ervaringen espace diamant?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Espace Diamant

Ik kan relatief weinig ervaringen terug vinden van espace diamant. Nu staat dit gebied voor medio januari op onze planning. (veel km’s, tochtenmogelijkheden, rustig, veel bomen, ook ok bij slecht weer)
Belangrijkste vraag; hoe moeilijk/makkelijk zijn de pistes nu,bij de gebiedsbeschrijving lees ik dat het vooral erg makkelijk is terwijl sommige ervaringen dat weer tegenspreken en zeggen dat er voldoende uitdaging is.
Veel (mooie) blauwe pistes vinden we geen probleem, maar als dat vooral (suffe) verbindingspaden zijn wel. En hoe schaal je de rode pistes daar in (in vergelijk met andere Fr gebieden?) .

2de vraag; welk dorpje raden jullie aan voor het verblijf? (een buurtsuper/bakker, paar restaurantjes, maar apres ski niet nodig) Ik las dat sommige dorpjes weinig zon hebben in jan, maar welke dat dan zijn kon ik niet terug vinden.

NB:we overwegen bv ook nog Serre Chevalier (ja, totaal ander karakter) of Via Lattea en willen ca 2 weken vooraf de knoop doorhakken op basis van de sneeuw

Espace Diamant is vooral een mooi, heel uitgestrekt en rustig gebied.
Apres ski? Forget it.
Sneeuw? Altijd dik in orde.
Uitdaging? Verwacht geen kilometerslange zwarte buckelpistes, maar voor wie wil is er uitdaging genoeg. Let wel, de pistes zijn allemaal niet ontzettend lang, maar je kunt er genoeg uitdaging vinden. De topper is de ongeprepareerde Les Prés, ongeprepareerd en alleen bij voldoende natuursneeuw. Onderaan ga je met de bus terug naar de lift.
Maar ook rond de lift Lecherette in Les Saisies en het hoekje bij de lift Chamois kun je je bovenbenen goed laten branden. En zo zijn er nog genoeg andere vooral rode pistes die voldoende uitdaging bieden (o.a. Sangliers, Cascade)
Verder is overal relatief makkelijk toegankelijk off piste terrein te vinden.
De liften zijn niet overal het nieuwste van het nieuwste (rond Les Saisies het modernst), maar in januari heb je gezien de rust ook niet veel snellere liften nodig. Enkel in de Franse vakanties vormen diverse liften een bottleneck, daarbuiten is het overal gewoon rustig en in Les Saisies net wat drukker (maar ook dan nergens wachttijden).
Door het hele gebied kun je heerlijk touren over vooral blauw en rood en kom je relatief weinig mensen tegen. Het voelt wat dat betreft haast nostalgisch aan in vergelijking met de toch wat drukkere gebieden van Serre en VL (wat op zich ook hele mooie gebieden zijn).

Het meest levendig is Les Saisies, qua appartementen, restaurants en ander vertier. Zoals al gezegd, verwacht geen apres ski, maar eerder terrasjes en restaurantjes om op je gemak een drankje te doen. De andere dorpjes zijn toch wat slaperiger en liggen ook allemaal wat lager en hebben inderdaad minder zon, vooral Flumet ligt in een smal dal en is donker.

Hessel,
dank voor je uitgebreide toelichting.
We zoeken zeker geen uitgebreide buckels, afgekraste retestijle hellingen etc, maar houden wel van vlot doorskiën en beetje naast de pistes klooien. Dat gaat daar wel lukken denk ik zo.
Notre Dame de Bellecombe, is dat nog een beetje ok qua ligging of net zo donker als Flumet?

Notre Dame en Crest Voland liggen op een wat hoger plateau en zijn zeker geen donkere dorpen! Was er een paar jaar geleden en kan het verhaal van Hessel volledig beamen. Vond het een heerlijk rustig en uitgestrekt gebied met ruim voldoende uitdaging voor zowel beginners als (ver)gevorderden.

Notre dame bestaat uit verschillende kernen.
1150 is iets zonniger dan Flumet, maar het scheelt niet veel. Bovendien ligt het in het gebied niet heel handig, want de afdaling via Mont Rond/Renard is altijd dicht (pure zuidhelling) en moet je dus altijd via Praz skien of via verbindingsstoeltje planay naar de rest van het gebied

1350 ligt wel ideaal, centraal in het gebied. Aardig Frans dorpje, rustige, knusse sfeer. Verder nauwelijks wat te doen, behalve wat restaurantjes.
1450 is een wijkje met wat appartementen maar stelt echt weinig voor.

Nadeel van alle Notre Dames is dat je 's morgens met zijn allen (al zijn dat ook weer geen hele volksstammen) met een enkele lift het gebied in kunt.
Les Saisies is wat dat betreft het meest ideale dorp. Daarna zou ik voor Crest Voland gaan. Ook in een uithoekje, maar als lintdorp veel handiger om het gebied in te komen.

Notre dame bestaat uit verschillende kernen.
1150 is iets zonniger dan Flumet, maar het scheelt niet veel. Bovendien ligt het in het gebied niet heel handig, want de afdaling via Mont Rond/Renard is altijd dicht (pure zuidhelling) en moet je dus altijd via Praz skiën of via verbindingsstoeltje Planay naar de rest van het gebied

Hessel op 23 dec 2022 14:09

Notre Dame 1150 ligt echt wel veel gunstiger dan Flumet, zuidwest georiënteerd op een open plateau (itt tot Flumet met een noordelijke oriëntatie in een wat smaller dal). Overigens heb ik geen enkele dorp als echt donker ervaren toen ik er eind januari was. Er zijn veel ergere voorbeelden.
Die verbindingslift in Notre Dame vond ik ook geen enkel probleem, dat is een vrij korte stoeltjeslift die je naar beneden moet nemen, zoiets komt in wel meer skigebieden voor. Je moet wel altijd starten met een vrij lange sleeplift, daar moet je geen problemen mee hebben. Sowieso kent het gebied relatief wat meer slepers dan andere gebieden.

*bericht bewerkt door paolie op 23 dec 2022 15:03

Plaats een reactie