Laax VS Saas-Fee in December

Dit onderwerp gaat over de bestemming Laax - Flims - Falera

Ik wil over 2 weekjes (3 t/m 7 december) een lang weekend gaan ski’en in Zwitserland. Twijfel op dit moment tussen 2 locaties:

  • Laax (meer piste kilometers maar opent pas 27 november)
  • Saas-Fee (ligt op dit moment meer sneeuw en er zijn al pistes open maar heeft minder piste kilometers )

Wat zouden jullie aanraden? Kan ik er vanuit gaan dat er genoeg pistes open gaan in Laax tijdens de opening of kan ik beter op zeker spelen en voor Saas-Fee gaan? De voorkeur heeft Laax maar ben een beetje bang dat er niet genoeg open is.

*bericht bewerkt door vwaard op 18 nov 2021 14:43

Ik wil over 2 weekjes (3 t/m 7 december) een lang weekend gaan ski’en in Zwitserland. Twijfel op dit moment tussen 2 locaties:

  • Laax (meer piste kilometers maar opent pas 27 november)
  • Saas-Fee (ligt op dit moment meer sneeuw en er zijn al pistes open maar heeft minder piste kilometers )

Wat zouden jullie aanraden? Kan ik er vanuit gaan dat er genoeg pistes open gaan in Laax tijdens de opening of kan ik beter op zeker spelen en voor Saas-Fee gaan? De voorkeur heeft Laax maar ben een beetje bang dat er niet genoeg open is.

vwaard op 18 nov 2021 14:42

Gezien het zeer vroeg in het seizoen is en nog erg rustig zou ik gewoon lekker pas enkele dagen van te voren boeken zodat je goed duidelijk hebt hoe de sneeuwsituatie in de desbetreffende gebieden is.

Born to Ride

Even een mail sturen aan de VVV in Laax, hoeveel er naar verwachting opengaat op 27 november.

Houd er rekening mee dat Saas Fee bijzonder koud kan zijn in deze tijd van het jaar. De hele kom waarin de pistes liggen tot aan het dorp beneden vangt bijna geen zon behalve helemaal boven in de winter. Daarmee is de sneeuw vaak wel van prima kwaliteit.

Ik wil het liefst zo snel mogelijk boeken want we zijn met een groep van 6 personen en we willen het e.e.a. zo snel mogelijk definitief maken.

  • Waar verwachten jullie dat ik de grootste kans heb op zoveel mogelijk beschikbare piste kilometers?
  • Stel dat de datum/sneeuwzekerheid geen probleem zou zijn welk gebied heeft voor jullie dan de voorkeur?

Ik weet niet of de keuze voor één van beide skigebieden doorslaggevend zou zijn, maar in Sankt Moritz opent men op 27 november Corviglia en Corvatsch gedeeltelijk. Het voorbije jaar openden ze zelfs een aantal pistes zonder natuursneeuw.

PS: in Corviglia schijnt de zon altijd!

*bericht bewerkt door Mathijs! op 18 nov 2021 21:04

Zekerheid bij Saas Fee vs onzekerheid bij Laax. Lijkt mij een makkelijke keuze.
PS Je eerste vraag kan niemand hier beantwoorden. Dat kun je toch ook zelf bedenken? En de haast om te boeken begrijp ik ook niet. Je maakt het jezelf moeilijk. Waarschijnlijk heb je morgen of zaterdag al antwoord van de VVV.

*bericht bewerkt door DrPhil op 18 nov 2021 21:11

@DrPhil ik weet niet wat er de laatste dagen aan de hand is, maar wel lijken het opvallend vaak met elkaar eens te zijn…

Born to Ride

Ik heb zelf zowel in St.Moritz als in Saas Fee gewerkt als snowboardleraar, en kom regelmatig in Laax. Ik zal een uitgebreide reactie geven waar je wellicht iets mee kunt.

Het ligt eraan wat je zoekt. Saas Fee heeft goede trainingsmogelijkheden op de gletsjer, naar buiten het fantastische Stomping Grounds park voor de pros en andere genodigden -die alleen op uitnodiging mogen komen- in oktober, moet je qua snowparks Saas Fee tegenwoordig vergeten. Vroeger was dit dorp in September-oktober the place to be om te trainen in de verschillende halfpipes schansen en boardercross. De alpine skiers en snowboarders trainden op de rest vd gletsjer. Altijd super gezellig! Maar het is nu beperkt tot 2 weken high performance camp.

Afgelopen seizoen weigerden de Bergbahnen ondanks de vele verzoeken het parkje bij Morenia fatsoenlijk te ontwikkelen. Er waren 2 beginnersschansjes en een box. Niets op niveau rood. Dat was t dan. We moesten naar Crans Montana voor een goed park maar dat viel buiten de Magic Pas. Wel positief is dat je daar ook een park only pas kunt krijgen voor een van de beste snowparken van Zwitserland. Leysin viel er wel binnen maar is 3 uur rijden vanaf Saas Fee. Saas Grund heeft leuke brede pistes met veel meer zon dan Saas Fee dat pas zon krijgt vanaf ongeveer 14 februari. Het nadeel is dat het ook buiten de Magic Pass valt en je dus de volle mep moet betalen voor een dagpas.

Je kon van de gletsjer naar Morenia en dan door naar t dal. De liften op de gletsjer waren grotendeels gesloten in die tijd omdat de trainingsperiode achter de rug is. Langfluh was lange tijd dicht. Alleen open in t weekend als t druk was. Spielboden was dan wel vaker open om over te stappen naar Felskinn. Er ligt genoeg sneeuw, maar er wordt gewoon bezuinigd. Dit kan je nu ook verwachten als je in deze periode gaat.

Saas Fee is echt wel leuk, maar je moet nu niet teveel verwachten. Oh, en even wat betreft het uitgaan. De Poison is dicht, Popcorn is er niet meer. En voor de snowboarders. Wild One is ermee gestopt. Vooralsnog is er buiten de bar bij Larix en t kleine barretje bij de brug geen apres ski of uitgaan meer bij. Waar t vroeger party town was is t nu echt een dooie boel. Zelf vind ik Saas Fee nog wel leuk vanwege mn contacten en de goede ervaringen bij Schweizer Skischule, maar dat is persoonlijk. Door Corona mocht niks, dus zochten we elkaar op in skileraarhuizen.

Voor wellness e.d. moet je sowieso in andere oorden zoals St.Moritz zijn.

Ik ben diverse malen ook in begin december in Laax geweest ivm de SSBS cursussen. Er ligt genoeg sneeuw over het algemeen. Als je de ruimte wil is Laax sowieso beter. En als je gaat voor de freestyle faciliteiten moet ik zeggen dat begin december nog niet alles opgebouwd is in de verschillende parken. Maar er zijn wel enkele schansjes op blauw en rood niveau. Als het goed is, is het hele gebied geopend. Wellicht zijn niet alle liften in bedrijf, maar het terrein dat je kunt gebruiken is per definitie groter dan dat van Saas Fee. Als je van freestyle houdt moet je sowieso in Laax zijn, want dat is t freestyle Mekka van Europa.

In St.Moritz zijn de pistes v Corviglia en Corvatsch-Furchellas wel grotendeels geopend. Het Corvatsch park is dan nog in opbouw. Kijk op de website voor de laatste info wat dat betreft.

Voor freeride zit je in Saas Fee niet goed want het terrein is veel te gevaarlijk. Elk jaar vallen er tientallen doden door de gletsjerspleten rotsen en lawines. Afgelopen winter een stuk of 10 maar ik heb ook zomerseizoen meegemaakt dat er alleen al 20 Japanners in gletsjerspleten waren gevallen omdat ze de aanwijzingen niet konden lezen. Alleen als je met locals of tour guide gaat kun je achter de berg op een veilige manier freeriden. Als er maar een klein beetje poeder ligt zie je dat iedereen gek wordt en de poeder in duikt op de meest gevaarlijke plekken. Laax is beter wat dat betreft. Als je echt van freeride houdt moet je in Verbier of Andermatt zijn.

Sedrun-Andermatt heeft tenminste redelijke prijzen. Vele malen goedkoper dan St.Moritz, Verbier of Zermatt. Dat scheelt tientallen euros per dag voor verblijf en skipas. En het freeride gebied is uitermate geschikt voor skiers en snowboarders van gemiddeld of gevorderd niveau. Echte aanrader!!!

St.Moritz heeft wel goede stukken op Corvatsch en Diavolezza. Insider geheimpje voor freeride snowboarders, ga op Diavolezza naar het stukje dat Collinas heet, dat is een hele lange meanderende natuurlijke halfpipe. Uiteraard willen we niet dat de massa die spot verziekt. Ik heb alle op goede spots gereden met locale pros toen ik daar een paar seizoenen verbleef, van relaxte pillows, tree lines op Corviglia en Maloja, tot extreem steile hellingen op Corvatsch en Diavolezza-Lagalb.

Tot slot nog wat essentiele info: Ga nooit alleen freeriden! Maatje van me is heel akelig omgekomen door een mini lawine doordat hij voorover viel en zich niet meer kon bewegen in het sneeuwlaagje van 10-20 cm. Dit risico is groter voor snowboarders dan skiers want je zit vast aan je board. Neem lawinecursussen zodat je iig iets snapt vh terrein en gebruik van reddingsmateriaal. En doe je voorbereidingen -terrein plannen, vraag laatste weerberichten op etc., neem schep-sonde-pieper mee. De berg is een leuke speeltuin, maar wel een levensgevaarlijke. Ook ervaren riders komen om, denk aan Craig Kelly of de vrouwelijke pro rider die vorig jaar een lawine in Andermatt niet overleefde. Doe je dit alles niet krijg je gedoe en mag je de bergingskosten zelf betalen plus grote boete. Sluit per definitie een goede verzekering af. Rega is het beste, die dekt over de hele wereld, daar werkt men in CH mee. Air Zermatt kan ook maar die dekt alleen nationaal. Niet zo duur voor een jaar. Je wordt in Zwitserland altijd afgevoerd met helicopter, en moet anders zelf betalen. Nederlandse verzekeringen dekken de heli transporten vaak niet. Dus pas op!

Conclusie na een lang verhaal: wil je pistekilometers maken en je vermaken in een snowpark, en ook s avonds nog iets te doen hebben, kies dan voor Laax!

In Laax is vandaag in elk geval niks open. Zo te zien alleen weekend.

Er is vandaag, net als gister 5km open. Hieronder staat wat er volgende week open is. Handig voor volgende jaren.

Bergbahnbetrieb

Morgen, 30. November 2021 starten wir in den täglichen Wintersportbetrieb ab Laax. Folgende Angebote stehen den Gästen zur Verfügung:

ab Dienstag, 30. November 2021: Piste 66 nach Plaun
ab Mittwoch, 01. Dezember 2021: Winterwanderweg Crap Sogn Gion – Crap Masegn (Achtung: Luftseilbahn Crap Masegn läuft nur bei Gletscherbetrieb)
ab Samstag, 04. Dezember 2021: Kleines Angebot im NoName Snowpark

Bei entsprechenden Verhältnissen können zudem folgende Pisten geöffnet werden:

ab Freitag, 03. Dezember 2021 täglich: Pisten 49 und 52 bis Alp Dado (definitiver Entscheid folgt am Mittwochabend)
ab Samstag, 04. bis Samstag, 18. Dezember 2021 an den Wochenenden: Pisten 32 und 33 am Vorabgletscher (definitiver Entscheid folgt jeweils am Freitagabend)

Nog steeds amper iets open. Ja, Laax zou een goede keus zijn geweest (maar niet heus).

null

In Sankt Moritz is meer dan de helft van de pistes in Corviglia geopend, inclusief de dalafdalingen naar Celerina en Sankt Moritz Bad. Het aanbod in Corvatsch is iets minder uitgebreid, maar desalniettemin interessant.

Saas Fee trouwens alles dicht vandaag.

null

Plaats een reactie