Parkeren Hahnenkammbahn / Fleckalmbahn

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kitzbühel - Kirchberg

Voor komende winter hebben we tijdens de schoolvakanties een mooi appartement gevonden in Reith (paar minuten rijden naar Kitzbuhl). De vraag is wat de beste optie is voor vervoer van / naar het skigebied

  • de skibus gaat maar 1-2 keer per uur. Is op zich prima, maar wel een uitdaging met kleine kinderen die naar de skiles gebracht moeten worden
  • we kijken daarom naar de optie om te parkeren bij de Hahnenkammbahn. Ik begrijp dat het betaald parkeren is (https://www.kitzski.at/en/skiarea-tyrol/info/parking-spaces-lifts.html) / EUR 10 per dag (https://www.kitzbuehel.com/en/service/kitz-a-z/infrastructure/p1-parking-hahnenkamm-cablecar-kitzbuehel/). Dit is voor ons acceptabel

De vraag is echter, hoe druk is deze parkeerplaats in een drukke skiweek? Als je hier om 9:15 aan komt rijden, is er dan voldoende plek? Of is de Fleckalmbahn een betere optie (is ongeveer evenver rijden, wel gratis parkeren)?

Hi Thomas,

Wat je niet benoemd is waarom je bij één van de twee wilt zijn, waar hebben de kinderen bijvoorbeeld les? Dat lijkt me het belangrijkste uitgangsprincipe.

Zelf zou ik altijd kiezen voor de Fleckalmbahn: gratis parkeren, extreem goed aan te rijden, comfortabele nieuwe/ grote lift en je maakt gelijk het meeste hoogtemeters in één keer. Ook kom je goed centraal bovenin uit met veel opties waar je heen wilt en onderin is een zeer groot parkeerveld dus niet snel vol.

Wanneer je niet afhankelijk bent met lessen van de kinderen dan zou ik het gewoon lekker per dag bepalen afhankelijk waar je wilt skiën.

*bericht bewerkt door Amelm op 05 sep 2022 11:07

Hi Amelm,

Dank voor je snelle reactie! Ik heb deze twee op de shortlist staan, omdat hier de meeste lessen starten (https://www.kitzski.at/de/skigebiet-tirol/skischulen.html) en deze het best bereikbaar zijn vanuit Reith. Skiles moeten we nog boeken, dus daar zijn we nog vrij in.

Als er in de praktijk voldoende parkeerplek is (en niet een extreem lange rij bij de lift) lijkt de Fleckalmbahn de betere optie!

Fleckalm of om de hoek met de Maierlbahn. Beide aangename startpunten. Hahnenkammbahn zou ik overslaan, de dalafdalingen zijn veel makkelijker bij de andere 2 banen en de Hahnenkammbahn is ook een bottleneck in de ochtend.

Ik ben het volledig met Joyce eens.
Je kan ook overwegen om in St. Johan te gaan lessen/skiën. Veel overzichtelijker en rustiger t.o.v. Kitzbühl/Kirchberg. Vanuit Reith is Oberndorf heel dichtbij. Overigens kan je met een superskipas in beide (en nog veel meer) gebieden skiën. https://www.kitzbueheler-alpen.com/nl/kam/wi/ski/superskicar…

Je spreekt van kleine kinderen > kunnen ze al van een blauwe piste? Als ze (begin vd week) nog in het kinderland vertoeven is Fleckalm of Maierl natuurlijk niet zo praktisch, want de skischolen uit Kirchberg die zitten aan de andere kant vh dorp (ad Schatzerlift) met hun kinderland. Dan is het beter om toch een skischool te kiezen uit Kitzbuhel (met kinderland aan dalstation vd Hahnekammbahn), maar zit je dus met drukte id ochtend, betalend parkeren,…
Met jonge kinderen de dalafdaling doen aan die kant is wel niet evident (ik zou me er niet aan wagen), dus als je ze - na de les - nog zelf meeneemt nr boven, zal het met de lift nr beneden worden einde vd dag.

Als je weet dat de kinderen gewoon de piste op kunnen met hun lesgroepje, is het een ander verhaal. Dan zou ik eerder voor Maierl kiezen (sinds de Fleckalmbahn vernieuwd is, is het daar drukker en de Maierlbahn ietsje rustiger). De skigroepjes vertrekken vanaf de Ehrenbachhöhe als ik me niet vergis, dat is waar de Maierl stoeltjeslift (na de Maierlgondel) en de Fleckalm gondel toekomen. Als je vanaf de Hahnekammbahn komt moet je eerst nog een piste doen richting de liften die nr de Steinbergkogel gaan om van daaruit stoeltjeslift te nemen nr de Ehrenbachhöhe. Want die ligt hoger dan het bergstation vd Hahnekammbahn.
Qua dalafdaling denkk ik dat die naar de Fleckalm net iets makkelijker is dan de Maierl kant, maar beiden goed te doen.

Mijn ervaringen zijn weliswaar allemaal van bezoekjes in het laagseizoen :)
Dus wat het geeft in de echt drukke weken, dat zou ik niet kunnen zeggen.

Gaan de kids al de berg op of alleen op de oefenweide?

Hahnenkamm heeft een mooie oefenweide onderaan de afdaling. Dus kids afzetten en zelf lekker gaan skiën….

Alleen is die lift in het hoogseizoen echt wel druk.

Fleck heeft geen oefenweide, in de ochtend ook vrij veel klasjes en je moet je kids in het dorp naar de skischool (oefenweide) brengen. Ook niet ideaal.

Maierl heeft een skischool en oefenweide beneden (AlpinProfis geloof ik). Dus kids naar hun, zelf opstappen en lekker de berg op.

Die laatste optie zou ik zekerweten kiezen.

Maak dan niet de fout je kids aan te melden bij skischule Kirchberg, dan moet je alsnog weer het dorp in…

Totales Vollidiot

Waarom niet maar Going am Wilden Kaiser? Net zo ver rijden als Kitzbuhel.

Plaats een reactie