Bart's ski- en winterbelevenissen 2022-2023.

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sulden am Ortler, Skiparadies Reschenpass en Trafoi

Ohh dat is wel met een glimlach wakker worden als de gordijnen openen… prachtig plaatje
Hopelijk klaart het nog wat op en kun je je nog wat vermaken 😎

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

null

Later meer. 😊

bartvwg op 14 mrt 2023 07:34

Mooi. Waar is dit precies? Sulden of lager in het dal?

Mr. Slow

@Quick dit is Sulden dorp, nabij de kerk.

Bla, bla, bla.

Sulden ligt wel vrij hoog, was benieuwd waar de sneeuwgrens ongeveer uitkwam.

Mr. Slow

Sulden ligt wel vrij hoog, was benieuwd waar de sneeuwgrens ongeveer uitkwam.

Quick op 14 mrt 2023 08:36

Watles heeft op 1700 ook sneeuw zag ik.

Trafoi, Sankt-Valentin, Schöneben op plusminus 1500m ook.

*bericht bewerkt door bartvwg op 14 mrt 2023 08:41

Bla, bla, bla.

Dinsdag 14 maart: sneeuw en rust.

Ik quote mezelf:

Uw reporter ter plaatse zal het laten weten. Rustdag ingepland, sneeuwt het dan gaat ie wandelen, regent het dan ligt ie een ganse dag in zwembad, sauna’s, bad, bed, bar (niet noodzakelijk in deze volgorde). 🙃

bartvwg op 13 mrt 2023 17:50

Zo gezegd, zo gedaan.
Veel sneeuw vanmorgen, veel zon vanmiddag, in het dal veel smelt. In het bos veel actieve vogeltjes. Lente hè. 😎

De fotootjes:

null

null

null

![](https://cdn.wintersport.nl/media/forum/2023/0
3/14/20230314_113305.jpg)
null

Bla, bla, bla.

Woensdag 15 maart: weeral skiën.

Na een laatste sneeuwbuitje klaarde het vanmorgen netjes op. Bus & gondel richting Madritschgebied. Graadje of 14 onder 0, flinke wind doch niet zo straf als eerder deze week. 👍
Picobello pistes, lekker zacht, flink geribbeld op wat bijeengewaaide hoopjes door de wind. 👍
Alle liften gedaan, al de rode en blauwe pistes gedaan, lekker skiën hoor.
Enkel op de schöntauflift richting 3150m stond de wind knal vanachter, bartstende hoofdpijn eenmaal boven na het trage ritje op deze oude lift.
Ook weer veel klasjes met fluovestjes, vermoedelijk schoolreis, hebben hun eigen instructeurs bij.
Tegen de middag weer naar het dal, stukje skiën bij het Kanzel/Rosimgebied. Tsjonge dat viel tegen. Keiharde piste, heel oneffen, slecht geprepareerd. Blijkbaar heeft de zon hier gisteren flink haar werk gedaan.
Ofwel te zeer verwend, dat kan ook. 🤔
Paar pistes gepakt en de skispullen gaan omruilen voor de wandelspullen. Lekker warm wandelen met de wind in de rug, ijskoud met wind tegen. 🥶☃️

Morgen en overmorgen vandaag op herhaling. 😎

Wat foto’s, speciaal eentje voor @Hupla, eentje waar andere mensen op staan. Zo zie je maar dat ik hier niet alleen ben. 😊

null

null

null

null

Bla, bla, bla.

Langenstein nog bekeken? Zou wellicht wat minder last van de zon gehad hebben (vnl NO oriëntatie)

Edwin van Riel

Langenstein nog bekeken? Zou wellicht wat minder last van de zon gehad hebben (vnl NO oriëntatie)

evr66 op 15 mrt 2023 18:19

Ja, bekeken wel. Er over gesproken ook. Hard. Pakt ook veel zon hoor.
Ik weet nog niet of ik daar ga skiën.
Die dalafdaling staat me niet aan.
Ik noem ze hersenschuddingpiste. Het laat zich raden waarom. 😜🤪

Bla, bla, bla.

In principe wat in de ochtend, maar wordt in de middag niet door gebakken. Wel 30 jaar terug dat ik daar was, dus of dat nog precies klopt? Tomba trainde daar toen, was indrukwekkend zeg maar

Edwin van Riel

In principe wat in de ochtend, maar wordt in de middag niet door gebakken. Wel 30 jaar terug dat ik daar was, dus of dat nog precies klopt? Tomba trainde daar toen, was indrukwekkend zeg maar

evr66 op 15 mrt 2023 18:35

Tsjonge, dan heeft de zon rare dingen gedaan de laatste 30 jaar. 😂
Hier een fotootje van vanmiddag, bakkend in de zon. 😉
Het is maart hè @evr66 Langenstein pakt nu zon can de ochtend tot een stukje namiddag. En het heeft er, zoals elders, weinig echt gevroren de laatste tijd…🤷‍♂️
Fotootje: de Ortler met daaronder de liften en pistes van langenstein. 🙂

null

Bla, bla, bla.

Tsja, en dat allemaal door die vaccins hè 😂😂. Apart, op noordoost zon tot in de namiddag 😉

null

*bericht bewerkt door evr66 op 15 mrt 2023 19:08

Edwin van Riel

@evr66

Wij hebben in B. Limburg wel een andere zonnestand hé dan jullie in dat LAGE Noorden😉🤔
@bartvwg 😉

Born to run. B.S.

Lekker mannen, geniet er nog ff van @bartvwg

Hoe lang nog?

Edwin van Riel

Mooi verslag weer en dat ligt er goed bij zeg. Hopelijk blijft het nog even duren!

Donderdag 16 maart: kaiserwetter.🌞🌞🌞

Weinig te zeggen: zie gisteren, wel nog wat meer geskied. Ook wat meer en vaker de rode pistes. Met momenten tegen de persoonlijke limieten qua snelheid.
Overall tempo ligt stukken hoger dan aanvang seizoen. 😎
Qua techniek ook best wel tevreden, nergens in de knoei gekomen. 😊
Idem wat betreft conditie ondanks alle 5/6 gangen menu’s en wijnen…😊

Pistes (Madritsch) beter dan gisteren. Iets harder en strakker. Minder snel bijeengeskiede hopen. 👍
1e stuk dalafdaling (2e gedeelte is dicht) beetje oneffen en vrij hard. Wel heel mooi.
Geen wind, helemaal geen wolkje, enkele graadjes onder 0. 😎
Redelijk druk, veel lesgroepjes en individuele lessen. Veel off-piste skiërs ook.
Veel snowboarders ook weer, inclusief luide muziek en kattenpisgeur van de wiet. 🥱
Redelijk wat kleine lawinetjes gezien, 2 ernstigere valpartijen waarvan 1tje ok was na een kwartiertje en een 2e diende afgevoerd te worden. Met brancard in de gondel. 🙄 Helikopter ook enkele keren gehoord, geen idee waarvoor.

Morgen een laatste skidag in Sulden. Zaterdag eentje in Watles. Ze geven nog mooi weer dan dus dat moet genieten worden!
Zondag misschien nog wel eens Schöneben. 🤔
Nadien zien we wel, vermoedelijk huiswaarts, hoe dan ook onvermijdelijk. 😁

Fotootjes:

null

null

null

null

null

null

Bla, bla, bla.

Wat een heerlijke beelden vanuit daar!

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Bedankt weer Bart voor je dagelijkse update.
Wat doe jij aan genieten!
En ik ook.😊

Aftellen maar!

Lekkere beelden hoor! Toch meer gebieden voor wat later in het seizoen daar. Is dat laatste stuk dalafdaling dit seizoen überhaupt open geweest?

Mr. Slow

Lekkere beelden hoor! Toch meer gebieden voor wat later in het seizoen daar. Is dat laatste stuk dalafdaling dit seizoen überhaupt open geweest?

Quick op 16 mrt 2023 19:54

Nee, voor zover ik weet niet. Nochtans volledig besneeuwd. In december draaiden de sneeuwkanonnen daar op 100%
Geen idee waarom, als ik er aan denk ga ik het morgen vragen. Sneeuw ligt er zeker genoeg.
Wel een piste in de categorie niksvoormij. Zwart , heel smal en steil. Brrrrr. En op het eind zo plat als Friesland dus prikken en prikken. 🤷‍♂️

Bla, bla, bla.

Vrijdag 17 maart. Herhaling laatste dagen.

Ondanks wat knook -en spierpijn terug vroeg op de pistes, zie gisteren, eergisteren,…
Veel geskied, zie…
Bijzonder warm vandaag, mooi ook. Geen wind. Echt lente. Verschillende vlindertjes gezien rond de 3000m.
Vanzelfsprekend zelfde pistes gedaan. Tsja, zie…😜

Op gegeven moment zie ik zo’n avonturenparcoursje naast de piste. (Er zijn er 2, 1 groter, 1 klein, veel stelt het allemaal niet voor)
Het kleinste. Ik bedenk me niet, ski van de piste af, een halve meter lager en beland op dat parcours. 🙄
Op het eerste heuveltje vlieg ik de lucht in, krijg me niet afgeremd, vlieg op de 2e weer de lucht in en smijt bij het landen alles in modus noodrem…
WTF. 😳🥵
Enkele meters verder schuif ik volgende heuveltjes op en af en pleur de punten van mijn ski’s in een berg losse sneeuw. 🤓
Eindelijk sta ik stil. Perfecte evenwichtsoefening… 🤪
Ik had gehoopt dat het zo’n parcours was als hetgene wat ik ooit ben tegengekomen op de Pitztaler gletsjer, lekker breed, grote heuvels waar je lekker brede bochtjes op kon maken met wat snelheid…
Nee dus. 🤷‍♂️
Terug door de poeder de piste op, ik had het wel. Zooi.
Verder maar normaal gedaan. 🙄

Effe de plannen voor morgen gewijzigd, ik ga niet naar Watles, er is daar blijkbaar een evenement en bijgevolg drukte. Ik blijf in Sulden skiën. Wisseldag dus gegarandeerd rustig. 😎
Namiddag dan naar Burgeis. En dan zien we wel weer. 🙃
Moeten er nog fotootjes zijn?:

null

null

null

De afgesloten dalafdaling, weer vergeten te vragen waarom…🫢

null

Bla, bla, bla.

Wij gaan waarschijnlijk naar de Schnalstaler zondag. Maar nog niet zeker.

Mr. Slow

Wij gaan waarschijnlijk naar de Schnalstaler zondag. Maar nog niet zeker.

Quick op 17 mrt 2023 18:56

Ook niet verkeerd. Veel plezier! 😉

Bla, bla, bla.

Voorzichtigheid kent geen tijd…😋

Aftellen maar!

Zaterdag 18 maart: meer van hetzelfde.

Laatste dag in Sulden, ontbeten, uitgechecked en per automobiel naar het dalstation van de gondel.
Eerst daar. 😎
Skischoenen aan (wat een gedoe toch altijd) en naar de toegang.
Eerst daar. 😎
Eerst in de gondel. 😎
Skischoenen dichtgemaakt in de gondel, helm deftig opgezet, sneeuwvangers dicht, buff deftig, jas dicht. Volledig skiklaar. 😎
Eerst (na al het personeel dat meereisde) uit de gondel.😎
Eerst aan de stoeltjeslift. 😎
Eerst in de stoeltjeslift (na liftpersoneel, die mogen wat eerder) 😎
Ha denk ik, in plaats van altijd 2e, 3e, 4e of 5e op de piste te staan ga ik nu allereerste zijn. 😎
Het gaat me eindelijk lukken. 😎
Eerst uit de stoeltjeslift en nog voor ik op de piste glij steekt één of andere #@€%/÷×+!&% me voorbij. 🥺😥
Tweed op de piste. 😳
Dag om zeep. 😂

Verder een uitstekende skidag gehad, heerlijk weer, heerlijke pistes, heerlijk lekker tempogeskied.

Rond de middag had ik, samen met een gekend en bevriend Duits koppel (toevallig in hetzelfde hotel, ja de wereld is piepklein) afgesproken om te lunchen met een gezamenlijk bevriend Zuid-Tirools koppel hotelbazen (pieppieppiepklein is de wereld).
Iedereen stipt op tijd en een heel gezellige middag gehad. 👍
Lekker ook, de Kanzelhut is the best place to eat van alle berghutten in Sulden. Neem het van mij aan. 😉
Alleen reizen in deze piepkleine wereld is moelijk. 🤔
Ondertussen weer aangekomen in Burgeis, weer een upgrade gekregen in dit heerlijke hotel. 🙂

Het was eigenlijk best druk vandaag, vrij onverwacht voor ern wisseldag, veel Italiaans gehoord en veel mutsen gezien. Veel locals dus, geef ze eens ongelijk met prachtig lenteweer. 🌞

Ik denk dat ik morgen eens lekker lang ga uitslapen en uitgebreid ga ontbijten en eens helemaal niks ga doen. 🥱🥳

Of zou ik proberen om allereerst op de pistes van Schöneben te staan?

Foto’s, waarschijnlijk hebben jullie deze al gezien ook al zijn ze vandaag getrokken. 🤷‍♂️

null

null

null

*bericht bewerkt door bartvwg op 18 mrt 2023 17:20

Bla, bla, bla.

Of zou ik proberen om allereerst op de pistes van Schöneben te staan?

bartvwg op 18 mrt 2023 17:19

😎😎😎🥳🍾🍰

Bla, bla, bla.

Goe bezig manneke🤪

I am just a jealous guy 🎶

Born to run. B.S.

Zondag 19 maart: Schöneben tot slot.

Gezien de weerberichten, het zou bewolkt zijn, oorspronkelijk gedacht om nog eens een mooie wandeling te gaan maken.
Blijkt het helder te zijn. 🌞
Rap de beslissing genomen om te gaan skiën in Schöneben, volgens Meneer Hotelbaas is Watles niet meer denderend en Schöneben wel.
Om 07u ontbeten (als eerste, de voortekenen zaten goed) en weg ermee.
Effe na 8 sta ik op de parking naast de wagens van allerhande personeel en een Duitser met zijn zoontje. Concurrentie! 😳
De kleine (jaartje of 8) tettert de ganse tijd over allereerst lijntjes trekken op de piste en hoe mooi dat wel is en blablabla. 🤷‍♂️
Ach ja, zo sympathiek als ik ben, denk ik: laat maar en ik laat ze het eerste gondeltje pakken, ik in het tweede.
Even later staan we met ons gedriën aan de stoeltjeslift. Poortjes dicht, de bakjes draaien achteruit. Alle stoeltjes passeren de revue.
5 minuutjes later is alles startklaar en mogen we verder. Ik laat vatie und klaaine weer voor. Boven zijn toch 2 pistes. 😜 2 en 3. Pakken zij 2, pak ik 3 wel. 😎⛷️
En aldus geschiedde.
Eerst op de piste, effe later ski ik de kleine en pappi voorbij dus hupsekee ook piste 2 half allereerst voor mij. 😜
Effe voor 10 staat er anderhalf uur heerlijk skiën op de teller. Pistes 2, 3, 4, (blauw) 5 (rood) en 6 (zwart) verschillende keren afgedaald.
De zwarte maar 1 keer, knoeterhard, veel ijsblokken, ik voel de kanten van mijn ski’s bot worden per lopende meter.
De blauwe en rode liggen aanvankelijk zaaaaaaaalig! Corduroy van de beste kwaliteit. 😎
Het zonnetje schijnt meestentijds, het is warm en het wordt drukker en drukker. 🤷‍♂️
Al snel liggen de pistes er slechter en slechter bij en is het me te druk geworden.
Dalafdaling genomen, boven heel hard, dan hard met remmende slush er op en lager dan niks als slush.
Overal netjes doorheen gebaggerd. 👍
Wat ben ik toch tevreden over mijn Fischers!

Ik besluit dat het zo wel goed is geweest, dit was een mooie afsluiter.
Morgen Belgiëwaarts. Overmorgen komt de Grote Baas terug uit Verwegistan en ik moet het niet riskeren om niet op tijd in Schiphol te staan…🫢🙄😁
Nog wat wijn inslaan, wat Südtiroler speck en kaas ook.
Ook nog eens lekker dineren al komt al dat eten zowat mijn oren uit, ik verlang naar kotelet en patatten en rode kool! Boontjes, ook goed. Geen dessert meer!

Het is goed geweest, heel goed. 👍

Een epiloog volgt nog één van deze dagen maar de ski’s en botten vliegen de rommelkamer op.
Tijd voor lente en zomer, moestuin en gras maaien, terrasjes en festivals, wijnkelder plunderen op warme zomerdagen-en avonden, asperges en nadien de mosselen, verse tomaten, courgettes,… de wintermodus op OFF gezet toen ik zonet de skikleding bij de vuile was stak, de zomermodus gaat op ON. 🌞

Wie nog gaat skiën: enjoy en kom heelhuids terug. 😉

Fotootjes van vandaag, ik denk zelfs eens in chronologische volgorde:

null

null

null

null

null

null

*bericht bewerkt door bartvwg op 19 mrt 2023 15:20

Bla, bla, bla.

Wat een mooie beelden als afsluiter. Bedankt voor het delen van je avonturen dit seizoen, ik vond het heel prettig om je verslagen te lezen.
Kom veilig thuis.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Mooie beelden. Die pistes zijn wel echt breed, breder, breedst daar in Schöneben.

Plaats een reactie