Skisafari Ortler Ski Arena 28 december 2023 - 2 januari 2024

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ortler Ski Arena, Sulden am Ortler, Skiparadies Reschenpass, Watles, Nauders en Sulden (Solda)

Na het daverende succes van de skisafari in het Schwarzwald ( zie https://www.wintersport.nl/forum/topic/530420 ) ontstond al snel de drang naar een volgende trip. De kerstvakantie leek daarbij het uitgelezen tijdstip: niets te doen op de werkplekken van mijn reisgenoten/amigo’s, geen zin in het gebruikelijke zuipfestijn in Nederland tijdens oud en nieuw en vooralsnog overal goede sneeuwcondities.

Maarrrr… kerstvakantie. Druk, weinig accommodaties beschikbaar, lastig. In mijn hoofd kwam na wat scrollen door skipasverbanden als eerste de regio Kärnten/Ost-Tirol in me op. Dit mocht echter niet baten, de skigebieden zijn te ver gespreid om vanuit 1 accommodatie te reizen en een tweede accommodatie in de buurt van St. Jakob im Defereggental/Kals-Matrei was of onbetaalbaar of volgeboekt. Toen dacht ik aan de avonturen van @bartvwg in Nauders/Watles/Schöneben en de bijbehorende Ortler Ski Arena. Zo gezegd, zo gedaan.

Plan was: centrale accommodatie in Schlanders en vanuit daar een groot deel van de skigebieden bezoeken. De realiteit werd: 2 nachten in Prad am Stilfserjoch, 4 nachten in Algund (bij Meran). We hadden te lang gewacht met boeken voor de acco in Schlanders. Ach ja, geen man overboord; woensdagavond 27 december 2023 vertrokken we richting het eerste skigebied op onze to-do lijst:

null

Nauders! Heel veel goeds over gehoord en dan ook heel veel zin in.


Nauders am Reschenpass – Bergkastel 28 december 2023


07:55 arriveerden we na een voorspoedige bijna helemaal vooraan op de parkeerplaats in Nauders

Nauders am Reschenpass - Bergkastel
Geopende pistes: 75/75 km
Geopende liften: 11/11
Hoogteverschil: 1350 m
Weer: Zonnig, later bewolkt. Lichte plusdgraden in het dal, minus vanaf middenstation.
Pistecondities: Goed opgevroren sneeuw, vanaf ~1900m zachte technische sneeuw kwaliteit.

+++++++:
+Modern en gevarieerd liftensysteem
+Zeer goede preparatie
+Nooit lange wachttijden ondanks afgeladen parkeerplaats, drukte concentreert zich mooi rond de beginnerspistes.
+Geweldig panorama over heel veel bergtoppen en andere skigebieden
+Ortler Ski Arena skipas
+Tscheyeckbahn stoeltjeslift met 777(!) hm
+Uitdagende sleepliften
+Erg gevarieerd pisteaanbod: van ultrabreed (piste 2/3) tot loeisteil (piste 26)

----------
-Geknutselde verbinding tussen Tscheyeck-Gaislochbahn met blauw, relatief smal paadje of een bomvolle sleeplift
-Verschrikkelijke sneeuwcondities op skiroute 1/2
Pisteplan

null

null
^850 km en 1,5 uur (auto)slaap verder aangekomen op de parkeerplaats van de Bergkastelseilbahn. Naar de origine van de naam heb ik nog geen onderzoek gedaan. Je zou zeggen dat er ergens een kasteel staat, maar niets bleek minder waar.
null
^Westhelling dus goed in de schaduw in de vroege morgen, heeft ook wel wat.
null
^Goldseebahn, nieuw gebouwd in 2019. Voor het begin van de skiklasjes is het hier goed vertoeven.
null
^Een droom!
null
^Lawinekegel gespot. Prima off-piste terrein heb je hier overigens! Kom er graag nog eens voor terug als de condities (een stuk) beter zijn buiten de gebaande paden.
null
^Goldseebahn en piste 4.
null
^Funslope met de Goldsee- en Zirmbahn.
null
^Poah! In het gebied van Schöneben liet inmiddels de zon haar eerste stralen schijnen. Piste 2/3 hebben we 3x gedaan voordat we door gingen naar de rechterkant op het pisteplan.
null
^Nauders
null
^Zwarte piste 6, en wat voor 1! Schuin/off-camber, vrij steil, heuvels, deze piste heeft het allemaal.
null
null
^Als kers op de taart loopt er ook nog eens een steil sleepliftje langs. Deze zouden we echter bewaren voor later op de dag.
null
^Laatste stukje met de overgang naar de rode pistes 7/28.
null
^Ondertussen hadden de amigo’s dorst gekregen en was het tijd voor het eerste pilsje. Ik sloeg respectvol over en nam een cappucino bij de Lärchalm. Nu een cappuccino aanzienlijk kleiner qua formaat is dan een halve liter pils, besloot ik in de tussentijd de Lärchwald II lift te nemen. Deze stond helaas wel op standje lopende band qua snelheid. Ah ja, weer een liftje om af te vinken
null
^Amigo’s opgehaald, tijd voor de (lange) dalafdaling. Here comes the sun!
null
^Slothang van de rode dalafdaling, had ook prima zwart kunnen zijn.
null
^Tijd om de linkerkant van het gebied op te zoeken. De Gaislochbahn ziet u hier.
null
^Om daar te komen neem je een blauw paadje met daarop aansluitend een stukje rood/blauw, net wat je voorkeur heeft.
null
^Boven aangekomen bij de Tscheyeckbahn heb je de mogelijkheid om de Gipfellift te nemen naar het hoogste punt van het skigebied te nemen. De weg terug volgt over de smalle, zwarte piste in beeld of over de (deels) ongeprepareerde skiroutes 1/2.
null
^Hier de rode piste vanaf de Tscheyeckbahn.
null
^Bergstations
null
^Eerste stukje van de skiroutes is geprepareerd. Daarna verandert het verloop in een mix van harde, opgevroren stuiter sneeuw en licht ontdooide sneeuw waar je in wegzakt.
null
^Echt top hoeveel bergen je hier kan zien.
null
^Uitleg over skiroutes. Lang niet gek, aangezien de condities vaak verschrikkelijk zullen zijn, zoals nu.
null
^Ahh, de pistes van Fiss. Soms verlang ik nog naar de Zwölfer Sportiv afdaling op de Fiss Nordseite. Hoop mijn oude record hier ooit nog eens te verbreken van 31* Zwölfer Sportiv/Almababfahrt op 1 dag. Dat waren nog eens tijden in 16/17.
null
^De drielandenberg.
null
^tijd voor de skiroute. Die was (zoals verwacht) echt niet leuk en fysiek veeleisend.
null
^Tijd om de energievoorraden aan te vullen.
null
^Tscheyeckbahn, de onbetwiste knallift van het gebied.
null
^idem
null
^Zwarte piste onder de Tscheyeckbahn. Niet geprepareerd vandaag, dus iets opgevroren sneeuwhoopjes. Wel beter te doen dan de skiroutes.
null
^De off-piste hier rechts naast de Gipfellift zag er nog wel prima uit. Zagen hier ook wat mensen doorheen sjezen met -zowaar- opspattende sneeuw.
null
^Laatste stukje piste.
null
^Gaislochbahn had ik nog niet gehad, ook maar even meepakken.
null
^Toen nog even naar de rechterkant van het gebied.
null
^Daar kwamen we onderlangs deze zwarte piste (25). Beste muur. .
null
Mijn amigo’s zochten vast de warmte van de schirmbar op terwijl ik de Almlift bezocht.
null
^Hier werd ik getrakteerd op iets nog vele malen beter dan een halve liter Weizen: een steil lifttracé ^.^
null
^Poah.
null
^Hier lijkt de 25 wat ijzig, was niet zo. Echt een toffe piste, doet me een beetje denken aan de Lazid noordkant in Serfaus; ongeveer dezelfde steilte.
null
^Uiteindelijk wint de Schirmbar rond 16u. Uiteraard wel bij een radlertje gehouden, moesten immers ook nog heel aankomen in onze accommodatie. Deze is op een kleine 40 min rijden in Prad am Stilfserjoch. Mooi dat veel historische gebouwen op de weg ernaartoe niet hebben hoeven wijken voor de provinciale weg. Degenen die hier wel eens rijden, zullen weten wat ik bedoel, haha.

Strava

null

Conclusie
Super tof gebied waar ik altijd al veel positiefs over gehoord heb. Alleen maar lof, wat een geweldig piste- en liftaanbod. Ik kom graag nog eens terug!

Voor nu is het hoog tijd om de bedstee in te gaan, morgen weer een skidag.

Next: 29 januari 2023: Schöneben/Haideralm en Watles

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 30 dec 2023 09:32

Gang is alles

Zo zeg! Heerlijk verslag, mooie foto’s en goede beschrijving van de pistes en liften. Herkenbaar. 👍😎

Het kasteel van Nauders ligt tegen het centrum mocht je het willen zoeken. 😉

Bla, bla, bla.

Mooi verslag @Jesper. Er zitten veel bestemmingen bij die wij vorig jaar gedaan hebben (verslag daarvan volgt binnenkort ook). Ik zal de bestemmingen meteen taggen, dan zijn de verslagen straks makkelijk te vinden op de skigebiedspagina’s.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Lekker verslag weer Jesper, je maakt een paar mooie tripjes! Al zou ik zelf wel telkens iets langer gaan voor al die km’s😉

Mooi gebied met interessante hoogte(verschillen) lijkt me Nauders. Ligt wat uit de richting vaak en daarom nog nooit geweest maar zal er vast eens van komen.

P.s. in Karinthië of Lungau had je ook wel paar goede combi’s gehad. Mij lijkt alle Lungau gebiedjes combineren me nog wel leuk en ook Turracher hohe, bad Kleinkircheim, gerlitzen, goldeck met evt Ankogel, molltaler gletsjer en Katschberg erbij, die zitten allen op Karinthië kaart.

Leuk om te lezen weer!

Wat een leuk verslag! Goed rustig ten opzichten van wat ik gewend ben rond de Sella in deze tijd.
Hoe bevallen de Volkl,s? Race tiger van dit seizoen?

Leuk, de Schwemmalm, verheug me nu al op het verslag.

The older I get, the better I was

Heerlijk verslag! Zelf vond ik Schöneben nóg leuker, dus ben benieuwd wat je ervaring daar is. Lunch bij de Rojen Schihütte is aan te raden - beetje traditioneel maar wel lekker en hopelijk in de zon.

Leuk verslag! Het lijkt vrij rustig te zijn geweest in Nauders. Klopt dat?

Mr. Slow

Zo zeg! Heerlijk verslag, mooie foto’s en goede beschrijving van de pistes en liften. Herkenbaar. 👍😎

Dank allen!

Het kasteel van Nauders ligt tegen het centrum mocht je het willen zoeken. 😉

bartvwg op 30 dec 2023 07:38

Aha! Op de terugweg maar even goed opletten dan :)

Lekker verslag weer Jesper, je maakt een paar mooie tripjes! Al zou ik zelf wel telkens iets langer gaan voor al die km’s😉

Mooi gebied met interessante hoogte(verschillen) lijkt me Nauders. Ligt wat uit de richting vaak en daarom nog nooit geweest maar zal er vast eens van komen.

P.s. in Karinthië of Lungau had je ook wel paar goede combi’s gehad. Mij lijkt alle Lungau gebiedjes combineren me nog wel leuk en ook Turracher hohe, bad Kleinkircheim, gerlitzen, goldeck met evt Ankogel, molltaler gletsjer en Katschberg erbij, die zitten allen op Karinthië kaart.

Amelm op 30 dec 2023 10:38

Haha, dit is al vrij lang voor mijn doen. Karinthië / Lungau heb ik ook nog gekeken i.c. met die kaart ja, maar qua acco ook net sub optimaal…

Wat een leuk verslag! Goed rustig ten opzichten van wat ik gewend ben rond de Sella in deze tijd.
Hoe bevallen de Volkl,s? Race tiger van dit seizoen?

FJH70 op 30 dec 2023 12:36

Ja valt idd alles mee qua drukte. Het zijn de Völkl Racetiger GS Master van 2022/2023, bevallen heel goed! Echte pisteknallers. Vandaag zelfs 1x uit de bocht gevlogen doordat de rebound nog meer was dan ik had ingecalculeerd, haha.

Leuk, de Schwemmalm, verheug me nu al op het verslag.

Onnem op 30 dec 2023 13:09

Gaan er morgen (31) heen als het goed is
@Quick Ja en nee, bovenaan de Bergkastelseilbahn was het echt een mierenhoop tussen 10 en 15 uur. Daarbuiten was het zeker rustig

@Roel tof, ben benieuwd!

*bericht bewerkt door Jesper op 30 dec 2023 23:06

Gang is alles

@Jesper: leuk, uitgebreid verslag. De beelden en het commentaar vanuit Nauders komen herkenbaar over. Het skigebied liet ons ook absoluut een positieve indruk na, ondanks dat we niet alle varianten aan de Tscheyeck hebben kunnen proberen. De skiroutes vonden we trouwens best meevallen, maar er kwam behoorlijk veel groen en bruin onder de route tevoorschijn tijdens ons bezoek. Het had waarschijnlijk iets te maken met de maand april.

Grappig dat jij ook de zwarte 25 en de bijbehorende sleeplift zo interessant vond. Dat vonden we eigenlijk ook het leukste gedeelte van het skigebied, terwijl het ook volledig verlaten was. De dalafdaling hebben we ook meermaals gedaan, omdat dat toch ook een geweldige piste blijft.

Benieuwd naar de indrukken van skigebieden die nog op onze lijst staan, maar we we omwille van praktische redenen nog niet heen zijn geweest. Schwemmalm, Meran 2000, Watles en de Schnalstaler Gletsjer intrigeren me wel. Is de openingsstatus op het Vigiljoch trouwens interessant genoeg voor een uitstapje?

Ben een aardig eind met het verslag van dag 2, maar het internet zit niet mee waardoor het uploaden te lang duurt. Zal morgen nog een poging wagen.
@Mathijs! Dank!

Grappig dat jij ook de zwarte 25 en de bijbehorende sleeplift zo interessant vond. Dat vonden we eigenlijk ook het leukste gedeelte van het skigebied, terwijl het ook volledig verlaten was. De dalafdaling hebben we ook meermaals gedaan, omdat dat toch ook een geweldige piste blijft.

Goede smaak hebben jullie ^.^

Vigiljoch hebben we vanavond besloten niet te doen. 0,7 km piste is wel héél weinig, helaas. I.p.v. gaan we morgen Schwemmalm en misschien nog even Meran 2000, zal afhangen van de webcams.

Gang is alles

Dag 2


Haideralm/Schöneben 29 december 2023 – ochtend en voormiddag


Als een baksteen viel ik omstreeks 21:30 in slaap de vorige dag om vervolgens 6:30 wakker gemaakt te worden door m’n wekker. Een overheerlijk ontbijtje stond vervolgens op ons te wachten. Zelden zo’n goed ontbijt meegemaakt met 12 verschillende vleeswaren/kazen, verse broodjes en eieren waarbij het eigeel bijna pijn doet, zo vel is het.
Top! Dat maakt weer iets goed van de onverschilligheid van het personeel tijdens het diner/inchecken.
ANYWAYS, maag gevuld en door naar de Haideralm en daarmee ook het skigebied van Schöneben.

Schöneben/Haideralm
Geopende pistes: 63/65 km; zwarte 9 was dicht ook al stond deze wel als geopend gemarkeerd.
Geopende liften: 10/10
Hoogteverschil: 930 m
Weer: Zonnig, later bewolkt. Lichte plusdgraden in het dal, minus vanaf middenstation. Zelfde als in Nauders.
Pistecondities: Overal goede, harde pistes. Later wat verzacht, maar niet dusdanig dat er bulten ontstonden.

+++++++:
+Wederom super brede pistes
+Dalafdaling Reschen
+Modern liftensysteem
+Nergens moeten wachten als je je liftbezoeken een beetje goed timet.
+Haideralm piste
+Kneuterige verbinding tussen Haideralm en Schöneben

----------
-Identieke zwart-gele kleurenpatroon bij een groot deel van de liften, maakt elkaar vinden niet makkelijker.
-Rode pistes die zwart hadden kunnen zijn en vice versa.
-Kleuren op pisteplan corresponderen niet met kleuren pistebordjes langs piste bij piste 7.

Pisteplan

null

Ochtendstemming in Prad
null
null
^Aangekomen bij de Haideralmbahn
null
^Bergstation. Mooi off piste terrein wederom! Een paar waaghalzen waren geruimte tijd geleden al omhoog geklommen.
null
^Pannekoekenliftje voor de vibe.
null
^Prima piste om te leren skiën!
null
^Het uitzicht is wederom fantastisch
null
^Reschensee
null
^Bij het dalstation van de St. Valentin-Schöneben gondel aangekomen. Omdat de piste van de Haideralm zo ontzettend goed was, besloten we deze eerst nog een keer te doen.
null
^Aangekomen in het deel van Schöneben naar een lange gecombineerde gondelrit van 5,6 km lang.
null
^Blauwe 3, een van de paradepistes van dit skigebied. Ultiem breed, niet helemaal kapot gemodelleerd en daardoor mooi speels.
null
^Doorrr, einde van rode dalafdaling 1. Wederom een mooie, gevarieerde afdaling die voor (veel) herhaling vatbaar is.
null
^Jochbahn, denk ik. Door het zwart-gele thema van alle enigszins recent gebouwde liften zijn de namen niet echt blijven hangen. Eerder de linker, middelste of rechter geel-zwarte-stoeltjeslift. Esthetische boom overigens.
null
^Fraitenbahn.
null
^Blik op de brede piste.
null
^Blik richting de rechterkant op het pisteplan. Mooi tourgebied hier, lijkt het.
null
^Dalstation Fraitenbahn.
null
^Arrivée op piste 7. Zwart op het pisteplan, rood op de pistebordjes. Interessant.
null
^Hmmmm…
null
^Kommetje waar de rechter geel-zwarte-stoeltjeslift en de 3-CLF Zwölferkopf (mooie naam ;) ) samen vertrekken.
null
^Eerste vaste stoeltjeslift van de skireis. Bijkomend voordeel dat we hier precies met z’n 3en inpassen.
null
^Zwarte piste 8. Mooi verloop, 1 echt steil stuk erin en een kort uitlopertje. Tof!
null
^Piste 9 stond als geopend gemarkeerd, maar nergens gevonden. Daarom deze twee of drie keer gedaan.
null
^Piste 7 en 6.
null
^Tijd om richting de wagen te gaan voor het tweede skigebiedje van de dag. Hier bij de Höllentalbahn. Schandalig dat deze piste de kleur rood heeft gekregen, had door de twee steile passages zwart moeten zijn.
null
^Dit is 1 van de 2 steile stukken.
null
^De terugweg naar de Haideralm verloopt over een blauw glijpad. Ik kan het wel waarderen; even niets anders dan eindeloos glijden en kijken naar de afgebeelde dieren op de borden.
null
^Instappennnn.
null
^Het laatste stukje neem je de gondel naar beneden. Zal vast wel wat over te vinden zijn, maar waarom? Gedoe met de grondeigenaar en uiteindelijk een compromis met alleen wat liftpalen, geen piste? Het laatste deel ziet er prima modelleerbaar uit.

Inmiddels was het ~14:20 toen we de auto startten. Lunch doen we wel na 16:00 vandaag… we moeten door!


Watles 29 december 2023 – namiddag


Watles
Geopende pistes: 9/10 km
Geopende liften: 3/3
Hoogteverschil: 770 m
Weer: Zonnig met een wolkje, minustemperaturen.
Pistecondities: Gladde pistes, nergens echt sneeuwhopen van betekenis.

+++++++:
+ALWEER super brede pistes
+Stoeltjesliften
+Leuke variatie aan pistes ondanks de relatieve kleinte van het gebied
+Relatief rustig
+Mooi panorama over de Vinschgau/Ortler en co.
+Parkeerplaats vooraan kunnen scoren

----------
-Relatief vroege sluiting (16:00)
-Vrij klein

~Pittig bergweggetje om er te komen
~Zwarte piste niet gedaan, leek wat te moeilijk voor ons gezelschap

Pisteplan

null

null
^Dalstation
null
^Uniek design!
null
^De zon was alweer begonnen met haar dagelijkse ondergang.
null
^Eerste glimp van de tweede stoeltjeslift.
null
^Wàt een pistes. Ik val in herhaling, maar wat een fijne hellingshoek, breedte, speelsheid! Hier zou je ook prima een dag kunnen trainen op allerlei verschillende technieken, zo gevarieerd zijn de verschillende pistes.
null
^Vanuit de lift.
null
^Als eerste de piste rechts op het pisteplan gedaan. Deze leek haast geheim, zo weinig sporen dat erin stonden.
null
^Laatste stukje voordat je op de hoofdpiste uitkomt.
null
^De weg terug.
null
^We besloten de tijd die we nog hadden efficiënt te gebruiken en enkel de toplift te herhalen. De dalafdaling zouden we immers toch nog aan het einde moeten doen.
null
null
^Iets voor 16u pakten we nog 1x de stoeltjeslift omhoog en hadden we daar klein fotomomentje. Heel mooi hierboven! We deelden de plek dan ook met enkele tourskiërs die mooi op tijd waren voor de zonsondergang.
null
^1 v/d amigo’s.
null
^Zoom op Prad am Stilfserjoch.
null
^Tijd voor de afsluitende dalafdaling.
null
^En de aansluitende late lunch. Hele goede hamburger en dat voor slechts € 8,- ! Gehaald bij de Imbiss bij het dalstation.
Strava
null

Schöneben per ongeluk niet goed opgenomen, vandaar enkel Watles.

Conclusie
Hele mooie dag gehad wederom. Prachtig weer, mooie, gevarieerde pistes, fantastische vergezichten en geen last van de drukte. Wat is skiën toch mooi hè.

Voor nu een goede “Rutsch” in het nieuwjaar!

Next: 30-12-2023, Solda

*bericht bewerkt door Jesper op 31 dec 2023 21:46

Gang is alles

Nice!
Benieuwd naar je verslag van Sulden. 🙂

Bla, bla, bla.

Heel mooi verslag @Jesper. Wij zijn met de 2e week van Pasen opnieuw in Solda en ik kijk alvast uit naar je verslag.

Inmiddels weer veilig thuis, tijd om het verslag te hervatten!
Dag 3


Sulden zaterdag 30 december 2023


Laatste dag in de Gasthof, alweer inpakken, ontbijten en uitchecken dus! Eerst nog wat over de avond hiervoor: we vonden namelijk een bistro in Prad die ik graag uitlicht. De bistro heet “Bistro Alte Post” en is gelegen in het centrum van Prada am Stilfserjoch. De bistro werd bij ons bezoek gerund door 1 man die letterlijk alles alleen deed; drankje, serveren, eten bereiden. Respect! Zeker omdat het ook nog eens goed smaakte. Ik had de huisgemaakte ravioli en mijn kompanen deelden een biefstuk na de late hamburgerlunch in Watles. Mocht je in (de buurt van) Prad verblijven, ga hier dan zeker eens langs. Wat een contrast met de norse bediening die we de avond daarvoor in onze Gasthof hadden.

Enfin, na geweldig ontbijt en daarna wat onnodig oponthoud vertrokken we richting Sulden. Gaandeweg begonnen de herinneringen van Sulden langzaam op te komen. Helemaal vreemd ben ik namelijk niet in dit skigebied, in november 2016 was ik samen met een ~achttal mensen van dit forum een weekend op pad, o.a. in Sulden. Destijds was een groot deel van het Madritsch gebied open èn de zwarte Rosim piste. Benieuwd naar de rest!

Skigebied: Sulden am Ortler
Geopende pistes: 43,2/44 km. Zwarte 9 was gesloten.
Geopende liften: 11/11
Hoogteverschil:1350 m (1900 – 3250 m)
Weer: Zon pur sang met minus temperaturen. Wel tijdens de skidag zo’n 3 uur schaduw vanwege de hoge bergen en de stand van de zon.
Pistecondities: Perfect gedurende de hele dag.
Pisteplan

null

++++++++++++
+Machtig hoge, ruige bergen
+Perfecte sneeuw/pistes
+Wisseldag voor de weekgangers, enkel wat drukker in Madritsch vanaf 10.30
+Dalafdaling officieel open
+Gevarieerde deelgebiedjes
+Goede verbinding tussen Rosim/Kanzel/Madritsch
--------------------
-Zwarte piste 7 gesloten

~Prikverbinding tussen Kanzel en Langenstein

null
^09:05 arrivée op de parkeerplaats van de Pendelbahn in Sulden. Ik had eerst bedacht om in Langenstein te beginnen en in Madritsch te eindigen, maar bedacht al gauw dat we de gondel dan waarschijnlijk op een piek moment zouden moeten nemen. Andersom it is.

We begonnen dan ook met de pendelbahnen reeks van Sulden naar de Schaubachhütte. In zo’n 6 à 7 minuten brengen deze pendelbahnen je met 1x overstappen aan de voet van het Madritsch deelgebied. Hier bedienen 2 koppelbare en 1 vastgeklemde stoeltjeslift de veelzijdige pistes.

null
^Het zou nog even duren voordat we de eerste zonnestralen op ons gezicht kregen.
null
^Blijft moeilijk voor te stellen dat hier überhaupt een skigebied is als dit je startpunt is.
null
^Herkenbaar beeld! Nog vrij weinig mensen in het gebied om 09:50. De wind heeft flink huisgehouden hierboven, off piste was het sharkseason weer aangebroken.
null
^Blik richting het Vinschgau dal.
null
^Blik opzij naar bijna een 1:1 kopie van de Madritsch: de Schöntauf II.
null
^In de categorie ken je bergklassiekers.
null
^Dit deel van het gebied nog in de schaduw verhuld. Piste 2. Leuke, korte opwarmer.
null
^Schöntauf 2 met een aardige lawinekegel.
null
^Piste 4.
null
^Schöntauf 2 met o.a. de machtige Ortler op de achtergrond.
null
^We besloten als eerste de “helemaal-buitenom-piste” te doen, de 1(a). Goede keuze, hier ben ik namelijk precies niemand tegengekomen.
null
^Dit uitzicht zal werkelijk nooit wennen.
null
^Aan het einde kwam ik nog zeer waardevol transport tegen: een bully met zo’n 15 fusten bier.
null
^Weer boven aan gekomen bij Schöntauf II. Plan was om van links naar rechts te werken op het pisteplan en eventueel (drie)dubbel te doen wat goed beviel.
null
^De pistedienst heeft in ieder geval een goed oog voor esthetiek.
null
^Piste 8 was top, wel werd het ietwat drukker op de piste. Tijd om even 50 m omhoog te sprinten naar het onofficiële uitzichtpunt.
null
^Lang gerekt is het dorp in ieder geval.
null
^Bergen waarvan ik de naam niet weet.
null
^Idem.
null
^Tijd voor de “at-home” versie van Schöntauf II: Schöntauf I. Eigenlijk kun je vanaf Schöntauf II dezelfde pistes pakken als vanaf Schöntauf I met ongeveer dezelfde duur van de lifrit, maar dan met 100hm extra.
null
^Begin van de zwart/rode 9 (in Schöneben was ie volledig rood geweest). Linkerdeel was niet afgezet, maar wel gestoken voor slalom. Al denk ik dat het niet de bedoeling was dat de gemiddelde toerist een poging ging wagen.

Hierna was het tijd voor de zwarte 3. Op het pisteplan rood, maar in werkelijkheid zwarte pisterbordjes. Zit wel een pittig stuk in, dus ik keur “zwart” goed. Deze piste 3x gedaan: helemaal niemand, perfect geprepareerd en uitdagende hellingshoek. Bij de 2e keer echter een beste klapper gemaakt. In de lift had ik namelijk al bedacht dat dit de perfecte piste is om eens (zo goed als) volledig gesneden bochten op vrij steil terrein te skiën. Dit ging goed, totdat ik bij bocht 4 dusdanig meer rebound kreeg dan ik verwachtte, dat ik gelanceerd werd in de volgende bocht en deze niet meer kon houden, met een yardsale tot gevolg. Even checken of alles het nog doet, en door. Geen pijn gedaan gelukkig.

Alle pistes gehad, tijd om richting het dal te vertrekken. We namen nog een keer de Schöntauf II omhoog om zo het maximale hoogteverschil tot het dal (1350) goed te benutten. We namen 1 (blauw) > 1b (rood) > 1c (zwart). Stiekem vind ik dit nog de mooiste reeks van afdalingen van het gebied. Zoveel diversiteit! Van blauwe carvingbaan, naar speelse rode en als kers op de taart een smal, soms vrij steil paadje genaamd “KANONENROHR”. Kleine sfeerimpressie vanaf 1b:


null
![] ^Ergens halverwege. (https://cdn.wintersport.nl/media/forum/2024/01/05/20231230_120417.jpg) ^Hier aangekomen bij het middenstation van de pendelbahnen.
null
^Poah.
null
^Halverwege 1c.
null
^Laatste stukje naar de Rosimbahn zowaar zonder prikken gered; hoofd naar beneden en gaan!
null
^In de gondel troffen we een (vermoedelijk) Duits gepensioneerd echtpaar. Toen ik wees naar het project van de Hintergratbahn op het Pisteplan, vertelden ze me dat de rechter het project verboden heeft; een nieuwtje voor mij. Ik dacht dat er nog een kleine kans was dat de lift er kwam. An sich jammer, maar begrijpelijk: men zou dan na een afdaling vanaf de Hintergrat alsnog de pendelbahn naar Madritsch moeten nemen. Dan beter een (sleep)liftje in het dal van dalstation Langenstein naar dalstation Rosimbahn.
null
^Bergstation Rosim en de recent gebouwde Kanzelbahn.
null
^Door naar Langenstein! Leek erop dat hier als eerste de zon achter de hoge bergen zou verdwijnen.
null
^Panorama.
null
^Nieuw terrein voor mij :) piste 12a.
null
^Optie om terug te keren naar Rosim dalstation.
null
^Sterker nog: het dalstation van de Langenstein lag alweer in de schaduw!
null
^Pistenbeuker/-bully.
null
null
^Boven aangekomen.
null
^We namen snel Des Alpes omhoog om vervolgens nog van de laatste zonnestralen te kunnen genieten op het terras van Restaurant Langenstein (K2). Op de pistes waren we bijna de enigen.
null
^Vanaf het terras geschoten. Zwarte, niet in het pisteplan ingetekende variant op piste 15.
null
^Lang (haha) geen gekke plek om te lunchen.
null
^10/10
null
^Na de goed verzogde lunch nog de overgebleven varianten bij de Des Alpes stoeltjeslift aangedaan. Toffe varianten, maar de zwarte, voor nu nog zonnige Rosim afdaling kon ik al mijn naam horen roepen in de verte.
null
^De zwarte variant op 15, die hier skiërs links loopt.
null
null
^Beland op de rode 10, die ook prima de kleur zwart had kunnen hebben. Maar dan zou dit deelgebiedje waarschijnlijk nòg minder bezocht worden.
null
null
^Wel een hele mooie, lange afdaling!
null
^Laatste stukje voor de versmalling.
null
^Na een stukje prikken aangekomen bij Kanzel. Sneeuw gleed gelukkig goed.
null
^Bovenaan Kanzel.
null
^Beste voor het laatst bewaard: de zwarte 16. Hier werd duidelijk hoe vroeg de zon ook al daadwerkelijk achter de berg zou verdwijnen. Het was was 14:24, en de zon was nu al bijna niet meer zichtbaar. De jungs besloten ondertussen nog even een terrasje op te zoeken.
null
^Even later.
null
null
null
^De piste lag er nog fantastisch bij + er ging bijna niemand vanaf. Tijd om even de skifabriek aan te zetten en wat knalafdalingen te maken gheghe.
null
^Vanuit de gondel.
null
^Uiteindelijk stond de teller na zo’n 1,5 uur op 11x Rosim. Echt een geweldige afdaling: vrij lang, steile stukken afgewisseld met wat minder steile en een mooie, steile slothelling die uitmondt op de blauwe piste.Tijd om de jungs op te halen en nog eens het landschap in me op te nemen in een laatste, gemoedelijke afdaling via de blauwe 12(b).
null

null
^Afsluitend radlertje.
Strava
null

Conclusie
Fantastisch gebied. Ruig, pistenpreparatie, diverse pistes, lang seizoen, mooi liftensysteem; dit gebied heeft het allemaal. Dat wist ik natuurlijk al wel van mijn bezoek in 2016, maar toch. De uitbreiding van geopende dalafdalingen, de nieuwe Kanzel lift, nostalgische Langstein gebied en de bijbehorende pistes bevestigen dit nog maar eens. Helaas hebben we Trafoi er niet meer bij gedaan. We hadden het zo naar ons zin in het gebied dat we later uitkwamen met de doorkruising van het gebied dan gedacht. Tel daarbij op dat Trafoi enkel 2 trage liften heeft en er zou weinig effectieve skitijd overblijven. Een ander keertje!

De vervolgreis
Vanaf Sulden is het nog 1u40min rijden naar onze nieuwe accommodatie. Vrij taaie, drukke rit in het donker, maar rond 19:00 arriveerden we in Algund, nabij Meran. Daar wachtte ons een aangename verrassing: ons appartement was geüpgradet naar de grootste van het huis. Geen slaapbank meer, maar zowaar 2 aparte slaapkamers. Waarom is me nog steeds niet duidelijk, maar fijn is het wel! Aldaar mogen genieten van de kookkunsten van de jungs. Wist niet dat een entrecôte zo goed kon smaken zonder kruiden ;)

null
^Algund 's avonds.
null
^En 's ochtends!

Next: Oudjaarssneeuwdag op de Schwemmalm 31.12.2023

*bericht bewerkt door Jesper op 05 jan 2024 01:11

Gang is alles

Helemaal eens met de kwalificaties die je aan de pistes geeft, stemt overeen met mijn beeld. :)
Qua inhoud (en zeker qua uitgebreidheid) alweer een heerlijk verslag @Jesper! Bedankt, de koffie smaakte eens zo goed. @Jochemgerrits zal er ook wel veel, zo niet alles, van herkennen. :)

Bla, bla, bla.

Zekers @jesper! en @bartvwg. Mijn ski-tijd is ivm kleine kids flink beperkter, maar er zitten hier zeker een paar pareltjes tussen met soms andere kleuren dan je zou verwachten. Heerlijk gebied en zoals al genoemd, hebben we voor volgend jaar ook al geboekt. Succes @bartvwg met de heenreis. Ik moet nog ff kijken hoe en wanneer wij terugrijden.

Lekker verslag weer! Heerlijk rustig, ondanks de vakanties.

Haha, super! Doet mij deugd dit te horen van de echte Sulden kenners ;)
Dank @Tiny-M , we hadden het inderdaad zeer goed getroffen

Gang is alles

We gaan weer gestaag verder
Dag 4


Wisselvallige oudjaarsdag op de Schwemmalm 31 december 2023


null
^Vanuit het appartement 's ochtends. Er was zo’n 5 cm voorspeld voor vandaag in onze regio.
Plan voor vandaag was: Vigiljoch+Schwemmalm. Eerstgenoemde had echter maar 0,7 van de al schaarse 3,4 pistekm open. Reden genoeg om er een semi-rustdag van te maken en het bij de Schwemmalm te houden. Boodschappen gedaan en rond 10 uur gearriveerd op de parkeerplaats.

Eerlijk is eerlijk, ik had tot voor kort nog nooit van dit skigebied gehoord. Niet heel gek, gezien het op 40 minuten van de snelweg in een doodlopend dal ligt. Maar toch: op papier ziet het er best aardig uit; snelle dallift, lange afdaling met snelle stoeltjeslift, prima hoogteverschil… reden genoeg om het eens te gaan beleven!

Skigebied: Schwemmalm
Geopende pistes: 25,1/25,1 km op papier. In de praktijk was de 6a gesloten
Geopende liften: 7/7
Hoogteverschil: 1120 (1505 - 2625 m)
Weer: Bewolkt, later zachte tot middelmatige sneeuwval. Zicht OK tot zeer slecht.
Pistecondities: Bovenin hard met wat zachte sneeuw, beneden zachte kunstsneeuw. Later overal wat los door de verse sneeuw.

Pisteplan

null

++++++++++++
+Nieuw, vrij onbekend skigebied ontdekt
+Mutegg stoeltjeslift
+Snelle dalgondel
+Prima hoogteverschil
+St. Moritz hut

--------------------
-Zwarte 6a gesloten
-Snelste lift is een lift zonder afdaling
-Vrij druk met vlagen

~Door het grauwe weer en het zwaar verwaaide landschap kwam het skigebied landschappelijk wat minder uit de verf

null
^Bergstation Schwemmalmbahn omstreeks 10:30
null
^We glijden eerst een stukje over de blauwe 9 naar de Muteggbahn, de enige koppelbare stoeltjeslift uit het gebied.
null
^Net als in Sulden heeft de wind haar sporen hier achtergelaten. Het geeft geen uitnodigend beeld.
null
^Bijna volledig kaal gewaaid! Gelukkig ligt er nog wel genoeg op de piste.
null
^De bergen aan de overkant van het dal.
null
^De drukte op de pistes kwam in de ochtend vooral met vlagen. Soms helemaal niemand, soms ineens relatief veel mensen. Hier niemand.
null
^We besluiten de zwarte 8 als eerste te doen. Al dachten we dat die rood was omdat we het pisteplan van vorig jaar voor ons hadden. Van mij had ie rood mogen blijven.
null
^Hoopje mensen verderop.
null
^Door naar de rest van het skigebied. Hier de gesloten 6a.
null
^En een vroegere piste ?
null
^Ook aan deze flank houdt het niet over qua sneeuwhoeveelheden. De piste is daarentegen meer dan prima.
null
^Kleine sprong naar beneden, dit is de rode 4 die voor 50% was afgehuurd.
null
^Asmol stoeltjeslift bewaren we voor later, we gaan eerst door naar het laagste skibare punt.
null
^Halverwege piste 4, prima piste!
null
^Bergstation van de 2-zitter Breiteben.
null
^Begin van rode piste 1. Hier was de sneeuw een stuk zachter, maar in prima staat.
null
^Zowaar, de eerste echte wachtrij! al viel het in de praktijk wel mee, misschien 1 minuut mogen wachten.
null
^Sprong naar 4-CLF Schwemmalm, de drukst bezochte lift van het skigebied wegens de centrale ligging.
null
^Ondertussen was het voor de jungs tijd voor een kleine tussenstop. Tijd voor mij om nog eens de Mutegg op te zoeken. Hier was het zicht er niet beter op geworden.
null
^Al kwam boven de zon er toch iets doorheen.
null
^Na 2 rondjes Mutegg weer teruggecrosst naar de Schwemmalmbahn met piste 8/6/4. Aanrader! Je begeeft je in 1 afdaling op vrij divers terrein.
null
^Sneeuw!
null
^Einde van piste 3.
null
^Jungs opgehaald en een rondje Schwemmalmbahn gedaan met piste 3. Bij terugkomst zag de rij er zo uit, de lift had meerdere keren stil gestaan. Goed moment om te gaan lunchen.
null
^Piste 1.
null
^Ons oog viel op dit bordje tijdens piste 1.
null
^Na een vrij lang paadje van ongeveer 1 sneeuwscooter breed kwamen we op een parkeerplaats terecht. De laatste 50m leggen we te voet af.
null
^Net zoals de voorgaande 3 dagen, zit het binnen stampend vol. Gelukkig is er nog voldoende plek op het terras en worden we daarbij getrakteerd op een mooi uitzicht. Van de winter is weinig meer te zien.
null
^Dalstation Schwemmalmbahn zo’n 500 hm lager.
null
^Poah! Altijd lekker om een plank vleeswaren en kaas naar binnen werken als lunch.
null
^Tijdens onze lunch was het steeds harder gaan sneeuwen. Tijd om terug naar het skigebied te keren. De weg terug was net zo sketchy als de weg ernaartoe.
null
^Laatste stukje.
null
^Sneeuwval doet afschrikken: het was meteen uitgestorven in het gebied.
null
^Tijd om het slechte zicht nog maar eens op te zoeken, skiën op gevoel is immers ook een skill zullen we maar zeggen.
null
^En terug bij piste 4, ditmaal zonder slalom.
null
^'s Middags was de drukst bezochte lift zonder twijfel de dalgondel.
null
^Ik heb het evenwichtsorgaan nog voor een paar afdalingen op de proef gesteld;
null
^en tot slot omstreeks half 5 de gondel naar beneden genomen.

Voorspoedige rit naar het appartement gehad, de sneeuw ging na 5 minuten rijden alweer over in regen…

null
^Dag 4 ook weer overleefd!
null
^Plaatselijke brouwerij pilsje.

Met de jaarwisseling zijn we nog even naar Meran gereden. Aldaar was een lichtshow met muziek en af en toe wat vuurwerk georganiseerd. Tof geregeld, goede sfeer! Beter dan dat eindeloze geknal in Nederland.

null
null
null
null
null

Conclusie
Leuk skigebiedje om af te vinken, maar verder niet heel speciaal. Met goed weer en zicht was de indruk ongetwijfeld beter geweest, maar toch.

Een dalafdaling naar de gondel zou het gebied direct een stuk interessanter maken, dan heb je met twee liften (dalgondel en Mutegg) een megalange afdaling. Met een beetje knutselen in het landschap zou dit toch mogelijk moeten zijn…

Verder is dit ondanks de grootte zeker geen beginnersgebied! De enige blauwe pistes zijn glijpaadjes.

Next: Knallend het nieuwe jaar in op de Knal-/Schnalstaler Gletscher

null

*bericht bewerkt door Jesper op 09 jan 2024 23:50

Gang is alles

Leuk, kijk uit naar het verslag van Schnals, nooit geskied daar wel overal gewandeld. 🙂

Bla, bla, bla.

Leuk verslag om te lezen.
Wij zijn 2 jaar terug daar geweest en hadden op een tip de auto geparkeerd onderaan de stoeltjeslift. dan kan je wel terug skien al brengt het geen extra piste op het aantal liften natuurlijk.

Wij ervaarden het inderdaad ook wel als een sportief gebied met best veel goede skiers. Een erg aangename sfeer gaf dat toen vonden we.

@bartvwg Komt eraan, is meer dan de moeite waard om ook eens te skiën! @Arjen1 Dat zeker! Al moet ik zeggen dat het niveau over het algemeen overal wel vrij hoog was in alle bezochte gebieden. Laag Nederlander gehalte eh, haha

Gang is alles

Dag 5


Knallend het nieuwe jaar in op de Knal-/Schnalstaler Gletscher 1 januari 2024


Nog nooit ging voor mij om 6:00 ’s ochtends de wekker op nieuwjaarsdag, tot vandaag! Ondanks dat mijn lichaam aangeeft dat het nog iets te vroeg is, heb ik weinig moeite om op te staan na het bekijken van het weerbericht voor vandaag: zon, lichte bewolking en ijskoud!
Schnalstaler Gletscher
Geopende pistes: 27/27 km
Geopende liften: 11/11
Hoogteverschil: 1201 m (2011 - 3212 m)
Weer: Zonnig, af en toe wat wolken. Vrij ver onder het vriespunt met een matige tot relatief harde wind.
Pistecondities: Zachte bovenlaag corduroy door de gevallen sneeuw. Meeste pistes waren vrij laat geprepareerd waardoor ze er strak bijlagen. Op sommige pistes nog een dun laagje poeder, maar behalve op de dalafdalingen leidde dit niet tot sneeuwhopen.

+++++++:
+Mega hoogteverschil met 1 lift
+Strakke pistes
+Nieuwjaarsdag op de piste
+Lange, gevarieerde afdalingen
+Gevarieerd liftensysteem
+Prachtige, robuuste omgeving
+Ruime openingstijden, zeker voor een gletsjer (09:00-16:30)

----------
-Veel mensen die midden op het laatste smalle deel van de dalafdaling stil bleven staan tussen 15:00 en 16:00

~Beetje vreemde pistenummering
Pisteplan

null

null
^Arrivée.
null
^Lazaun en piste zien er goed uit!
null
^Biermerk Forst wederom goed vertegenwoordigd
null
^Om 08:55 sloten we aan in de rij voor de grote pendelbaan. Ik had niet verwacht dat er zo relatief veel mensen hetzelfde idee zouden hebben; er stonden al zo’n 40 mensen op de trappen te wachten. Niet helemaal punctueel om 09:02 vertrok het gondeltje voor de eerste publieke bergrit van het jaar.
null
^In een luttele 4 minuten sta je ineens 1200 meter hoger. De pendelbaan is overigens dit jaar vervangen en actief sinds het begin van de kerstvakantie. Het aantal te vervoeren personen is gelijkgebleven: 80.
null
^Bergstation Grawand.
null
^De jungs hadden voor vertrek al het idee om een fles Champagne mee te nemen en bovenop de berg te ontkurken. Zo gezegd, zo gedaan! Sorry Italianen, volgende keer nemen we Prosecco mee ;)
null
^
null
^Hoog tijd om te skiën! Hier het gletsjergedeelte met de Finail sleepliften rechts in de verte.
null
Finailspitze van 3.514m met gelijknamige sleepliften.
null
^Hintereis in de verte.
null
^Twee tellerliften brengen je over de ijsbulten naar boven.
null
^Grawand.
null
^Heerlijk zeg om in zo’n omgeving de eerste ochtend van het nieuwe jaar door te brengen.
null
^De bergstations zijn in de rotsen verankerd.
null
^Piste F1.
null
^Tijd om de rest van het gebied te gaan verkennen. We besluiten eerst richting stoeltjeslift “Teufelsegg” te gaan. Deze is – hoe kan het ook anders – vernoemd naar de 3227 meter hoge berg Teufelsegg, die op de grens van Oostenrijk en Italië ligt.
null
^3-CLF Gletschersee. De lift ernaast was ooit een 2-CLF, geen idee of deze nog gebruikt wordt.
null
^Teufelsegg 4-CLD/B, gebouwd door Agamatic in 2001, net een jaar voordat het bedrijf werd overgenomen door Doppelmayr. De lift brengt je van 2444 naar 3034 m in zo’n 6,5 minuut. Eenmaal boven heb je de keuze uit drie mooie rood/zwarte afdalingen.
null
^De eerste zonnestralen!
null
^Hier ligt een dun laagje verse sneeuw op de pistes. Stiekem heb ik de pistes liever wat harder met mijn ski’s, maar dat is klagen op het hoogste niveau.
null
^Bergstation.
null
^Genieten! Hier vanaf piste R1.
null
^Wederom sta ik ervan te kijken dat hier überhaupt een lift gebouwd kon worden.
null
^In de verte zie je de dalafdaling: piste T2.
null
^Weer zo’n mooi sneeuwkanonnen shot als in Sulden.
null
^We doen Teufelsegg 3x om zo alle varianten gehad te hebben.
null
^Daarna doen de jungs weer een drankje. Ik ski het dal maar weer eens in om aldaar te kijken. Daar tref ik deze wachtrij…
null
^…die erg mee blijkt te vallen, 10 minuutjes.
null
^Hier nog eens het machtige landschap rondom de Schnalstaler Gletscher.
null
^En die mooi geplaatste sneeuwkanonnen :)
null
^Roter Kofel stoeltjeslift.
null
^Door naar de enige 10 persoons gondel in het skigebied: Lazaun. Deze 10er EUB verving in 2017 de 2 CLF Lazaun. Comfort ten top!
null
^Om daar te komen nemen we zwarte piste TH en dan blauwe paadje HA. Zoals ik al zei, vrij interessante pistebenaming.
null
null
^Piste L2.
null
^Aan de overkant de Schnalstaler Gletscherbahn.
null
null
^Piste L1, mijn favoriet van de 2.
null
^Slotstuk van de L1, leent zich met de uitloper perfect om de hogere snelheden op te zoeken.
null
^De klassieker: deegbal, ofwel Knödel!
null
^De carabinieri heeft hier zowaar caribinieri ski’s. 's Ochtends bovenop de gletsjer hadden we al een heel groepje carabinieri gespot. Teamuitje wellicht?
null
^De ongerepte bergen rondom Lazaun.
null
null
null
^Blik richting Roter Kofel en Teufelsegg.
null
^Op de een of andere manier heeft een piste met een rood net iets extra’s. Waarschijnlijk ligt het aan de associatie met wedstrijd skiën.
null
^Paar keer Lazaun gedaan, pistes lagen er nog altijd perfect bij.
null
^Ennn weer boven op de gletsjer aanbeland. Hier nog eens het spectaculaire tracé van Grawand.
null
^De wind was inmiddels dusdanig toegenomen dat je vanaf de helft van de piste al in de höcke moest om het vlakke stuk richting de zwarte piste LG te overbruggen. Ook waren er sneeuwkanonnen aangezet!
null
^Zwarte piste LG. Mooi steil, een van de beste pistes van de dag.
null
^Tijd voor de racebanen bij de Hintereis stoeltjeslift.
null
^Daarna nog maar eens omhoog gegaan bij Gletschersee.
null
^Hintereis.

De rest van de middag stond in het teken van meters door het hele gebiedje. Hier nog de rest van de foto’s:

null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null

Strava
null

Conclusie
Geweldig skigebied met lange afdalingen, een mooi gevarieerd liftensysteem en lanschappelijke schoonheid. Doordat het skigebied vrij uitgestrekt is, voelt het ook een stuk groter aan dan het opgegeven aantal piste km. Aanrader wederom!

Next: Afsluiter in Meran 2000

*bericht bewerkt door Jesper op 14 jan 2024 22:24

Gang is alles

Thx, was weer de moeite dit verslag! 👍

Bla, bla, bla.

Vond het ook een leuk gebied. Jammer dat het niet zo goed verbonden is (Lazaun en de rest), maar mooie afdalingen bij Teufelsegg en op de Lazaun pistes kun je ongenadig hard gas geven. En dat deel is altijd rustig! En natuurlijk het alpiene panorama bovenop de Gletscher, en die zwarte daar is inderdaad erg leuk.

Mr. Slow

Dank @bartvwg ga je er ook nog eens heen nu je er enigszins in de buurt zit? @quick ik heb de verbinding tussen de deelgebieden niet als vervelend ervaren nu de dalgondel je zo snel weer op de top brengt

Gang is alles

Dank @bartvwg ga je er ook nog eens heen nu je er enigszins in de buurt zit?

Jesper op 15 jan 2024 10:43

Nee, daar ben ik te lui voor. 😁
Geen zin om te gaan rijden, ik amuseer me goed genoeg hier in Sulden. 😉

Bla, bla, bla.

Ik ben net een uur bezig geweest met het laatste verslag tot ik per ongeluk op de “terug” knop van m’n muis drukte… normaal sla ik het tussentijds op in Word maar nu ook vergeten.

Anyways, het was een geslaagde dag hahahaha
Dag 6


Gemoedelijke afsluiter in Meran 2000 – 2 januari 2024


Bij deze kan ik verklappen dat we de 7e dag niet meer geskied hebben maar gestaag naar huis zijn gereden. De benen bij de jungs waren simpelweg op. Ik heb nog voorgesteld om de alpincoaster in Imst te doen voor de vibe, maar ook dit mocht niet baten.
De afsluiter vindt dus zowaar op 15 minuten rijden van ons appartement plaats! Zo kort hebben we nog niet naar een skigebied hoeven rijden afgelopen week. Tenminste, dat dachten we van tevoren. Door onze late starttijd is de parkeerplaats bij de grote dalgondel namelijk al compleet vol en resteert ons geen andere optie dan nog eens 15 minuten omhoog te rijden naar de parkeerplaats bij de Falzeben gondel. Helaas, hadden we maar vroeger uit de bedstee moeten kruipen.
Meran 2000
Geopende pistes: 40/40
Geopende liften: 8/8
Hoogteverschil: (648 m -) 1609 m - 2350 m (741 m)
Weer: Bewolkt met diffuus zonnetje. Snijdende wind met minustemperaturen.
Pistecondities: Wat harder dan gisteren, af en toe sneeuwhoopvorming.

+++++++:
+Ruime openingstijden
+Gevarieerd liftennetwerk
+Uitzichten alle kanten op
+Leuk palet aan pistes
+Terrasmeisje uithangen

----------
-3-CLF waar je maar met 2 personen tegelijk in kunt
-Geen plek op parkeerplaats dalgondel
-Freestyle kiddo’s die over je ski’s heen gaan in de liftwachtrij
Pisteplan

null

Strava
null

Foto’s
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null

Terugreis
Volgende dag rond 7 uur vertrokken. Veel skigebieden gezien, helaas geen beskied.

null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null

^TSJAAA… gekke Italianen.

Slotwoord
Dank allemaal voor het lezen, het was een geslaagde week! 7 skigebieden bezocht, waarvan 6 nieuwe voor mij. Stuk voor stuk kwaliteitsskigebieden waar je je goed kunt vermaken. Verder ook veel geluk gehad met het weer. Wie weet volgend jaar weer een soortgelijk tripje rond deze tijd :)

*bericht bewerkt door Jesper op 22 jan 2024 22:05

Gang is alles

Bedankt voor je leuke verslagen! 🙂

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie