Bart's ski- en winterbelevenissen 2022-2023.

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sulden am Ortler, Skiparadies Reschenpass en Trafoi

Ik dacht (het overkomt me soms): laat ik ook eens (o.a. voor het nageslacht) proberen bij te houden wat ik zo allemaal uitspook in de winter en dan meerbepaald tijdens de reisjes in deze periode. 😎
Ten eerste lees ik graag andermans reisverslagen en ten tweede denk ik: dat kan ik ook.
Bovendien maak ik ook allerlei bijzonder spannende, hilarische, ontroerende, culinaire,… avonturen mee.
Gezien mijn gevorderde leeftijd bestaan deze vakanties tegenwoordig niet enkel uit skiën alleen. Ik probeer vroeg op de pistes te staan maar namiddagen ski ik nog maar zelden. Ik wandel graag en dat komt goed uit. En eten doe ik ook graag. 🙂

Dus hier gaan we, Bart’s ski- en winterbelevenissen 2022-2023!

Deel 1. Sulden, 3 tot 10 december 2022.

Dag 0. Intro.

Deze periode reis ik alleen, de grote baas blijft thuis. 🤷‍♂️
Ik vind mezelf bijzonder aangenaam gezelschap en skiën doe ik liefst alleen dus dat komt goed uit.
De grote baas skiet niet meer dus ze heeft hier eigenlijk niets te zoeken.
Vind ze zelf ook, bovendien moet er ook voor inkomen gezorgd worden.
Goed hotelletje geboekt, halfpension, vriendelijke eigenares, bijzonder goede keuken.

Dag 1. 3/12. De reis.

Naar Sulden gereden.
1x getankt en geplast (in Duitsland).
Daardoor 10 minuten kostbare tijd verloren.
Op 8u30 de 860km afgelegd.
Om 2u30 vertrokken, amper verkeer onderweg, beetje sneeuw rondom Koblenz en de Fernpas.
Geen hinder en lekker op tijd om alvast een carpaccio naar binnen te slaan, wijntje erbij, wandeling en dutje erna.
Het zonnetje schijnt en er ligt voldoende sneeuw.
Seizoenpas (zweiländer skiarena) gekocht.
Ski’s weggebracht voor onderhoud en controle bindingen.
Na het aperitieven en uitstekende avondeten vroeg gaan slapen.
Het was een fijne dag. 🙂

Dag 2. 4/12. Inlopen.

Het weer is, geheel volgens de voorspellingen, maar zo en zo. Na het ontbijt tegen 9u de pistes op.
Gezien(!) het zicht slecht is gekozen voor de lagere pistes. (Rosim/Kanzel).
Goede keuze.
Weinig volk, enkele trainingsteams en een perfecte piste.
Strak geprepareerd, vers laagje sneeuw er op. Heerlijk. 😎
Wat later toch de gondel tot boven genomen en de zetellift tot 2900m.
Erg slecht zicht, verspoorde piste. Verschillende mensen gaven er de brui aan en gingen te voet naar beneden, zelden gezien. Wanhoop in hun ogen, opluchting wanneer ze onder waren.
Zelf op het gemak korte bochten gemaakt en rustig naar beneden gesukkeld.
Er in geslaagd van de piste te raken, je voelt dat aan je stokken, ineens zakken die de grond in.
Ook verdwijnen je ski’s onder een laag sneeuw.
Vreemd zicht. 😇
Ik vond dat ik meer dan mijn best gedaan had, terug afgedaald, omgekleed en de pizzeria ingedoken.
Ondertussen begint het te sneeuwen, altijd mooi, wat een uitvinding is dat toch, die witte vlokjes. ❤️
Wandeling, douche, aperitief, avondmenu, bed in.
Het was een fijne dag. 🙂

Dag 3. 5/12. Vreemd weer en overkop.

Opgestaan, ontbeten, om 8u30 bij de lift (Rosim).
Bij de eersten op de piste.
De Steilhang bij de eerste run lekker te doen, bij de volgende runs erg verspoord door de Italiaanse, Tsjechische en Poolse teams.
Nadien de gondel naar boven, stormwind, de zetellift tot 2900m, de 1 naar beneden.
Erg verspoord, ook hier veel jeugdteams.
Terug naar boven, de overheerlijke racebaan 1A genomen (mijn lievelingspiste).
Groepje Duitsers voorbijgestoken, lekker links over het geribbelde deel van de piste gas gegeven.
Wat een heerlijkheid! 😍
Iets te ver links aangehouden.
De piste schoof plots naar rechts. (dit is niet geheel duidelijk)
De diepsneeuw in. 🤷‍♂️
Ski’s bleven steken.
Bindingen schoten los.
Overkop gegaan.
Voorbijgestoken door het groepje waarvan er geen enkele stopt en vraagt of het OK is. (Ik doe dat wel altijd wanneer ik iemand op zijn gezicht zie gaan)
Sympathiek. 😳
Door de diepe sneeuw de piste opgeschraveld, ski’s aan en naar beneden geskied. ⛷️
De Duitsers vies bekeken. 😖
Koffietje gaan drinken en aangezien het tegen de middag liep en de zon wegkroop de gondel naar beneden genomen.
Biertje, omkleden, wandeling, eten.
Wat langere wandeling gemaakt, het was ondertussen hard aan het sneeuwen. 🌨
Als Belg is sneeuw een rariteit geworden dus met volle teugen genoten van dit weersverschijnsel.
Terwijl ik dit schrijf alweer een heerlijk avondmenu genoten overgoten met een lekkere wijn (nog een hobby).
Het was een fijne dag. 🙂

Wordt vervolgd (denk ik) (als ik er zin in heb).

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 05 dec 2022 23:54

Bla, bla, bla.

Vind het nu al een fijn verslag 🙂

Leutig Bartje dat wij mogen meegenieten☃️

Ook meteen een vraag: als je de piste 1A zo goed kent hoe kun je dan toch ernaast vliegen?!🤨🤔
Al is het wel goed voor het verhaal dat je dit beleefd en durft te delen👊😂🤣

Nu willen wij morgen wel verder lezen natuurlijk🥳

LA NORMA😍☃️

Ben een volger Bart! Ik vind het altijd leuk om verslagen te lezen van mensen die wat anders doen dan de standaard weekje hier of weekje daar! Ben een fan.

Kom maar door met die live-verslagen, heerlijk!
Lekker inlezen in aanloop naar de eerste wintersport in de tweede Kerstweek. 👍👍

...ski-addict...

Prettig om te lezen dit verslag.
Veel plezier en geniet ervan!

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Leuk! Klinkt idd als prachtige dagen :-)

Leuk Bart. Ik lees dit soort verslagen graag. Pure liefhebberij van mensen die genieten van alle aspecten rondom wintersport.
Graag meer van dit.

Aftellen maar!

Ik mis alleen nog foto’s. Maar daar is (ook) een ander topic voor.

Mr. Slow

Foto’s zien er weer prachtig uit. geniet ervan.
Welk hotel zit je overigens?

Aangenaam verslag Bart!

Niet geopteerd om de seizoenspas van de Ortler Skiarena te nemen in plaats van de Zwei-Länder-Skiarena?

Aangenaam verslag Bart!

Niet geopteerd om de seizoenspas van de Ortler Skiarena te nemen in plaats van de Zwei-Länder-Skiarena?

Mathijs! op 06 dec 2022 13:39

Nee, die zou duurder uitvallen en ik kom niet in de extra gebieden. Dus ik zou er niets aan hebben. 😉

Bla, bla, bla.

Leuk. En lekker. In je eentje. Komt altijd wel mensen tegen maar is soms erg lekker om precies dat te doen wat je zelf wil :D
Enjoy!

Dag 4. Kaiserwetter.

Min 10 vanmorgen, helder. Eindelijk het weer waar ik op gehoopt had.

De piste op de Kanzel (momenteel enkel bereikbaar met de Rosimbahn, niet met de Kanzellift) lagen er moeilijk bij. Blijkbaar niet geprepareerd. Veel losse hopen, de stukken maagdelijk poeder uitgekozen om naar beneden te gaan, lekker al is het soms zo’n vreemd zicht. Skiën zonder je ski’s te zien.
Daarna de gondel in richting Madritsch(-gebied), de autostrades 1 en 1A op. ⛷️😎
Weinig drukte, oefenteams voornamelijk op een aparte, gereserveerde piste.
Beter zo.
Al die gastjes die altijd in de weg skiën…🙄
Kon het natuurlijk niet nalaten een Ernstig Onderzoek te doen naar mijn val van gisteren.
De krater die ik achterliet was grotendeels dichtgesneeuwd, maar de zijkant van de piste was nu wel zichtbaar.
Pistenbulley’s hadden een rand nagelaten.
Die was er gister niet.
Ook was de linkerzijde van de piste ook nog ‘mals’.
Ook geen paaltjes, kijk maar:

null

Soit, lekker geskied, later wat gegeten, biertje, nog geskied, niet gewandeld, nog biertje, douche, moe, dijbeenspierpijn. 🤓

Kaiserwetter om 09u:

null

Kaiserwetter om 11u:

null

Bla, bla, bla.

Eindelijk je zonnetje, lekker!

Edwin van Riel

Jaloersmakend.

Niet mis!

Gang is alles

Ziet er schitterend uit en lekkere verslagjes. Hoe lang ga je in totaal eigenlijk?

o wat heerlijk!

ik hoop dat er meer van die leuke verslagen komen.
25 feb is nog zo ver weg!

Ziet er schitterend uit en lekkere verslagjes. Hoe lang ga je in totaal eigenlijk?

Amelm op 06 dec 2022 21:38

Nu een weekje, zaterdag rij ik terug naar België.

Bla, bla, bla.

Tijd voor een pizzaatje, we zijn toch in Italië. 🤤

null

Edit: weer geen foto te zien, maar het was een overheerlijk pizza, niet enkel op beeld. 😊

*bericht bewerkt door bartvwg op 07 dec 2022 13:28

Bla, bla, bla.

Leuk om je verslag te lezen! Wij zijn ook een aantal jaar naar Sulden geweest, dus de foto’s zijn herkenbaar. Paar keer Villa Regina en Sulden Mountain Chalets toen het net geopend was. 's-avonds lekker pizzatje bij Montana was iets waar de kinderen altijd naar uit keken :)

Dag 5. Kaiserwetter #2

Als eerste bij het ontbijt, als eerste op pad, als 253e bij de gondel.
Horden snotneuzen met ski’s langer dan mezelf en met rugzakken dikker dan mezelf staan aan te schuiven om de gondel te nemen naar ‘boven’.
Waar ik andere dagen eerst in het Kanzelgebiedje ga skiën (bij overschot van tijd zal ik eens uitleggen hoe dit gebied ingedeeld is) ging ik vandaag ook naar boven.
Als eerste op de autostrades, dat is het doel. 😎
De eerste gondel zal al vol maar voor de 2e had ik een plaatsje.
Uiteindelijk staan die pubers niet zo stevig op hun skibotten met zo’n joekel van rugzak. 🤭
Eentje strategisch laten kantelen 😈 en ik kon vlotjes de gondel in.
Boven aangekomen waren ze allemaal binnen de kortste keren opgelost.
Weg. Foetsie, de berg op.
Wat volgt is eerder maar saai.
Lift op, piste op, van 2650 naar 3250m of 3100m, piste 1, 1A, 1A, 1, 1A, 1, enzovoort.
Naar beneden, weer omhoog.
Saai, behalve dan om het te doen.
Wat een pistes!! 🤩🤩🤩
Strak geprepareerd, nagenoeg alleen voor mezelf, het soort harde piste met zachte ribbeltjes.
Malse brokken poeder in plaats van ijsblokken (de restjes wat pistenbulley’s achterlaten; ik wil die altijd kapot skiën, soms valt dat vies tegen)

null

Tegen 11u stonden mijn dijbenen in brand en was mijn neus bevroren.
Koffietje in de Madritschhütte.

Terug de ski’s op.
Zon in.
Skiën.
Genieten.
Fijner skiën bestaat niet.

null

Na 4uurtjes genot gestopt, doodmoe.🥵

Biertje, pizzaatje, wijntje, koffietje, grappaatje. 🤤😊
De binnengeslagen kaloriën verbrandt met een flinke wandeling, wat is winter toch mooi. ❤️

null

null

null

Bla, bla, bla.

Wat een heerlijke beelden daar. Dat zijn de dagen waar je het voor doet!

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Jaloersmakend. Maar ga vooral nog door met je verslaglegging.😃

Aftellen maar!

Heerlijk! Volgend jaar ga ik me ook wagen aan zo’n early tripje. Top verslag!

Het is o zo hard genieten.

Top om volgen, veel plezier nog!

Where would we be without the après ski?

Dag 6: kaiserwetter #3

Alweer een ganse dag zon, zon, zon. 😎
Alweer als eerste bij de gondel, de kindertjes allemaal wat later opgestaan precies.
Feestdag.
Veel Italiaans, onesie’s en mutsen.
Eerste gondel in, bij de eersten op de piste. Behoorlijk fris, nog heup -en spierpijn van gisteren maar het ging weer zo lekker op deze er buitengewoon goed bijliggende pistes dat de pijn snel vergeten is.

null

Op en af.
2,5u aan een stuk.
Steeds drukker en drukker.

Aangezien ik gisteren het stukje Rosim/Kanzel geskipped en omdat de Kanzellift voor de eerste x draaide dit seizoen had besloot ik die kant uit te trekken.

Rustiger, zonniger.

De pas geopende afdaling naar de Kanzellift gedaan.
Een zogenaamde blauwe, met een klein stukje zwart.
Knoeterhard, ijzig tot en met.
Het steile stukje dacht ik eerst van “rustig bochtjes draaien” en toen “rustig zijwaarts schuiven”.
Het werd iets tussenin.
Op mijn bakkes gegaan natuurlijk, kies toch, lomperik, ipv te twijfelen. 🙄
Het stukje was zo overbrugd.
Boos.
Ski’s terug aan en omdat de piste een lange uitloop heeft toch maar vol gas gegeven.
Niet moeten prikken. 😎
Niet meer boos.
Nog enkele keren op en af (de andere afdaling, niet meer de schaatsbaan).
Lekker in de zon.
Amper volk.
Heerlijk.

Besloten om in de Kanzelhut te middagmalen.
Wandeluitrusting ipv skiuitrusting.
Een kwartier staan gapen naar het stukje, ik was niet de enige sukkel van de dag. 😊
Lekker gegeten en nadien nog maar wat gestapt.
Winterwonderlandschap, ijskoude lucht.
Met zicht op König Ortler.
De hoogste van Tirol.

null

Aperitiefje nu, morgen een voorlopig laatste skidag.
Sneeuwdag ook volgens het weerbericht.
En autouitgraafdag.

null

👋👋👋

*bericht bewerkt door bartvwg op 08 dec 2022 18:36

Bla, bla, bla.

Eens nagevraagd waarom de piste zo ontzettend hard was.
Komt omdat ze pas aangelegd is, hoe vaker ze wordt bewerkt hoe beter ze wordt.
We gaan het zeker checken.

Bla, bla, bla.

Hallo @bartvwg wat een heerlijk weekje heb je gehad. Ik ski en (sneeuwschoen) wandel ook afwisselend, vooral bij veel sneeuw en als het bedekt is ga ik heerlijk te voet de berg op, genieten van de stilte. Je schrijft ook fijn lekker to the point, kort en krachtig, leuk om te lezen.
Zaterdag vertrek ik voor een week naar Dienten, de sneeuw verwachtingen zie er goed uit, we gaan het zien. Veel plezier nog morgen en een goede reis naar huis.

Dienten Die Alte schule

Bart, wat een genot zijn die dagen toch. Hopelijk ben je voldoende bijgetankt om de kerstdagen door te komen. Goede reis en wel thuis 👍

Plaats een reactie