Kirchberg of solden?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden en Kirchberg

Hi allem,

In de voorjaarsvakantie 23 willen we met een groep van 7 personen gaan skien. Nu is er twijfel tussen 2 accomodaties, de ene is in kirchberg, de andere in Solden. Hebben jullie tips/aanraders om ons de keuze te helpen maken?
Bij beide lijkt de apres ski prima, bij allebei redelijk wat pistes. En hoe zit het kwa drukteverschil bijvoorbeeld? Etc

Hopelijk kunnen jullie ons helpen!
Bedankt :)

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 20 dec 2022 13:40

Beide nooit geweest. Soelden is wat meer hoogalpien en beschikt over twee gletsjers, Kirchberg ligt wat lager op veelal ‘alpenweides’. Met een meerdaagse pas in Soelden kun je ook naar Obergurgl-Hochgurgl of Hochoetz. Bij Kirchberg zit je redelijk snel in SkiWelt (Westendorf).

Soelden is denk ik wat duurder, Kirchberg echt Nederlandse apres-ski, Soelden wat internationaler.

Mr. Slow

Qua drukte is het beide druk, maar in Sölden sta je ook op wat knelpunten, zoals naar de gletscher, echt in de rij dan. De horeca is in Kirchberg ook net iets vriendelijker geprijsd.
Verder is het een sfeerdingetje. In Sölden zelf zit je echt tussen de alpenreuzen. Kirchberg is allemaal wat vriendelijker qua berglandschap.
Waar is de accommodatie in Sölden? Want een heleboel ligt daar helemaal niet in het dorp zelf maar elders in het dal.

Tip; in Kirchberg de superskicard nemen, kost je maar een paar euro meer, maar je kunt dan lekker een dagje naar skiwelt en eventueel naar skicircus (fieberbrunn is zo’n 40 minuten rijden).
Dagje kitzbuhel, nog eens een dagje met de 3S richting jochberg etc.

De week zit er zo op….

Ik ben wel bevooroordeeld omdat ik kitzski erg leuk vind.

Totales Vollidiot

Solden is extreem druk, zowel op de pistes als bij de liften; Kirchberg een stuk minder.
Apres-ski is in Kirchberg meer op Nederlanders gericht. In Solden internationaler.
Voor kilometervreters kun je overwegen om de Salzburger Super-skipas te nemen; maar met 180km heeft Kirchberg ook voldoende te bieden. Solden is duur; Kirchberg is betaalbaarder.

Persoonlijk zou ik voor Kirchberg kiezen; omdat ik drukte op de berg en bij de liften niet fijn vindt.
Verder is het vooral wat jullie zelf belangrijk vinden.

Afgelopen jaar ben ik in Sölden geweest en ik vond het enorm tegenvallen. Veel in de liften zitten, die ook erg druk zijn (met name richting de gletsjer). Het dorp zelf is ook niet heel veel aan, maar dit is Kirchberg ook niet echt. Let wel op in Kirchberg waar je zit met je accommodatie, want je kunt ver van de lift zitten en dichtbij het dorp (en andersom:)). Ook vond ik Kirchberg beter betaalbaar dan Sölden!
Succes en alvast veel plezier:).

A Little party never killed nobody

Sölden dorp niet veel aan? Heb zelden een wintersportdorp gezien met zoveel barren, restaurants en danstenten. Ook nog 2 rodelbanen en een James Bond museum als alternatief voor skiën. Als dat niet je ding is, maar liever een authentiek dorpspleintje kun je beter ergens anders kijken, maar Sölden is alles behalve een saai dorp.

Kirchberg heeft wel meer pistes en mogelijkheden voor langere tochten. Après ski inderdaad ook prima, maar is volgens naar mijn ervaring vooral in het dorp, niet direct aan de piste (beide gondels liggen een stukje buiten het dorp). Ik vind het altijd wel wat hebben om direct met de skischoenen aan de kroeg in te lopen.

Beide nooit geweest. Soelden is wat meer hoogalpien en beschikt over twee gletsjers, Kirchberg ligt wat lager op veelal ‘alpenweides’. Met een meerdaagse pas in Soelden kun je ook naar Obergurgl-Hochgurgl of Hochoetz. Bij Kirchberg zit je redelijk snel in SkiWelt (Westendorf).

Soelden is denk ik wat duurder, Kirchberg echt Nederlandse apres-ski, Soelden wat internationaler.

Quick op 19 dec 2022 22:58

Solden is extreem druk, zowel op de pistes als bij de liften; Kirchberg een stuk minder.
Apres-ski is in Kirchberg meer op Nederlanders gericht. In Solden internationaler.
Voor kilometervreters kun je overwegen om de Salzburger Super-skipas te nemen; maar met 180km heeft Kirchberg ook voldoende te bieden. Solden is duur; Kirchberg is betaalbaarder.

Persoonlijk zou ik voor Kirchberg kiezen; omdat ik drukte op de berg en bij de liften niet fijn vindt.
Verder is het vooral wat jullie zelf belangrijk vinden.

Daffie op 20 dec 2022 09:27

Oke dank voor de reactie! En andere! Ik was eigenlijk bang dat kirchberg ook mega druk zou zijn, zo niet drukker dan solden. Maar dat is dus niet perse zo?:)

Sölden dorp niet veel aan? Heb zelden een wintersportdorp gezien met zoveel barren, restaurants en danstenten. Ook nog 2 rodelbanen en een James Bond museum als alternatief voor skiën. Als dat niet je ding is, maar liever een authentiek dorpspleintje kun je beter ergens anders kijken, maar Sölden is alles behalve een saai dorp.

Kirchberg heeft wel meer pistes en mogelijkheden voor langere tochten. Après ski inderdaad ook prima, maar is volgens naar mijn ervaring vooral in het dorp, niet direct aan de piste (beide gondels liggen een stukje buiten het dorp). Ik vind het altijd wel wat hebben om direct met de skischoenen aan de kroeg in te lopen.

Stanro op 20 dec 2022 10:53

Eens! Aan het eind lekker de apres ski in met je schoenen is ook top! Maar de mogelijkheid om wat langere tochten te maken ook fijn. De accomodatie in solden heeft een wat betere review. Maar als ik het zo hoor klinkt kiirchberg eigenlijk wel wat aantrekkelijker door de drukte…

Qua drukte is het beide druk, maar in Sölden sta je ook op wat knelpunten, zoals naar de gletscher, echt in de rij dan. De horeca is in Kirchberg ook net iets vriendelijker geprijsd.
Verder is het een sfeerdingetje. In Sölden zelf zit je echt tussen de alpenreuzen. Kirchberg is allemaal wat vriendelijker qua berglandschap.
Waar is de accommodatie in Sölden? Want een heleboel ligt daar helemaal niet in het dorp zelf maar elders in het dal.

Bennie op 20 dec 2022 05:44

De accomodatie in solden is wel dicht bij het centrum! 200meter dacht ik. Ook goeie reviews. Kirchberg accomodatie wat mindere reviews, maar tot nu toe hoor ik de meeste positiever over kirchberg

Solden is extreem druk, zowel op de pistes als bij de liften; Kirchberg een stuk minder.
Apres-ski is in Kirchberg meer op Nederlanders gericht. In Solden internationaler.
Voor kilometervreters kun je overwegen om de Salzburger Super-skipas te nemen; maar met 180km heeft Kirchberg ook voldoende te bieden. Solden is duur; Kirchberg is betaalbaarder.

Persoonlijk zou ik voor Kirchberg kiezen; omdat ik drukte op de berg en bij de liften niet fijn vindt.
Verder is het vooral wat jullie zelf belangrijk vinden.

Daffie op 20 dec 2022 09:27

Extra vraag: ben je ook in de vakantie ooit geweest toevallig? Ik heb inderdaad een hekel aan wachttijden haha!

Tja, lastig vergelijk deze gebieden omdat ze totaal niet in dezelfde ‘‘categorie’’ vallen:

Sölden: hoogalpien met dito uitzichten en langere afdalingen, gletsjers, mondain (stripclubs/ bars/ internationaler publiek), zeer sneeuwzeker met veel 2000m+, duurder, wel ook enkele leuke gezellige restaurants langs de piste, dorp langgerekt en niet authentiek maar genoeg te doen, apres ski internationaal/ minder plat, combi met Hoch- en ober gurgl mogelijk op dezelfde pas

Kirchberg: relatief laaggelegen gebied en daardoor potentieel slushig op lagere delen, goedkoper dan Sölden, wat plattere ‘‘nederlandse’’ apres ski, qua tochten maken meer opties/ leuker dan Sölden, gebied is wat groter en gemakkelijk te combineren met skiwelt bijv, leuke hutten voor eten en drinken in gebied

Beide gebieden zullen druk zijn in de voorjaarsvakantie. In Kirchberg meer Nederlanders dus mocht onze vakantie niet gelijk vallen met andere belangrijke vakantielanden kan dat Sölden rustiger maken in die week. Sölden heeft wel wat meer ‘‘bottlenecks’’ qua drukte dan Kirchberg wat iets ruimer is opgezet en meer opstapplaatsen heeft.

In Kirchberg heb je 3 liften het dorp uit.
De Fleck wil wel eend druk zijn (klasjes). Maar ik heb daar nog nooit meer dan 10 minuten gewacht.

Druk is het wel in kitzbuhel. De hahnenkammlift is de enige naar het skigebied (of je moet de kitzsteinerhorn nemen).

Tevens is de sleeplift (ja werkelijk!!!) terug naar de 3S als je een dagje naar de resterhohe bent gegaan een bottleneck.

Rest in Kirchberg is max enkele minuten wachten. Ook in de krokus.

Totales Vollidiot

Die sleeplift is de Gauxjoch geloof ik. Rotding.
Las op een Duits forum dat ze die nu eindelijk gaan vervangen.

Totales Vollidiot

In beide geweest. Ik vind Sölden uitdagender om te skiën. Hogere bergen en langere pistes. Kirchberg vind ik wat gezelliger. Met de (nieuwe) verbindingen naar Westendorf of Hollersbach (via de 3S) heb je veel meer mogelijkheden. Mijn favouriete eettentjes op de piste: In Solden bij de Mautstelle. In het gebied van Kirchberg: Toni’s (dalafdaling naar Hollersbach, leuke dagtocht vanuit Kirchberg).

Toni’s is echt top ja 👍
Jammer genoeg meestal vol in de drukkere periodes (voor grotere gezelschappen in ieder geval)

Totales Vollidiot

Informatie mbt de après ski in Kirchberg klopt niet helemaal. Schi-alm is een aanrader. Hier kun je tot 19 uur terecht. Let wel op de sluiting van het ski depot bij Fleckenalm baan. Die is om 17.30. Na 19 uur kun je alleen nog in de Eisbar terecht. Daar kan het druk zijn met arrogant personeel die er op uit zijn om ruzie te zoeken. Alternatieven zijn er niet. Of je komt in de Kuhstall terecht. Dat is een striptent.

Plaats een reactie