Wegenvignet

Dit onderwerp gaat over de bestemming Leogang

Ik heb net mijn digitaal wegenvignet aangekocht voor aankomende krokus (Oostenrijk).
Ik was wel even verschoten van de prijs. Voor een 10 dagen bijna 18 euro.
Is dat plots zo duur geworden (wegens inflatie)? Of is een digitaal vignet nu éénmaal duurder dan als je het aan de grens in een tankstation aanschaft.
Wij zijn deze zomer nog naar Oostenrijk geweest en heb het toen aan de grensovergang aangeschaft. Voor zover ik mij kan herinneren toch niet meer dan rond de 10 euro en dit al jaren?

Mvg,

Waar heb je het vignet gekocht? Bij ASFINAG inderdaad 9,90 voor 10 dagen?

Volgende keer eerst even verder zoeken of juist vóór je aankoop een topic openen. ;) Je hebt je vignet waarschijnlijk bij een tussenpersoon gekocht, die vragen er inderdaad een stuk meer voor.

Snow!

Bij raststation Bodensee nog steeds €9.90. Was juist verbaasd dat dit het enige was wat juist niet duurder is geworden.

Digitaal is dus niet altijd een voordeel.

Aftellen maar!

Digitaal is dus niet altijd een voordeel.

Matthieu op 31 jan 2023 21:25

Als je het vignet gewoon online koopt bij ASFINAG is er niks aan de hand en is het nog prettiger ook dan een los vignet kopen.

Ok dank jullie wel.
Blijkbaar heb ik recht op herroepingsrecht binnen de 14 dagen. Ik heb dit dus ook gedaan en wacht op bevestiging dat ze mij het betaalde bedrag gaan terugstorten. Nadien doe ik de aankoop via bovenvermelde site. Ik heb wel nog even tijd… 3 weken. Ik weet dat je een digitaal vignet minstens twee weken voor vertrek moet aanvragen om de reden idd dat je een terugbetaling kan aanvragen. Het lijkt niet logisch idd dat je een dag voor vertrek een aankoop doet en dan na thuiskomst de aankoop alsnog ongedaan maakt :-) . Dank allen voor de inlichtingen.
Ik dacht echt dat de inflatie er voor iets tussen zat anders had ik wel even verder gekeken. Ik snap niet waarom je met een tussenpersoon zou handelen als je praktisch het dubbele moet betalen. Lijkt mij niet logisch…

Voor Leogang heb je helemaal geen vignet nodig. Tot afrit Kufstein-Süd is de snelweg tolvrij en de andere route via Saalfelden heeft geen snelweg dus hiervoor is ook geen vignet nodig.

Het lukt blijkbaar toch af en toe om mensen te doen kopen, niet?

Digitaal is dus niet altijd een voordeel.

Matthieu op 31 jan 2023 21:25

Als je het vignet gewoon online koopt bij ASFINAG is er niks aan de hand en is het nog prettiger ook dan een los vignet kopen.

EricH op 31 jan 2023 21:37

Ik vind een los vignet kopen langs de autobahn in Duitsland juist wèl prettig.

Aftellen maar!

Ok dank jullie wel.
Blijkbaar heb ik recht op herroepingsrecht binnen de 14 dagen. Ik heb dit dus ook gedaan en wacht op bevestiging dat ze mij het betaalde bedrag gaan terugstorten. Nadien doe ik de aankoop via bovenvermelde site. Ik heb wel nog even tijd… 3 weken. Ik weet dat je een digitaal vignet minstens twee weken voor vertrek moet aanvragen om de reden idd dat je een terugbetaling kan aanvragen. Het lijkt niet logisch idd dat je een dag voor vertrek een aankoop doet en dan na thuiskomst de aankoop alsnog ongedaan maakt :-) . Dank allen voor de inlichtingen.
Ik dacht echt dat de inflatie er voor iets tussen zat anders had ik wel even verder gekeken. Ik snap niet waarom je met een tussenpersoon zou handelen als je praktisch het dubbele moet betalen. Lijkt mij niet logisch…

Gerrit op 31 jan 2023 21:47

Via een tussenpersoon heb je die bedenktijd niet. Dus als je een dag van te voren een digitaal vignet wilt hebben. Overigens kan je ook zeggen dat je een zakelijk gebruiker bent, dan heb je hem ook gelijk.

null

Weet iemand of je voor de reis naar Damüls nu wel of geen vignet nodig hebt? Ik lees dat vanaf 2019 de regels veranderd zijn? Op jullie website staat nog wel dat het nodig is.

Hier kan je zien waar je vrijstelling hebt

null

Bijzonder nuttig, die vrijgestelde stukken. lol.

Dat kleine stukje naar Kufstein sud betekent wel dat je zonder vignet naar skiwelt; kitzski; skicircus en enorm veel gebieden in ski amade kunt rijden.
Die is best zinvol dus,

Totales Vollidiot

Hier kan je zien waar je vrijstelling hebt

null

evert op 01 feb 2023 07:19

Dus voor Damüls klopt dat inderdaad.

Voor Flachau daarentegen is het niet handig. Maar b.v. Gerlos, koningsleiten, Zell am ziller kan je doen zonder vignet.

Bijzonder nuttig, die vrijgestelde stukken. lol.

King_of_the_Wedge op 01 feb 2023 07:52

Heeft vooral te maken omdat er voor lokaal verkeer dan geen degelijk alternatief is zonder vignet …

Voor Flachau daarentegen is het niet handig. Maar b.v. Gerlos, koningsleiten, Zell am ziller kan je doen zonder vignet.

Aural op 01 feb 2023 08:09

Voor het Zillertal zou ik toch altijd een vignet kopen, dat is best nog een behoorlijk stuk snelweg dat je zonder vignet binnendoor zou moeten rijden.

Hallo iemand die weet heeft hoeveel dagen je op voorhand je digitaal vignet moet aanvragen via de officiële site: https://www.asfinag.at/maut-vignette/vignette/

ik dacht 14 dagen voor je vertrek omdat je 14 dagen recht hebt om van de verkoop af te zien.
Is er een manier om dit te omzeilen via deze site. Kan je bv van je rechten afstaan?

Ik wacht nog op antwoord van mijn vorige aankoop of ik deze aankoop kan anuleren en geld teruggestort krijgen. Maar een autoreply melde ook dat het tot 14 dagen kon duren eer ik antwoord kan verwachten. Vandaar mijn vraag? Stel dat ik pas volgende week mijn aankoop geanuleerd zie had ik graag willen weten of ik alsnog via de officiele site aan een digitaal vignet kon geraken.
Aankomst Oostenrijk 18/02/2023

Bedankt voor het antwoord!

Als je aangeeft dat je zakelijk koopt geldt de bedenktijd niet en krijg je meteen je vignet

@Simonko
en als je aangeeft dat het zakelijk is moet je geen btw nummer ingeven of zo.
Ook als je dan controle krijgt in Oostenrijk kunnen ze je niet beboeten als dan blijkt dat je daar toch niet zakelijk bent?

Waarom dat onderscheid dan tussen zakelijk en particulier?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Als particulier heb je aankoopbescherming in de vorm van bedenktijd. Dat geldt voor zakelijk niet. Verder hoef je niks in te vullen, de kosten zijn exact gelijk en je doet niets verkeerd dus waarom zouden ze je controleren? Het gaat er gewoon om dat voor jouw kenteken het geld is betaald. En anders haal je een sticker bij het tankstation

*bericht bewerkt door Simonko op 03 feb 2023 10:12

@Simonko
en als je aangeeft dat het zakelijk is moet je geen btw nummer ingeven of zo.
Ook als je dan controle krijgt in Oostenrijk kunnen ze je niet beboeten als dan blijkt dat je daar toch niet zakelijk bent?

Waarom dat onderscheid dan tussen zakelijk en particulier?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Waarom wil je überhaupt een vignet aanschaffen? Als je idd naar Leogang gaat dan is een vignet niet nodig (zoals hierboven ook al is aangegeven).

Gerrit op 03 feb 2023 10:09

Bijzonder nuttig, die vrijgestelde stukken. lol.

King_of_the_Wedge op 01 feb 2023 07:52

Bijzonder nuttig, jouw bijdrages.

Übung macht den meister!!!

@Gilio
laat ons zeggen dat ik een gps rijder ben. Ik rijd al vele malen naar Oostenrijk verschillende deelstaten, dan weer eens langs Munchen dan weer eens langs Ulm. Dan eens de pas over en dan weer eens de tunnel door. En altijd zijn de weersomstandigheden anders of rijd je toch eens om één of andere reden verkeer. Dus daarom… voor die 10 euro ga ik het mij niet laten. En ik ben op mijn gemak.

Voor Flachau daarentegen is het niet handig. Maar b.v. Gerlos, koningsleiten, Zell am ziller kan je doen zonder vignet.

Aural op 01 feb 2023 08:09

Voor het Zillertal zou ik toch altijd een vignet kopen, dat is best nog een behoorlijk stuk snelweg dat je zonder vignet binnendoor zou moeten rijden.

paolie op 01 feb 2023 08:25

en hadden ze afgelopen jaar die binnendoor wegen ook niet afgesloten voor doorgaand vakantie verkeer (of was dat alleen bij Kiefersfelden) ?

Bij raststation Bodensee nog steeds €9.90. Was juist verbaasd dat dit het enige was wat juist niet duurder is geworden.

Alex82 op 31 jan 2023 20:29

Is wel duurder geworden. Was vorig jaar €9,60. Dus ‘gewoon’ 3,15% duurder.

Je kan ze inZuid-Duitsland op bijna elk tankstation kopen. En je moet toch tanken of laden of wat kopen en/of toilet. Oftewel, gewoon er 1 onderweg scoren. Ik snap noet helemaal waarom ik dit 2 weken eerder dan digitaal zou willen doen.

*bericht bewerkt door Suuski op 04 feb 2023 09:10

Ik schaf nooit meer op voorhand een vignet aan. Had het in 2020 wel gedaan, een Zwitserse plakker om door CH naar Bormio te gaan. En toen, een week voor vertrek ging de trip niet door vanwege de uitbraak van Covid. Gewoon bij een benzine station kopen, diep in Beieren zie je de borden al staan ‘hier gibt’s die Vignette’

Life is what happens while you were checking your phone

Plaats een reactie