Hersteld van corona en 2 prikken

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn

Beste medereizigers,

Ik heb een vraag omdat we aankomende zondag willen vertrekken naar Oostenrijk, maar we heel veel verschillende verhalen en antwoorden krijgen op onze vragen en er nergens echt eenheid ontstaat over dit antwoord. We zijn van plan om met 6 vrienden naar Oostenrijk te gaan, iedereen is in het verleden hersteld van corona en heeft 2 weken geleden de 2e prizer prik mogen ontvangen. Er wordt gezegd dat als je hersteld bent, 2 prikken hebt gehad en een negatieve pcr test toont je niet in quarantaine hoeft. Is dit daadwerkelijk de gang van zaken?

*bericht bewerkt door StanzYEE op 27 dec 2021 12:19

Zo staat het inderdaad vermeld op www.nederlandwereldwijd.nl. Zolang er maar 1/1 en 2/2 bij de corona check app wordt vermeld valt er te achterhalen dat iedereen besmet is geweest met corona (en zolang de eerste vaccinatie geen Janssen was).

Beste medereizigers,

Ik heb een vraag omdat we aankomende zondag willen vertrekken naar Oostenrijk, maar we heel veel verschillende verhalen en antwoorden krijgen op onze vragen en er nergens echt eenheid ontstaat over dit antwoord. We zijn van plan om met 6 vrienden naar Oostenrijk te gaan, iedereen is in het verleden hersteld van corona en heeft 2 weken geleden de 2e prizer prik mogen ontvangen. Er wordt gezegd dat als je hersteld bent, 2 prikken hebt gehad en een negatieve pcr test toont je niet in quarantaine hoeft. Is dit daadwerkelijk de gang van zaken?

StanzYEE op 27 dec 2021 12:19

Het is helaas iets minder zwart/wit als badmuts zegt en er zitten aardig wat haken en ogen aan hersteld + 2 vaccinaties. Hierbij mijn conclusies van dagen onderzoek:

Na lang mailen met Corona Zentrum Tirol (controlling.corona@tirol.gv.at) komt eruit dat de basis regel als volgt is;

Bewijs van vaccinatie tegen COVID-19 met een vaccin vermeld in Bijlage C , indien aan de volgende voorwaarden is voldaan:

A)
Tweede vaccinatie, waarbij dit niet meer dan 270 dagen geleden mag zijn en er minimaal 14 dagen moeten zijn verstreken tussen dit en de eerste vaccinatie,

B)
21 dagen zijn verstreken sinds vaccinatie in het geval van vaccins waarvoor slechts één vaccinatie is gepland, waarbij dit niet meer dan 270 dagen geleden mag zijn,

C)
Vaccinatie, mits minimaal 21 dagen vóór de vaccinatie een positieve moleculair biologische test op SARS-CoV-2 of bewijs van neutraliserende antistoffen, waarbij de vaccinatie niet meer dan 270 dagen geleden mag zijn, of

D)
verdere vaccinatie, waarbij deze niet meer dan 270 dagen geleden mag zijn en tussen deze en een vaccinatie volgens letter a of c minimaal 120 dagen of een vaccinatie volgens letter b minimaal 14 dagen moeten zijn verstreken.

Mijn situatie is als volgt:

1 juni 2021 genezen
2 okt 2021 #1 vaccinatie
25 okt 2021 #2 vaccinatie
Tirol zegt dat ik voldoe aan regel C: genezen en ingeent, maar wordt afgewezen als zeinde booster door regel D omdat mijn 1ste en 2de enting niet verder dan 120 dagen uit elkaar liggen. Daarnaast kom ik nog niet in aanmerking voor een booster omdat mijn 2de enting te kort op is.

Conclusie #1:
Ik ben te goed ingeent voor een booster, maar te ‘slecht’ om het land in te mogen. Als ik hun regels volg zou ik dus genezen + 3x ingeent moeten worden, waarbij 120 dagen tussen #2 en #3 zit. Schiet (of prik) mij maar lek…

Het leuke is dan weer dat bijv de website van Voralberg het over minstens 14 dagen tussen prik #1 en #2 heeft als je genezen bent:
Was gilt als “Booster”-Impfung und was nicht?

genesen (max. 180 Tage), danach 2x geimpft, mind. 14 Tage Abstand zwischen den Impfungen(Nachweis bei Einreise: Genesenen- und Impfzertifikat)
waarbij ik nu zie dat ze sinds vandaag (max 180 Tage) hebben toegevoegd, wat er gister nog niet stond, waardoor ik alsnog buiten de boot zou vallen op basis daarvan… En daarnaast vele andere op dit forum die een herstelbewijs hebben die ouder is als 180 dagen.

(Eind)Conclusie #2: Oostenrijk is zelf flink aan het worstellen met de regelgeving en wij zijn de dupe hiervan :)

Alsof de gemiddelde controleur aan de grens (mochten ze er staan) de wetteksten tot achter de komma uit zijn of haar hoofd kent. Ik denk dat we het ons op dit forum veeel te lastig maken door alles achter de komma uit te zoeken. De Europese regelgeving is voor een booster relatief eenvoudig en als je het mij vraagt zal er in Oostenrijk ook globaal worden gekeken naar deze richtlijnen. 3 vaccinaties, Genezen + 2 vaccinaties of Janssen + Booster zal worden gezien als booster zonder quarantaineverplichting.

Tuurlijk willen we duidelijkheid voor we richting Oostenrijk gaan, maar als hier zoveel mensen zolang moeten zoeken naar wat wél en niet als booster wordt gezien, zullen ze in Oostenrijk ook uit gaan van dezelfde boostervoorwaarden als in de rest van Europa.

Ik ben het met je eens BatMuts.

Zojuist extra toevoeging/uitleg van AGES ontvangen betreffende genezen + 2 vaccinaties:

Sehr geehrte® Frau/Herr
ab 25.12 entfällt die verpflichtende Quarantäne für folgende Personen:

Dosis bei Personen die genesen und geimpft sind (genesen und 2x geimpft), (nicht älter als 270 Tage, zwischen den Impfungen müssen 120 Tage liegen).
Es muss zusätzlich:
PCR-Test (nicht älter als 48 Stunden)

Dus dit bevestigd mijn eerdere bericht hierboven wat Tirol mij wist te melden. Voor mij gaat er dus helaas een streep door de wintersport aangezien er minder dan 120 dagen tussen mijn 1ste en 2de vaccinatie zit, en ik het toch een te groot risico vind om eigenlijk met een afgekeurd bewijs toegang probeer te krijgen.

Hey Harrynak5,

In een van de vorige berichten typte je dit:
Tirol zegt dat ik voldoe aan regel C: genezen en ingeent, maar wordt afgewezen als zeinde booster door regel D omdat mijn 1ste en 2de enting niet verder dan 120 dagen uit elkaar liggen. Daarnaast kom ik nog niet in aanmerking voor een booster omdat mijn 2de enting te kort op is.
Is het niet zo dat je wel voldoet aan regel D, omdat als je hersteld bent je eigenlijk maar 1 vaccinatie hoeft. Dit betekent dat de volgende 14 dagen later zou mogen plaatsvinden.

Ik denk dat wij het met onze groep gaan proberen, zoals badmuts al zei denk ik dat ze zelf niet eens helemaal weten wat nu wel en niet goed is aan de regels. We gaan het zien.

Hey Harrynak5,

In een van de vorige berichten typte je dit:
Tirol zegt dat ik voldoe aan regel C: genezen en ingeent, maar wordt afgewezen als zeinde booster door regel D omdat mijn 1ste en 2de enting niet verder dan 120 dagen uit elkaar liggen. Daarnaast kom ik nog niet in aanmerking voor een booster omdat mijn 2de enting te kort op is.
Is het niet zo dat je wel voldoet aan regel D, omdat als je hersteld bent je eigenlijk maar 1 vaccinatie hoeft. Dit betekent dat de volgende 14 dagen later zou mogen plaatsvinden.

Ik denk dat wij het met onze groep gaan proberen, zoals badmuts al zei denk ik dat ze zelf niet eens helemaal weten wat nu wel en niet goed is aan de regels. We gaan het zien.

StanzYEE op 27 dec 2021 13:41

Laat even weten of het gelukt is. Zit hier iemand met dezelfde situatie

Ik ben het met je eens BatMuts.

Zojuist extra toevoeging/uitleg van AGES ontvangen betreffende genezen + 2 vaccinaties:

Sehr geehrte® Frau/Herr
ab 25.12 entfällt die verpflichtende Quarantäne für folgende Personen:

Dosis bei Personen die genesen und geimpft sind (genesen und 2x geimpft), (nicht älter als 270 Tage, zwischen den Impfungen müssen 120 Tage liegen).
Es muss zusätzlich:
PCR-Test (nicht älter als 48 Stunden)

Dus dit bevestigd mijn eerdere bericht hierboven wat Tirol mij wist te melden. Voor mij gaat er dus helaas een streep door de wintersport aangezien er minder dan 120 dagen tussen mijn 1ste en 2de vaccinatie zit, en ik het toch een te groot risico vind om eigenlijk met een afgekeurd bewijs toegang probeer te krijgen.

Harrynak5 op 27 dec 2021 13:04

Even een vraagje die 270 dagen bedoelen ze toch dat je corona hebt gehad, niet langer dan 270 dagen geleden? of bedoelen ze daar de vacinatie mee?

ik heb namelijk:
13-6-2020 corona gehad
23-6-2021 de eerste vaccinatie
01-01-2022 de booster.

en ik mag het lang ook niet in zonder Quarantaine

Hey Harrynak5,

In een van de vorige berichten typte je dit:
Tirol zegt dat ik voldoe aan regel C: genezen en ingeent, maar wordt afgewezen als zeinde booster door regel D omdat mijn 1ste en 2de enting niet verder dan 120 dagen uit elkaar liggen. Daarnaast kom ik nog niet in aanmerking voor een booster omdat mijn 2de enting te kort op is.
Is het niet zo dat je wel voldoet aan regel D, omdat als je hersteld bent je eigenlijk maar 1 vaccinatie hoeft. Dit betekent dat de volgende 14 dagen later zou mogen plaatsvinden.

Ik denk dat wij het met onze groep gaan proberen, zoals badmuts al zei denk ik dat ze zelf niet eens helemaal weten wat nu wel en niet goed is aan de regels. We gaan het zien.

StanzYEE op 27 dec 2021 13:41

Wanneer gaan jullie? wil je een terug koppeling geven of het gelukt is?

Ik ben het met je eens BatMuts.

Zojuist extra toevoeging/uitleg van AGES ontvangen betreffende genezen + 2 vaccinaties:

Sehr geehrte® Frau/Herr
ab 25.12 entfällt die verpflichtende Quarantäne für folgende Personen:

Dosis bei Personen die genesen und geimpft sind (genesen und 2x geimpft), (nicht älter als 270 Tage, zwischen den Impfungen müssen 120 Tage liegen).
Es muss zusätzlich:
PCR-Test (nicht älter als 48 Stunden)

Dus dit bevestigd mijn eerdere bericht hierboven wat Tirol mij wist te melden. Voor mij gaat er dus helaas een streep door de wintersport aangezien er minder dan 120 dagen tussen mijn 1ste en 2de vaccinatie zit, en ik het toch een te groot risico vind om eigenlijk met een afgekeurd bewijs toegang probeer te krijgen.

Harrynak5 op 27 dec 2021 13:04

Even een vraagje die 270 dagen bedoelen ze toch dat je corona hebt gehad, niet langer dan 270 dagen geleden? of bedoelen ze daar de vacinatie mee?

ik heb namelijk:
13-6-2020 corona gehad
23-6-2021 de eerste vaccinatie
01-01-2022 de booster.

en ik mag het lang ook niet in zonder Quarantaine

bart-alias-jos op 03 jan 2022 15:46

Dat gaat over de laatste vaccinatie. Met de door jouw genoemde data kun je vanaf 1 januari Oostenrijk in, zonder quarantaine.

Hey Harrynak5,

In een van de vorige berichten typte je dit:
Tirol zegt dat ik voldoe aan regel C: genezen en ingeent, maar wordt afgewezen als zeinde booster door regel D omdat mijn 1ste en 2de enting niet verder dan 120 dagen uit elkaar liggen. Daarnaast kom ik nog niet in aanmerking voor een booster omdat mijn 2de enting te kort op is.
Is het niet zo dat je wel voldoet aan regel D, omdat als je hersteld bent je eigenlijk maar 1 vaccinatie hoeft. Dit betekent dat de volgende 14 dagen later zou mogen plaatsvinden.

Ik denk dat wij het met onze groep gaan proberen, zoals badmuts al zei denk ik dat ze zelf niet eens helemaal weten wat nu wel en niet goed is aan de regels. We gaan het zien.

StanzYEE op 27 dec 2021 13:41

Wanneer gaan jullie? wil je een terug koppeling geven of het gelukt is?

bart-alias-jos op 03 jan 2022 15:47

Ben ook wel benieuwd of er discussie is geweest!

Plaats een reactie