Advies gevraagd: Tignes, Ischgl of St. Anton am Arlberg?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Tignes

Beste wintersporters,

Wij, een bende tweedejaarse Belgische studenten, zijn dit jaar in februari in l’Alpe d’Huez gaan skiën. Dat was een erg leuke ervaring. De après-ski was vrij fijn, maar de sfeer in het dorp en skigebied zelf vonden we wat minder. Ook het skigebied zelve voldeed niet volledig aan onze verwachtingen: de sneeuwkwaliteit was matig (maar goed, het was geen denderende winter) en het skigebied was of voelde, althans, eerder klein aan.

Omwille van deze redenen wensen we volgend jaar naar ergens anders te gaan. De vereisten zijn de volgende: sneeuwzekerheid, groot en voor gevorderden geschikt skigebied, uitbundige après-ski met liefst een jeugdig publiek, indien mogelijk een sfeervol dorp en “redelijke” prijzen (geen Sankt-Moritzprijzen dus).

Na wat discussie en opzoekingswerk, is dit de ‘selectie’:

  • St. Anton: groot skigebied, Schneeloch, goede après-ski (quid leeftijd/publiek?);
  • Ischgl: relatief groot skigebied (maar kun je er echt tochten maken?), Ibiza van de Alpen (quid leeftijd/publiek?);
  • Tignes: groot en sneeuwzeker skigebied, goede après-ski (quid leeftijd/publiek?), maar natuurlijk wel “Franse sfeer”.

We zouden er begin februari 2024 naartoe gaan (3-10 feb), wat 1 week voor de grote drukte is.

Wat denken jullie hierover? Hebben jullie bepaalde tips/meegevers?

Alvast zeer vriendelijk bedankt!

Studenten met diepe zakken dus. Allemaal dure bestemmingen in alle opzichten.
Als ge platte après-ski voor lief neemt zijn bestemmingen als Kirchberg, Westendorf, Gerlos en Mayrhofen aanraders. Betaalbaar, goede après-ski en prima skigebieden. Zell am See icm Kaprun is ook wel oké. Met het skigebied van Saalbach erbij ook voldoende km.

Maar wat betreft Alpe d’Huez. Het skigebied zal vooral tegen gevallen hebben door het gebrek aan sneeuw. Daardoor zaten toch best wat pistes dicht en komt alles al snel weer uit bij de centrale kom. Daarnaast kun je best vlot doorsteken, dus is het eenvoudig het gebied doorkruisen. Op eenzelfde manier voelt L3V ook niet zo groot aan als het in werkelijkheid is. Je bent vlot van Val Tho naar Courchevel. Alle tussenliggende pistes maken de kilometers.

Oh ja, en wil je echt drukte vermijden moet je de eerste of tweede week van januari gaan, of vanaf half maart tot het paasverlof. Dat zijn de rustigste weken. Begin februari is rustiger dan met de carnaval, maar veel landen/regio’s hebben dan al vakantie dus behoorlijk druk.

*bericht bewerkt door Bennie op 30 apr 2023 22:56

Als je op de prijzen wilt letten zijn dat inderdaad niet de gebieden die je op wilt zoeken.

Ben in zowel Ischgl als Tignes geweest. Ischgl vind ik juist heel fijn omdat je altijd binnen 2 pistes terug kunt komen op de Idalp. Het ligt alleen niet uitgestrekt. Après kan daar natuurlijk prima. Ben beide keren in april geweest, liep er niet over van de studenten in de après-ski. Leeftijd lag toch wat hoger in die periode.

Tignes is een ander soort après-ski dan Oostenrijk. Je kunt feesten bij de Folie douce maar in het dorp zelf zijn er niet echt de après-ski tenten zoals in Oostenrijk. Wel nog wat barretjes waar je wat kunt drinken. In de avond nog wel wat nachtclubs, maar ben daar zelf niet geweest. Skigebied ligt een stuk meer verspreid dan Ischgl.

St. Anton zelf geen ervaring mee, ben alleen rondom Lech/Zürs geweest en Wärth. Lech/Zürs was echt aan de prijs. Skigebied zelf is behoorlijk verspreid, maar ik vind de verbindingen niet echt praktisch. Snap persoonlijk de ‘hype’ niet echt van dit gebied. Sja, voor de off-piste cracks die uitdagend terrein zoeken. Ben er niet 1 van.

En voor redelijke prijzen zou ik inderdaad naar de gebieden kijken die @Bennie noemt. Zou als optie ook nog Morzine willen toevoegen. Je kunt er lange tochten maken in Portes du Soleil, après-ski is er ook gezellig. Sommige verbindingen zijn wat onhandig, maar vind het beter dan Ski Arlberg en een stuk budgetvriendelijker.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 01 mei 2023 00:20

Gerlos heb ik goede ervaringen van mijn broertje (20 jr oud) over gehoord.
Seppi’s is echt een super hippe tent waar vaak techhouse-ish gedraaid wordt. Gemiddeld relatief jong publiek van wat ik vernomen heb en echt een ongekende sfeer, ook in het laagseizoen. In het dorp zelf verder genoeg te doen maar de Seppi’s is naar verluid het hoogtepunt van het gebied. Skigebied zelf heb ik wel een dagje geskied, mooi ruim opgezet en genoeg ruimte voor tochten,

St. Anton (Ski Arlberg) kan ik daarnaast aanbevelen: mogelijkheid tot grote tochten en je hebt het zeker niet binnen een week gezien. Après ski is vrij divers: jongere publiek was toen ik er meerdere weken zat (2018) voornamelijk in Taps / Mooserwirt te vinden. 's Avonds is er -in ieder geval in het hoogseizoen- genoeg te beleven in het dorp met verschillende kroegjes / club-achtige tenten.
Budget technisch echter niet aan te raden: een van de duurste skipassen & dorpen van Oostenrijk.
Voor een goedkoper verblijf kun je in Pettneu a. Arlberg verblijven, maar dan moet je wel elke keer met de taxi na/voor het stappen en 's ochtends & 's middags met de bus voor het skiën; dagparkeren is dramatisch in St. Anton.

St. Anton zelf geen ervaring mee, ben alleen rondom Lech/Zürs geweest en Wärth. Lech/Zürs was echt aan de prijs. Skigebied zelf is behoorlijk verspreid, maar ik vind de verbindingen niet echt praktisch. Snap persoonlijk de ‘hype’ niet echt van dit gebied. Sja, voor de off-piste cracks die uitdagend terrein zoeken. Ben er niet 1 van.

Tiny-M op 01 mei 2023 00:12

Oké maar wij hebben ook alleen maar de verbindingspistes gedaan in Lech/Zürs. Er zijn wel een hoop mooie pistes en skiroutes door heel Ski arlberg verspreid die je dan per deelgebiedje kan ontdekken als je er een hele week zit.

Ischgl en Tignes moet ik zelf ook nog ontdekken 's winters dus daar zal ik niks over zeggen

Gang is alles

Maar het blijven onhandige verbindingen 😉

Zeker. Neemt niet weg dat het een groot, uitgestrekt gebied is waar je elke dag een ander deelgebied kan ontdekken. In tegenstelling tot Ischgl, waar je -lijkt mij- na 4 dagen doorskiën elke piste gedaan kunt hebben.

Gang is alles

Eensch

@Tiny-M
Zover ik kan beoordelen (ik heb jullie verslag gezien) ken jij Ski Arlberg slechts van één dag, in het naseizoen, het was een bewolkte dag, en je bent via Warth (zonder umlaut!) gekomen.
Daarop kun je een skigebied dus niet beoordelen.

Bovendien is de klacht over ‘slechte verbindingen’ sterk gebonden aan het feit dat je snowboarder bent. Skiers hebben dat probleem simpelweg veel minder. Het is alleen jammer dat snowboarders dat feit vaak ontkennen, en het als een probleem van het skigebied zien…
Slecht zicht en onbekendheid met een gebied spelen hier overigens ook een rol.

De mooiste piste van Arlberg is waarschijnlijk Zürsertäli (144), maar die is voor snowboarders inderdaad niet fijn door het glijpad aan het einde, dat bovendien nog lichtjes naar rechts hangt. Voor skiers -zelfs zonder stokken- totaal prima te glijden.
Snowboarders missen heel wat…
En tja, het heet Ski Arlberg. Niet Snowboard Arlberg.
Belangrijkste aspect van Arlberg is misschien wel de uitzonderlijk mooie natuur/uitzichten, zeker rond Lech-Warth-Zürs. Dit heb je ook gemist door het weer.

@MontDolent Gewoon nu wel St.Anton doen!

*bericht bewerkt door Liezen op 02 mei 2023 11:04

Wat is jouw ervaring met (de) andere gebieden dan @Liezen?

Als je vooral veel wil lopen, prikken en op pistes wil skiën die steeds omhoog lopen: Ski Alberg. Oja, ook als je van grote massa’s houdt.

@Liezen, behalve de eerste pistes in Warth was het zicht best prima, daar heeft het zeker niet aan gelegen. Mooie uitzichten gezien ook, maar dat heb ik wel op meer plekken. Condities van de pistes waren trouwens ook top (met een vers laagje!). En eens dat Warth niet de beste uitvalsbasis is, maar toch om of die kant op te komen of er vandaan te gaan, moet je die gondel nemen. De gondel was trouwens zeker niet de enige plek waar ik de verbindingen onhandig vind. In Warth-Schröcken zelf waren de verbindingen wel prima (ook nog een dagje rondgetourd).
Vlakke paden is trouwens voor langlaufen. En ja ik ben nog voor het snowboarden daarmee begonnen 😉

St. Anton zeg ik verder niets over, want nooit geweest
En wat ik al zei, als je uitgestrekt zoekt: dat is het zeker wel.

Mijn referentie zijn toch aardig wat andere grote skigebieden en dan stak deze er zeker niet bovenuit. Maar ieder z’n ding natuurlijk.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 02 mei 2023 13:43

Wat is jouw ervaring met (de) andere gebieden dan @Liezen?

Geraertshoven op 02 mei 2023 12:11

Ischgl: Mooie pisten, massaal skigebied, 's ochtends en s’middags claustrofobie in het dal, neigt naar ordinair
Tignes: De Bijlmer in de Alpen, niet voor mij.

Topicstarter was eerder met deze zelfde vraag in het forum. Besloot toen voor Alpe D’Huez. Hij/zij wil tochten, wil geen Ibiza, en wil sfeer. Daarom nu mijn simpele opmerking: gewoon St.Anton proberen.

*bericht bewerkt door Liezen op 02 mei 2023 14:08

Als je vooral veel wil lopen, prikken en op pistes wil skiën die steeds omhoog lopen: Ski Alberg. Oja, ook als je van grote massa’s houdt.

DrPhil op 02 mei 2023 12:31

Als ik me goed herinner is DrPhil nogal een fan van Zermatt.
Zermatt is voor mij (en vele anderen) matige pistes, matige off-piste. Zermatt is leuk voor de Matterhorn

Mensen die zeuren over een paar glijpaden en daarop dan één van de algemeen aanvaarde top-gebieden van de wereld afwijzen…of er een ‘langlauf-gebied’ van maken…prima hoor!

*bericht bewerkt door Liezen op 02 mei 2023 14:09

Ischgl is echt wel top voor een groep studenten hoor…Maar geen armeluis-studenten…

Je kunt je er echt wel een week vermaken; de verschillende hoeken van het gebied hebben allen een eigen karakter vind ik. Lekker veel lange afdalingen.

Groot maar ook compact (je bent zo terug opde Idalp). Best leuk.

Apres ski is fantastisch. Eventueel later in de avond uitgaan is ook gaaf.

*bericht bewerkt door Kdtl op 02 mei 2023 14:09

Totales Vollidiot

Ik ben vooral een fan van Les3Vallees.
Les3Vallees: een 10
Ski Arlberg: een 4.
😂

Tignes trouwens een 9.

Als je vooral veel wil lopen, prikken en op pistes wil skiën die steeds omhoog lopen: Ski Alberg. Oja, ook als je van grote massa’s houdt.

DrPhil op 02 mei 2023 12:31

Als ik me goed herinner is DrPhil nogal een fan van Zermatt.
Zermatt is voor mij (en vele anderen) matige pistes, matige off-piste. Zermatt is leuk voor de Matterhorn

Mensen die zeuren over een paar glijpaden en daarop dan één van de algemeen aanvaarde top-gebieden van de wereld afwijzen…of er een ‘langlauf-gebied’ van maken…prima hoor!

Liezen op 02 mei 2023 14:04

Jij zegt het. Ik zeg alleen dat vlakke paden voor langerlaufers zijn.

Eens trouwens met @DrPhil dat 3V echt top is! Zit inmiddels geen Oostenrijks gebied meer in m’n top 3 (voorheen zat Ischgl er wel in).

Maar 3V is zo lelijk! De dorpen zijn lelijk, en zelfs de bergen zijn niet heel bijzonder.
“3V echt top”…er is toch meer in het leven…?

*bericht bewerkt door Liezen op 02 mei 2023 18:25

Maar 3V is zo lelijk! De dorpen zijn lelijk, en zelfs de bergen zijn niet heel bijzonder.
“3V echt top”…er is toch meer in het leven…?

Liezen op 02 mei 2023 18:21

Zermatt/Cervinia.

Voor de mooiste bergen ga je naar de dolomieten. Ik lekker uitgestrekt trouwens voor TO.

Ik begrijp wel dat als 3V je ultieme maatstaf is, Ski Arlberg niet goed scoort…

Dolomieten…prachtig…maar over prikken gesproken…en kunstsneeuw…

“Tignes een 9, Arlberg een 4”…geen gevoel voor schoonheid dus

*bericht bewerkt door Liezen op 02 mei 2023 22:12

zo mooi is St. Anton nou ook weer niet met al die elektriciteitsmasten en tunnelventilatie haha.
Lech, Zürs daarentegen wel. Maar goed volgens mij is @MontDolent niet zo zeer opzoek naar een landschappelijk mooie bestemming. Toch geestig wat een simpele skigebiedsvraag teweeg brengt begin mei op wintersporters.nl

Gang is alles

Als je echt naar het skiën kijkt steekt Tignes er ver boven uit. Voor de gevorderde skiër zijn de mogelijkheden er eindeloos en alle verbindingen super. De ene uitdagende piste na de ander. De dorpen van tignes zijn daarentegen niet bijster fraai, val d’Isere is wat dat betreft een veel mooier dorp in hetzelfde gebied, maarja ook daar heb je weer diepe zakken nodig…

Ski Arlberg, voor mij vooral een hype, als snowboarder kan ik beter met wandelschoenen in m’n board dan met m’n snowboard boots. Veel vlakke stukken en onhandige verbindingen.

Ischgl, top après ski en moderne liften met goede verbindingen, maar als je in Alpe d’Huez al het idee had dat je snel alles gezien had, dan is dat in Ischgl helemaal het geval. Dit is nog compacter en heeft beduidend minder kilometers aan piste dan Alpe d’Huez.

Skigebied:
1 Tignes
2 Ischgl

3 Arlberg

Après ski:
1 Ischgl
2 Arlberg
3 Tignes

Verbindingen:
1 Ischgl
2 Tignes
Dan een tijd niets
3 Arlberg

Sfeer en omgeving:
1 Arlberg
2 Ischgl
3 Tignes

Uitgestrektheid van het skigebied:
1 Arlberg
2 Tignes

3 Ischgl

Uitdaging qua skigebied:
1 Tignes
2 Ischgl
3 Arlberg

Betaalbaarheid:
1 Tignes
2 Arlberg
3 Ischgl

Op deze manier heb je denk ik een mooi overzicht wat het maken van de keuze misschien iets makkelijker maakt.

Born to Ride

Mooi overzichtje! Enige die ik denk ik nog om zou ruilen is Ischgl en Ski Arlberg qua uitdaging. Er zijn wel degelijk flink pittige skiroutes te vinden daar.

Je zou Val Tho en Avoriaz aan je lijstje kunnen toevoegen.
Beiden groot skigebied.
Val Tho niet zoveel sfeer, Avoriaz wel.

Dank voor de vele antwoorden - de vraag naar advies heeft blijkbaar voor enigszins discussie gezorgd onderling, haha. @Matthias123 dank voor het handige overzicht. @Errant en @Bennie: de PDS vind ik een heel fijn gebied, maar heb er heel mijn jeugd geskied (Champéry, mijn tweede thuis), dus liever iets anders. Les Trois Vallées en met name Val Thorens is inderdaad een optie, maar velen in de groep hebben er al heel vaak geskied.

Ik denk dat we Ischgl niet zullen aandoen, vanwege de compactheid van het gebied. Idem voor Gerlos en Mayrhofen. Het zal er dus op aan komen een keuze te maken tussen St. Anton en Tignes/Val d’Isère, oftewel tussen Oostenrijk en Frankrijk. Het al dan niet bestaan van vlakke stukken is niet echt van belang, daar we geen snowboarders tellen in de groep. Maar de mening op dit forum is dus dat Espace Killy Ski Arlberg op skivlak overtreft?

Zolang je vooral pistes skiet en de Folie Douce etc bevalt, samen met het 's avonds stappen, dan is Tignes een mooier aanbod.

Is de portemonnee diep genoeg dan is het de moeite om in St. Anton zelf te gaan zitten. Wil je Franse pistekilometers en sfeervolle accomodatie en zijn je zakken net zo diep als voor St. Anton, probeer dan wat te vinden in Val d’Isere. En dan de kernen die wat centraler liggen.

Briancon geen optie?

Sölden voldoet denk ik ook aan veel criteria. Groot genoeg, heel sneeuwzeker, je kunt op dezelfde skipas ook eens een dag naar Hochgurgl/Obergurgl, en met slecht weer bijvoorbeeld eens naar het zwembad (of de Aquadome in Längenfeld). Sölden is kleiner dan Ischgl qua pistekms, maar ik vond Ischgl kleiner aandoen omdat veel pistes in dezelfde kom uitkomen.

Voor de mooiste bergen moet je in de Dolomieten zijn :).

In die week van 3 tot 9 Februari is een deel van de Duitsers al vrij, en Frankrijk nog niet. Qua drukte zit je dan mogelijk het beste in Tignes.

De Tignes dorpen vond ik niet heel gezellig, veel betonnen kolossen, eten op de piste vond ik ook niet heel erg denderend. Qua apres ski is het in Tignes/Val d’Iseré voornamelijk de Fouli Douce,maar qua kosten is dat best extreem. In Ischgl vond ik het over het algemeen een stuk gezelliger. Niet dat het daar goedkoop is maar in elk geval geen 11 euro voor een groot biertje. St Anton nog niet geweest, hopelijk in 24.

Qua Skiën en pistes vond ik Tignes een stuk beter dan Ischgl, had in Ischgl het idee dat je vergeleken met andere topgebieden constant op dezelfde stukken aan het skiën bent en dat veel liften vaak veel horizontale km maken en niet zo veel hoogte afleggen.

@Thehenk. Indien niet overdreven duur, zullen we eerder voor Val d’Isère opteren - ik had al één geschikt appartement gevonden.
Wat u zegt in verband met de Duitse schoolvakanties, is niet onbelangrijk! Echter, als ik het goed voorheb, hebben enkel vier Länder verlof op dat moment (Berlin, Mecklenburg-Vorpommern, Sachsen-Anhalt en Brandenburg), wat overeenstemt met grofweg 10 miljoen inwoners. Op hetzelfde moment hebben (Niederösterreich en Wien) ook verlof, wat overeenstemt met 3,6 miljoen inwoners. Hoe groot de impact hiervan is, is me onbekend; al zou ik durven zeggen dat dat moet meevallen.

*bericht bewerkt door MontDolent op 11 mei 2023 23:20

Plaats een reactie