Beginner in KitzSki #voorpret

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kitzbühel - Kirchberg

Hoi allemaal,

over iets meer dan een maandje mag ik eindelijk ook.
We hebben een accommodatie in Mittersill en dat betekent starten bij de Resterkogel.
Welke pistes zijn aanraders? Mooie plekken?
Welke pistes zijn verraderlijk en kan ik beter vermijden?
Wat zijn ander leuke weetjes over het gebied?

De kinderen lessen bij Pass Turn en worden gehaald en gebracht, heerlijke luxe.
Ik ga zelf 3 ochtenden lessen en ben benieuwd waar we dan al komen.

Hoi allemaal,

over iets meer dan een maandje mag ik eindelijk ook.
We hebben een accommodatie in Mittersill en dat betekent starten bij de Resterkogel.
Welke pistes zijn aanraders? Mooie plekken?
Welke pistes zijn verraderlijk en kan ik beter vermijden?
Wat zijn ander leuke weetjes over het gebied?

De kinderen lessen bij Pass Turn en worden gehaald en gebracht, heerlijke luxe.
Ik ga zelf 3 ochtenden lessen en ben benieuwd waar we dan al komen.

SuzannaE op 18 jan 2023 13:59

Hi SuzannaE,

Ik heb afgelopen jaar verslagjes geschreven van KitzSki (zowel resterhöhe als Kirchberg deel). Hierin heb ik ook een korte beschrijving van een deel van de pistes.

Over het algemeen heerlijke brede blauwe en een aantal lange speelse rode afdalingen (77 top). Als ik het me goed herinner dan zijn enkel de 75a/75 iets lastiger aan de Mittersill kant. Mocht je verder richting Kirchberg willen skiën dan zou ik die iets eerder op de dag nemen als ze er nog mooi bij liggen.

Verslagjes van afgelopen jaar over KitzSki:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/526680

Hi Suzanna,

Piste 75 is inderdaad erg pittig, vooral aan het eind van de dag. Het eerste stuk is nog behoorlijk vlak, maar warneer je niet meer terug kunt wordt het echt een zwarte piste.

77 is heerlijk, de mooie blauwe pistes vind je weer bij Kirchberg richting de Fleckalmbahn en Pengelstein.

Als het net gesneeuwd heeft, is de skiroute 56 naar Asschau een aanrader. Deze skiroute wordt wel enigzins bijgehouden en is zodoende goed te doen. Je bent er vaak helemaal alleen op de piste in “niemandsland”. Wij proberen vaak rond de middag in Asschau aan te komen, om in Asschau bij 't kerkje te eten en er op de bus te wachten. Je moet dan namelijk alleen weer met de bus terug naar Pengelstein.

Alvast een fijne vakantie.

Hi Suzanna,
Je kan in dit gebied lekker skiën. Over het algemeen zijn alle pistes goed te doen. Ik sluit me aan bij Amelm.
De 75 is inderdaad een lastige piste. Mijdt het zwarte gedeelte (75a) en volg de rode 75. Blijf op het steile gedeelte, je weet onmiddellijk wat ik bedoel als je er bent, aan de linkerzijde (minst steil). Vraag je leraar om deze piste te oefenen. Vanaf de Resterkogel ben je er zo. De 75 is wel de verbindingspiste die er voor zorgt dat je leuke dagtochten kunt maken naar de verschillende dorpen in het gebied.
Mijdt het onderste deel van de 76(blauw). Op het laatste stuk moet je veel prikken. Ga zeker een keer met de 3S naar Kirchberg/Kitzbühl. In Kitzbühl kan je over de beroemde Hahnenkamm (R21) maar die piste is meestal erg ijzig. De naastgelegen rode 22 is vaak veel rustiger om te skiën
Grote voordeel van je startpunt is dat je tegen de meute (komend uit Kirchberg/Kitzbühl) in gaat. Daardoor heb je weinig wachttijden.
Probeer ook een keer te lunchen bij Toni’s (afdaling naar Hollersbach).
Ik hoop dat je daar net zo gaat genieten als wij jaren hebben gedaan. Veel (ski)plezier.

o wat fijn om te lezen allemaal. ook de 75, dank. Ik ga het aan de leraar vragen.
Wil je via de pistes naar t volgende deel is de 75 niet te vermijden. Maar dan kan ik dus beter de bus nemen als ik hem niet aandurf.

ik hoop dat de 76 wel open is als we er zijn. de kinderen lessen daar onderaan.
Prikken vind ik wel te overzien. Schakel over op freestyle langlaufen. ;)

skiroute 56 gaat ook op mn lijstje. Maar vanaf Asschau terug naar Mittersill is een flink eind met de bus

Over langlaufen… ik hoop in mittersill een keer een rondje te kunnen doen. Ik neem mn schoenen mee, ski’s zal ik daar moeten huren want mn rolski is wat lastig in de sneeuw.

En o o o wat zijn de webcams fijn om naar te kijken nu!

*bericht bewerkt door SuzannaE op 19 jan 2023 11:55

Suzanna, veel plezier!
Ik ben al jaren fan van dit gebied. :) Piste 76 is reeds open, deze was inderdaad lang dicht dit jaar wegens de uitzonderlijke temperaturen. Maar ik reken erop dat die gewoon open gaat blijven. :) Ik hou persoonlijk meer van de Kirchberg kant, vooral de zwarte pistes van de steinbergkogel en ook de Brunn is en fantastische uitbreiding van het gebied.
De Resterkogel kant heeft echter hele mooie brede pistes en super goede hutten! De pistes onder Talsen (verbinding naar de 3-S) 61 en 67 zijn zuid-gerichte pistes (snel boekelvorming of slush bij echte dooi), het enige manekementje in dit gebied in mijn ogen, maar noodzakelijk voor een tocht. Ook de 62 kan hier last van hebben.
Zeker ook aan te raden: Als de natuursneeuw nog een beetje wilt meewerken, Piste 55 is een heerlijke carving piste, dit is een zuivere natuursneeuwpiste en daardoor bij verse sneeuw fantastisch!
Veel plezier, ik ga binnen 2 weken.

*bericht bewerkt door Joy85 op 19 jan 2023 12:06

De 55 is denk ik nog te hoog gegrepen voor me. Ik heb 1 week les gehad in maart (niederau, warm, steile slush piste’s) en 10 lessen op de rollerbaan. Ben zo benieuwd hoe mooie verse echte goede sneeuw voelt.

k heb 1 week les gehad in maart (niederau, warm, steile slush piste's) § SuzannaE op 19 jan 2023 12:18

Snap nu je reactie in https://www.wintersport.nl/forum/topic/528597 nog beter.
Inderdaad (bijna) onmogelijke dalafdalingen als de omstandigheden zijn zoals vorig jaar.
Overigens gingen wij ook regelmatig met de Superskicard met de auto naar Skiwelt om van daaruit door te skien via Westendorf naar Kirchberg. (Pengelstein)
Aan de Kirchberg zijde veel mooie blauwe brede pistes kan ik me herinneren.
De resterkogel was voor ons dan net te ver.

denk overigens dat we ook dit jaar in de krokus weer wel een uitstapje die kant op zullen maken.

Maar mooi vooruitzicht om daar heen te gaan.

Behalve de piste 75 zijn de pistes bij resterhohe prachtig breed en zijn ook de rode afdalingen prima te doen.
De blauwe 26 bij kirchberg veranderd bij warm weer of veel sneeuw wel snel in een bende hopen. De rode 40 is dan makkelijker te skien. Vroeger was er een afsteekje door het bos, maar dat zie ik iet meer op de pistekaart.

Plaats een reactie