Advies gevraagd: Tignes, Ischgl of St. Anton am Arlberg?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Tignes

@DeWit1979. We hebben liever één groot aaneengesloten gebied, maar zeer vriendelijk bedankt voor de suggestie.

@Matthias123 @Tiny-M
Alles goed en wel, maar suggereren dat Ischgl uitdagender is dan Ski Arlberg…dat betekent maar één ding: jullie kennen beide, of één van beide niet goed genoeg.
En van @Tiny-M weet ik dat, zij was precies 1 dag in Ski Arlberg, bij bewolkt weer…

Of weten jullie misschien niet zo goed wat echt uitdagend is? …Vinden jullie de zwarte pistes van Ischgl al tamelijk spannend misschien? Want dat ga je toch wel denken bij zulke zwaar ongefundeerde opmerkingen…

*bericht bewerkt door Liezen op 13 mei 2023 23:05

@Matthias123 @Tiny-M
Alles goed en wel, maar suggereren dat Ischgl uitdagender is dan Ski Arlberg…dat betekent maar één ding: jullie kennen beide, of één van beide niet goed genoeg.
En van @Tiny-M weet ik dat, zij was precies 1 dag in Ski Arlberg, bij bewolkt weer…

Of weten jullie misschien niet zo goed wat echt uitdagend is? …Vinden jullie de zwarte pistes van Ischgl al tamelijk spannend misschien? Want dat ga je toch wel denken bij zulke zwaar ongefundeerde opmerkingen…

Liezen op 13 mei 2023 22:59

Volgens mij lees je niet. Ik zeg juist dat je ze om moet draaien…

*bericht bewerkt door Tiny-M op 14 mei 2023 00:34

Als ik ook wat mag zeggen.
Ischgl gaat men vooral heen om te versieren en versierd te worden. Dat staat alvast bij de boeking thuis 😄
O ja @Liezen voor Sankt Anton am Arlberg heb je minstens 2 dagen nodig om het hele gebied te skiën 302 piste km (grapje @Tiny-M)
Wat betreft duur.
Toeristen komen vaak maar voor 3 dagen om de kosten te beperken.
Of zelfs 1 dag als je uit Zuid Duitsland komt.

Duur
Vijf plakjes kaas bij Albert Heijn voor 4.99 is pas duur.
We moeten onze ideeën over duur aanpassen denk ik na Corona.

@Matthias123 @Tiny-M
Alles goed en wel, maar suggereren dat Ischgl uitdagender is dan Ski Arlberg…dat betekent maar één ding: jullie kennen beide, of één van beide niet goed genoeg.
En van @Tiny-M weet ik dat, zij was precies 1 dag in Ski Arlberg, bij bewolkt weer…

Of weten jullie misschien niet zo goed wat echt uitdagend is? …Vinden jullie de zwarte pistes van Ischgl al tamelijk spannend misschien? Want dat ga je toch wel denken bij zulke zwaar ongefundeerde opmerkingen…

Liezen op 13 mei 2023 22:59

Volgens mij lees je niet. Ik zeg juist dat je ze om moet draaien…

Tiny-M op 14 mei 2023 00:33

@Liezen en lezen is nog nooit een goede combinatie geweest. Dat een gebied een aantal hele moeilijk pistes heeft wil trouwens ook niet direct zeggen dat het een uitdagend gebied is. Maarja als je skileven alleen maar om ski Arlberg draait doet het misschien zeer als jouw skigebied niet bij alle genoemde punten bovenaan staat.

Born to Ride

@Hooykaas en geen bewolking en Warth telt niet mee 😉

Uitdaging qua skigebied:
1 Tignes
2 Ischgl
3 Arlberg

Matthias123 op 02 mei 2023 23:02

Beste @Matthias123 , dan moet je me toch gaan uitleggen wat ik hierboven (jouw tekst) lees.

En om dan ook nog even in te gaan op je opmerking over “een paar hele moeilijke pistes”:
SkiArlberg heeft ruim 300 km pistes, ruim 200 km gemarkeerde skiroutes, (500 km gemarkeerd dus!) en het vrije terrrein, met nog 'ns oneindige mogelijkheden.
Ischgl/Samnaun heeft zo’n 200 km pistes, en nog wat verdwaalde skiroutes. En het vrije terrein.
Daarbovenop: SkiArlberg krijg minstens de dubbele hoeveelheid sneeuw vergeleken bij Ischgl. Een niet te onderschatten factor wanneer het over “uitdagend” gaat.

Samenvatting:

  1. Niet kletsen over dingen waar je weinig van weet. (je maakt jezelf snel belachelijk)
  2. Niet snowboard-eigen problemen wijten aan een skigebied. Ga dan naar een snowboard-gebied.
    Ski Arlberg geldt wijd en zijd als één van de mooiste skigebieden ter wereld. Dit diskwalificeren vanwege het feit dat je op je snowboard vastloopt is…tja…

*bericht bewerkt door Liezen op 14 mei 2023 19:05

Hoewel ik het wel eens ben met je eerste punt, Liezen, is je tweede punt wel een beetje ouderwets en biased.
Eigenlijk komen al je betogen over SkiArlberg aardig biased over. Jammer dat je denkt dat jouw mening over het skigebied altijd de waarheid is.
SkiArlberg is een behoorlijk gehypet skigebied (vooral voor bepaalde doelgroepen) en is zeker een leuk/goed skigebied. Alleen er zijn echt wel betere skigebieden, zeker in de deelaspecten zoals Matthias ze aangaf. In ieder geval in mijn ervaring.

Ik had het al eerder gevraagd, maar niet echt een duidelijk antwoord gekregen, maar waar, in welke periode en hoe lang heb je nu in andere skigebieden dan SkiArlberg geskied?

Il zou voor Ischgl gaan, toppistes door de hoogte, veel tochten mogelijk, maar toch compact. Ook leuk is de brons, silver en gold routes, via een gratis app te volgen en daagt je echt uit alles te ontdekken en kilometers te maken. En apres ski is ronduit fantastisch.

Alle drie prima te vermaken en skiën. Overzicht van Matthias is best handig (muv uitdaging, daar eens met Tiny-M, Liezen en andere dat je echt wel meer (en vooral zonder er zelf meer moeite voor te moeten doen) uitdaging kan vinden in st Anton dan in Ischgl. Al zal denk ik voor “een bende tweedejaars studenten” alle drie waarschijnlijk meer dan genoeg uitdaging bieden.

Persoonlijk vind ik ook de apresski sfeer in St Anton leuker dan in Ischgl, maar in beide zijn die mogelijkheden zeer goed.

@Geraertshoven
Ik heb de afgelopen 37 jaar overal in de Alpen geskied. Zo’n beetje alles wel gezien.
Het gaat mij niet om pro of contra Arlberg, of dat Arlberg het beste is. (wij kijken voor komende winter naar Sexten, om dat we daar een mooi hotel op het oog hebben, om maar wat te noemen).

Het gaat mij om goed onderbouwde info, kennis van zaken.
En dat ontbreekt nogal 'ns hier in het forum.

Zeggen dat Ischgl uitdagender is dan Arlberg, dat grenst gewoon aan het belachelijke. Alleen al op basis van de harde cijfers.
En over het snowboarden, dat heeft niks met ouderwets of iets dergelijks te maken. Het is gewoon een feit dat snowboarden bepaalde nadelen met zich meebrengt, maar dat snowboarders dat vaak niet onderkennen. De geologie rond Arlberg heeft wat vlakke stukken. Maar die zijn hoegenaamd nergens een echt probleem voor skiërs. Voor snowboarders daarentegen… spijtig voor hen.

*bericht bewerkt door Liezen op 18 mei 2023 10:22

Nog even onafhankelijk van het snowboarden: ik hou er vooral van om over lekker brede pistes te gaan, zonder dat je het idee hebt dat je verbindingen aan het doen bent naar een goede piste toe. Dat speelt bij mij vooral mee. Geeft denk ik ook de juiste context waarom ik een voorkeur heb gebieden als 3V, Ischgl, Tignes, Monte Rosa.

@Tiny-M
Dus jij denkt serieus dat het beroemde Ski Arlberg (200 km skiroutes, 300 km skipistes) een skigebied is dat voornamelijk bestaat uit verbindingen naar een paar goede pistes.
En dat na één dag. Knap hoor!
Kleine tip: “Niet over één nacht ijs, sorry…sneeuw, gaan”

*bericht bewerkt door Liezen op 20 mei 2023 17:51

Toch al meer verbindingen dan in heel 3V, of Ischgl of Tignes en dat in slechts 1 dag

*bericht bewerkt door Tiny-M op 20 mei 2023 18:51

Ik zou gewoon altijd voor Tignes kiezen :)

Tignes /Ischgl /Sankt Anton.
Meest uitdagende bestemming dit jaar was ongetwijfeld Sankt Anton.
5 doden in één week op en 2 meter naast de piste 🙈🙈
Probeer daar maar eens tussendoor te skiën.

@Geraertshoven
Ik heb de afgelopen 37 jaar overal in de Alpen geskied. Zo’n beetje alles wel gezien.
Het gaat mij niet om pro of contra Arlberg, of dat Arlberg het beste is. (wij kijken voor komende winter naar Sexten, om dat we daar een mooi hotel op het oog hebben, om maar wat te noemen).

Het gaat mij om goed onderbouwde info, kennis van zaken.
En dat ontbreekt nogal 'ns hier in het forum.

Zeggen dat Ischgl uitdagender is dan Arlberg, dat grenst gewoon aan het belachelijke. Alleen al op basis van de harde cijfers.
En over het snowboarden, dat heeft niks met ouderwets of iets dergelijks te maken. Het is gewoon een feit dat snowboarden bepaalde nadelen met zich meebrengt, maar dat snowboarders dat vaak niet onderkennen. De geologie rond Arlberg heeft wat vlakke stukken. Maar die zijn hoegenaamd nergens een echt probleem voor skiërs. Voor snowboarders daarentegen… spijtig voor hen.

Liezen op 18 mei 2023 10:00

Eens wat betreft onderbouwing vs. kennis van zaken, wat betreft je opmerkingen over vlakke stukken en snowboarders: Het is inderdaad niet het meest fijne om te lopen als snowboarder zijnde, alleen er zijn ook snowboarders die dat niet zo erg vinden.
Ik vond piste 144 een van de meest mooie, fijne en rustige piste in Zürs. En ja ik moest lopen. En ja ik heb het in mijn weekje daar bijna elke dag gedaan.

@MontDolent ik snap wel dat je Alpe d’Huez niet al te veelzijdig vond. Het grootste deel van de pistekilometers bevindt zich ook in de kom rond dat dorp.

Mag ik Les Trois Vallées suggereren? En dan met name Val Thorens? Op het gebied van après-ski het interessants, maar ook het meest centraal gelegen (als je telt hoe veel afdalingen en liften je moet nemen om in de andere dalen en dorpen te komen). De vier dalen (die van Orelle is de vierde) hebben elk een eigen karakter, wat maakt dat je echt die veelzijdigheid kan proeven. Er zijn ook best wat budget-vriendelijke opties qua verblijf of pakketreis in Val Thorens. Als je Frankrijk al gewend bent…

Van de andere gebieden zijn het de gebieden van Ischgl en Tignes het best intern verbonden. Als je puur kijkt naar de pistekilometers zijn het flinke gebieden, maar net zoals in Alpe d’Huez zijn ze misschien net wat te compact of zelfs eenzijdig te noemen (ik heb mij in beiden nooit verveeld overigens).
Ski Arlberg is van de drie genoemde gebieden verreweg het meest onhandig qua verbindingen en voldoet daarom denk ik wel aan de wens van avontuur en lange dagtochten ;). Voor je budget en de après-ski kan je het beste aan de kant van St. Anton zitten, maar dan zit je ook niet echt centraal in het gebied. Dan wordt het echt wel een mijl op zeven om op een dag voorbij Lech te komen en weer terug.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Ik ben wel benieuwd welke verbindingen in ski Arlberg dan zo ‘onhandig’ zijn.

Als je uit St. Anton komt met de Trittkopfbahn en je wil naar Lech dan moet je ff puzzelen om skiënd aan de overkant van de hoofdweg te komen. Als je daar dan bent (bijv. onderaan de Zürserseebahn) en de Madloch is dicht of slecht (en andere skiroutes zijn niet open) dan moet je met de bus terug naar Lech.

Tsja, als dat de slechtste verbinding van Arlberg is…
Omdat dit topic o.a. ook over Ischgl gaat, vind ik om van de ene naar de andere kant van Samnaun te komen, bijvoorbeeld ook niet echt geweldig

Te bedenken dat Ski Arlberg al tot de absolute top behoorde toen de Flexenbahn (sinds 2017!) nog niet bestond, en het uit twee losse skigebieden bestond.
En dan nu dat gezeur van vastlopende snowboarders…omdat die zo nodig met twee benen aan één plank willen vastzitten, en bij elk glijpaadje al beginnen te mekkeren.
Voor mij had de Flexenbahn sowieso weg mogen blijven, hadden we ook minder gezeur gehad waarschijnlijk…

Er was hier in het topic eerder sprake van Arlberg-hype. Volgens mij is er eigenlijk veel meer sprake van Arlberg-bashing. Dat bestaat overigens al jaren, ook voor de Flexenbahn. Meestal door mensen die niet uit de voeten kunnen met de moeilijke pistes van -in het bijzonder- St.Anton. Die dan gaan klagen dat de pistes zo slecht geprepareerd worden, etc…Zie ook de reviews hier op de site.

*bericht bewerkt door Liezen op 22 mei 2023 23:42

Ik ben wel benieuwd welke verbindingen in ski Arlberg dan zo ‘onhandig’ zijn.

Alex82 op 22 mei 2023 20:11

Ik zal eens een poging doen om ze allemaal op te sommen:
Bergstation Wartherhorn express --> Hochalpbahn. 2x een vlak stuk.
Salober --> Hotel Körbersee loopt een stukje piste aardig omhoog.
Dalafdalingen Schröcken moet je de bus terug nemen naar de lift.
Verbinding Warth <> Lech: horizontale liftverbinding zonder piste.
Van Rotschrofen/Hasensprung terug naar Weibermahd gaat door een dalletje en bestaat een kans op prikken.
Langer Zug vanaf de Rüfikopf: laatste stukje is een lang stuk prikken naar de Schloßkopfbahn.
Bergstation Rüfikopf --> Trittalmbahn dalstation. 1 vlak stuk.

Als je uit St. Anton komt met de Trittkopfbahn en je wil naar Lech dan moet je ff puzzelen om skiënd aan de overkant van de hoofdweg te komen. Als je daar dan bent (bijv. onderaan de Zürserseebahn) en de Madloch is dicht of slecht (en andere skiroutes zijn niet open) dan moet je met de bus terug naar Lech.

Geraertshoven op 22 mei 2023 20:20

^Deze dan. Daarbij moet je bij Madloch altijd 1x prikken, tenzij het dusdanig rustig is dat je vanaf het bergstation naar de eerste heuvel genoeg vaart kan houden.
Geprepareerde skiroute 177 naar Zug is het laatste stukje altijd prikken.
Laatste stuk van de Zürser Täli piste naar de Übungshangbahn/Trittkopf moet je altijd prikken en vervolgens de weg oversteken.
Zürs --> Alpe Rauz is een liftverbinding zonder piste.
Bergstation Valfagehrbahn naar Steißbachtal is een lang vlak stuk.
Überhaupt de verbinding terug naar St. Anton vanaf bergstation Valfagehrbahn verloopt altijd door het vaak drukke Steißbachtal of over de pittige zwarte Kandahar piste.
Van dalstation Galzigbahn naar dalstation Rendlbahn is een paar minuten lopen.

*bericht bewerkt door Jesper op 23 mei 2023 00:39

Gang is alles

Te bedenken dat Ski Arlberg al tot de absolute top behoorde toen de Flexenbahn (sinds 2017!) nog niet bestond, en het uit twee losse skigebieden bestond.
En dan nu dat gezeur van vastlopende snowboarders…omdat die zo nodig met twee benen aan één plank willen vastzitten, en bij elk glijpaadje al beginnen te mekkeren.
Voor mij had de Flexenbahn sowieso weg mogen blijven, hadden we ook minder gezeur gehad waarschijnlijk…

Er was hier in het topic eerder sprake van Arlberg-hype. Volgens mij is er eigenlijk veel meer sprake van Arlberg-bashing. Dat bestaat overigens al jaren, ook voor de Flexenbahn. Meestal door mensen die niet uit de voeten kunnen met de moeilijke pistes van -in het bijzonder- St.Anton. Die dan gaan klagen dat de pistes zo slecht geprepareerd worden, etc…Zie ook de reviews hier op de site.

Liezen op 22 mei 2023 23:30

Appels en peren Liezen, als je doelt op mijn reacties.
Het zijn gewoon geen logische verbindingen, in ieder geval niet mijn voorbeeld. Heeft niets met snowboard te maken. Mijn vrouw skiet en snapte de logica van de verbindingen ook niet. Als je vanaf dalstation Zürs Trittkopfbahn naar Lech zou willen moet je eerst de Übungshangbahn nemen omhoog. Dan moet je de hoofdweg proberen over te steken dus je moet schuin rechts aanhouden. Dan kruis je dus een piste die van rechts komt. Je moet daar echt volle vaart houden (ook met ski) om het heuveltje op te komen en hopen dat er dus niemand van rechts komt 🙂. Het heet allemaal piste 123 overigens. Dan ben je boven en dan moet je weer extreem rechts houden om de weg over te steken over een horizontale brug. Ook met ski’s moet je prikken.
Hoe kun je dan zeggen dat St. Anton en Lech verbonden zijn via Zürs? Op papier klopt het allemaal wel…
Dit soort verbindingen vind je niet in Tignes of 3 Vallées. En dat voor Fransen.
Ik snap de hype van SkiArlberg (“the cradle of alpine skiing”) echt wel. Maar ik ga er niet snel meer terug (voor het piste skiën). Mijn keuze.
Offpiste/skiroutes zal het best top op the bill zijn. Daar liggen mijn interesses niet (meer).

Nog een andere algemeen punt: je kunt niet zonder een skiroute te nemen (dus niet via een normale piste) terug van Zürs naar Lech.
Dat is toch wel een beetje vreemd of niet?

@Geraertshoven
*Ik doelde niet op jouw reactie. Ik zie aan je beschrijving van Zürsertäli dat je tot de realisten behoort ;-)
*Maar: toen ik voor het eerst in Zürs de skibrug zag (het was er toen nog maar één, jawel: opa vertelt), deed mij dat juist denken aan de Franse skigebieden. Echt totaal geen probleem, prima verbinding, je moet alleen een beetje weten hoe het zit.

En tja, Madloch…is zeker vreemd. Maar Arlberg is een beetje vreemd! Madloch is een beetje de essentie van Arlberg!
(en nou gaan ze Madloch volgend jaar verbouwen tot een piste…)

Zoals ik al aangaf: die Flexenbahn hadden ze nooit moeten doen. St.Anton was mooi en speciaal op zich zelf, Lech was mooi en speciaal op zich zelf.

Laatste stuk van de Zürser Täli piste naar de Übungshangbahn/Trittkopf moet je altijd prikken

Jesper op 23 mei 2023 00:36

Nee, dit is niet waar. Ik heb het zelf getest, je kunt zelfs als je pauzeert bij het Flexenhäusl, gewoon glijdend, zonder prikken, tot in Zürs komen. En echt niet overdreven langzaam.
Al die mensen die denken dat ze daar heel hard in Schuss door de bocht moeten: onzin!
(maar snowboarders dus niet, want het is een ‘naar rechts hangend’ pad)

Hetzelfde geldt voor Rüfikopf-Trittalm.
En Langerzug opnemen in deze lijst…tja…Veel mooier dan Langerzug wordt het toch niet…ga dan maar lekker naar de Franse Bijlmer zou ik zeggen!

*bericht bewerkt door Liezen op 23 mei 2023 12:14

@Geraertshoven
In een ander topic las ik dat je recenter nog in Skicircus Saalbach-H geweest bent.
Dat doet mij denken aan een gesprek dat ik had in ons hotelletje (in Lech) met andere gasten, woonachtig in Salzburg.
Zij vertelden dat ze in het weekend regelmatig naar Saalbach gaan. Maar hun echte skivakantie gaat naar Lech-Zürs. “Weil schöner gibt’s einfach nicht…”

*bericht bewerkt door Liezen op 23 mei 2023 13:23

Dan zijn ze nog niet in Tignes geweest ;-)

Ik ben in 2022 in SHLF geweest (Hinterglemm, januari, 6 skidagen). Wellicht heb ik eerder abusievelijk 2021 gezegd.
In ben in 2023 in SkiArlberg (Lech, januari, 6 skidagen) geweest, in december 2011 St. Anton (3 skidagen), in december 2010 in Lech (3 skidagen).
Een jaar of 6 (x +/-7 skidagen) in Tignes. Meestal eind januari/begin feb.
Een jaar of 6 (x +/-7 skidagen) in 3V. Meestal eind januari/begin feb.

Er is m.i. geen beter skigebied dan Tignes-Val d’Isère, Espace Killy voor de oudere generatie.
3V komt daar vrij snel achteraan.
Ik bedoel dan echt puur het skiën.

Ik had het er met een stel Amerikanen over in de Trittkopfbahn: waar moet je echt heen gaan in Europa vroegen ze.
Mijn antwoord was het volgende:
Wil je echt puur voor het skiën gaan: Tignes. Of 3V.
Wil je voor gezelligheid, leuke dorpjes en daarbij ook willen skiën: eender elk skigebied in Oostenrijk (heb persoonlijk niet bijster veel ervaring in Oostenrijk, maar je kunt er goed en gezellig dronken worden als je wilt).
Wil je lekker eten, gezelligheid en ook nog eens (vrij) goed kunnen skiën: Italië (ben alleen maar in het “Sella Ronda gebied” geweest).
Iedereen kan er wat van vinden, dat mag, het is immers mijn mening.

Plaats een reactie