Tips Jungfrau Region, Grindelwald

Dit onderwerp gaat over de bestemming Jungfrau Region

Als Zwitserland liefhebbers zijn we aan het uitkijken naar voor ons nieuwe gebieden. Na meerdere fijne wintersportweken in Portes du Soleil (toen de kinderen nog erg klein waren), Quatre Vallées en laatste jaren Val d’Anniviers (komende kerstvakantie gaan we voor de derde keer naar Grimentz) vinden we het leuk om weer andere plekken te ontdekken.
We zijn alle vijf skiërs; m’n man en ik houden van lange rustige afdalingen, rood/zwart, onze zoons (in 2022 zijn ze 9, 12 en 14) skiën inmiddels zeer goed en verleggen hun passie naar freeride en freestyle. Elk jaar volgen ze weer met veel enthousiasme skilessen bij de ESS, partjes van de Swiss Snow Academy aan het verzamelen.
Tot nu toe steeds in Franstalige gebieden geweest (houden van de Franse taal). Maar willen we wat nieuws, dan zijn die een beetje “op”.
Veel gelezen over Jungfrau Region, spreekt ons aan vanwege de ligging en uitzichten. Hebben jullie tips waar te verblijven? Waar de handigste uitvalsbasis is om uitgebreid van het gebied te kunnen genieten, maar ook goede kern om makkelijk bereikbaar terug te keren ivm skilessen?
Op papier denk ik dan aan Grindelwald, maar hoor graag adviezen.

Voor als de jongens weer twee jaartjes ouder zijn staat Laax op het lijstje, gezien de freestyle behoefte… Vooral vanwege de jongste willen we dat nog even uitstellen.

*bericht bewerkt door Marije77 op 12 sep 2021 12:03

❄️

Volgens mij weet @Quick hier het nodige van :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik kom hier morgen even op terug!

Mr. Slow

Als uitvalsbasis heb je de keuze uit Grindelwald en Wengen; waarbij ik Grindelwald wat levendiger vind dan Wengen; maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Grindelwald ligt echter in het dal en de skilessen verzamelen daar volgens mij niet, maar op First (Noordkant) of Kleine Scheidegg (Zuidkant); echter obv waarnemingen, niet obv ervaring.
Wengen verzamelt volgens mij wél in het dorp.

Scheidegg is een fraaie plek met fantastisch uitzicht waar je elkaar makkelijk kunt treffen voor bv lunch/koffie, vandaar kun je aan twee kanten naar beneden:

  • Grindelwald, ca 10km afdaling
  • Wengen, een stuk korter en vlakker
    of ‘zagen’ naar Männlichen en vandaar naar Grindelwald.
    Voor je kinderen: De Lauberhorn, beroemd van de Lauberhorn rennen (jan); onze meest ervaren skiërs durfden niet uit het starthokje, maar een groot deel is gewoon rood en ik meen zelfs blauw.

Het is één van onze favoriete gebieden (kom er met grote regelmaat, maart '22 al geboekt), mede omdat niet skiërs (zoals mijn vrouw) daar ook hun hart op kunnen halen en dankzij de uitstekende infra structuur bijna overal komen waar je als skiër kunt komen. Dus lunchen wij altijd op Scheidegg.

Zoals je wellicht weet is Wengen niet met de auto te bereiken. Niet dat je die daar écht nodig hebt, maar dat is voor velen een drempel; of dát de oorzaak is, weet ik niet, maar Wengen maakt op mij een wat ingedutte indruk (althans als wij er zijn: medio/eind maart)

Rob

Ik sluit me aan bij wat @RCGrootveld zegt. Wengen is rustiger maar daardoor wel wat authentieker. Ski-in ski-out is in Wengen mogelijk, in Grindelwald niet. Grindelwald lijkt me overall de beste uitvalsbasis (enkel de Schilthorn is vanuit Grindelwald een uitdaging).

Mooie lange afdalingen vindt je het beste in het deelgebied Kleine Scheidegg / Mannlichen. Maar ook in Grindelwald First zijn de afdalingen lang en glooiend.

Maar waar je ook verblijft, je krijgt geen spijt. Heb op veel plekken geskied in de wereld, maar landschappelijk gezien is dit een van de mooiste gebieden die er bestaan.

''Powder to the people''

Ook ik sluit me volledig aan bij de tips van @RCGrootveld ! Zowel Grindelwald als Wengen hebben beiden hun voor en nadelen, kijk vooral wat het beste aansluit bij je persoonlijke wensen.

En om alvast voor wat voorpret te zorgen:

Hartelijk dank voor de uitgebreide reacties. Fijn dat het beeld wat ik me begon te vormen hiermee bevestigd wordt.
Zin om nu rustig aan eens te speuren naar prettige accomodaties.

❄️

Maar waar je ook verblijft, je krijgt geen spijt. Heb op veel plekken geskied in de wereld, maar landschappelijk gezien is dit een van de mooiste gebieden die er bestaan.

AMONIVES op 13 sep 2021 13:53

Hier kan ik me volledig bij aansluiten!

Rob

(enkel de Schilthorn is vanuit Grindelwald een uitdaging).

AMONIVES op 13 sep 2021 13:53

Dat valt ook wel mee hoor . .
Ik heb dat één keer gedaan en dat gaat best wel vlot:
BOB naar Zweilütschinen, BOB naar Lauterbrunnen, Bus naar Stechelberg en daar naar boven.
Sluit allemaal prima op elkaar aan en sta je in 1:39 boven op de Schilthorn (zie www.sbb.ch)

Alle andere mogelijkheden (via Kl. Scheidegg en/of via Mürren duren langer.

Rob

Hartelijk dank voor de uitgebreide reacties. Fijn dat het beeld wat ik me begon te vormen hiermee bevestigd wordt.
Zin om nu rustig aan eens te speuren naar prettige accomodaties.

Marije77 op 13 sep 2021 17:56

Nog een paar tips, ik geef toe … dure …

Met een skipas van 4+ dagen krijg je flinke korting op de trip naar Jungfraujoch (ca CHF 70 ipv 200)
Een helivlucht vanaf Männlichen rond het Jungfrau massief, vergeet je nooit meer

Rob

Sluit allemaal prima op elkaar aan en sta je in 1:39 boven op de Schilthorn (zie www.sbb.ch)

RCGrootveld op 13 sep 2021 22:37

Dat weet ik, het is te doen. Ik vind persoonlijk 1:39 vrij lang reizen. Zeker voor iemand die elke minuut van de dag op de ski’s wil staan.

*bericht bewerkt door AMONIVES op 14 sep 2021 10:29

''Powder to the people''

Sluit allemaal prima op elkaar aan en sta je in 1:39 boven op de Schilthorn (zie www.sbb.ch)

RCGrootveld op 13 sep 2021 22:37

Dat weet ik, het is te doen. Ik vind persoonlijk 1:39 vrij lang reizen. Zeker voor iemand die elke minuut van de dag op de ski’s wil staan.

AMONIVES op 14 sep 2021 10:28

06:18 de BOB uit Grindelwald en je staat om 07:57 in Piz Gloria, ik denk samen met het personeel met de 1e gondel omhoog.
Laatste treintje uit Mürren om 17:28 en je bent om 18:39 weer in Gwald
Kun je aardig wat uurtjes skiën lijkt me . . .

Maar ik geef toe, Mürren gebied is met Grindelwald of Wengen als uitvalsbasis niet echt interessant.

Rob

Plaats een reactie