inreizen met rode QR code maar met medisch certificaat I of H ingevuld door huisarts.

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kitzbühel

ik zou graag 27/1 met de auto richting Oostenrijk trekken. Ik kreeg 3 vaccinaties (2 x pfizer en 1 booster moderna op 10/1). Net voor de booster voelde ik me niet al te lekker en had ik 1 dag (8/1) lichte koorts. De booster toch laten zetten omdat ik safe wou zijn voor de skireis.
Na de booster geen symptomen meer. Door een zelftest op het werk 15/1 plots een positieve zelftest, aangezien dit weekend was, pas 17/1 een PCR test kunnen doen, die ook positief was. Aan mijn covid safe ticket is dus te zien dat ik 2 vaccinaties + booster kreeg, enkel bij het scannen geeft dit nog tot 28/1 middernacht een rode kleur.
Ik nam contact op met de ambassade van Oostenrijk en die stelden me voor om het document Anlage I of Anlage H te laten invullen door de huisarts.
Mensen die ervaring hebben met deze situatie? Ik heb dus 2 vacinaties + booster, rode CST maar wel een medisch certificaat van de Oostenrijkse overheid ingevuld door de huisarts.
Ik ben ondertussen ook al gewoon aan het werk, deze ochtend had ik een negatieve zelftest ook.

*bericht bewerkt door Kris1980 op 25 jan 2022 17:16

Maar je hebt toch gewoon de QR codes van je vaccinatie? Dus je voldoet volledig aan de in reis criteria. Als je alleen maar die QR codes laat scannen is er niets aan de hand. Je kan ervoor kiezen om die codes in de gruner pass app te zetten. Die zullen gewoon groen geven

Ik denk dat het een Belg is en dat je daar met een positieve test geen geldige QR code hebt?

In Nederland kan dat, ivm privacy aspecten, niet, maar in veel andere landen staat er veel meer info in de qr en zou dit dus kunnen…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik ben inderdaad een Belg. Positieve PCR test en je hebt sowieso 12 dagen een rode QR code. Werken mag, maar iets gaan eten niet…

Je hebt dus gewoon Corona en bent ook volgens Oostenrijkse begrippen niet genezen, want het is nog geen 14 dagen na je positieve test. Helaas, je kunt niet op vakantie want je bent ziek en mogelijk besmettelijk.

Suuski, dan ben jij medisch beter op de hoogte van mijn dossier dan mijn huisarts. Dat is bijzonder, ik zou me zo maar niet durven uitspreken over mensen hun situatie…

Je had geen positieve PCR op 17 januari en je hebt dus niet 11 dagen daarna een rood kruis?

Als je huisarts het formulier heeft ingevuld, en jij bent er van overtuigd dat je genezen en niet eet besmettelijk bent, dan kun je ze in Oostenrijk vast we overtuigen dat het formulier van je huisarts zwaarder moet wegen dan dat rode kruis in je app.

Ik wordt een beetje pissig van mensen die vinden dat de regels vooral voor anderen zijn en dat zij een goede reden hebben om niet in isolatie te gaan asceet besmet zijn. En dat positief geteste mensen weer aan het werk gaan in cruciale beroepen, dat snap ik. Maar voor een vakantie snap ik niet dat je niet gewoon een dag later gaat.

Suuski, ik volgde gewoon de regels. Nam mooi mijn vaccinaties wanneer dat gevraagd werd, ik bleef mijn 7 dagen in isolatie zoals gevraagd wordt en ik informeerde me wat ik wettelijk kan en mag en volgde dit gewoon… Precies of die covid safe app voelt aan hoe lang je besmet bent of die was er bij toen ik besmet werd… Voor de rest maak ik er niet veel woorden meer aan vuil. Ik informeerde gewoon of er nog mensen in een gelijkaardige situatie zaten.

Je had natuurlijk 8 januari moeten testen (volgens de regels, je had namelijk serieuze klachten). Dan had je geen booster gekregen, maar inmiddels wel een geldig herstelcertificaat en had je probleemloos naar Oostenrijk gekund.
Jouw test van 17 januari was zinloos. Na genezing kun je nog tot 8 weken lang positief testen vanwege achtergebleven dode virusdeeltjes.
Je hebt hier zelf natuurlijk niets meer aan, maar misschien wel handig voor anderen om te weten.

*bericht bewerkt door paolie op 26 jan 2022 07:27

Gewoon je vaccinatiebewijzen op papier meenemen samen met de artsenverklaring. Dan komt het helemaal goed. Veel plezier!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dat rood scherm heb je alleen als je met de Belgische scan app jouw QR code scant (QR in app of op papier blijft dezelfde), en dit omdat de Belgische scan app elk uur geüpdated wordt met de “zwarte lijst” van positive mensen. De QR code verandert niet, maar de scan app “weet” via een andere weg tot wanneer jij in isolatie zou moeten zitten.

Als je jouw QR code scant met een buitenlandse verificatie app, bijvoorbeeld de Oostenrijkse, dan weten die apps dat niet (zij krijgen die zwarte lijsten niet), en lezen zij je QR code met alleen je vaccinatiegegevens, en geven ze een groen scherm. Probeer anders maar eens.

Suuski, ik volgde gewoon de regels.

Kris1980 op 26 jan 2022 00:58

Volgens “de regels” had je je booster-afspraak moeten verzetten, dus dat argument overleeft de eerste paragraaf van de originele post niet. Nu heb je waarschijnlijk met een actieve corona-besmetting staan aanschuiven in het vaccinatiecentrum met mensen die per definitie nog niet volledig gevaccineerd zijn met als argument “zeker te zijn voor de skivakantie”.

Dat @Suuski hierdoor gefrustreerd met haar ogen rolt, is in dat opzicht helemaal terecht: je hele verhaal gaat over hoe je creatief die regels interpreteert om vooral je skivakantie niet in gevaar te brengen. Zonder het over de zin en de onzin van de regels te hebben (dat is een doosje dat dicht mag blijven in dit draadje 😉), heb je bewust de kantjes eraf gelopen en probeer je dat nu rationaliseren. Enerzijds argumenteer je dat je besmetting al vóór je testdatum moest dateren (want 8 januari had je koorts), anderzijds argumenteer je dat je 8 januari niet besmet kon zijn, want welke oelewapper gaat er nu met een actieve corona-besmetting naar het vaccinatiecentrum? Om je vervolgens onheus behandeld te voelen als iemand gaten prikt in die redenering.

En zoals @paolie al aanhaalde: als je de regels écht had gevolgd (8 januari na symptomen PCR test laten doen), dan had je nu waarschijnlijk dit probleem niet. Dat noemen ze ironie 😛.

Ik wens iedereen een fijne skivakantie toe dit jaar, maar volgens “de regels” had je die ook gewoon één dagje kunnen uitstellen.

@morzel, daar geef ik je volledig gelijk in, dat ik 8 januari te weinig actie heb ondernomen en daar achteraf door in de miserie geraakte. Maar ik had in december met kinderen al eens 3 weken in quarantaine gezeten, al regelmatig testen gedaan na hoog risicocontact, ook wel al eens koorts gehad en dan toch negatieve test in de afgelopen 1,5j… Volgens mij is het dan toch ergens menselijk dat de aandacht eens verslapt.
Jullie zijn blijkbaar mensen die bij alles, maar dan ook alles perfect volgens de wet en de regels leven… Alhoewel, snel gefrustreerd geraken, mensen oelewapper noemen … T is toch allemaal op het randje … Maar kijk, ik ben blij dat ik mensen als jullie in het echte leven niet ken… Zou zo een verlies van tijd zijn in mijn leven!
Geniet nog van jullie eventuele skiverlof! Bij mij is het mooi wettelijk in orde en ik ga na 1,5j eens van mijn shortski genieten met mijn beste kameraden. En ik zou niemand van die mensen die meegaan ook maar een beetje in gevaar willen brengen, eigenlijk niemand die ik gedurende de skireis ontmoet. Maar ik en gelukkig mijn kameraden ook genieten van het leven, doen niemand kwaad, maar perfect zijn we niet, hoeft ook helemaal niet! Have fun nog iedereen en bedankt aan de mensen die op mijn vraag hebben geantwoord!

*bericht bewerkt door Kris1980 op 26 jan 2022 12:27

@Kris1980: ik misgun niemand een fijne skivakantie, dus ook jou zeker niet.

Als je net zoals ik (die zelf het geluk heeft om niet rechtstreeks betrokken te zijn in heel de ellende) een aantal mensen rond je heen hebt die nu bijna twee jaar in de eerste lijn zowat elke dag geconfronteerd worden met mensen die het allemaal niet te nauw nemen met “de regeltjes” omdat hun geval “echt niet is zoals alle anderen” en daardoor bewust of onbewust meehelpen om die miserie in stand te houden, kweek je heel veel begrip voor de moedeloosheid en frustratie die dat oplevert.

Bij elke apotheker of huisarts staat er elke dag wel minstens één keer iemand die alle symptomen heeft van een besmetting, maar er zelf heilig van overtuigd is dat het geen corona kan zijn (want dat gebeurt alleen bij anderen). Of mensen die hoestend en met koorts naar het vaccinatiecentrum komen. Je zou verwachten dat we na twee jaar collectief beter zouden moeten weten.

Als je hier (of ergens anders) dan aangesproken wordt op dat creatief omgaan met corona-regels en je rationalisering om dat te doen, gebeurt dat echt niet door mensen die genot halen uit het bestaan en het volgen van die regeltjes. Integendeel: we snakken allemaal naar een leven waar die regels niet langer nodig zijn.

Geen idee hoe short jouw shortski is, maar houd er rekening mee dat je je skipas in veel Oostenrijkse skigebieden moet activeren met je QRcode. Een artsverklaring helpt je daar helaas niet bij.

wij hebben in Oostenrijk (november) echt overal moeten activeren met de QR Code, dus als hij rood kleurt dan heb je problemen
Mijn man is gisteren ook niet op reis kunnen vertrekken omdat hij een anti-geen test moest hebben en deze was positief, dus hij heeft midden dec corona gehad een week na zijn boosterprik, hij is niet besmettelijk volgens de huisarts maar kan nu 10 dagen niet mee op restaurant en is niet op reis kunnen gaan. alles kleurt rood en zijn hersteldocument heeft nu plaats gemaakt voor de test

wij hebben in Oostenrijk (november) echt overal moeten activeren met de QR Code, dus als hij rood kleurt dan heb je problemen

Niet alleen een probleem, je riskeert echt forse boete. In december is er een auto met 4 inzittenden niet door grenscontroles gekomen. Boete 4000 euro en direct rechtsomkeert maken. En ze noteren je kenteken dus ergens anders dan de grens over gaan is op zijn zachtst gezegd niet aan te raden. In Oostenrijk willens en wetens de regels overtreden wordt echt niet getolereerd.

Als je niet het begin van een benul hebt van de Oostenrijkse regelgeving, of wat die verklaring betekent, is het misschien beter om niets te posten…

I can stick uphill ice, on my saucer...

wij hebben in Oostenrijk (november) echt overal moeten activeren met de QR Code, dus als hij rood kleurt dan heb je problemen

Niet alleen een probleem, je riskeert echt forse boete. In december is er een auto met 4 inzittenden niet door grenscontroles gekomen. Boete 4000 euro en direct rechtsomkeert maken. En ze noteren je kenteken dus ergens anders dan de grens over gaan is op zijn zachtst gezegd niet aan te raden. In Oostenrijk willens en wetens de regels overtreden wordt echt niet getolereerd.

Mijtje op 26 jan 2022 17:26

Blijkbaar kleurt hij niet rood.

Als je niet het begin van een benul hebt van de Oostenrijkse regelgeving, of wat die verklaring betekent, is het misschien beter om niets te posten…

Shane op 26 jan 2022 17:41

Merci voor de nuttige info…dit was veel waardevoller dan mijn post 🙈

Geen idee hoe short jouw shortski is, maar houd er rekening mee dat je je skipas in veel Oostenrijkse skigebieden moet activeren met je QRcode. Een artsverklaring helpt je daar helaas niet bij.

Mijtje op 26 jan 2022 16:03

Blijkbaar kleurt de QR code wel groen in Oostenrijk en dat document is officiëel document van Oostenrijkse overheid, dus ik ben ondertussen al gerust dat het in orde is, volledig volgens de regels zelfs.

wij hebben in Oostenrijk (november) echt overal moeten activeren met de QR Code, dus als hij rood kleurt dan heb je problemen

Niet alleen een probleem, je riskeert echt forse boete. In december is er een auto met 4 inzittenden niet door grenscontroles gekomen. Boete 4000 euro en direct rechtsomkeert maken. En ze noteren je kenteken dus ergens anders dan de grens over gaan is op zijn zachtst gezegd niet aan te raden. In Oostenrijk willens en wetens de regels overtreden wordt echt niet getolereerd.

Mijtje op 26 jan 2022 17:26

Blijkbaar kleurt hij niet rood.

Kris1980 op 26 jan 2022 17:57

Je gaf aan dat de app na positieve PCR test 12 dagen rood geeft? Kan je dan ‘beter’ zoals eerder voorgesteld de Grüner Pass gebruiken? Ben je van de discussies af?

wij hebben in Oostenrijk (november) echt overal moeten activeren met de QR Code, dus als hij rood kleurt dan heb je problemen

Niet alleen een probleem, je riskeert echt forse boete. In december is er een auto met 4 inzittenden niet door grenscontroles gekomen. Boete 4000 euro en direct rechtsomkeert maken. En ze noteren je kenteken dus ergens anders dan de grens over gaan is op zijn zachtst gezegd niet aan te raden. In Oostenrijk willens en wetens de regels overtreden wordt echt niet getolereerd.

Mijtje op 26 jan 2022 17:26

Blijkbaar kleurt hij niet rood.

Kris1980 op 26 jan 2022 17:57

Je gaf aan dat de app na positieve PCR test 12 dagen rood geeft? Kan je dan ‘beter’ zoals eerder voorgesteld de Grüner Pass gebruiken? Ben je van de discussies af?

Mijtje op 26 jan 2022 18:03

Dat doe ik idd.

Als je niet het begin van een benul hebt van de Oostenrijkse regelgeving, of wat die verklaring betekent, is het misschien beter om niets te posten…

Shane op 26 jan 2022 17:41

Ach ja, we kunnen ook allemaal maar aannames doen en niet proberen iemand te helpen hè…. Jij ook een fijne dag verder.

Als je niet het begin van een benul hebt van de Oostenrijkse regelgeving, of wat die verklaring betekent, is het misschien beter om niets te posten…

Shane op 26 jan 2022 17:41

Merci voor de nuttige info…dit was veel waardevoller dan mijn post 🙈

Kris1980 op 26 jan 2022 17:57

Dat was vanzelfsprekend niet aan jou gericht @Kris1980

I can stick uphill ice, on my saucer...

Weer een typisch geval van Hollanders die het beter weten en met hun vinger staan te wijzen. TO is een Belg, en de BELGISCHE app geeft 12 dagen een rood kruis. De Nederlandse nooit, simpelweg omdat dat niet mag. Hoeveel Hollanders met een positieve test zitten er in Oostenrijk denk je?
Hij is volgems de OOSTENRIJKSE én BELGISCHE regels in orde. Wat is dan het probleem? Dat dat in Nederland anders wordt beoordeeld? Misschien wordt t ook wel anders gezien in Denemarken, of Korea, maar dat is toch niet relevant?
Ik ben zelf Nederlandse, woon 17jr in België en ik stoor me mateloos aan het veelal opgeheven hollandse vingertje (niet iedereen doet dat, maar toch meer dan gehoopt)

Dus @Kris1980 veel plezier

Mijn vingertje is vooral omdat ie met koorts, in plaats van zich te laten testen, naar de vaccinatiestraat is gegaan om zich te laten boosteren “ om zijn vakantie niet in gevaar te brengen “.
En dat ie vervolgens een week later een positieve zelftest heeft, waardoor hij niet precies weet wanneer ie besmet is en dus ook niet wanneer hij besmettelijk was of is voor anderen.
Uit zijn eerste post kreeg ik ook de indruk dat ie helemaal niet in isolatie was geweest, ondanks klachten en test, maar dat heeft ie later genuanceerd.
De bedoeling van dat rode kruis in de Belgische app is dat je netjes in isolatie blijft. En ja in Nederland kun je niet anders dan hopen dat mensen zo verstandig zijn om niet besmet toch naar de kapper of sportschool te gaan.
En ik vind alle mensen die bewust met klachten of een positieve test zich onder de mensen begeven ongeveer even asociaal als mensen die wegrijden zonder gegevens achter te laten als ze een deuk in een geparkeerde auto rijden.
En ja, daar zullen er genoeg van zijn die niet hier schrijven.

Ik snap je punt @Suuski ben t er zelfs mee eens, maar de vráág die gesteld wordt, gaat daar niet over. Die 12 dgn in de belgische app blijft rood, ook al krijg je door de contacttracing én de huisarts het verhaal dat als je klachten voorbij zijn en je 2 dagen achtereen negatief test (met een zelftest) je uit isolatie mag. Je hoeft geen 12 dagen in isolatie.

Voor Oostenrijk moet echter je hetstelbewijs minimaal 14 dagen oud zijn, en daar heeft TO een probleem, omdat zijn laatste positieve test dat nog niet is.

Voor Oostenrijk moet echter je hetstelbewijs minimaal 14 dagen oud zijn, en daar heeft TO een probleem, omdat zijn laatste positieve test dat nog niet is.

Suuski op 26 jan 2022 21:16

Van daar een dokter die verklaart dat ik niet meer besmettelijk ben. De huisarts volgt mij op, die mensen hebben gestudeerd en zijn ook wel de meest geschikte mensen op zo een certificaat in te vullen. De Oostenrijkse regering neemt er zelfs vrede mee met dat papier, want het is door hen opgesteld. Ik wou niet stiekem ziek vertrekken en me niet aantrekken dat anderen besmet zouden geraken. Ik deed ook mijn. Isolatie 7dagen mooi uit en ben sinds maandag terug aan het werk ondanks mijn rode cst. Zo willen de politiekers in België dat nu eenmaal. Werken mag (geen essentieel beroep trouwens) maar vrije tijd beperken ze met die 12 dagen CST.

Maar zijn internationale vaccinatie-QR is in Oostenrijk gewoon geldig (want booster). Dus in principe geen probleem.
Ik kan er alleen niet zo goed tegen wanneer mensen beweren “keurig de regels“ te volgen terwijl dat overduidelijk niet zo is. Niet erg, ook ik volg niet altijd precies de regels, maar geef dat dan gewoon eerlijk toe.

*bericht bewerkt door paolie op 26 jan 2022 21:51

Plaats een reactie