer dan een uur vertraging hebt, dan heb je recht op restitutie vanaf 25% van de ticketprijs. Afgelopen september met de fiets naar Zürich gegaan. Hadden een 3-persoons privé coupé. Dat is aanmerkelijk comfortabeler dan een gewone slaapcoupé.
Maar dus vertraging gehad en contact opgenomen met ÖBB en binnen een week het bedrag op de rekening

We zijn in december met de nachttrein naar mayrhofen geweest.
Weinig geslapen(zowel in 3 pers bed coupe als 6 pers zit) , lang onderweg, veel lawaai van de trein zelf.
Persoonlijk rij ik liever met de dag trein.

Ik ben twee keer met de nachttrein van Amsterdam naar Innsbruck en vv gereisd, een keer in de winter en een keer in de zomer. Beide keren in een 6p-couchette. Niet heel comfortabel (harde ‘bedjes’ en zelfs met mijn 1.80 was het bovenste bedje aan de korte kant; de middelste en onderste zijn iets langer), maar op zich toch redelijk geslapen, en heen en weer voor een prijs waar ik echt niet voor kan rijden (ik boek zo vroeg mogelijk). Voor mij zijn de prijs, het feit dat je gratis je ski’s kan meenemen en het niet kwijt zijn van een reisdag dan ook de belangrijkste redenen om voor de Nightjet te kiezen.

Het is door de stops idd wel een rommelige nacht. In de winter was het ook best puzzelen met ieders bagage; de bagage moet echt in de coupés worden opgeborgen en mag niet in het gangpad oid. Ik had een grote skitas mee op wieltjes en die paste niet onder de bank en heeft dus met een spanband rechtop in de coupé gestaan.

Ontbijt is prima (bij een zitplek niet inbegrepen geloof ik), maar reken idd niet op het kunnen kopen van ander eten aan boord. De ‘keuken’ was een kratje met blikjes drinken;)

Om je vraag over slapen op een matje te beantwoorden: dat gaat in een zitcoupé echt niet lukken zoals @77steve ook aangeeft.

En als je geen privécoupé boekt kun je idd rekenen op medereizigers in je coupé. Wat dat betreft gaan de nieuwe Nightjet-treinen, met 1persoons-‘pods’ wellicht een verbetering zijn, maar of en wanneer die vanuit NL gaan rijden is niet bekend.

Vertraging is idd ook een dingetje. Op de terugweg in maart waren we ruim 2 uur te laat in Amsterdam. Wel geld teruggekregen (de helft van de ticketprijs), maar als je echt op tijd zit moet je dus wel ruim plannen.

Plaats een reactie