Sneeuwzekerheid

Dit onderwerp gaat over de bestemming Massif des Aravis

Dag wintersporters,

Sneeuwzekerheid blijft een lastig ding, maar ik wil er toch graag een vraag over stellen. Heeft iemand ervaring of expertise van de sneeuwzekerheid in het gebied van Massif de Aravis en dan in het bijzonder vroeg in het seizoen (kerstvakantie, december/januari).

Dit deel van de Alpen is voor mij compleet onbekend. Op de kaart zie ik dat het gebied van ongeveer 1000 tot 2400 meter reikt waarbij de meeste pistes tussen de 1500-2000 meter liggen. Ook de geschiedenis van sneeuwhoogte.nl ziet er prima uit. Verschillende vakantiesites noemen het ook een sneeuwzeker gebied. Toch is de hoogte niet bijzonder lijkt mij…? Profiteert dit gebied van meerdere stromingen (noord/west/zuid?) waardoor het veel sneelval kan verwachten? Ik twijfel op dit moment erg tussen een huisje boeken in La Tzoumaz (4Vallees) dat naar mijn weten vrij sneeuwzeker is en een huisje in Manigod.

Mocht er iemand expertise hebben dan hoor ik dit heel graag.

Ik zou er voor de kerst niet op gokken. 4 Vallees trouwens ook niet. Wat ons betreft de voorkeuren voor kerst: Tignes/Val d’Isère, Cervinia als je van tevoren moet boeken. Kun je langer wachten, dan komen de wat meer van “nordstau” profiterende gebieden ook in beeld.

Edwin van Riel

Je kunt er altijd wel skiën op hoogte, maar de dalafdalingen zijn niet zeker in de kerstvakantie. Genoeg jaren gehad dat het prima was rond kerst, maar ook genoeg jaren dat er met kerst beperkt aanbod was in La Clusaz.
De hogere pistes zijn altijd wel open. Sector van Beauregard en de lagere dalpistes zijn minder zeker. Manigod/Croix Fry is meestal wel open maar sneeuwkwaliteit is dus afhankelijk van het weer. Even opletten met het huisje, er is een dorpje Manigod lager in het dal zonder directe skiverbinding en een wijk Manigod ski in ski out.
Je kunt dus vaak prima skiën, maar de verbindingen tussen de sectoren zijn dan niet altijd open.
Vergelijkbaar met bijvoorbeeld PdS of Espace Diamant. Wil je rond kerst sneeuwzeker dan zit je aan de gebieden die op of rond de 2000 meter liggen. Absolute sneeuwzekerheid krijg je nergens meer, maar 3V, Paradiski en Tignes/VdI zijn de gekende bestemmingen als je absolute skigarantie wil.

Oke, hartelijk bedankt voor jullie tips en tricks. Ik neem het mee!

Het is natuurlijk een gokje waard. 2e week kerstvakantie is in de regel nog wel te doen. Kunstsneeuwproductie is er prima op orde, maar je merkt dat de temperaturen/luchtcondities om goed te kunnen produceren iets minder zijn dan in Oostenrijk of de Dolomieten biivoorbeeld. Dus iets minder skizeker over het geheel, maar de kans dat er veel dicht is, is nihil.

Plaats een reactie