Maatregelen Zwitersland

Dit onderwerp gaat over de bestemming Grindelwald

Hi Wintersporters! :)

Mijn vriend en ik zijn voornemens volgende week te vertrekken naar Grindelwald (we moeten nog een appartement boeken).

Kan iemand ons vertellen wat de huidige regels zijn m.b.t. de corona-pas voor de skiliften/geldt voor de skiliften ook 2G/3G?
Weet iemand of er nieuwe maatregelen aan zitten te komen?

Daarnaast is het verplicht op de 4e tot 7e dag een test te doen. Wat als je op de 7e dag terugreist (met de auto), is het dan ook voldoende om in Nederland te testen?

We horen graag jullie ervaringen in de huidige situatie :)

*bericht bewerkt door vanTel op 14 jan 2022 19:20

Wij zijn net terug, we voldeden aan 2G. Hoefden alleen even certificaat te laten zien en vervolgens kregen we de skipas (Samnaun). Restaurants binnen allemaal 2G. Zie onderstaande site voor de laatste info. Overigens is die extra test niet nodig als je aan 2G voldoet. Zorg daarnaast ook dat je de reis hebt aangemeld. Wij hebben “alleen” antigeen test gedaan overigens.
https://www.bag.admin.ch/bag/en/home/krankheiten/ausbrueche-…

Wij zitten er nu. Als gevaccineerden moesten wij enkel PCR test laten doen op voorhand, niet-gevaccineerden moeten dit nog wel keer extra op dag 4 dacht in. Hotel checkte op QR-code. Aan de grens konden we doorrijden zonder PLF of PCR-test te laten zien.

In de meeste restaurants wordt er niet achter QR-code gevraagd, maar bijna overal staat wel dat het de 2G of 2G+regel is die geldt.

Coronapas geldt niet voor de skiliften. Op de open skiliften draagt bijna niemand een mondmasker. In de cabines/gondels is het dragen van een buff voldoende. Mensen zonder mondmasker worden er wel uitgehaald en verplicht een aan te doen.

Voor de duidelijkheid: PCR is geen eis het mag ook een antigeen test zijn. Veel goedkoper. Voor skiliften zijn geen eisen op een mondkapje na. Restaurants = 2G

Vraagje; hoe zit het dan als ik in Les Portes du Soleil uit een van een Zwitserse lift opeens in een Franse lift beland? (Zwitserland kent geen QR verplichting voor liften, Frankrijk wel) Kom ik dan nooit meer terug in mijn chalet in Zwitserland?

Wij hadden een heel ontspannen vakantie in Zwitserland, waarbij we

  • in restaurantjes op/aan/onder de piste en in het dorp altijd onze QR moesten laten zien plús ID

  • dag na aankomst zowel mijn man als ik een mail van het kanton kregen (Valais / Wallis) met verzoek ons testcertificaat en inreisformulier door te sturen

  • in gondel/cabine mondmaskers gedragen moesten worden (maar helaas enkelingen meenden dat een slap sjaaltje ook wel voldoende was)

  • geen test nodig op dag 4-7 als je gevaccineerd/hersteld bent

  • voor kopen/gebruiken van skipas geen QR nodig

Ik vond het prima, voelde eigenlijk wel goed dat de maatregelen grotendeels opgevolgd / gecontroleerd werden. Maakte het daar zijn juist wel ontspannen.

Geniet lekker van mooi Zwitserland!! Grindelwald zou ik graag eens naar toe gaan.

❄️

Wij gaan in februari naar Zwitserland. Wij hebben volgens alleen een antigeentest nodig(sneller dan pcr en gratis via testen voor toegang). Verder op veel plaatsen 2G en om sommige plekken 2G+ vanaf 16 jaar. Dat qordt nog wel een dingetje want ik heb een booster gehad, man was besmet in december, oudste zoon kan nog een booster halen, jongste hoeft niet te voldoen aan 2g+ maar twee van onze kinderen wel en die komen nog niet in aanmerking voor een booster en om de 24 uir testeb in Zwitserland is erg duur. Onze accommodatie heeft een groot welness complex met zwembad en een fitnessruimte maar juist dat is alleen toegankelijk met 2G+.

Antigeen test van tevoren doen.
Geen qr nodig voor skipas.
Geen qr voor terassen.
Toilet mag je altijd wel gebruik van maken.
2g voor restaurants
2g+ Voor nachtclubs.
Gondel mondkap of buff allebei prima.
Stoeltjesliften niks nodig.

Officieel tussen dag 4 en einde dag 6 een extra test doen ter plaatse. En uitslag doorgeven aan het kanton.

Eigen ervaring.
Dit wordt niet gechecked. En heb het de laatste keer dus ook niet gedaan.

Ik begreep afgelopen week daar dat Zwitserland dezelfde mening deelt als Spanje. Dus proberen als een griep te gaan zien.
Dus uiteindelijk minder maatregelen zou je zeggen.
Ik verwacht geen zwaardere in ieder geval.

Succes. En grindelwald is wel echt schitterend

Antigeen test van tevoren doen.
Geen qr nodig voor skipas.
Geen qr voor terassen.
Toilet mag je altijd wel gebruik van maken.
2g voor restaurants
2g+ Voor nachtclubs.
Gondel mondkap of buff allebei prima.
Stoeltjesliften niks nodig.

Officieel tussen dag 4 en einde dag 6 een extra test doen ter plaatse. En uitslag doorgeven aan het kanton.

Eigen ervaring.
Dit wordt niet gechecked. En heb het de laatste keer dus ook niet gedaan.

Ik begreep afgelopen week daar dat Zwitserland dezelfde mening deelt als Spanje. Dus proberen als een griep te gaan zien.
Dus uiteindelijk minder maatregelen zou je zeggen.
Ik verwacht geen zwaardere in ieder geval.

Succes. En grindelwald is wel echt schitterend

gijs-van-den-end op 15 jan 2022 17:34

Prima die eigen ervaring, maar er zijn genoeg mensen die terugkomen uit Zwitserland waar wel is gechecked. Ik zou willen voorstellen om je gewoon netjes aan de regels van het land te houden. Dan komen we misschien ooit van deze ellendige situatie af, maar zolang iedereen maar wat doet omdat er toch niet gecontroleerd wordt kan het nog wel even duren. De

Al eerder in dit forum gezegd maar dan nog maar eens die extra test is alleen nodig voor ongevaccineerden.

“Daarnaast moeten alle reizigers zich tussen de 4e en de 7e dag na aankomst in Zwitserland op eigen kosten opnieuw laten testen met een PCR-test of antigeentest (sneltest). Dit geldt voor alle reizigers van 16 jaar en ouder. Let op: Deze tweede test verplichting geldt vanaf 20 december 2021 niet meer voor gevaccineerde en herstelde personen”

Zojuist aangekomen in Grindelwald. Kwamen bij Basel de grens over, geen probleem. Wel controle maar mochten gewoon doorrijden met paspoorten in de hand.
Bij hotel (Kreuz & Post) alleen internationale QR code laten zien, maar geen negatieve test gevraagd.
Dadelijk skipassen halen , maar verwacht daar ook geen problemen.
Veel plezier allemaal Jan

hoe zit het dan als je niet gevaccineerd bent en een pcr test heb gedaan in nederland die 72 uur geldig is mag je dan wel in een hotel onder 2g beleid of krijg je door middel van een pcr test dan 72 uur een qr code ?. (voor testen voor toegang was dat wel zo )
anders kun je alleen maar in een appartement of vakantie huis .

hoe zit het dan als je niet gevaccineerd bent en een pcr test heb gedaan in nederland die 72 uur geldig is mag je dan wel in een hotel onder 2g beleid of krijg je door middel van een pcr test dan 72 uur een qr code ?. (voor testen voor toegang was dat wel zo )
anders kun je alleen maar in een appartement of vakantie huis .

mousse op 16 jan 2022 21:12

Hier kun je meer informatie vinden: https://www.bag.admin.ch/bag/en/home/krankheiten/ausbrueche-…

staat er niet duidelijk vermeld

Weet iemand tot wanneer de huidige regels gelden in Zwitserland?
Wij gaan 13 Feb. naar Zwitserland gezien dit binnen de straal van 1000km wintersporten met 3 g is?
graag sta ik nog open voor mooie betaalbare accomodaties?

staat er niet duidelijk vermeld

mousse op 17 jan 2022 21:40

2G staat voor gevaccineerd of hersteld en niet of je een negatieve PCR test hebt dat is 3G.

In sommige gevallen geldt 2G+, daar moet je idd ook een negatieve test hebben, die moet je dan doen in Zwitserland zelf. https://www.bag.admin.ch/bag/en/home/krankheiten/ausbrueche-…

Iemand enig idee tot wanneer de huidige maatregelingen geldig zijn?
Is er een datum bekend wanneer dit kan veranderen?
Wij hebben een appartement op het oog en in inze groep zit er 2 die niet gevaccineerd zijn.
Ik hoor het graag!

Iemand enig idee tot wanneer de huidige maatregelingen geldig zijn?
Is er een datum bekend wanneer dit kan veranderen?
Wij hebben een appartement op het oog en in inze groep zit er 2 die niet gevaccineerd zijn.
Ik hoor het graag!

Highroom op 19 jan 2022 14:37

Er is vandaag een persconferentie geweest, zie link van Lenvv. De nieuwe maatregelen gelden tot 31 maart. Voor zover ik kan zien is er niks gewijzigd, maar correct me if I’m wrong.

Iemand enig idee tot wanneer de huidige maatregelingen geldig zijn?
Is er een datum bekend wanneer dit kan veranderen?
Wij hebben een appartement op het oog en in inze groep zit er 2 die niet gevaccineerd zijn.
Ik hoor het graag!

Highroom op 19 jan 2022 14:37

Er is vandaag een persconferentie geweest, zie link van Lenvv. De nieuwe maatregelen gelden tot 31 maart. Voor zover ik kan zien is er niks gewijzigd, maar correct me if I’m wrong.

Beauh op 19 jan 2022 14:59

Voor zover ik kan lezen staat er ook dat je niet meer hoeft te testen om het land in te komen. Dus dat is wel een verandering volgens mij

“Amended rules on testing to enter Switzerland
From Saturday, 22 January, persons who have been vaccinated or who have recovered from COVID-19 will no longer be required to present a negative PCR or rapid antigen test before entering Switzerland. Persons who are not vaccinated or who have not recovered from COVID-19 will
still have to take the tests to enter the country. However, due to limited testing capacity, travellers will no longer be required to take follow-up tests four to seven days after arriving, meaning that the ‘3G’ rule applies to enter Switzerland. The Passenger Locator Form (PLF) will only have to be completed by those travelling to Switzerland by plane or on a long-distance bus service.“

TOP!

Gewijzigde regels voor testen om Zwitserland binnen te komen
Vanaf zaterdag 22 januari hoeven personen die zijn ingeënt of hersteld van COVID-19 niet langer een negatieve PCR- of snelle antigeentest te overleggen voordat ze Zwitserland binnenkomen. Personen die niet zijn ingeënt of die niet zijn hersteld van COVID-19, zullen
nog steeds de tests moeten afleggen om het land binnen te komen. Vanwege de beperkte testcapaciteit hoeven reizigers echter niet langer vier tot zeven dagen na aankomst vervolgtesten te doen, wat betekent dat de ‘3G’-regel van toepassing is om Zwitserland binnen te komen. Het Passenger Locator Form (PLF) hoeft alleen te worden ingevuld door personen die met het vliegtuig of een langeafstandsbus naar Zwitserland reizen.

Vraagje hier over het is dus alleen nog maar nodig om te testen om binnen te komen?(welke test is voldoende antigen of PCR)?
en inreisformulier ( PLF) hoef je dus niet in te voeren als je met de auto gaat alleen met de bus of vliegtuig?

thanks voor deze info GUYS!

Bijzonder slechte zaak, zeg.

Bijzonder slechte zaak, zeg.

DrPhil op 19 jan 2022 15:16

Hoezo is dit slecht?

Bijzonder slechte zaak, zeg.

DrPhil op 19 jan 2022 15:16

ZO bijzonder dat je op elk corona gerelateerde vraag of antwoord zulke negatieve berichten zet

“leef en laten leven”

ook voor jou geld het zoals bij iedereen je hoeft niet op wintersport!

Ik ga niet met jullie in discussie.

Ik ga niet met jullie in discussie.

DrPhil op 19 jan 2022 15:40

Maar ik snap niet zo goed waar je op doelt?

Antigeentesten hebben een betrouwbaarheid van 80%. Dat betekent dat 1 op de 5 besmettingen erdoor slipt. Zo’n test is voldoende. Dan tel ik nog niet mee de mensen die zonder test denken te inreizen.
Zermatt heeft veel grote gondels waar je met zijn allen in elkaars gezicht staat te hijgen.
Ongevaccineerden pikken verder sneller een besmetting op. Dat was de reden voor de 2e test. Een 2e test afschaffen wegens capaciteitsgebrek vind ik om te huilen.
Verder niet in discussie.

Antigeentesten hebben een betrouwbaarheid van 80%. Dat betekent dat 1 op de 5 besmettingen erdoor slipt. Zo’n test is voldoende. Dan tel ik nog niet mee de mensen die zonder test denken te inreizen.
Zermatt heeft veel grote gondels waar je met zijn allen in elkaars gezicht staat te hijgen.
Ongevaccineerden pikken verder sneller een besmetting op. Dat was de reden voor de 2e test. Een 2e test afschaffen wegens capaciteitsgebrek vind ik om te huilen.
Verder niet in discussie.

DrPhil op 19 jan 2022 15:57

Ik zie geen enkele discussie en ben het geheel met je eens, maar je reactie was zonder enige inhoud dus vandaar mijn vraag.

Ik ga niet met jullie in discussie.

DrPhil op 19 jan 2022 15:40

Dat hoeft ook niet, wat @Lenvv zegt. Niemand vraagt om een discussie ik vraag alleen om antwoorden dus als je die zou hebben graag!

*bericht bewerkt door Highroom op 19 jan 2022 16:13

Antigeentesten hebben een betrouwbaarheid van 80%. Dat betekent dat 1 op de 5 besmettingen erdoor slipt. Zo’n test is voldoende. Dan tel ik nog niet mee de mensen die zonder test denken te inreizen.
Zermatt heeft veel grote gondels waar je met zijn allen in elkaars gezicht staat te hijgen.
Ongevaccineerden pikken verder sneller een besmetting op. Dat was de reden voor de 2e test. Een 2e test afschaffen wegens capaciteitsgebrek vind ik om te huilen.
Verder niet in discussie.

DrPhil op 19 jan 2022 15:57

Nergens in dit hele topic zie ik staan dat er om meningen wordt gevraagd.
Er wordt enkel gevraagd of mensen weten hoe de regels op dit moment zijn.

Plaats een reactie