Kirchberg 9-16 maart goed idee?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kirchberg

Ik zoek advies over skiën in Kirchberg 9-16 maart dit jaar. Ik kan nog mee op reis (wel vrij duur) naar dit gebied + een Super Ski pas voor de gebieden eromheen. Tot nu toe heb ik gemengde verhalen gehoord over de kans op goede sneeuw daar omdat het vrij laag ligt. Maar met een Super Ski card zou je toch een heel eind moeten kunnen komen (vanaf de liften in Kirchberg), of zie ik dat verkeerd? En liggen de hogere pistes bij Kirchberg zelf redelijk veilig qua sneeuwkwaliteit? Ik probeer te kijken of dit echt een afrader is dit seizoen met de hoge temperaturen of zou het nog goed te doen zijn, ook met de nieuwe sneeuw van gisteren (m.u.v. sommige dalafdalingen). Aangezien het wel een hoop geld kost wil ik wel een inschatting maken of dit nog kansrijk is.

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 25 feb 2024 10:42: bestemming toegevoegd

De condities waren de afgelopen weken door de warmte niet best (eigen ervaring). Hoe dat is na de dump van vrijdag weet ik niet maar eind volgende week gaan de temperaturen weer omhoog.

Met de Super Ski pas kun je bijvoorbeeld ook naar SkiWelt (rechtstreekse verbinding via KiWest) en/of Saalbach-Hinterglemm maar dat is allemaal niet veel hoger.

Kaprun (gletsjer) valt ook onder die Super Ski pas alleen daar zal het heel erg druk zijn als de condities in de andere gebieden slecht zijn.

Als ik jou was zou ik halverwege maart voor een hoger gelegen gebied kiezen in Oostenrijk. Zeker dit jaar.

Met wat er nu gevallen is de laatste dagen moet het absoluut geen probleem meer zijn.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Kirchberg midden maart is normaliter een no-brainer; heel goede sneeuwcondities, op de alleronderste meters na misschien. Ook SkiWelt is dan prima. Dit jaar is de basis een stuk slechter. De dump heeft zeker wel geholpen; de condities zijn nu behoorlijk. Alleen moet er eigenlijk nog een beetje bijvallen om het over twee weken nog steeds goed te laten zijn. Wanneer moet je beslissen? Staat er volgende week weer wat sneeuw in de kaarten zou ik gaan, anders een tripje elders overwegen. Obertauern bijvoorbeeld.

Afgelopen week op donderdag vanuit Hollersbach naar Kirchberg geskied met eigenlijk Westendorf/Brixen als doel. Wist niet hoe snel we rechtsomkeert moesten maken, het was gewoon echt niet leuk. Hompen slush, veel te warm en bruine plekken door de piste heen. We hebben de dalafdaling niet eens geprobeerd: het was boven al niet leuk eigenlijk. Aan de overkant van de Pengelstein zagen we de Ki-West liggen: een lichtbruin lint met donkere plekken. Ook Jochberg was nog niet oké, pas daarna werd de sneeuw beter op de weg terug. (De afdaling naar de barenbadkogel was nog een ramp, daarna was het stukken beter). En dan was de donderdag de beste dag van de week qua condities…

In Kirchberg/skiwelt is ook vrijdag aanzienlijk minder sneeuw gevallen dan op andere plekken, het heeft er gewoon langer geregend door de lagere ligging. Die kant op skiën zou ik je ook niet aanraden. De gebieden in de buurt die wel goed te doen zijn/waren afgelopen week (Krimml, Kaprun) zullen best een stuk rijden zijn. Zell am See en SHLF liggen denk ik te laag, maar daar ben ik niet geweest afgelopen week.

Kortom: ik zou het niet doen en een ander gebied overwegen.

*bericht bewerkt door Draak op 25 feb 2024 10:31

Dank allen voor de reacties - erg nuttig! Ik moet dit weekend beslissen. Voor mij is het helaas nu alleen Kirchberg of anders geen wintersport, maar dan sla ik het toch maar even over gezien de berichten.

Ik was donderdag ook in Kirchberg.

Om heel eerlijk te zijn kan ik me niet vinden in de reactie hierboven.
Het was niet optimaal, maar ik heb meerdere prima pistes gevonden (die zwarte bij de ehrenbachgraben, de hochsaukaser, de brunn (blauw) etc.
Dalafdalingen gingen tot zo’n 1100 u ook echt wel.

Zoals het er nu uitziet worden de omstandigheden zeker niet slechter. Ik zou zeker gaan.

Ze bieden nu ook de mogelijkheid om vanaf 0800 te skiën. Dan zou ik dat doen en eventueel tegen 1400-1430 oid stoppen (als je de omstandigheden te zwaar vindt)

Totales Vollidiot

@KdtL Als het qua kosten niet uitmaakt zou ik hoe dan ook gaan. Maar de TS geeft aan dat het eigenlijk iets duurder is dan wenselijk. Is het met zelfde weersomstandigheden als de maand hiervoor nog steeds oké genoeg over twee weken, denk je?

Anders nog een tip @henriette: Met het paasweekend kon ik nog verrassend betaalbaar een shortski naar Engelberg regelen. Hoog genoeg om nog redelijk uit de voeten te kunnen voor een paar dagen. Eén van de dichtsbijgelegen Alpenbestemmingen.

Snap ik Bennie.
Maar de TS geeft ook aan “Kirchberg of niets”

De condities zullen over twee weken misschien niet optimaal zijn, maar ik vermoed niet slechter dan afgelopen week.
En ik vond het verbazingwekkend hoeveel mensen niet eens de berg op gingen “want het was te slecht”
Terwijl ik echt wel lekker geskied heb. Wat kortere dagen en wat slimmer de pistes kiezen natuurlijk.
Geen enkele dag waren de dalafdalingen tot aan de lunch niet goed te doen.
En als je geen lol hebt aan buckels en/of slush kun je daarna nog een piste bovenin pakken en dan met de gondel naar het dal.

Misschien een beetje per persoon verschillend, maar je kunt er echt wel een leuk weekje van maken.
En er is best wat sneeuw bijgevallen. Het dorp was ook gewoon wit afgelopen zaterdag.

Totales Vollidiot

De kant van de Pengelstein was gewoon echt geen eer aan te halen na 12 uur. En met ons vrij veel mensen die dat vonden bij de Pengelstein 2.
De Ki-West heb ik geen foto van maar zag er echt heel slecht uit. Ben je richting Hollersbach geweest? Daar waren de pistes oprecht een stuk beter qua sneeuw en ligging. Alleen de blauwe 67 was niet best met alle bruine plekken en gras. Eerlijk is eerlijk: er zijn afgelopen week een hoop gebieden geweest die er beter bij lagen dan Kirchberg. Wij zijn in Zillertal Arena, Wildkogel Arena en Kitzski geweest en de laatste was met afstand degene met de minste condities, met de Kirchberg-kant als dieptepunt.

Voor TS: als je niet van 8u-lunch wil skiën en daarna het terras op, of de apres ski in wil, zou ik het niet doen.
Wat betreft de gevallen sneeuw in het dal: wij zagen met terugrijden een lineair verband van ruim 30 cm naar amper 5 cm vanuit Mittersill via st Johann naar Scheffau.
Jammer dat er geen mogelijkheid is voor je om uit te wijken. Met de Pasen zijn er inderdaad nog leuke aanbiedingen en ook voor de week die jij noemt is er nog genoeg te vinden in gebieden die er beter bij liggen. Succes met je beslissing!

*bericht bewerkt door Draak op 25 feb 2024 13:33

Het was niet perfect nee……

En kitzbuhel was het slechtste van allemaal.

De KI west ligt de hele dag in de zon, die zag er inderdaad niet best uit nee.

Maar ik kon nog genoeg pistes vinden om lol te hebben.

Bij slechte omstandigheden pak ik meestal de fleck en de Maierl . Die lijken beter te blijven dan pengelstein (Maierl op het stukje net boven de schi alm na dan….das meestal ook vrij slecht)

Totales Vollidiot

En zo kun je een drama laten klinken alsof het toch geweldig was.

Ach.
Als je dit al een drama noemt …
Dan heb je echt een gezegend leven gehad.

Totales Vollidiot

Ik ben afgelopen week ook in Kirchberg geweest en het is me alles meegevallen. Ik deel de mening van @Kdtl dat er echt nog wel lekker te skiën valt.

Ik stond de afgelopen week vroeg op de piste, heb de dalafdalingen zoveel mogelijk links laten liggen en probeerde vooral hoog te blijven.

  • 3S richting Jochberg/Pass Thurn en Mitersill
  • Ki-west en dan lekker in het gebied van Westendorf blijven
  • Penkelstein 2 (als deze het deed) en t/m de Ochsalm lag ook nog goed.
  • Kitzbühel lag slecht, maar wilde toch de Streif een keer zien

Wanneer moet je een keuze maken?

Thank God summer is over!

Dank allemaal! Ik ski het liefst van 9 tot 16 dus t/m een uur of 11 of de lunch zou ik zelf wel heel jammer vinden. Voor een bedrag van bijna 2000 euro is 3 uurtjes (goed) skiën mij per dag wel wat weinig, nu ik nog de optie heb om te kiezen om wel of niet te gaan. Gelukkig te lezen dat degenen die recent gegaan zijn er toch nog wat moois van gemaakt hebben.

Je kunt gewoon hele dagen skiën he @Henriette , het gebied is gewoon open. Niet skiën of wel skiën met wat pap, is voor mij een no-brainer… Gewoon gaan uiteraard en skiën. Je went eraan en dan leer je ervan te genieten.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik bedoelde meer van 0800 tot een uur of 1330 oid.
En dan lunchen.

Totales Vollidiot

Poeh wat een bedrag voor midden maart! Voor wat minder kun je dan denk ik ook wel terecht op betere plekken.

Hoe zijn de condities er op dit moment?

Ik zit in Hochkonig, dat is redelijk in de buurt van Kirchberg Kitzbuhl, alleen gaat ons gebied tot slechts 1800/1900 meter en KiKi tot 2400 meter (als ik het goed heb).
Hier was het vandaag prima skiën. Eindelijk nachtvorst gehad en overdag niet al te warm. Pistes waren vandaag prima.
Dus als @Henriette morgen gaat, dan denk ik dat ze zeker de eerste paar dagen prima kan skiën.

Peter Pos
en KiKi tot 2400 meter (als ik het goed heb).. § peterpos op 08 mrt 2024 16:43

2004 meter ;) Maar gewoon gaan hoor!

*bericht bewerkt door paolie op 08 mrt 2024 16:50

Plaats een reactie