2022-2023 was ons laatste seizoen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saalbach

De afgelopen 2 jaren zijn wij naar het skicircus geweest. Een prachtig skigebied wat ik iedereen kan aanraden.

In 2021 - 2022 waren wij in Vaya fieberbrunn de eerste week na de kerst vakantieperiode.
Deze was daardoor goed betaalbaar zo rond de 800 p.p.

Dit seizoen 2022 - 2023 zijn we naar Zell am See geweest en zaten we in Village Park Suites.
Dit ligt niet in het centrum (wel dicht bij de areitxpress). Het appartement was ook niet super.
Maar daardoor was het betaalbaar in de carnavalsvakantie met 800 euro p.p.

We zitten namelijk sinds dit jaar met kinderen die leerplicht hebben (oud achterlijk systeem overigens maar dat is een andere discussie, want normale mensen kunnen de belachelijke prijzen tijdens de verplichte schoolvakanties gewoonweg niet meer betalen)

Komend seizoen 2023 - 2024 gaan wij niet meer skiën.
De prijzen zijn gewoon niet meer betaalbaar voor normale mensen.
Dit is schijnbaar hoe de wereld geworden moet zijn.
Alleen de boven ons gestelde. De dikkoppen kunnen nog normale zaken zoals een vakantie veroorloven.

Stel eens in bij sunweb.
2 volwassen
1 kind van 2017
Gebied heel Oostenrijk (niet 1 specifieke plaats, nee één heel land!)
En dan pak je eens de verplichte schoolvakantie weken met kerst of carnaval.

Je krijgt 71 pagina’s met aanbiedingen! Das niet niks. Dat zijn er heel veel.
Het beginbedrag is 640 euro p.p.
Dus voor een klein gezin met 1 kind zit je al direkt op 2000 euro. Goedkoopste optie die er is voor Oostenrijkse skivakantie.

Na 10 aanbiedingen (eind pagina 1) zit je al op 819 euro. P.p.
2500 euro dus voor dit kleine gezin.

Pagina 4 zit je al op 1000 euro p.p.
3000 euro dus voor dit kleine gezin. Onbetaalbaar voor een normaal werkend gezin met kind.

Pagina 10 zit je op 1200 dikke vette euro’s p.p.
3600 euro dus voor 1 weekje vakantie in heel normale appartementen of hotels.
Volledig onbereikbaar voor dit gezin de rest van hun leven.

En dan moet je je bedenken dat er na pagina 10 nog 61!!! Pagina’s zijn met aanbiedingen die allemaal duurder en duurder zijn.

En in de vakantietijd is ALLES volgeboekt.

Wat is hier nog eerlijk en fair aan?
Ik heb altijd en heel mn leven graag gewerkt maar als dit de nieuwe trend is dan kap ik ermee.

Dan ga ik uitkering trekken en drugs dealen. Want normaal leven is schijnbaar nog enkel iets voor de elite, dikkoppen en gelukkigen onder ons.

De rest kan kapotvallen.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 22 mei 2023 16:40

Skivakantie is altijd al een luxe vakantie geweest. Mijn ouders konden dat in mijn jeugd ook niet betalen. In de zomer twee weekjes kamperen met alle bagage op de fiets, want een auto hadden we ook niet, en mijn vader had ook gewoon een baan.

Misschien als je in de zomervakantie thuis blijft dat je dan in de meivakantie nog een weekje kan skiën. En anders verkoop je toch gewoon de boot.

Dat de schoolvakanties erg duur zijn is toch ook algemeen bekend? Ik ga dan ook alleen maar buiten de vakanties en heb geen kinderen. Dan is het nog goed te betalen.

Vroeger met m’n ouders was onze wintersportvakantie langlaufen in Duitsland. Dat was al heel luxe. Later wel skiën/snowboarden in het oosten van Duitsland, want dat was nog net te doen in de vakanties.

Ik weet trouwens niet hoe je nu aan het zoeken bent, maar losse accommodaties (via vvv websites) in niet populaire skigebieden kan misschien nog een optie zijn en Frankrijk al eens overwogen?

Beste Dennis, begrijp je frustratie het wordt er niet goedkoper op maar zoek ook eens naar pakket prijzen in Frankrijk of boek direct bij iemand die een pension of appartement verhuurt in Oostenrijk of Frankrijk. Als ik even google dan zie ik bijvoorbeeld bij nl.travelski arrangementen vanaf ca. Eur 700,00 + voor een week in de krokus vakantie 2024 (met skipassen en skimateriaal Eur 1.700,00+). Dus het is even zoeken naar een gebied en accommodatie die past binnen je budget, gaat lukken Dennis maar is even zoeken…Ga je naar de bekende wintersportplaatsen ja dan kost dat wat maar je zou ook iets kunnen besparen door een dorp verder te kijken naar een accommodatie of naar een iets kleiner of onbekend gebied…je zal vast nog wel wat tips krijgen van anderen die hierop reageren…of check sunweb (collega gaf mij aan dat hij vorig jaar via Sunweb een week in Frankrijk was a Eur 250,00 per persoon en dat was inclusief een skipas). Even goed zoeken Dennis en dat sta jij in 2024 met je gezin op de ski’s, niet opgeven:).

*bericht bewerkt door Gerjon op 22 mei 2023 15:30

Ok. Gerjon. Ik ga het zeker proberen.
Wij hebben ook nog een baby van 10mnd en dus niet dat leerplicht probleem.
Maar mn broertje wel. En het liefst gaan we met z’n allen samen.

Ik snap alleen niet hoe dat alles zo duur kan zijn.
Wie kan nu 4000 euro of meer betalen voor een weekje skiën…
Dat kan toch niet? En dit zijn prijzen bij de eerste paar pagina’s…
Wie zijn die mensen die aan het eind van de pagina’s kijken?
Of halverwege al zeg maar…

Ik kan niet geloven dat dit het normaal is… alsof 4000 euro zo weinig geld is…
Ik heb t niet eens op mn bankrekening… Oo

@Dennis089 - Ik ga nog enkel op short ski in Oostenrijk wegens idd veel te duur.
Pasen in Frankrijk al geprobeerd ? Dit jaar voor nog geen 1.200 euro een groot appartement voor 6 personen en skipassen inbegrepen . Volgend jaar weer. Skigebied met meer dan 100 km pistes.
Er bestaan nog mogelijkheden, maar niet in de skigebieden die je aanhaalt.
Veel succes.

Kan Tsjechië wel aanbevelen, goed te doen qua prijs en best leuke gebiedjes als je er een paar combineert.

Gang is alles

Een skivakantie is een luxe, zoals iedere vakantie luxe is.
Echter zijn ook goedkopere optie’s als Tsjechië, maar ook Frankrijk.
Ik zou dan daar eens naar kijken…

Kan Tsjechië wel aanbevelen, goed te doen qua prijs en best leuke gebiedjes als je er een paar combineert.

Jesper op 22 mei 2023 15:20

Dit is toch geen serieuze aanbeveling als je een aantal keer in Skicircus geweest bent, Jesper.
Ben zelf in Tsjechië Spindleruv Mlyn geweest in 2002 of 2003. Ook in Skicircus in 2021.
In de tussentijd de grote 3 in Frankrijk bezocht en Oostenrijk/Italië.
Dan wil je niet (terug) naar Tsjechië. Echt niet.
Alleen als je het voor het geld zou doen wellicht. Ken de prijzen niet in Tsjechië.

Verschillende posts onzichtbaar gemaakt. En @Dennis089 , ik begrijp je frustratie maar let op hoe je je uitdrukt.

Laten we sowieso politiek buiten dit topic laten.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 22 mei 2023 16:02

Click. Click. Peace

Wie is de eerste die hier iets van durft te zeggen?

DrPhil op 22 mei 2023 15:47

Ik zou zeggen een slot op dit topic. Geen verdere uitleg nodig lijkt me.

Zo zal het ook met vliegen gaan. Iets dat niet normaal is, normaal en bereikbaar maken voor iedereen, en als dan de geest terug in de fles moet…

Mr. Slow

Verschillende posts onzichtbaar gemaakt.

Laten we politiek buiten dit topic laten.

Rogier op 22 mei 2023 15:57

Jammer, had wel zin in wat popcorn xD

Wat betreft topic. Dit had je natuurlijk aan kunnen zien komen. 1 van de keuzes die je zal moeten maken als je kinderen neemt. Helaas is het voor jullie dan niet meer te doen.

Freeride = Life

Iedereen is aan het klagen over de absurde prijzen in de supermarkt, energie, horeca, vakantie, etc. De horeca zit vol, vakanties gaan gewoon door, allemaal een nieuwe telefoon. Lekker klagen maar toch blijkt het geld niet op te kunnen. Het wordt tijd voor een echte crisis. Daan gaan mensen de meest simpele dingen weer waarderen.

Het hoeft toch allemaal niet zo duur zoals je nu schetst? Het is, in mijn beleving, een kwestie van je verwachtingen bijstellen. Inderdaad Frankrijk bijvoorbeeld. Een kleiner skigebied, misschien wat oudere liften. Wij zijn straks in de voorjaarsvakantie in totaal 1200 euro kwijt. Appartement bij de lift en skipassen voor ons gezin (2 kinderen). Ik boek overigens niet via een reisorganisatie.
Ik zou als ik jou was, lekker je energie steken om iets betaalbaars te vinden (buiten de gebaande paden). Dat scheelt een hoop frustratie :-)

Kan Tsjechië wel aanbevelen, goed te doen qua prijs en best leuke gebiedjes als je er een paar combineert.

Jesper op 22 mei 2023 15:20

Dit is toch geen serieuze aanbeveling als je een aantal keer in Skicircus geweest bent, Jesper.
Ben zelf in Tsjechië Spindleruv Mlyn geweest in 2002 of 2003. Ook in Skicircus in 2021.
In de tussentijd de grote 3 in Frankrijk bezocht en Oostenrijk/Italië.
Dan wil je niet (terug) naar Tsjechië. Echt niet.
Alleen als je het voor het geld zou doen wellicht. Ken de prijzen niet in Tsjechië.

Geraertshoven op 22 mei 2023 15:25

Tja als ik skiën in de Alpen niet meer zou kunnen betalen, zou ik liever terug naar Tsjechië gaan dan helemaal niet.
Er staan prima liften, okay hoogteverschil en de prijzen zijn vriendelijk.

Gang is alles

Top 5 budgetvriendelijke skigebieden;

  1. Vasilitsa, Griekenland | €36

Totaal skigebied: 22 km

Grote kans dat je niet gelijk aan Griekenland denkt bij een skivakantie. Toch is Vasilitsa in het noorden van Griekenland het goedkoopste skigebied van Europa! Het gebied met 16 pistes is maar liefst 350 dagen per jaar geopend en trekt jaarlijks zo’n 60.000 bezoekers. Bovendien is het skigebied ook goed toegankelijk voor gezinnen met (kleine) kinderen, aangezien er ook kinderliften zijn.

  1. Gresse en Vercors, Frankrijk | €38

Totaal skigebied: 20 km

In de Franse Alpen, dichtbij Grenoble, ligt Gresse en Vercors. Dit gebied is ook goed te doen voor beginnende skiërs sinds je hier 26 skipistes vindt, waarvan 9 voor beginners. De pistes liggen verspreid over 20 kilometers en boven heb je een geweldig uitzicht op het bergmassief van de Vercors en zijn indrukwekkende bergen.

  1. Seyne – Le Grand Puy, Frankrijk | €39

Totaal skigebied: 22 km

Dit skigebied op 1400-1800 meter hoogte ligt ook in de Franse Alpen, dichtbij de grens met de Italiaanse Alpen. Elk jaar trekt dit gebied met 22 kilometers aan pistes vele families en vriendengroepen. Niet gek aangezien dit gebied pistes heeft voor allerlei verschillende niveaus, van groene tot zwarte pistes!

  1. Autrans – La Sûre, Frankrijk | €39

Totaal skigebied: 20 km

Op de vierde plek in deze lijst staat nog een skigebied dichtbij de Franse stad Grenoble, namelijk Autrans – La Sûre. Het gebied ligt op meer dan 1200 meter hoogte en heeft zo’n 20 kilometer aan pistes. Meestal begint het skiseizoen in dit gebied rond eind november en eindigt begin april, al blijft het natuurlijk altijd afhankelijk van de sneeuwcondities. Het gebied telt 21 pistes en stelt zich open voor allerlei soorten skiërs en snowboarders, van beginners tot gevorderden.

  1. Artouste – Laruns, Frankrijk | €40

Totaal skigebied: 27 km

Ook de laatste plek in de top 5 budgetvriendelijke skigebieden ligt in Frankrijk, alhoewel dit keer niet in de Alpen! Artouste ligt namelijk aan de Franse kant van de Pyreneeën, op slechts 12 kilometer afstand van de Spaanse grens. Op 2.000 meter hoogte kijk je uit over het indrukwekkende dal. Met de adembenemende panorama’s is het dan ook niet gek dat deze plek het hele jaar door bezocht wordt. Tip: met het unieke gele treintje van Artouse, een erg bekende attractie van dit gebied, kan je de bergen hier doorkruisen. Ideaal om zo op grote hoogte van het geweldige uitzicht te kunnen genieten.

En wil je in Oostenrijk blijven;

Oostenrijk
De veelzijdige skigebieden, de sneeuwzekerheid en de gezellige après-ski zorgen ervoor dat Oostenrijk al jaren populair is onder de wintersporters. Wil jij niet te veel geld kwijt zijn aan je skipas en verblijf, overweeg onderstaande bestemmingen dan eens.

  1. Nassfeld/ Hermagor || €74,78 per dag
    Nassfeld is deze winter de goedkoopste wintersportbestemming van Oostenrijk. Voor een dagskipas betaal je in het hoogseizoen €49,-. Hiermee heb je toegang tot ruim 110 aan skipistes. Het is een zeer geliefde bestemming bij gezinnen met kinderen. Een accommodatie in het hoogseizoen kost je gemiddeld €29,42 per nacht.

  2. Großeck/ Speiereck – Mauterndorf/ St. Michael || €76,35 per dag
    Skiën, snowboarden, langlaufen of freeriden? Het is allemaal mogelijk in het skigebied Großeck-Speiereck. Met 47 km pistes en 10 skiliften hoef je je tijdens je wintersportvakantie niet te vervelen. Je betaalt €43,50 voor een dagskipas. Het verblijf kost je hier €32,85 per nacht.

  3. Grossglocker Heiligenblut || €77,41 per dag
    Een wintersport nabij de hoogste berg van Oostenrijk kost je gemiddeld €77,41 per dag. In Grossglocker Heiligenblut kun je genieten van een prachtig panorama uitzicht op 3798 meter hoogte. Met een dagskipas van €46,- heb je toegang tot 55 sneeuwzekere pistekilometers. Je betaalt daarnaast gemiddeld €31,41 voor een overnachting.

Zo zijn er meer overzichten te vinden en past het misschien wel binnen het budget (niet iedereen heeft met een van ca. 15% inflatie ook 15% loonsverhoging gekregen en iedereen heeft een ander budget, levenspatroon, uitgave patroon etc etc).

*bericht bewerkt door Gerjon op 22 mei 2023 17:46

Als je met kinderen gaat (die misschien les nodig hebben, of een oppas), heb je dan wel zo’n heel groot gebied nodig? Ik kan mij voorstellen dat een rondje dat je dan wil maken niet veel langer dan een dagdeel is. Kleinere gebieden zijn vaak goedkoper qua skipas en verblijf.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Kijk eens bij de lokale aanbieders, te vinden via de VVV, dan heb je vaak nog goede appartementen voor een nette prijs.
Ontbijtpension kan natuurlijk ook. Ik zat net de paasdagen op 5 minuten van de Hintertuxer gletscher en 5 minuten van Lanersbach voor nog geen € 30 pppn!

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Dit probleem is prima oplosbaar hoor.
Maar je zult wel ergens anders naartoe moeten gaan, dan de 13-uit-een-dozijn bestemmingen in Oostenrijk.

Geloof het of niet. Italie heeft geen voorjaarsvakantie in Februari.
Dus ook niet de bijbehorende drukte, en ook niet de bijbehorende prijzen.
Sowieso is de prijs-kwaliteit-verhouding extreem veel gunstiger

Je zult het wel zonder “anton-aus-tirol” moeten doen. Dan download je de MP3 en speel je die lekker vaak ;)

De meeste NL’ers gaan naar de Dolomieten. In de noordelijke helft praten ze Duits. Maar het is wel het drukste stuk van Italie. Want alle Duitsers gaan ook graag naar een plek waar ze hun moerstaal kunnen spreken. Dus Wolkenstein (zoals Selva eigenlijk heet) zit stampvol met Duitsers.

Ga naar het NW van Italie. Prachtige skigebieden en nog wat rustiger.
Je zult wel Engels of Frans moeten praten, weinig mensen die Duits spreken daar.

Bardonecchia en Sauze d’Oulx zijn 1000 kilometer snelweg vanaf Utrecht, en dan nog een kwartier bergweg.
Mooie skigebieden, lekker eten, en je bent in de carnavalsweek een stuk minder kwijt, dan buiten het hoogseizoen in Saalbach etc.

The older I get, the better I was

Dus:

  • Je zoekt naar een luxe appartement.
  • Je hebt de mooie keuze gemaakt om aan kinderen te beginnen.
  • Je wil/kan de conforme prijzen voor bovenstaande in een groot, bekend gebied niet betalen & je suggereert dat de normale mens bovenstaande wel kan betalen.

Dus ik stel voor; stel je verwachtingen bij en je zal een prima week tegemoet gaan.
En als je uw verwachtingen niet wilt bijstellen, is dat een keuze. En moet je niet klagen over die keuze.

T lijkt me best ingewikkeld met kids. Ik kan en kon m’n geld uitgeven in de Alpen en daarna accepteren dat ik ff weinig te makken heb. Als student betekende dat met een clubje vrienden pasta vreten en een superstufi aanvragen 😅 Dat lijkt me wat boud met kinderen.
Echter ben ik benieuwd wat je precies wilt met de wintersport? Iets wat je graag aan je kinderen meegeeft, of wat je zelf niet wilt missen desnoods met kinderen?
De prijzen die je noemt kunnen echt voordeliger in kleine gebieden, in een appartement waar je zelf kookt, in Frankrijk. Maar dat is wellicht niet wat je wilt?
Zelf ben ik laatst tot de conclusie gekomen dat skiën nog heel aardig kan in april/mei op de gletsjers. Geen wilde après ski maar goede sneeuw en rustig. Soms meer dan een half uur omhoog kachelen met een skibus dat wel.
En er is dan ook schoolvakantie!

*bericht bewerkt door Skitiim op 22 mei 2023 21:34

Afgelopen voorjaarsvakantie zaten we 8 nachten in een 3kamer appartement in Saalfelden. We hadden een iets duurdere skipas genomen zodat we in Maria-alm (8min) Leogang (13 minuten) Zell am See (18 minuten) en Saalbach (22 minuten) konden skieen.
Dit kostte 560 euro voor het appartement; dus nog een 190euro pp voor 8 nachten. prima appartement trouwens! https://www.stillinghof.at/

Vorig jaar kerst zaten we in een klein appartement in Westendorf voor 450 euro.
Komende kerst zitten we 8 minuten van de gondel in Flachau voor nog geen 600 euro.
Hier ook weer een groot appartement met 2 slaapkamers.

sunweb of bookings zijn geen geschikte websites om betaalbare accomodaties te vinden.

kijk eens op saalfelden-leogang.com, kitzbuheler-alpen.com of google “appartement+gewenst skigebied” en dan vind je voldoende betaalbare appartementen. Ook in het Zillertal is best nog wel wat betaalbaars te vinden.

Tja de grote touroperators zoals Sunweb die jij noemt moeten ze juist in de vakanties verdienen. In de vakanties zijn die gewoon duurder dan gemiddeld en vragen ze de hoofdprijs voor hun pakketreizen. Wanneer je in de vakanties een dorpje verderop boekt, dus niet direct in het skigebied en een losse skipas is het allemaal gewoon goed te overzien.

Ga je buiten het seizoen dan kan een pakket reis van een grote touroperator soms wel zeer luceratief zijn, met pakketprijzen die soms maar net iets duurder zijn dan de prijs van een losse skipas.

Born to Ride

Wij gaan met ons gezin van 10 personen voor 5000 euro op wintersport in de voorjaarsvakantie.
Bestemming Grand Massif (Morillon) vrijstaand chalet, 5 min van de lift.
Prijs is inclusief huishuur, skipassen voor complete gebied, skihuur voor de helft van het gezin en skilessen voor 2 kinderen.

Blijft een smak met geld, maar zeker niet de prijzen van sunweb of andere touroperators.

Boeken bij een reisorganisatie is makkelijk, maar zij moeten ook uit hun kosten geraken.
Je kan zeker besparen door dingen zelf te regelen.
Direct boeken bij een lokaal verhuurbureau.
Verhuurbureau kan vaak ook korting geven op skipassen.
Kleiner skigebied.
Met kinderen is het de moeite uit te zoeken welk skigebied de beste aanbiedingen heeft.
Letten op de afstand, rijden kost ook geld.
Zelf koken ipv restaurant.
Echt goedkoop wordt het nooit, maar je kan toch een heel stuk van de kostprijs afhalen.

Genoeg goede tips hier al gegeven en echt prima te doen als je niet enkel naar de grote bekende gebieden wilt. Persoonlijk vind ik de kleinere gebieden in de vakantieweken overigens ook veel gezelliger, 50+km skiën op een dag met kids is er vaak toch niet bij.

Overigens vind ik iedereen ‘‘dikkop’’ of ‘‘elite’’ noemen die het wel kunnen betalen (of bewust geen kinderen nemen o.a. om lekker buiten de vakanties weg te kunnen) niet heel vriendelijk.

Heb dat Vaya eens gecheckt, maar dat vind ik al luxueus.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 23 mei 2023 19:48

Top 5 budgetvriendelijke skigebieden;

  1. Vasilitsa, Griekenland | €36

Totaal skigebied: 22 km

Grote kans dat je niet gelijk aan Griekenland denkt bij een skivakantie. Toch is Vasilitsa in het noorden van Griekenland het goedkoopste skigebied van Europa! Het gebied met 16 pistes is maar liefst 350 dagen per jaar geopend

Gerjon op 22 mei 2023 17:38

Zal je net zien: boek ik net in die 15 dagen dat ze dicht zijn…

Heb dat Vaya eens gecheckt, maar dat vind ik al luxueus.

Sjaak27 op 23 mei 2023 19:47

Is t ook. Maar daar kom je nu niet meer in voor 800 pp

@Dennis089

Het is natuurlijk ook afhankelijk van wat je zoekt op wintersport. Al van af mijn eerste keer wintersport als kind gingen we de hele dag skiën. Alles wat meer is dan een goed bed en schone acco is voor mij bijvoorbeeld niet nodig. Ik steek liever wat geld in het juiste skigebied en materiaal dan in een wellness bij de accommodatie. Een ritje met de skibus of een stukje lopen of rijden naar de lift, geen probleem. Zelf koken is prima, een broodje mee voor een eenvoudigere lunch ook best.

Je hebt de pech dat je op dit moment vast gaat zitten aan bepaalde vakantieperiodes. Maar als je echt wilt wintersporten, zijn er zoals je leest best nog mogelijkheden.

.

Plaats een reactie