Bart's ski- en winterbelevenissen 2022-2023.

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sulden am Ortler, Skiparadies Reschenpass en Trafoi

Dag 5. Skiën in Trafoi.

Uitgeslapen, redelijk laat aan het ontbijt en bijgevolg laat om te skiën.
09u45.
Aan de ski out van het hotel te zien, toch de eerste.🤷‍♂️
Mooi weer, graadje of 6 onder 0, geen wind en heldere lucht.
De bovenste pistes nog steeds dicht. 🤷‍♂️
Te weinig sneeuw en - op het eerste zicht - geen besneeuwing met kanonnen.
Met de sleeplift naar de rode, moet het nummer of de naam eens opzoeken.
Vers geprepareerd en halverwege een draaiend sneeuwkanon.
Heerlijke brede piste bovenaan, overgaand in een steil laatste stuk.
Op kerstdag matig geprepareerd, nu perfect.
Niks oneffenheden te bespeuren, zelfs geen ijsklompen.
Op het eind kies je om terug naar boven gesleept te worden of om het eerste, rode, deel van de dalafdaling aan te vangen.
Grotendeels kunstsneeuw.
Keihard maar “griffig”.
Snelle en lange geslipte bochten.
Met momenten vind ik het wat te snel gaan.
Waar ik vroeger op m’n F18’s de boel moest dichtgooien lukt het me met de RC One’s controle te houden. Zal wel eerder aan mezelf liggen dan aan de ski’s, maar goed. 😉
Fijn skiën zo.😎

Aangezien er niet meer open pistes zijn (op een blauw pad na maar dat is me veel te smal en er staan veel bomen langs) gaat het zo wel een tijdje op deze pistes.

Tegen de middag de volledige dalafdaling, het begint boven serieus druk te worden, iedereen is blijkbaar wakker.
Hoofdzakelijk blauw, het 2e deel van deze afdaling, paar rode stukken en op het eind een smal pad. Lekker, maar…

Weer massa’s ‘skitourders’ die denken dat ze de enigen zijn. (Zie foto vorige pagina)
Ik begin er zo langzamerhand een hekel aan te krijgen.
Dat je ervoor kiest om omhoog te klooien, mij best.
Dat je het over de piste doet, mja, da’s al minder maar nog acceptabel als je netjes aan de kant blijft.
Dat je met je groepje vrienden met 4 à 5 op een rij de helft van een piste inneemt is er toch wat over.

Ik denk dat ik de helft van de prijs van mijn skipas eens ga terugvragen. 😜
Of toch op zijn minst eens effe mijn beklag ga doen.
Zeker op het laatste smalle stuk is het klote om tegenliggers te krijgen. 😖

Omkleden van skiër naar wandelaar.
De Grote baas is te voet (over het wandelpad & respect: 700 hoogtemeters op 2 uurtjes, over sneeuw en ijs, flink!) Ikke de lift weer naar boven, lunchen bij de Furkelhutte.
Druk!
Te druk voor de bedienster (1).
En dan grommelende Duitsers.
Zoals zo vaak blijkt vriendelijk zijn en begrip tonen lonend. 🙃
Rtmffen. 🤐

Lang op het terras zitten mag dan leuk zijn maar koud en dan op een antieke stoeltjeslift kruipen en 20 minuten naar beneden sjoekelen zorgt ervoor dat lijf en leden bevroren zijn.
Hete douche doet wonderen.

Verder maar weer aperitieven en straks dineren in dit uitstekend hotel. 😎

Dacht eerst morgen weer naar Sulden te gaan maar hier in Trafoi staat s’morgens het zonnetje boven te shinen. Dus nikske Sulden, da’s weer voor later dit seizoen. 🙂
Lekker in Trafoi blijven maar wel wat vroeger opstaan. Misschien. 😜

Bla, bla, bla.

Kun je niet een dagje naar Watles? Of zit dat niet in de skipas?

Mr. Slow

Klinkt (leest) goed weer. Voorpret verhogend verslag! 👍

Aftellen maar!

Kun je niet een dagje naar Watles? Of zit dat niet in de skipas?

Quick op 28 dec 2022 18:27

Jawel maar vorig seizoen een week gedaan. 😉
Niet in de planning dit seizoen.

*bericht bewerkt door bartvwg op 28 dec 2022 18:34

Bla, bla, bla.

Dag 6 (alweer). Allerallerallereerst.😎 Trafoi.

Vroeg op, vroeg ontbeten, vroeg klaargemaakt, vroeg afgedaald, allereerst aan de lift. Yes! 😎

Te vroeg. 😳

“Sorry, maar je mag pas om 09u mee naar boven.” 😳

20 minuten wachten, had geen zin om dat steile stuk naar het hotel weer omhoog te gaan, dus effe op een bankje.
Dan toch als allereerste, achter de liftbazen en vóór de 4 volgenden, naar boven, stipt om 9u.
Verkleumd boven, gelukkig in het zonnetje.
De sleeplift (met officiële bevestiging van de sleepliftbaas dat ik allereerste van de dag ben😎) naar nog bovender.
Zo’n dikke 500m sleep, boven effe opgewarmd in de zon.

En dan de zalige piste op. Kanon staat te blazen en er ligt een dun laagje kanonpoeder op de mooi geprepareerde piste. Foto in de fototopic. 😉
Skiet een beetje raar, wel leuk, grote stofwolken maken. 😎

Dat doen we dan maar even opnieuw.

Dalafdaling deel 1 ligt even goed als gisteren dus die doen we ook maar even enkele keren.
Tegen 11u30 deel 2 van de dalafdaling en het is wel welletjes zo.
Op het allerlaatste stukje wat steentjes op de piste, niet zo erg, mijn belag zag er gisteren al niet meer zo fris uit (struikje onthoofd en wat te ver doorgeskied op de parking🤭) dus wat extra krassen maakt het verschil nu ook weer niet. 🙄
Binnenkort krijgen de Fischers een grote beurt, beloofd lieve skietjes! 🙃

Ik wil wandelen.
De grote baas is al even op pad.
Omkleden, lift naar boven, lunchen bij de Furkelhutte en we besluiten om te voet terug te lopen. Kleine 700 hoogtemeters over sneeuw, ijs, dennennaalden.

Spikes onder de voeten en juu!
Mooie uitvinding die spikes, zelfs op blank ijs schuif je niet in het decor. 👍
Heerlijk genieten van een fantastisch landschap.
Stilfserjoch Nationalpark, prachtig ‘beschermd’ natuurgebied.
Lammergier boven in de blauwe lucht.
Heeeeeel mooi vinden we het hier.
Kijk maar naar de fotootjes.
Onderaan, te lui om ze in te voegen. 😜

Morgen weer de - voorlopig - laatste dag, ze voorspellen zowaar enkele centimeters verse sneeuw. ☃️
Wel eens uitslapen en eens langzaam en uitgebreid ontbijten. 🤔
Dan wandelen, wil nog ergens naar toe, enkel te voet bereikbaar voor de gewone mens.
Skiën is weer voor 23 hoogstwaarschijnlijk. 🤔

null

null

null

Bla, bla, bla.

“het decor…” Geweldig!😂

Aftellen maar!

Ik vermaak me prima met je verslagen Bartje☃️
Heerlijk met een knipoog je belevenissen lezen😎
En wandelen is ook heerlijk, deze vakantie ook al een dag gedaan, normaal alleen een wandeling na het skiën of in de avond maar nu eens een hele dag niks dan wandelen, top voor de afwisseling!🥳

*bericht bewerkt door Piefke op 29 dec 2022 21:53

LA NORMA😍☃️

Dag 7. Trafoi, Stilfserjoch/Stelvio.

Laatste dag, wandeldag.

Eerst tot de 3 heilige(!) bronnen (soort miniminimini-bedevaartsding maar dan echt miniminimini).
Helemaal op het einde van het dal, omgeven door de bergen. Met rotsen, watervallen en zo. Veel ijs(pegels), dikke laag sneeuw. Zo mooi. 🥰
Vanaf hier kan je - zo je wil - de Ortler op. Via Berglhutte, Payerhutte,… Al dan niet via Sulden, enz.

Ruw en ongerept landschap. Veel (en lekker) wild.
Koffietje bij de nieuwe zaak Sogbodn, stukje terug.

Net buiten het dorp is de weg afgesloten. De weg, door iedereen (in het bijzonder bij 2-wielerfreaks) gekend als de Stelviopas.
Ondergesneeuwd, dichtgezet.
In de winter geen auto’s, motoren en fietsen. 🥳
Rust!
Te voet mag wel, tenzij bij lawinegevaar. Ze duiden dat goed aan dus geen vrees als er niets staat, dan is er niets aan de hand.

Geen lawinegevaar vandaag, dus we lopen door, richting Weissen Knott.
Witte Rots.
Gelegen op 1875m hoogte (in haarspelddraai 32).
Fijn wandelen, goede sneeuw, geen spikes nodig. De dikke 350m hoogtemeters op een klein uurtje overwonnen.
Ook hier weer een hele rits skilopers die omhoog schuifelen, geen idee waar ze naar beneden skiën, dan zie je ze niet! 🤔
Brengt met op het idee dat ze van die weg met een pistenbully ook een flinke skipiste kunnen maken.
Met 47 haarspeldbochten, van +2700m naar zo’n 700m, smalle en soms behoorlijk steile stukken, spektakel verzekerd!
Zou daar nog nooit over nagedacht zijn? 🤔
Nu ja, zal me hauswurst wezen.

Maar wat blijft het hier een fantastisch landschap, zo onder koning Ortler. 😎
Wolkje, zonnetje, sneeuwvlokje. Poedergesuikerd.

Lekkere macaroni om de verloren kaloriën bij te vullen. Wijntje, watertje, koffietje, huisgemaakte schnaps.🥵 😜

Morgen weer naar huis, hopelijk wat vlot verkeer. Oudejaar vieren en dan breekt een drukke januarimaand aan.
Kerst-en andere feestjes inhalen, werken, vervelend ziekenhuisonderzoek, nog meer werken, geen tijd voor wintersport in tegenstelling tot gehoopt,… Druk, druk, druk, druk.🥵
Het mag rap februari zijn, dan is het, als alles loopt zoals zou moeten lopen, vader-dochter-miniski-wintervakantie. 😎

Ongetwijfeld weer spannende winteravonturen in het verschiet! 🤓

Oh ja, er ligt een dood vogeltje op het dak onder één van onze ramen. Het lag er al bij onze aankomst dus ons valt geen schuld!
Hoogstwaarschijnlijk is (al dan niet overdreven) snelheid en een gesloten venster de doodsoorzaak.
Nog even gedacht om het te begraven maar we hebben geen spade bij en het is hier behoorlijk bevroren harde ondergrond. Dus maar laten liggen, de natuur ruimt wel op.
Het ligt er vredig bij. 😢
Wie weet dient het als voedsel voor wat anders nuttigs.
Het is een Tannenhaeher. Dank zij deze vogels groeien er overal alpendennen. Zirben.
Zirbenschnaps is lekker, ongetwijfeld gezond, dus veel respect voor deze beestjes. 🐦
Zie ook: https://www.nationalpark-stelvio.it/de/der-nationalpark/flor…

Jullie krijgen eerstdaags nog een super overzichtelijke uitleg over de skiliften en pistes. In 2023, beloofd.

Nog wat fotootjes van vandaag, alles netjes door elkaar en ongeordend:

null

null

null

null

null

Gute Rutsch!!! 😉

Bla, bla, bla.

Prachtig om te zien hoe het daar op het einde van de wereld in de winter uitziet, ik was er eens in de zomer en vond het een heel mooi stuk natuur daar.
Bedankt voor het delen van je ervaringen deze week. Goede uitsmijter ook deze laatste post! 🤣
Nu het toch over uitsmijters en dode vogels gaat… ik mis de lunch/diner fotos. Of open je daar een apart topic voor 😊
Goede reis terug en een fijne jaarwisseling!

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....
k mis de lunch/diner fotos. Of open je daar een apart topic voor 😊 § Snowball op 30 dec 2022 18:31

Da’s nog eens een idee. 🤔
Maar zelf trek ik amper foto’s van eten, van de menukaart dan weer wel. 🤷‍♂️

*bericht bewerkt door bartvwg op 30 dec 2022 18:55

Bla, bla, bla.

Hele mooie foto’s !
RIP vogeltje 😪
Bedankt voor de leuke verslagen, zo kan iedereen die hier thuis in de regen zit meegenieten 👍

Bedankt weer Bart voor het meegenieten!🤩

Aftellen maar!
k mis de lunch/diner fotos. Of open je daar een apart topic voor 😊 § Snowball op 30 dec 2022 18:31

Da’s nog eens een idee. 🤔
Maar zelf trek ik amper foto’s van eten, van de menukaart dan weer wel. 🤷‍♂️

bartvwg op 30 dec 2022 18:44

Ik ben ook geen fotograaf, op de piste hou ik mijn handschoenen ook het liefst aan ipv uit te doen om die telefoon te zoeken in mijn jas.
En de variatie van wat ik in zo’n week eet zou ook geen boekwerk worden overigens… vrij standaard kost, de gulashsuppe, de spekplatte, schnitzel en steak… soms afgewisseld met een goede warme saus… 😁
Maar er zullen vast meer bezoekers zijn die het waarderen en er aan mee willen werken door hun ontbijt/lunch/diner te posten.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Zoals beloofd maar (bijna) vergeten, nog wat info over de liften en pistes van Trafoi.

Eerst de liften, deze zijn geletterd, hier de foto:

null

A en A1: de berglift: Een oude stoeltjeslift brengt je in 2 delen naar de Furkelhutte. Op het tussenstation kan je niet af, wel op. Ook open in de zomer voor wandelaars en terraszitters.
B: de 2e berglift: Schönblick/Belvedere: een vrij nieuwe, moderne stoeltjeslift die je brengt naar het hoogste punt op 2400m. Op de 2x dat ik in Trafoi ben gaan skiën heb ik deze niet weten draaien. Redenen telkens te weinig sneeuw. Te voet ben ik er wel vaker boven geweest (en nog véééééél hoger), ruw landschap dat inderdaad behoorlijk veel sneeuw nodig heeft en erg gevoelig is voor de invloed van wind. Toch een beetje zonde, men had veel beter de berglift vervangen door wat modern en boven de Furkelhutte een sleeplift bij gezet. Maar ja, het skigebied is niet van mij.
C: de sleeplift Schölmental: en vrij lange sleeplift met uitzicht.
D: We eindigen met de kinder/oefenlift: een roltapijt achter de kerk met links en rechts een kleine oefenpiste. 100% besneeuwd en dagelijks uitstekend geprepareerd. Uitermate geschikt om te oefenen en te leren skiën. 100m lang, 20m hoogteverschil. Eveneens ideaal om kleine kinderen te laten sleeën en zo.

Nu de pistes, deze zijn genummerd, hier de foto:

null

1: De oefenpiste, 100m.
2: De dalafdaling (het 2e deel), 1800m, blauw, vrij makkelijk maar toch effe opletten. Het laatste stukje is een smal pad en als er zoals laatst veel tourskiërs op omhoog lopen is het nog smaller. Aan de rechterkant bos omhoog, aan de linkerkant bos afgrond. Het allerlaatste stukje naar de lift is recht naar onder en meestal ijzig. Hier wordt veel gevallen. Je kan er ook voor kiezen om niet naar de lift te gaan. Dan kan je doorskiën tot aan de straat. Of op de straat onder een bus (of zo) als je niet tijdig stopt (er staan geen netten die voorkomen dat je de straat op kukkelt). Hele leuke dalafdaling maar kijk uit op het eind.
3: Piste 3, dalafdaling tot het midden of dalafdaling 1e deel of stukje dalafdaling die ik nooit open heb geweten. Piste 3 is eigenlijk een klein stukje van de Furkelhutte tot piste 4. En omdat piste 4 wel altijd open is gaan we er nu naar toe.
4: De Steilhang van 600m lang. Een fan-tas-tische brede rode piste! Een echt heeeeeerlijke piste. Een pist zoals een piste moet zijn. Tot aan de 2e stoeltjeslift en verder tot het middenstation. Een piste voor knallers zo je wil knallen.
5: De Panada-afdaling. 1500m lang zeggen ze maar ze calculeren volgens mij de rest van de dalafdaling er maar bij. Een smal blauw pad, nooit geskied (eerst eens gesloten wegens sneeuwgebrek en verder ski ik liever niet op smalle paden) dus ik weet er niks van.
6: Schölmentalpiste. 800m lang, rood maar eerder een piste met een blauw deel overgaand in rood. Hiervoor pak je de genoemde sleeplift met uitzicht. Wat je ziet zijn de bergen die de grens vormen tussen Italië en Zwitserland. Lekker breed beginnen deel, fijne piste, op het eind een steil (maar breed) stuk waarbij je kan kiezen om de sleeplift weer te nemen Steilhang op te knallen of door te glijden tot het terras van de Furkelhutte. In het laatste geval rem je beter niet af op het steile stukje, of er zal geprikt moeten worden. Fijne piste, goede sleeplift (type schoteltje) ook al heb ik een hekel aan sleepliften.
7: Een verbindingspiste, van de kaart gekleefd (zie foto), onbestaand en nooit gezien.
8: De Schönblickpiste van 1000m. Zwart. Nooit geopend geweten (wegens gesloten lift, zie hierboven).
9: De Panoramapiste van 900m. Zie 8. Spijtig genoeg nooit geskied, hopelijk komt het er nog eens van.

Ziezo, dat weten jullie ook alweer.

Wordt vervolgd over een 3-tal weken, geniet ondertussen maar van de eigen wintervakantie of de andere verslagen. Zoals jullie kunnen zien treden er alreeds andere forumleden in mijn skisporen met ook leuke (doch iets minder spannende) verslagen!

Bla, bla, bla.

Leuk om te lezen, ook achteraf 👍😉

*veeg stof af

DEEL 3: St. Valentin & Schöneben & misschien ook wel Nauders – 6 tot 10 februari.

Intro.

Na de feest- en ziekenhuismaand is het nu tijd voor een jaarlijkse traditie, nl. de vader-dochter-miniwintervakantie. 🥳
Ieder jaar omstreeks deze tijd trekt schoonzoon met zijn collega’s naar Oostenrijk om te (après-)skiën. Dochterlief blijft niet graag alleen thuis dus zo groeide het idee om samen te gaan.
Na een eerste leuke trip bleek het skigebied Schöneben (Reschen) voor ons beide een ideaal gebied qua ligging, pistes en culinair genoegen. 🤤
Steeds verbleven we in Reschen, Nauders of St. Valentin waar we uiteindelijk een hotel vonden dat ons meer ligt dan die andere hotels (we zijn enigszins kieskeurig). 🤷‍♂️
Centrum (nu ja, wat dat ook mag voorstellen) St. Valentin (Auf der Haide), 3 minuutjes stappen tot de skilift en lekkereten. 😎

Als skigebied(je) stelt St.V. niet zo veel voor; 1 oude lift tot boven en 1 rode (erg fijne) dalafdaling.
En een goed bergrestaurant (neem de carpaccio maar).
Schaatsen kan je er op de Haidersee en wandelen, vanzelfsprekend, ook.

Vroeger had St.V. meer liften en pistes maar die zijn afgevoerd. In de plaats daarvan is er een spiksplinternieuwe lift tot het skigebied van Schöneben en terugskiën (het grootste deel, niet alles) kan je over een erg lang, redelijk breed makkelijk pad met een steil stukje op ‘t eind.
Vanuit de lift en vanop de piste heb je een prachtig zicht op de Reschensee en de achterliggende bergen die - onder andere - het Kaunertal aan het zicht onttrekken.

Het hele skigebied, inclusief Nauders, heeft een leuk aanbod van blauwe, rode en zwarte pistes. 👍

Ook Schöneben heeft een fijne dalafdaling.
En de allerbeste pistepreparatie!!
De aller-aller-allerbeste! 😎
Perfectie!
Heeeeeeeele breeeeeeede autostrades! 🍻
Strakke corduroy!
Zo een genot om ('s morgens als eerste) op deze pistes te mogen skiën!

Als eventuele optie bij slecht weer (of bij goed weer als we er zin in hebben) rijden we effe de grens over naar Nauders om te gaan rodelen over de 8km lange rodelbaan.
Heerlijke bezigheid met 100% garantie op pijnlijke spieren de dagen nadien.

Dit gaat een leuk miniwintertripje worden, een tussendoortje dit seizoen, het vieruurtje zeg maar. 🤓😎

*bericht bewerkt door bartvwg op 03 feb 2023 11:13

Bla, bla, bla.

Ik zie jouw bericht en heb ZO vreselijk veel heimwee naar Orijk 😫 (echt ziek zoals Heidi ervan ging slaapwandelen).

Lees dat je een seizoenspas hebt gekocht en voel zo diep in mijn hart WIL IK OOOOOOK

Ben 8jr niet geweest en wil heel graag met mijn zoon van 15 laatste week februari gaan.
Zoek slaapplekje!!

Nou, wil hele seizoen in bergen zijn (net als vroegah toen skiles gaf). Maar ja, puber van 15 4 maanden alleen thuis … 😱

Veel plezier @bartvwg!

De vroegere liften boven Sankt Valentin vond ik persoonlijk ook geweldig. Hopelijk wordt dit ooit opnieuw ontsloten…

Geniet ervan @bartvwg we zien de mooie verhalen wel weer verschijnen.

Dag 1. Zooooo, we zijn er geraakt. 😎

Na de 7 (zeven!!) reis- en ski(schoen)tassen van dochterlief naast mijn 4 tassen in het koffer gestapeld te hebben (hoezo, trein of bus?) om 03u in Noord-Limburg (BE) vertrokken en via de klassieke route (Achen, Koblenz, Karlsruhe, Stuttgart, Fernpass) vlotjes in Nauders geraakt.
Tsjonge, zelden zo langzaam en spaarzaam gereden.😳
Ik dacht eens, laten we het kalmpjes aan doen voor de verandering. En zo geschiedde. Minimaal verbruik benzine, dit evenaar ik nooit meer.
En zo weinig wegenwerken, enkel wat trager verkeer rond Pforzheim.
Fernpass in de sneeuw, eenmaal de pas over weg sneeuw.
Tot Nauders bruine landschappen alom.🤷‍♂️

Half 12u stipt rodeltje gehuurd, lift naar boven, terrasje op, lekker in de zon, eerste biertje.

Dan de 8km rodelbaan naar beneden.
In het verleden een paar keer gedaan bij veel sneeuwval. Dikke fun.
Nu ligt de rodelbaan er strak en hard bij, na 5 meter al ondersteboven. 😁
Toch effe wennen.
En eens overwegen om een spoedcursus rodelen (en hoe te draaien) te gaan volgen.
Heerlijke winterse bezigheid. 😎

Efkes later Sankt Valentin Auf Der Haide binnengereden. Veel wind, weinig landschappelijke sneeuw.
Verzameling koffers binnengehaald, ingecheckt, biertje.
Effe rust nu. 😉

Bla, bla, bla.

Veel plezier weer en geniet ervan.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Ik zou dit ook zo graag vanuit het perspectief van de dochter lezen :-D

Ik zou dit ook zo graag vanuit het perspectief van de dochter lezen :-D

HN65 op 06 feb 2023 17:58

😂 🤐

Bla, bla, bla.

Dag 2. Ziek en een verrassing.

Dochterlief heeft sinds aankomst behoorlijk wat last van een buikgriepje.
Het avondmenu viel gisteren dan ook wat tegen, jullie kennen ongetwijfeld de symptomen van zo’n griepje. 😁

Op tijd bed in, goede nachtrust en wat medicatie brengen, tot nu toe, wat beterschap.

En, oh, verrassing, ik werd vannacht wakker door het kabaal van een sneeuwruimer.
(het raam stond immers open want het hotel wordt - traditiegetrouw - bloedheet gestookt) en we zitten aan de hoofdstraat.
Vanmorgen lag er dan ook - heel verrassend - een vers laagje sneeuw.
Hoeveel beter kan je het hebben? Kaiserwetter en een witte, nachtelijke opfrissing? 😎

Na het lichte ontbijt de skilift in, op naar Schöneben en daar de brede autostrades op.
Zoals altijd perfect (maar echt perfect) geprepareerd en met dat laagje verse sneeuw gewoonweg de heerlijkste omstandigheden.
Heerlijk skiën in het zonnetje. Lekker koud maar zonder de wind van gisteren.
Zalig. Veel geskied ondanks de troubles.

Wel redelijk druk, vorig jaar was het toch wat minder druk, zal ook wel met dat coronaatje te maken hebben gehad.
Schoonzoon meldt trouwens vanuit Sölden ook drukte.
Heb hem al eens gezegd dat we vroeger in januari moeten gaan, hij begint het te begrijpen, zeker nu ze 2 weekjes terug in Warth alles voor zichzelf hadden, Weisse Wochen enzoverder.

Behoorlijk wat kilometertjes op de teller op 3 uurtjes op en af. 👍
Mooie afdaling naar Sankt-Valentin en daar de lift in tot het bergstation om te lunchen in het zonnetje.
-7°C en buiten op het terras. Lekker! 😎
Helaas heeft ook deze hut een nieuwe uitbater (moet over de hutten in Zuid-Tirol toch eens een stukje schrijven want het gaat toch wel bergaf) en er staat geen carpaccio meer op de menu. 😔
Pastaatje dan maar. Ook lekker en dochterlief krijgt het binnengehouden. 🤓

Niks skiën niet meer nadien, geen zin en het is te lekker zitten op het terras. 😜

Liftje naar beneden.
Haideralm heeft zo’n charmante kleine eitjes met lekker lage instap, waar je zo fijn je hoofd kan stoten. 🙄

Effe omkleden, powernap, wandeling rond en op de Haidersee.
Eens gaan kijken op de schaatspiste. Begrijpelijk dat er niemand staat te schaatsen, zo’n brakke baan.
Waar sneeuw ligt heb je er onder mooi zwart ijs, waar de baan geprepareerd is heb je niks dan vastgevroren brokken. Blij dat ik niet meer schaats. Heb vroeger eens een ijshockey carrière overwogen maar na de eerste “bodycheck” en 2 maanden revalidatie maar blijven tennissen. 😳

Biertje, nog douchen, aperitieven en dineren, hopelijk zonder buikgriepperikelen en morgenvroeg de piste op.
Weer kaiserwetter, ze zeggen dat je krijgt wat je verdient.
Dochterlief meer meenemen dus. 🤭

Wat foto’s zonder verdere commentaar:

null

null

null

Bla, bla, bla.

Dag 3. Zon, ski, terras, stevige wandeling.

Op tijd op, op tijd een, op tijd bij de lift, op tijd boven.
Graadje of -14. Zonnig, amper wind.
Dalafdaling Haideralm als opwarmertje.
Stevige rode piste, vrij hard, mooi geprepareerd.
Heerlijk.
Lift naar Schöneben, l8ekker de blauwe en rode afdalingen doen.
Men zou eens een wedstrijd pistenprepareren moeten houden, ze eindigen hier ongetwijfeld in de top 3.
Zo strak gestreken! 😍
Tegen de middag retour Sankt-Valentin, skispullen omwisselen naar wandelspullen.
Berghut Haideralm, tegen de hut in de zon (met dank aan de 2 NL-ers die voor ons plaats maakten 😘) plankje vanalles oppeuzelen.

Na wat lekker rusten, eten, drinken en zonnen te voet de 690m afdalen.
Spikes onder de schoenen, een absolute must.
Tsjonge, zelden zo’n steile wandelafdaling gedaan.
Halverwege is de boel “gesperrt” maar we vegen er onze spikes aan.
Het blijft toch te gek hoeveel grip die spikes geven op blank ijs. 😎👍
Je denk van “ohw shit, hier ga ik” en je wandelt rustig verder.
Doe het eens zonder die ijzers…😊
Vrij snel beneden, best mooie wandeling. 👍
Morgen weer meer winterfun. 😎
Wat fotootjes:

null
null

null

*bericht bewerkt door bartvwg op 08 feb 2023 18:32

Bla, bla, bla.

Heb jij een hek en een paar bodyguards mee om de piste af te sluiten telkens je een foto neemt? Lijkt altijd heel erg verlaten; dat die gebieden nog kunnen blijven draaien lijkt soms wel een wonder 😉

Heb jij een hek en een paar bodyguards mee om de piste af te sluiten telkens je een foto neemt? Lijkt altijd heel erg verlaten; dat die gebieden nog kunnen blijven draaien lijkt soms wel een wonder 😉

Hupla op 08 feb 2023 18:53

Wel, ten eerste sta ik op tijd op; vandaar de lege pistes. Alle andere slapen of ontbijten nog. 🤷‍♂️
Ten tweede verteer ik ruim voldoende, vandaar het voortbestaan van de gebieden waar ik kom. 😎

Bla, bla, bla.

Naar aanleiding van jouw verhalen Nauders geboekt. Sulden zat al helemaal vol met oud en nieuw….Kan met zulke verhalen nauwelijks wachten. Maar eerst in maart nog naar Valloire, eerste skiles van mijn zoon. Geniet er van daar!

Prachtig weer (en weer) bart! Geniet ervan! Vind wel grappig jou enthousiasme voor spikes… toen ik heel lang geleden in een verdorven jeugd stijgijzers aandeed tijdens een cursus was ik ook super verbaast… ik dacht dat ik spiderman was! Herken me er volledig in!

Foutje, sorry. 🫢
Er lukt iets niet… later maar eens proberen. 😔

*bericht bewerkt door bartvwg op 09 feb 2023 16:33

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie