Rijden naar Dachstein-West op zaterdag 25 februari

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dachstein-West

Hoi!
Komende voorjaarsvakantie (vanaf 25 feb) gaan we weer naar Dachstein-West (omgeving Salzburg). Meestal rijden we dan een groot stuk op vrijdag en overnachten we in Zuid Duitsland. Nu overwegen we echter om pas op zaterdagochtend te vertrekken. Wat denken jullie, zou dat te doen zijn qua drukte? En wat voor vertrektijd zou dan slim zijn? Duitsland en Oostenrijk hebben geen vakantie, dus misschien valt het enigszins mee. Ik snap dat jullie geen glazen bol hebben, maar misschien wel meer ervaring met op zaterdag naar Oostenrijk rijden.
Dank voor het meedenken alvast!

Wij rijden altijd op zaterdag en vertrekken altijd rond 2 uur 's nachts al, zowel in de kerstvakantie als in de krokus. Eerder, toen we nog niet aan de schoolvakanties verbonden waren, vertrokken we wel eens rond 6 uur 's ochtends. Maar zelfs dan was het 's middags vaak aansluiten in de file onderin Duitsland.

Het is meestal gewoon druk zo’n dag. Zeker vanaf München Nord tot Inntal Dreieck. Wij sluiten gewoon aan en tuffen verder.
Vertrek hier meestal rond 2 uur 's nachts - dan zijn we om half 4 zo’n beetje Arnhem voorbij. Het is en blijft gewoon afwachten en accepteren.

Afhankelijk van waar je vertrekpunt is, kan je ook kiezen voor de A3 door Duitsland en rijden via Neurenberg-Passau-Wels-Bad Ischgl. Omdat het meeste vakantieverkeer de zuidelijke route via München en eventueel Salzburg nodig heeft om bij hun vakantiebestemming te komen, is deze route vaak een stuk rustiger. Voor corona hadden wij zelfs in de carnavalsvakantie eigenlijk geen drukte via deze route en konden we gewoon door rijden onderweg naar Gosau!

*bericht bewerkt door Nuet op 22 jan 2023 16:09

Dank voor de reacties! Wow, om 2u vertrekken 😀 Zou het, in plaats van te proberen voor de files uit te rijden, ook een optie zijn juist laat te gaan in de hoop dat het dan rustiger is? Of blijft het de hele dag druk?

Hou er rekening mee dat regio zuid die dag juist terug komt… Het is gewoon druk en het is of heeeeel vroeg vertrekken. (12-1 uur in de nacht) of heel laat vertrekken… uurtje of 11.
Ik ben zelf altijd van de eerste optie want de eerst paar uur kun je gewoon goed doorrijden maar voor sommige mensen is dat gewoon geen optie om in een nacht te rijden… dat trekken ze niet.

Wij maken gewoon een goede nacht en rijden dan rond 09u in de ochtend richting Oostenrijk. Je rijdt dan na de drukte en bij normale (weers) omstandigheden ben je dan 's avonds rond 20u in je appartement. Wij nemen dan wel wat ontbijtspullen mee omdat je niet meer naar de supermarkt kunt. Even de koffers uitpakken, n biertje en de volgende ochtend lekker uitgerust op de piste.

Op de weg terug rijden wij ook na de drukte. We gaan op zaterdag nog skieen en stappen dan rond 16u in de auto. Meestal zijn we dan rond 02u weer thuis.

Kijk dat was het antwoord waar ik op hoopte :D

Ik weet niet waar je vandaan komt en waar je precies heen moet, maar ik rijd al jaren (10+) naar Dachstein West vanuit Ede (midden Nederland).

Ik rijd heel vaak via, Oberhausen, bij Kreuz Schweinfurt linksaf richting Bamberg, Neurenberg, Regensburg en dan bij Passau de grens over en dan een uurtje door het mooie merengebied van Oostenrijk. Dit doe ik dan zowel naar Obertraun, als ook naar Russbach. Bij Russbach zit precies het ‘keerpunt’ waar je even lang naar toe rijdt of je nou via Munchen of Passau rijdt. Maar zeker op drukke zaterdagen gaat mijn voorkeur uit naar Passau.

Grote voordeel is dat je het ‘grosse deutsche eck’ mist, daar staat altijd file, en zeker dit jaar (oktober tenminste nog) net voor de grens met Salzburg waar ze een brug aan het renoveren zijn, waar allebei de richtingen maar 1 strookje hebben.

*bericht bewerkt door Sammy op 23 jan 2023 11:07

Plaats een reactie