Italiaanse belg ;-) in Zell am See (cultuurschok!)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn en Schmitten - Zell am See

De laatste keer dat ik skiede voor ik naar Italie verhuisde in 2018 was in Oostenrijk, maar dit toen de dieren nog praatten (2005). Sinds ik in de bergen woon is 't skieen logisch gewijs dus bijna altijd in “onze” dolomieten. Wel leuk om eens te veranderen van stemming!

Afgelopen 4 dagen was ik in Zell am See. De achtergrond, 6 kameraden uit Belgie die al een tijdje een shortski doen met de trein (een van hen is professioneel de organisator van deze nachttreinen die typisch vanuit Utrecht/Amsterdam vertrekken, dus hij kon voor iedereen een prijsje maken). Voor mij was 't 4 u rijden, 't leek me wel gezellig om eens een keer mee te gaan. We hadden een ski in ski out hotel aan de TrassExpress kabelbaan (Vaya) dus lekker gemakkelijk.

Eerst het skieen:

DAG 1: Zell am See verkennen. Ik kwam met de auto aan zaterdag ochtend rond 10u30, mijn maten waren er al, en hadden hun ski kledij en materiaal al aan. Een kortere eerste dag maar we hadden echt wel alle pistes geskied tegen dat we gingen “in schnapsen” bij Hans Schnaps rond 4u. De pistes waren redelijk ok, alleen de 2 dalafdalingen (die naar Viehhofen en vooral die naar het Areitexpress dalstation) waren een ramp. Combo van warm, kunstsneeuw en veel skiers, maakte het echt een slagveld! Ongeval gezien waarbij de helicopter op de piste landde, en ik snap echt waarom! Daarna indrinken op de piste… typisch veertigers zeker die eens even “los mogen”, want het ging erg snel! Mensen stonden nog op de tafels te dansen toen een pisteur langs kwam en mensen begon te verwittigen dat de piste bullies al bezig waren. Wij dus via de zwarte 13 terug naar ons hotel geskied, waar we op het eerste stuk echt wel 2 bullies passeerden. Mijn vrienden hadden er geen erg in maar ik zei hun, dat dit echt niet normaal is! We waren ook helemaal niet de enige op de piste, waarbij de meesten richting de blauwe/rode naar zell am see skieden.

Dag 2: Saalbach naar Fieberbrunn. Ik en 3 hadden de wijze (?) beslissing genomen om na 't eten in 't hotel te blijven. De 3 anderen gingen naar Zell Am See, en om 1 u 's nacht kregen we een whatsappje dat we niet op ze moesten wachten (facepalm!). Het plan was om naar Fieberbrunn te skieen. De hoogte en laagte punten! De 21 van Zell richting Viehhofen was gewoon een pareltje 's morgens! Bus naar Vorderglemm en daarna die zuidwanden afgeskied tot we de doorsteek vanuit Saalbach naar Fieberbrunn konden maken. Aan de Fieberbrunn kant was 't leuk doorskieen, maar snel gingen we terug richting Saalbach. Na de lunch (Hochhörndler Hutte) moesten we eigenlijk doorskieen om de ZellamSeeXpress lift te hebben die ons terug op de Schmittenhohe zou brengen. Deze sloot namelijk om 16:30. Dat liep iets anders dan gepland! Man wat lagen de saalbach pistes er slecht bij! Ik was hier nooit geweest maar ik had het ook wel kunnen weten, lage pistes, warm, veel volk en kunstsneeuw! Geen gewoon kapot geskiede pistes waar je kan doorheen rammen maar echte moguls. Wat ook niet hielp was dat ik Stockli skies aan 't testen was en deze dag een Stockli SL FIS meehad! Die was zowiezo iets te hoog gegrepen voor mij, maar in deze omstandigheden zeker! We kwamen aan de ZellamSeeXpress aan om 16:25 aan en mochten naar boven. Eenmaal boven stond er een pisteur die niet goed wist wat ie met ons moest, want op de rode 12 richting het dal waren de bullies al bezig. Dus hij belt rond, en zegt ons dan hem te volgen. We doken de korte zwarte 9 af, waarna we de letterlijk door de pisteur op de laatste lift gezet werden richting Schmittenhohe. Hier weer 't zelfde verhaal, en voor de 2 de keer op rij opnieuw skieen langs pistenbullies (facepalm!).

DAG 3: Hinterglemm noordkant. Het verhaal herhaalde zich… wij bleven in 't hotel terwijl 't groepje splitste. De volgende ochtend weer dezelfde skiers op stap, terwijl anderen uitsliepen ;-) Dit keer 't plan om de Hinterglemm kant te skieen. Met de nare ervaring van de zuidhellingen in saalbach bleven we deze keer aan de noordkant. Wat een leuke dag! Echt fijne lange dalafdalingen, goede sneeuw (tot pak de laatste km van voor je beneden was), niet overdreven veel mensen en een kleine touw sleeplift als toetje! Deze keer namen we wat meer marge om op tijd de connectie te maken!

DAG 4: Kaprun. Mindere dag! Waarschijnlijk omdat de 4 “saaie gepensioneerden” (je weet wel wij die niet mee 't nachtleven waren ingedoken) eindelijk overhaalt werden om ook eens een kroegentocht te doen! We lagen dus een stuk later in bed, met een bovengemiddeld alcohol promillage natuurlijk! Deze keer Kaprun omdat we dat nog niet gedaan hadden. Maar zitten stinken en zweten in een super warme volle bus voor 40 minuten was wat minder, zeker met een lichte kater ;-). Pffff minder skieen dus, want we moesten die avond ook vertrekken. Maar niet alleen minder skieen vanwege ons houten hoofd, maar ook omdat er gewoon zoveel volk op de gletsjer was. Ik nam de tijd een paar keer en soms was het letterlijk 20 a 25 minuten schuiven om een lift te pakken. De fun was er dus snel af. Na de lunch (maar voor de hele menigte terug naar beneden wou) de dalafdaling gemaakt. Ipv de bus een taxi bus genomen, met een Oostenrijkse vrouw, Helga genaamd, die toch weer een paar Oostenrijkse clichés bovenhaalde door de hele rit terug naar Zell te lamenteren over buitenlanders, inclusief het “gelbe gefahr” (blijkbaar zijn dat dus de Nederlanders = gele nummerplaat, en niet de strip van Blake en Mortimer). Nog wat pistes aan de Zell am See kant, daarna de Trass naar beneden (zwarte 14), douche, afscheid nemen en auto in richting Italie!

FAIT DIVERS:

  • De pistes waren bij plekken echt slecht. Zeker alle Saalbach zuidhellingen, en niet alleen in de namiddag. Ook in de voormiddag zag je dat typische van slechte kunstsneeuw. Korrellige sneeuw balletjes die al in hoopjes geskied worden met daaronder een ijsplaat. Geen probleem als je ski’s scherp zijn en je wat lesjes genomen hebt, maar dit waren dan ook typisch de pistes die genomen werden door relatieve beginners (want blauw en breed). Pffff echt erg om zien. Waarschijnlijk ben ik gewoon bepamperd in de Dolomieten op piste vlak. Yup daar kan 't ook kapotgeskied zijn maar helemaal niet zoals ik het dit weekend zag.
  • Nooit gezien, zoveel mensen die nog naar beneden skieen met een neut op, terwijl de pistebullies al bezig zijn op de pistes. (en ja ik heb me daar ook schuldig aan gemaakt).
  • Dronken/Apres: Die ene avond uit was een beetje een cultuurschok! Bar opgezocht met life muziek, over de koppen lopen maar leuk, maar wat een dronken bende, wow en ik kan zelf best wel tegen een stoot maar dit liep echt de spuigaten uit, en we hebben 't niet over tieners, maar twintigers, dertigers, veertigers. Dertiger die naast de wc ligt te slapen, groepje nederlanders uit Amsterdam die de zaak manu militari werden uitgezet omdat ze zo dronken waren en 't zo aan 't uithangen waren dat dat de enige optie bleef, mijn maat die drankjes gaat halen aan de bar, en per ongeluk een vrouw een klein duwtje gaf. Hij verontschuldigde zich met een grappige kwinkslag en de meid met de ogen op halfzeven die het duwtje verkeerd interpreteerde en plotsklaps mijn vriend probeerde “binnen te draaien” (zoenen). Woops, 't gaf de rest van de bende natuurlijk wel mooie munitie om de volgende dag hem wat te pesten. Soit, ik ging vroeger veel uit, en herinner me 20 jaar geleden ook wel de apresski, maar dit was een ander niveau!
  • Stockli: Ik had 2 skies te testen. Ik had gevraagd om een SL maar die hadden ze niet, dus een SL FIS meegekregen. Schitterende ski in de morgen, in de namiddag voor mijn niveau een ramp! De 2de ski die ik meekreeg was de SC. Alleen kon ik daar niet echt mee weg, er was iets met de kanten want ze gripten niet echt goed als ik voordruk zette en ook effe achterdruk om te schrapen was niet je dat. Ook wat onstabieler op snelheid en kapot geskiede pistes, waarschijnlijk omdat ie te korte lengte was (1m70 voor mijn 1m91 en 100kg plus). 2 dagen gewoon op mijn eigen ski’s geskied, was lekker thuiskomen ;-)

Aansluitend wat “toepasselijke” foto’s!

null

null

null

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 08 mrt 2023 12:44

Hahaha.

Zo zie je maar weer. Echt goede skiers vind je in de laaggelegen apres-ski mega-gebieden in Oostenrijk.

Je moet wel echt goed kunnen skien als je je kunt vermaken op die kapotte pistes terwijl je een slalom om levende pylonnen maakt die ook nog eens ongecontroleerd dronken bewegen.
En dat alles terwijl je zelf je kater van de avond tevoren onder controle probeert te houden…

:-)

Had je je Curv GT’s mee? Die zouden toch ok moeten zijn op die halfbakken pistes

Totales Vollidiot

En dit is exact de reden waarom ik nooit in vakantieperiodes naar dit soort oorden ga 🤣
Bedankt nog even voor de bevestiging.

En je beschrijft precies waarom ik geen groot fan ben van SHLF-ZaSK…

Ja, goede keus dus om buiten het hoogseizoen dit soort gebieden te mijden. :)

Het hoogseizoen loopt inmiddels wel van kerst tot midden/eind maart…

En je beschrijft precies waarom ik geen groot fan ben van SHLF-ZaSK…

Bennie op 08 mrt 2023 13:05

Hier nog één.
In 2000 en 2005 in Saalbach geweest, wel hoogseizoen maar buiten de schoolvakanties. Prima vakantie gehad (voor zover ik kan herinneren), dus in 2015 nog een keer. Wat een drama!
Drukte, slechte pistes door kunstsneeuw en moguls, slechte skiërs, schreeuwende hollanders (dat is een pleonasme)… dat was dus direct de laatste keer.

haha leuk verslagje Asterino, weer eens wat anders🤣

Haha, goed beschreven @Asterino!

Lijkt me een prima gebied voor Geraldine Kemper, alleen weet ik niet of ze veel gondels hebben daar?

Curieus dat die Oostenrijkse taxichauffeur begint over Hollanders, terwijl zij (en heel veel andere Oostenrijkers) bakken met geld aan ons verdienen daar. Het bevestigt mijn beeld dat Oostenrijkser klootzakken zijn (generalisatie, ik weet het) en is (naast de zeer matige keuken) de belangrijkste reden dat ik er zo weinig mogelijk heen ga.

Leuk verslag verder!

*bericht bewerkt door havana op 08 mrt 2023 16:19

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Zoveel mensen zoveel smaken. Ik ben vorige week een dagje naar Bad Hofgastein geweest en vond juist dat bedroefend tegenover ons ‘eigen’ skigebied Hochkonig, maar zeker ook vergeleken met SHLF. Klein, smalle pistes veel bospaden zonder sneeuwkanonnen dus bij even boven 0c direct dramatische kwaliteit.

En ook Alpendorf- Flachau- Wagrain ben ik veel minder enthousiast over. Maar goed dat iedereen andere behoeftes heeft, anders zouden we allemaal naar hetzelfde gebied gaan. Morgen weer die kant op voor week 6 in de sneeuw dit seizoen. ;-)

Nu ik het effe herlees lijkt het alsof ik veel focus op negatieve punten… 't was een leuke trip hoor. Ondanks de massa stonden de meeste mensen met een glimlach op de piste en in de restaurants en bars (buiten dan die ene groep vechtjassen). Er werd veel gelachen, en ondanks de beperkte omstandigheden geskied?! Natuurlijk heb je af en toe ook de groeps dynamiekjes, mensen die samen wat luider zijn, maar ook regelmatig een leuke babbel gehad met de (vele) nederlanders om ons heen (in de lift, als 't druk was tafeltje delen met een groep uit nederland, aan de bar).

Wel leek me de focus toch echt wel meer op het gebeuren zonder sneeuw dan met sneeuw, en heb ik wel genoeg voorraad aan jagermeister, schnaps en weissbier binnengeslagen voor de volgende 5 jaar (zegt ook mijn lever). Stiekem hoop ik dat de groep eens richting Italie komt, maar wetend dat een deel graag zwaar aan de apres/disco wilt gaan, denk ik dat onze kant wat zal tegenvallen. Een zoen krijgen van een nederlandse meid zit er ook een stuk minder in denk ik :-p

  • De oostenrijkse taxichauffeur gaf niet alleen af op Nederlanders hoor. Ze begon haar betoog over een algerijnse collega van haar die fraude pleegde, om de hele resem aan nationaliteiten af te gaan. Had een beetje een schroder/FPÖ gevoel.
  • Heb weer wat kunnen oefenen op hoe omgaan met moguls en besef dat ik misschien eens een kampje moet doen voor een paar dagen met allen focus op dit soort zaken.
  • Ik had de fischers niet bij, omdat ik wou focussen op korte bochten (vandaar de test van de stockli’s). Dus nog 2 dagen geskied op mijn dynastars, maar idd. de fischers met de grote lepel en wat breder onder de voet zouden perfect zijn in de kapot geskiede pistes (maar misschien wat minder in de echte moguls want stijf).

Het is bekend dat ze verschrikkelijk rechts / xenofoob zijn de Oostenrijkers. De PVV zou daar links genoemd worden. Het paradoxale is dat ze al die gastarbeiders wel nodig hebben om de economie draaiende te houden. Je vindt er vooral veel uit Hongarije. Als je dan ziet hoe die lui soms behandeld worden door de Oostenrijkers… man man man (ook hier, generalisatie).

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ik ben van 8-11 februari in SHLF geweest en vond het wel leuk skiën hoor. Ja, het was vrij druk, maar als je het een beetje uitkiende kon je echt wel lekker skiën. Weinig echt lang hoeven wachten voor de lift, veelal ook meteen doorlopen.

Mr. Slow

Zoveel mensen zoveel smaken. Ik ben vorige week een dagje naar Bad Hofgastein geweest en vond juist dat bedroefend tegenover ons ‘eigen’ skigebied Hochkonig, maar zeker ook vergeleken met SHLF. Klein, smalle pistes veel bospaden zonder sneeuwkanonnen dus bij even boven 0c direct dramatische kwaliteit.

En ook Alpendorf- Flachau- Wagrain ben ik veel minder enthousiast over. Maar goed dat iedereen andere behoeftes heeft, anders zouden we allemaal naar hetzelfde gebied gaan. Morgen weer die kant op voor week 6 in de sneeuw dit seizoen. ;-)

Pedro187 op 08 mrt 2023 16:35 (/profiel/pedro187)

[@Pedro187]Gasten die vorige week bij mij waren zeiden precies hetzelfde over Bad Hofgastein. Normaliter is dat mijn favoriete gebied als ik Hochkonig een dagje verlaat. Blijkbaar hebben ze het dit jaar niet goed voor elkaar gekregen of zo.

*bericht bewerkt door peterpos op 09 mrt 2023 21:27

Peter Pos

Leuk verslag. Gelukkig hoef ik niet in het hoogseizoen en nog gelukkiger voor mijzelf mijd ik dat soort gebieden.😊
Jouw Dolomieten zijn toch véél mooier.

Aftellen maar!

Djee … wat is dat daar zeg. Het toeval wil dat de NL tak van onze skigroep op dit moment flink aan het lobbyen is om volgend seizoen in dit oord van verderf te boeken. Is het tijdens de school vakanties ook zo’n bedoening?

Leuk verslag @Asterino!
Niks voor mij al dat gefeest en gezuip. 😜
En wat je zegt: Oostenrijkse pistes zijn wennen als je Italiaanse gewend bent. 🙂

Bla, bla, bla.

@Hupla Ja, ook tijdens de schoolvakanties gaat het er stevig aan toe. En zijn de pistes nog sneller kapot. Sfeer is dan over het algemeen meer dan prima, dat wel, maar het is wel chaotisch druk.

Curieus dat die Oostenrijkse taxichauffeur begint over Hollanders, terwijl zij (en heel veel andere Oostenrijkers) bakken met geld aan ons verdienen daar. Het bevestigt mijn beeld dat Oostenrijkser klootzakken zijn (generalisatie, ik weet het) en is (naast de zeer matige keuken) de belangrijkste reden dat ik er zo weinig mogelijk heen ga.

Als ik je reactie zo lees verbaasd mij het nog dat na je “er zo weinig mogelijk heen ga” dat je hier überhaupt nog naartoe gaat.
Ik denk als je zo slecht over deze mensen denkt, en bijkomend hun cuisine, dan moet je zelf eens nadenken andere oorden op te zoeken.
Btw: de Nederlandse keuken komt naar mijn smaak nog lager dan matig voor.

Leuk verslag verder!

havana op 08 mrt 2023 16:19
Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Plaats een reactie