Weekend Innsbruck: waar verblijven? Snelbussen?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Innsbruck

Hi! Van 18-20 maart ga ik samen met een vriendin een weekendje skiën in/rond Innsbruck. We komen de 18e ‘s ochtends aan met de Nightjet en pakken die de avond van de 20e weer terug. We willen de 18e graag zsm de piste op:)

We overwegen in Innsbruck te logeren en in de ochtend de bus naar steeds een ander skigebied te pakken. Nu schijnen er vanuit Innsbruck snelbussen te rijden zonder stop naar de dalstations van Axamer Lizum en de Stubaier Gletscher, maar ik kan daarvan nergens een dienstregeling vinden. Wel van de gewone skibussen, maar die doen er vrij lang over (een uur naar AL en 1,5u naar SG). Weet iemand iets over die snelbussen?

En is het überhaupt handig om in Innsbruck te verblijven of is het net zo makkelijk om een bus te pakken naar bv het Stubaital en daar te verblijven?

Jaren geleden ben ik een weekend in Axamer Lizum geweest en dat was perfect, maar Hotel Olympia lijkt te zijn overgenomen en is niet meer boekbaar… iemand andere tips? Budget is ca 75 euro pppn.

Dank voor het meedenken!

Hi Jorien,

Wat betreft die bussen weet ik het niet maar het lijkt erop dat Hotel Olympia in Axamer nog wel bestaat: https://hammerle-hotels.at/hotel-olympia/

Ze hebben alleen hun boekingen via booking.com uitgezet lijkt het (zie je wel meer in periodes dat ze zelf genoeg omzet kunnen creëren, of de commissies werden te hoog)

Veel plezier! Voor zo’n korte periode is een hotel aan de piste zoals Olympia wel lekker en is hoog genoeg voor die periode. Anders genoeg leuke alternatieven vanuit Innsbruck zelf. En mocht je liever ski-in ski out zitten dan is Kühtai ook een goede optie: leuk en zeer hoog/ sneeuwzeker gelegen en gecombineerde skipas met Hochoetz (10 min bus) wat voor 3 dagen genoeg skiplezier zou moeten zijn.

*bericht bewerkt door Amelm op 11 nov 2022 08:44

Hotel Olympia heeft wel echt enorm smerig eten, maar het bestaat nog wel inderdaad.

Thanks, ik zag idd dat het nog wel bestaat, maar gewoon niet meer boekbaar is via booking of touroperators. Heb een aanvraag gedaan bij Hammerle, ben benieuwd wat daarop terugkomt. Eten was destijds idd niet top, maar de ligging wel ideaal.
@Amelm Weet jij iets over de verbinding Innsbruck - Kühtai?

Misschien ook nog eens kijken bij Schlick 2000, dat is helemaal aan het begin van het Stubaital, dus zal je een stuk sneller zijn dan helemaal naar de gletsjer.

@Jorien83 er rijden eigenlijk nauwelijks snelbussen zonder stop naar de skigebieden. Met de Ski Plus City pass wel 1x per dag een directe bus naar Schlick 2000 en Stubaier Gletscher: https://www.ski-plus-city.com/home/ski-plus-city-pass/mobili…
Voor de directe bus naar Axamer Lizum zijn de tijden nog niet bekend. Deze zal waarschijnlijk ook maar 1x per dag rijden. De 590 wil nog wel eens direct doorrijden naar de Stubaier Gletscher als de bus vanaf Innsbruck al vol is, maar volgens de dienstregeling stopt deze in principe ook gewoon in de dorpen van het Stubaital.

Als je de normale bussen wilt pakken heb je de volgende bussen nodig:

  • Stubai - 590 (1:16u vanaf IBK Hbf)
  • Axamer Lizum - L1 (53 minuten vanaf IBK Hbf)
  • Kühtai - 4166 (ongeveer een uur vanaf IBK Hbf)

Voor Schlick moet je in Fulpmes Ortsmitte/Hypo overstappen op de skibus. Dit duurt in totaal iets meer dan 45 minuten vanaf IBK Hbf.

*bericht bewerkt door Henri op 11 nov 2022 09:46

Thanks, ik zag idd dat het nog wel bestaat, maar gewoon niet meer boekbaar is via booking of touroperators. Heb een aanvraag gedaan bij Hammerle, ben benieuwd wat daarop terugkomt. Eten was destijds idd niet top, maar de ligging wel ideaal.
@Amelm Weet jij iets over de verbinding Innsbruck - Kühtai?

Jorien83 op 11 nov 2022 08:50

Zelf ga ik altijd met de auto i.p.v. vliegen dus heb die route met de bus nooit gedaan. Wel weet ik dat het met de auto ongeveer een half uur is en er een rechtstreekse bus gaat in de winter.

Op de website staat het volgende, al staat het winterschema van de bus er nog niet op. https://www.kuehtai.info/en/service/service/arrival-bus-time…

Voordeel is dat heel Kühtai ski- in ski out is wat wel zo lekker is voor een korte periode, de afdalingen zijn wel wat korter (500hm max). Mocht je gaan vergeet HochOetz er niet bij mee te pakken, zelf vind ik het wel leuk voor de afwisseling om ook tussen de bomen te skïen. Daarnaast is de maximale afdaling daar wat langer en je hebt een aantal leuke horeca hutten (ook in Kühtai overigens). Alles ligt daar noord- noord-west dus voor de sneeuw hoef je niet bang te zijn.

Ik heb zelf al een aantal keren gebruik gemaakt van deze aanbieding. https://www.grauer-baer.at/angebote/skipackages/

Een goed hotel vlak bij de oude stad inclusief skipas en halfpension op 15 min lopen van het station.
Op de site van ski plus city staan de bustijden.
Die rijden langs een aantal hotels in de stad. Ze vertrekken vanaf de parkeerplaats Hofgarten op korte afstand van dit hotel.
Naar Kuhtai heb ik in januari de gewone bus genomen. Veel stops en een uur reistijd.
Voor drie dagen zou ik naar Axamer Lizum, Patscherkofel en Schlick gaan

Aftellen maar!

Ik heb zelf al een aantal keren gebruik gemaakt van deze aanbieding. https://www.grauer-baer.at/angebote/skipackages/

Een goed hotel vlak bij de oude stad inclusief skipas en halfpension op 15 min lopen van het station.
Op de site van ski plus city staan de bustijden.
Die rijden langs een aantal hotels in de stad. Ze vertrekken vanaf de parkeerplaats Hofgarten op korte afstand van dit hotel.
Naar Kuhtai heb ik in januari de gewone bus genomen. Veel stops en een uur reistijd.
Voor drie dagen zou ik naar Axamer Lizum, Patscherkofel en Schlick gaan

Matthieu op 11 nov 2022 10:44

Mag ik vragen hoe jij exact van Innsbruck naar Kuhtai bent gegaan? Welke bus heb je genomen? Gaat de bus toevallig ook langs de luchthaven of direct vanuit de stad zelf?

Het nummer van de bus weet ik niet meer. Had hem toen opgezocht via de app van OBB Scotty. Het was gewoon een lijnbus Hij kwam niet langs het vliegveld. Wel gaat er een bus (F) van het vliegveld naar het station. Vanaf het station vertrekken alle lijnbussen.

Aftellen maar!

Voor ons is het toch Hotel Olympia geworden. Heb een mail gestuurd via hun site en voor 2p kosten 2 nachten incl HP 236 euro. Ook lekker om praktisch aan de piste te zitten en ‘s ochtends niet eerst de bus te hoeven pakken.
Via de sites van Stubai en Innsbruck ook een aanvraag gedaan bij andere acco’s, maar die zijn dan duurder en een stuk verder van de piste (kreeg eigenlijk alleen maar hotels in Innsbruck zelf terug).
Nog maar 4 maanden😆

Axamer Lizum is leuk. Volgens mij is er bij voldoende sneeuw vanaf de westzijde nog een verbinding naar Muttereralm en kun je vanuit Götzens de bus terugnemen.

Aftellen maar!

Voor ons is het toch Hotel Olympia geworden. Heb een mail gestuurd via hun site en voor 2p kosten 2 nachten incl HP 236 euro. Ook lekker om praktisch aan de piste te zitten en ‘s ochtends niet eerst de bus te hoeven pakken.
Via de sites van Stubai en Innsbruck ook een aanvraag gedaan bij andere acco’s, maar die zijn dan duurder en een stuk verder van de piste (kreeg eigenlijk alleen maar hotels in Innsbruck zelf terug).
Nog maar 4 maanden😆

Jorien83 op 15 nov 2022 16:01

Klinkt als een prima deal voor die locatie! Veel ski plezier en foto’s zijn altijd welkom😜

Axamer Lizum is leuk. Volgens mij is er bij voldoende sneeuw vanaf de westzijde nog een verbinding naar Muttereralm en kun je vanuit Götzens de bus terugnemen.

Matthieu op 15 nov 2022 16:32

Ja, absoluut leuk! Ben er in 2014 ook een weekend geweest en vond het toen ook echt prima voor een weekend. Had toen wel veel minder ski-ervaring, dus de westkant überhaupt niet gedaan want dat is alleen zwart en rood. Als er genoeg sneeuw ligt zou het nog net moeten kunnen dat weekend, Götzens-Mutters sluit daarna de pistes.

Voor ons is het toch Hotel Olympia geworden. Heb een mail gestuurd via hun site en voor 2p kosten 2 nachten incl HP 236 euro. Ook lekker om praktisch aan de piste te zitten en ‘s ochtends niet eerst de bus te hoeven pakken.
Via de sites van Stubai en Innsbruck ook een aanvraag gedaan bij andere acco’s, maar die zijn dan duurder en een stuk verder van de piste (kreeg eigenlijk alleen maar hotels in Innsbruck zelf terug).
Nog maar 4 maanden😆

Jorien83 op 15 nov 2022 16:01

Klinkt als een prima deal voor die locatie! Veel ski plezier en foto’s zijn altijd welkom😜

Amelm op 15 nov 2022 17:13

Haha, leek mij ook. En foto’s komen vast goed;)

Plaats een reactie