(Foto) verslag van huidige condities Kaunertaler, Piztal, Sölden Gletsjer

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena, Pitztaler Gletscher en Kaunertaler Gletscher

Ik ben 2 weekjes in Oostenrijk waarbij ik wandelen, ontspanning en skiën afwissel met elkaar. Aangezien ik toch wat vragen kreeg wat de huidige condities op de gletsjers zijn, toch maar een paar korte verslagjes. Hierbij het eerste fotoverslag van de condities op de Kaunertaler gletsjer, daarna komen ook Sölden en Pitztal nog.

Voor de eerste dag skiën (26-10) de Kaunertaler gletsjer uitgekozen. Het ligt erg afgelegen maar het is een schitterende route erheen door een prachtig dal en de nodige haarspeldbochten:).

null

null

Er zijn vandaag in totaal maar een km of 8-10 aan pistes open met in totaal 2 gondels en een sleeplift. Je kunt lekker vroeg starten (08:15) en in het begin ligt het er allemaal erg goed bij, ook de sneeuw is verrassend goed!

Mooi uitzicht op het hooggebergte

null

Vrij veel gemakkelijke blauwe pistes en 1 lekkere rode (4/ 4a) die lekker speels is

null

Meerdere liften eindigen exact op de grens met Italië

null

Later op de ochtend begon het harder te sneeuwen. Eerst even geschuild voor een koffie tijdens de harde sneeuw maar lekker spelen in een laagje van ongeveer 8-10cm verse sneeuw is toch ook wel leuk. Het was wel een beetje skiën op de tast want het zicht werd er tijdens de sneeuwbuien niet beter op zonder contrast.

Even schuilen eerst

null
/
null

Daarna heerlijk wat verse sneeuw onder de ski’s! Toch wel weer heerlijk gevoel op zo’n eerste ski dagje. 😍

null

Al met al een prima dagje en leuk om hier eens geweest te zijn. Gezien de geringe omvang (zeker als niet alles open is) en de afstand is het echter niet een gebied om meerdere dagen te bezoeken. Sneeuw en piste preparatie was echter prima, het grote restaurant wel een beetje sfeerloos helaas.

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 09 nov 2022 11:33

Ha, een verslag! Leuk! Thx. 👍

Bla, bla, bla.

Het dorpje Feichten is ook een aanrader. Echt nog dorps (verse melk tappen uit de muur!), met een aantal echt goede hotels. De Kaunentaler gletscherstrasse blijft prachtig.
De Pitztaler gletsjer vind ik ook een dikke aanrader. Qua skiën erg goed en het uitzicht vanaf het restaurant moet je echt gezien hebben. Benieuwd naar je verdere verslagen!

Tof! Ik kijk uit naar de rest van de verslagen

Gang is alles
et dorpje Feichten ...., met een aantal echt goede hotels. § DrPhil op 28 okt 2022 21:57

In juni 2013 in hotel Feichtnerhof 3 nachten verbleven in het slechtste hotel waar ik ooit verbleven heb. 😁
Oostblokpersoneel dat (onder andere) niet wist wat schnaps was, kloteslecht eten en een dik lui wijf als bazin. De kamer even lelijk. 🥶🤢We hebben het er nog regelmatig over hier ten huize. 😂
Maar kauner is absoluut een moetjegezienhebben al ga je beter skiën in pitz. 😉

*bericht bewerkt door bartvwg op 29 okt 2022 18:07

Bla, bla, bla.

Als aanvulling; afgelopen dagen in Kaprun geweest, training met Skish. Maandagavond/nacht had het gesneeuwd en dinsdag scheen de zon. Het was een heerlijke dag en ondanks dat er weinig pistes open waren een mooie dag gehad. Bovenin lag zelfs nog een stuk waar een kort eerste spoor gemaakt kon worden. Niet dat ik daar goed in ben, maar wil het graag kunnen. Woensdag een wisselende dag qua weer. Lager wat regen maar boven in de ochtend wat sneeuwbuien. Zicht bleef echter verrassend goed en ook nu weer heerlijk kunnen skiën. Van donderdag had ik hoge verwachtingen; volop zon voorspeld en een koude nacht. Het weer viel niet tegen, maar de pistes waren snel leeg-geschraapt. Overal om je heen hoorde je geschraap. Niet ideaal, maar veel geleerd die dag. Dus drie dagen wisselende omstandigheden. Voor tochten en hele dagen skiën waren er te weinig pistes open, de dalafdaling waterig met het en der stenen en dus te weinig sneeuw. Drukte viel me trouwens wel mee, veel klasjes die op elkaar staan te wachten. Ik heb me drie dagen uitstekend vermaakt.

null
null
null
null
null

Mooie aanvulling Jochem, op die manier komen we met de (Oostenrijkse) gletsjers een heel eind, iemand nog voor Hintertux, Stubai en Molltaler 😂

Die verse sneeuw ziet er wel lekker uit, al klinken die stenen op de dalafdaling weer minder. Dat kaal geskiede tot op het ijs herken ik ook van een paar stukken in Sölden, evenals de stenen die op onderste stuk er her en der doorheen kwamen (rip stukje belag). De rest lag er verder goed bij zoals later in mijn verslagje van Sölden te zien zal zijn, goede optie met relatief de meeste piste km’s op dit moment denk ik.

*bericht bewerkt door Amelm op 29 okt 2022 23:02

Toch knap dat ze de piste naar het Alpincenter überhaupt geopend hebben

Gang is alles

45 minuten aanschuiven (ad sleepliften) en rotslechte pistes in Tux volgens dochterlief en schoonzoon. Ook maar niks. 🤷‍♂️

*bericht bewerkt door bartvwg op 30 okt 2022 12:24

Bla, bla, bla.

45 minuten aanschuiven (ad sleepliften) en rotslechte pistes in Tux volgens dochterlief en schoonzoon. Ook maar niks. 🤷‍♂️

bartvwg op 30 okt 2022 12:24

Hey Bart,
Enkel in het weekend of ook door de week?

45 minuten aanschuiven (ad sleepliften) en rotslechte pistes in Tux volgens dochterlief en schoonzoon. Ook maar niks. 🤷‍♂️

bartvwg op 30 okt 2022 12:24

Hey Bart,
Enkel in het weekend of ook door de week?

jessedeconinck op 30 okt 2022 12:54

Geen idee, ze hadden het over vandaag. Zal morgen eens horen. 😉

Bla, bla, bla.

45 minuten aanschuiven (ad sleepliften) en rotslechte pistes in Tux volgens dochterlief en schoonzoon. Ook maar niks. 🤷‍♂️

bartvwg op 30 okt 2022 12:24

Hey Bart,
Enkel in het weekend of ook door de week?

jessedeconinck op 30 okt 2022 12:54

Geen idee, ze hadden het over vandaag. Zal morgen eens horen. 😉

bartvwg op 30 okt 2022 13:28

top!
alvast bedankt!

Update 2- Sölden gletsjer

Afgelopen vrijdag (28-10) naar Sölden geweest. We hebben al een paar jaar een appartement aan het begin van het ötztal (Oetz), vanwege Corona echter nog niet eraan toegekomen om in Sölden te gaan skiën. Bij deze de eerste (winter) kennismaking met Sölden en dat viel zeker niet tegen! Enige waar je even aan moet wennen t.o.v. de andere gletsjers is dat je in een rij auto’s naar boven rijdt met enigszins opgefokte wintersporters, al zorgt met 100 een bergpas oprijden er niet voor dat de liften eerder openen😜

null

Allereerst het overzicht met geopende pistes en liften: in totaal 27km van de 34 mogelijke km’s open en alle liften draaien. Dat lijkt ergens op! Jammer alleen dat de 2 rode afdalingen nog dicht zijn (zuid hellingen). Er dient wel gelijk vermeld te worden dat de meeste pistes naast de sleepliften in beslag worden genomen door diverse race teams en je in de praktijk dus minder piste km’s gebruikt. Gelukkig blijven die ski teams met zijn allen op kleine stukjes piste en sluiten met 80 man aan bij een sleeplift (veelvuldig een sleeplift heb ik toch een schurft hekel aan🤦‍♂️), prima onderverdeling dus!

Panorama over de Tiefenbach gletsjer

null

De sneeuw was erg goed! Het grootste deel van de pistes lag er goed bij, waarbij enkel de blauwe 33 er onderin richting het gletsjermeer slechter bij lag. De eerste keer dat we hem namen was prima maar na een uur of 2 begonnen er al redelijk wat stenen (RIP stuk belag😒) doorheen te komen. Verder op de Rettenbach vanaf uur of half 11 onderin wat slush en op de Tiefenbach wat ijzigere stukjes bovenin de 33 maar niets wat niet past bij het seizoen en de hoge temperatuur.

Pistes lagen er nog prima bij na een paar uurtjes:

null

Uitzicht vanaf Sölden uitkijkplatform. Als je goed kijkt (met blote oog een stuk duidelijker) zie je de pistes van de Pitztaler lopen, cool uitzicht!

null

Op het eind van de dag tijdens de laatste afdaling van de zwarte 31 kwam ik erachter dat het iets meer werken werd dan verwacht😁 Doordat het weekend ervoor daar de FIS world cup was gehouden (waarbij ze de piste ijzig maken) was de laag onder het kleine laagje sneeuw puur ijs. Niet helemaal rekening mee gehouden en ik merkte dat op een steile helling met hard ijs eronder er nog wel wat aan de techniek valt bij te schaven😜

Slecht te zien maar het was behoorlijk ijzig op de zwarte 31 waardoor het grip minimaal was.

null

De Rettenbach gletsjer heeft het behoorlijk zwaar gehad afgelopen zomer:

null

Als laatste eerst nog even lekker bij een restaurant onderaan de zwarte 31 een drankje gedaan. Leek wel een beetje op de Gabühel in Hochkönig aan het eind van de dag, heerlijk wat een gekloot😂 Veel mensen zien vallen en zelfs (heel ver) naar beneden zien lopen naast de piste, gelukkig lag daar minder sneeuw en waren er nog rotsen onder want dat is een pittige en gevaarlijke opgave op een steile helling.

Uiteindelijk nog even gegeten bij Annemaries Hühnersteign die naast de tolpoorten op de terugweg zit. Heerlijk gegeten en leuke sfeer, absolute aanrader om de dag mee af te sluiten!

null

Als resumé een top skidag weer gehad en op dit moment denk ik dat Sölden wellicht het meest te bieden heeft van de geopende gletsjers. Wat langere afdalingen dan Kaunertaler, meer geopende horeca (4 restaurants waren open) en meer geopende pistes (27km). De ervaring is echter wel geheel anders; wat minder authentiek. Stuk drukker en massaler, al bleven de rijen bij de gondels beperkt en zijn de pistes dusdanig breed dat je er op de pistes weinig last van hebt. Sölden is overigens wel een stuk duurder dan Kaunertaler of Pitztal, bij die 2 kon ik een online dagpas voor 41-46 euro krijgen waar Sölden 61,50 was.

Komende week nog (minimaal) 2 keer naar Pitztal 🌨🏔

Mooie verslagen en foto’s!

Afgelopen week was in in het Pitztal en heb daar op donderdag 27-10 geskied op de Gletsjer. 's Ochtens vrij druk met skiteams in training maar bij de gondels was er (zoals altijd) vrijwel geen wachttijd. De sleeplift Brunnenkogel had in de ochtend wel een flinke wachtrij van zo’n 15 minuten (door de trainende klasjes). Die sleeplift is sowieso geen fijne rit, te lang en bovenin te steil. Ik hoop dat die binnenkort vervangen wordt door een stoeltjeslift.

De zwarte en rode 26/27 waren na 14:30 gesloten, de gondel ging nog wel maar niet voor skiers. De zwarte piste was tegen die tijd ook een groot buckelveld geworden. De verrukkelijke carveracebaan Mittelberg (36) bleef de hele dag goed maar het onderste deel was (en is) helaas nog gesloten. Je moet dus met de gondel naar beneden vanaf het middenstation. De blauwe verbindingspiste 25 werd 's middags pappig met hier en daar een steentje.

We wilden zaterdag ook nog gaan maar door de extreme warmte (+8 op 3000 meter) hebben we toch maar voor wandelen gekozen. Op 2000 meter hebben we op het terras van de Goglesalm gegeten onder zomerse omstandigheden, heel bizar.![]

null
null
null
null
null
null
null
null
null
null

*bericht bewerkt door KrisWeer op 31 okt 2022 09:20

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

45 minuten aanschuiven (ad sleepliften) en rotslechte pistes in Tux volgens dochterlief en schoonzoon. Ook maar niks. 🤷‍♂️

bartvwg op 30 okt 2022 12:24

Hey Bart,
Enkel in het weekend of ook door de week?

jessedeconinck op 30 okt 2022 12:54

Geen idee, ze hadden het over vandaag. Zal morgen eens horen. 😉

bartvwg op 30 okt 2022 13:28

top!
alvast bedankt!

jessedeconinck op 30 okt 2022 13:49

1/3e van het volk van gisteren en kouder, verder zijn ze te druk bezig met skiën. 😜 @jessedeconinck

Bla, bla, bla.

Leuk verslag ook Kris en goede informatie, morgen die kant op wil. Jammer dat die 36 onder het midden station dicht is, op mijn ski app leek die open maar die geeft de 36 enkel als geheel weer.
Waren die rode en zwarte vanaf de Brunnenkogel enkel buckelig aan het eind van de dag of ook een ijzige onderlaag/ beperkt grip? Buckels vind ik geen probleem, ijs wat minder fan van.
Nog een vraag, die besneeuwde paden op je 2e foto, zijn die wel gewoon open of zijn dat toekomstige variant afdalingen die ze later pas willen openen maar nu de basis laag al van aan hebben gelegd?

*bericht bewerkt door Amelm op 31 okt 2022 15:02

Ze hebben dat zelf op de website ook niet goed aangegeven. Bij de liftstatus staat wel “oberere sektion” maar dat hadden ze bij de pistenstatus moeten zetten want de lift gaat uiteraard wel op beide secties.

Toen ik er was kon je tot 14:00 alleen van de zwarte variant af vanaf de Brunnenkogel, de rest was afgezet voor training. De rode is maar een half uurtje open geweest voor het normale publiek. Geen gevaarlijke ijsplaten gelukkig, grip was nog best OK. Ik moet er wel bij zeggen dat er woensdagochtend nog verse sneeuw was gevallen op die hoogte. Het kan zijn dat de toestand nu slechter is.

Wat de besneeuwde paden betreft, er zijn er drie:

  1. Blauwe 25 naar dalstation Mittelbergbahn, open
  2. Pad van dalstation Mittelbergbahn naar het gletsjerdeel, alleen voor de pistenbully’s om naar boven te komen
  3. Langlaufparcours van 1,5 km, open

Veel plezier!

null

*bericht bewerkt door KrisWeer op 31 okt 2022 16:00

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend
Toen ik er was kon je tot 14:00 alleen van de zwarte variant af vanaf de Brunnenkogel, de rest was afgezet voor training. § KrisWeer op 31 okt 2022 15:58

Thanks, duidelijk. Hopelijk geven ze dat bovenaan wel duidelijk aan dat enkel zwart daar open is want anders krijg ik een boze vrouw vrees ik. Die wil geen zwart skiën zonder dat ik eerst een proefronde heb gedaan en haar op het hart druk dat ze levend beneden komt😁

*bericht bewerkt door Amelm op 31 okt 2022 16:26

Hierbij het laatste foto verslag van de Pitztaler gletsjer. Hier ben ik afgelopen week 3 dagen geweest, op 1, 2 en 3 november. Helaas dus net voor de verse sneeuwval van afgelopen vrijdag🤦‍♂️😍

Allereerst weer even het overzicht met geopende pistes. Van de maximale 39km (hoe dan?🤔) aan pistes was er 11 km geopend. Alle liften waren wel geopend echter de meeste varianten nog gesloten, zoals alle varianten onder het middenstation van de mittelbergbahn vanwege sneeuwgebrek.

null

Tijdens de eerste dag skiën was het behoorlijk bewolkt en viel er wat (3-4cm) verse sneeuw. Opzich een welkome aanvulling aangezien sommige pistes toch behoorlijk hard waren.

null

Wat me opviel t.o.v. Sölden en Kaunertaler is dat er nog meer wedstrijdskiërs hier trainen. Opzich niet erg uiteraard maar het viel me wel gelijk op dat ze er hier anders mee omgaan door veel meer pistes volledig af te sluiten. Bij de Wilspitzbahn had je bijvoorbeeld enkel de keuze uit de zwarte naar beneden, terwijl juist de rode 28 een heerlijk speelse afdaling is. Eerst slingerend langs de rotsen en vervolgens een lekkere steile drop halverwege de piste. Gelukkig ging deze dan later op de dag nog een uurtje of 1 a 2 open als de wedstrijd skiërs klaar waren.

null

Vanaf bovenop de wildspitze heb je echt een adembenemend uitzicht rondom en kijk je naar alle hoge bergtoppen in een straal van 100km om je heen zoals de Zugspite, Großglockner, Ortler en uiteraard de Wildspitze👌 Het is het hoogste punt in Tirol waar je met de gondel kunt komen (3440m) en van daaruit kun je toch een redelijke afdaling maken als je de 26/28 + 25 combineert. Al met al is dit zo’n 730 hoogtemeters wat voor een gletsjer heel aardig is en je de benen echt even aan het werk kunt zetten.

Linksonder zie je vanaf hier ook de start van de 36 Mittelbergbahn.

null

De lekkerste piste van het gebied vond ik de rode 36 van de mittelbergbahn. Jammer dat het onderste stuk nog dicht was waardoor je nu enkel tot het midden station kon maar wat een heerlijke carve baan is me dit zeg! De sneeuw was overigens de 2e en 3e dag uitstekend na die paar cm verse sneeuw op de 1e dag, je merkte echt dat de toplaag perfect was gelijk.

null

Uitzicht op het dalstation van de Wildspitzbahn met rechts ook de sleeplift met daarnaast de 22 en 21. Best leuke pistes maar persoonlijk vond ik de sleeplift te lang duren i.r.t. de lengte van de afdalingen. Overigens wel een lekkere piste vroeg in de ochtend omdat de zon al snel het toplaagje een beetje slushig maakte, fantastisch skiën.

null

Al met al een topgebied qua uitzicht, mooie afdalingen en de sfeer voelde ook wel goed. Ook de online prijzen zijn erg concurrerend en je kunt tot 1 dag van tevoren nog met 20% korting een skipas kopen, waar Sölden bijv vanaf 5 dagen van tevoren al geen online kortingstarieven meer heeft. (Pitztal 43 euro vs Sölden 61,50)
De 11km open pistes voelde groter aan dan het lijkt omdat je een paar combinaties kon maken met toch wel redelijk wat hoogtemeters. De laatste dag zag ik ze hard bezig om de varianten goed te krijgen zodat ze na de dump op vrijdag open konden, dat zal één dezer dagen dus wel gebeuren. Ik kom graag nog eens terug als alles open is.

Minder vond ik het treintje om boven te komen (nu weet ik hoe een haring in blik zich voelt) en dat de aandacht m.i. iets te veel op wedstrijdskiërs is gericht. Dit bleek o.a. uit meerdere langdurig afgesloten pistes (waarbij ze echt wel iets ruimere alternatieven hadden kunnen bieden) en dat op de sneeuw dag alle tafels in het restaurant voor wedstrijdteams waren gereserveerd (die er nog niet waren) en mijn vrouw buiten in de sneeuw aan een tafel moest zitten.

Uiteindelijk een fantastische wandel en ski vakantie gehad waarbij het zeker voor herhaling vatbaar is om in deze periode te gaan!

Mooi verslag van een erg leuke skiplaats! 👍👍

Bla, bla, bla.

Heel leuk om te lezen! Ik ga in het voorjaar langs dezelfde gletsjers en nog een paar oostelijker! Dit is zeer inspirerend!

Thanks!

Heel leuk om te lezen! Ik ga in het voorjaar langs dezelfde gletsjers en nog een paar oostelijker! Dit is zeer inspirerend!

Thanks!

Plaats een reactie