Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Protest tegen sneeuwkanonnen in Garmisch-Partenkirchen

‘Heeft dit wel zin? Druppel op een gloeiende plaat’. Het is heel makkelijk om je schouders op te halen, door te gaan waar je mee bezig bent en zelf niet in actie komen. Er is niet één totaal oplossing voor de klimaatcrisis. Was dat maar zo. Elke oplossing en mindering in energie levert een bijdrage aan de vermindering van het probleem, hoe klein ook. In alles wat we doen (vliegen, vlees eten, energieverbruik etc.) zullen we moeten kijken waarin we kunnen minderen. De tijd van achteroverleunen of je kop in het zand steken is lang en breed verstreken. Voor iedereen.

timtim88 op 20 dec 2022 11:37

Nee, we moeten innoveren.

Niet consuminderen. Dat is een huzarenstukje van ultralinkse groepen die mensen weten te overtuigen van dat daar de oplossing ligt, terwijl dat natuurlijk kletskoek is van de bovenste plank.

En die boodschap moet bij iedereen door de strot gedrukt worden door het vernielen van kunstwerken, het bezetten van openbare plaatsen, het vernielen van andermans eigendom en het besmeren van sneeuw?

Wat is er gebeurd met discussie en het gesprek aangaan?

Kdtl op 20 dec 2022 11:44

Als je geen gelijk krijgt kun je altijd nog als een peuter op de grond gaan liggen en schreeuwen. Dat is vrij letterlijk wat die droeftoeters van extinction rebellion doen.

En die boodschap moet bij iedereen door de strot gedrukt worden door het vernielen van kunstwerken, het bezetten van openbare plaatsen, het vernielen van andermans eigendom en het besmeren van sneeuw?

Wat is er gebeurd met discussie en het gesprek aangaan?

Kdtl op 20 dec 2022 11:44

Als je geen gelijk krijgt kun je altijd nog als een peuter op de grond gaan liggen en schreeuwen. Dat is vrij letterlijk wat die droeftoeters van extinction rebellion doen.

DSvier op 20 dec 2022 12:15 Je hebt een vrij romantische kijk op de praktijk, als ik dit zo lees. Want dan hadden vrouwen wel gewoon net zo snel stemrecht gekregen 'als ze maar lief in gesprek waren gegaan met mannen', om maar eens een voorbeeld te noemen.
Powder, powder everywhere!

En die boodschap moet bij iedereen door de strot gedrukt worden door het vernielen van kunstwerken, het bezetten van openbare plaatsen, het vernielen van andermans eigendom en het besmeren van sneeuw?

Wat is er gebeurd met discussie en het gesprek aangaan?

Kdtl op 20 dec 2022 11:44

Als je geen gelijk krijgt kun je altijd nog als een peuter op de grond gaan liggen en schreeuwen. Dat is vrij letterlijk wat die droeftoeters van extinction rebellion doen.

DSvier op 20 dec 2022 12:15

Ja een protest is tegenwoordig nogal droevig als je geen tractors hebt om snelwegen mee te blokkeren. Ook protesten zijn aan inflatie onderhevig blijkbaar.

Lijkt erop dat dit protest en het protest van Extinction Rebellion geslaagd is: we hebben het er immers over.

Biologisch afbreekbaar is ook een enorm holle kreet. Uiteindelijk is al het materiaal biologisch afbreekbaar. Er is geen regelgeving voor om aan te geven binnen hoeveel jaar iets biologisch afgebroken moet zijn. Er zijn biologisch afbreekbare producten die pas na >50 jaar door de natuur afgebroken zijn. Aangezien verf hout meerdere jaren tegen afbraak moet beschermen duurt het ook bij biologisch afbreekbare verf vele jaren voordat zoiets afgebroken is en vervuilt het dus al die tijd het milieu. De biologisch afbreekbare variant is over het algemeen alleen iets minder schadelijk dan de conventionele variant, maar zeker niet onschadelijk. En dan zullen we het maar niet over de zware broeikasgassen die als drijfgas in (verf)spuitbussen zitten. Over schadelijk voor het klimaat gesproken…

Als je echt zo begaan bent met het milieu en klimaat doe je zulke dingen gewoon pertinent niet. Dat ga je geen verf zomaar in de natuur gooien, ook niet biologisch afbreekbare verf.

Matthias123 op 20 dec 2022 12:10

Sorry hoor, maar je doet hier exact hetzelfde als in je vorige comment. Je fabriceert een fictieve demonstrant met een uitpuilende kledingkast en foute verf en hangt daar dan je argument aan op dat deze fictieve demonstrant hypocriet zou zijn. Mooi voorbeeld van stropopargumentatie. Het argument dat je maakt gaat ook nog eens over de personen zelf, en niet over het punt dat ze willen maken.

Feit is dat we geen flauw benul hebben hoe deze mensen zich kleden of welke verf ze exact gebruikt hebben. Een snelle google levert dit al op: “ Natuurverf is gemaakt van onschadelijke, natuurlijke en zoveel mogelijk herwinbare producten zoals lijnolie, bijenwas, krijt, cellulose, natuurlijke aarde- en mineraalpigmenten etc . Deze verf is volledig biologisch afbreekbaar en past daarom in de ecologische kringloop. “

Oké, misschien niet ideaal om het in de natuur te gooien, maar het lijkt me verre van een groot probleem. Beetje mierenneukerig en dus ook compleet off-topic van sneeuwkannonnen.

‘Heeft dit wel zin? Druppel op een gloeiende plaat’. Het is heel makkelijk om je schouders op te halen, door te gaan waar je mee bezig bent en zelf niet in actie komen. Er is niet één totaal oplossing voor de klimaatcrisis. Was dat maar zo. Elke oplossing en mindering in energie levert een bijdrage aan de vermindering van het probleem, hoe klein ook. In alles wat we doen (vliegen, vlees eten, energieverbruik etc.) zullen we moeten kijken waarin we kunnen minderen. De tijd van achteroverleunen of je kop in het zand steken is lang en breed verstreken. Voor iedereen.

timtim88 op 20 dec 2022 11:37

Nee, we moeten innoveren.

Niet consuminderen. Dat is een huzarenstukje van ultralinkse groepen die mensen weten te overtuigen van dat daar de oplossing ligt, terwijl dat natuurlijk kletskoek is van de bovenste plank.

DSvier op 20 dec 2022 12:14

Kan je uitleggen dat minder consumeren klekskoek is van de bovenste plank? Hieruit lees ik dat jij overtuiging hebt dat consumptie van goederen geen bijdrage levert aan het probleem (vervuiling, CO2, uitputting van grondstoffen). Met andere woorden ‘lekker doorgaan en laat iemand anders maar met de oplossing komen (innoveren)’.

*bericht bewerkt door timtim88 op 20 dec 2022 12:54

Je hebt een vrij romantische kijk op de praktijk, als ik dit zo lees. Want dan hadden vrouwen wel gewoon net zo snel stemrecht gekregen ‘als ze maar lief in gesprek waren gegaan met mannen’, om maar eens een voorbeeld te noemen.

Thijs10 op 20 dec 2022 12:27

Ja, vrouwenonderdrukking is ook precies hetzelfde.

zucht

Lijkt erop dat dit protest en het protest van Extinction Rebellion geslaagd is: we hebben het er immers over.

Bierdopje op 20 dec 2022 12:39

Het gaat al heel lang iedere dag over klimaatverandering…

Ik verwonder me elke keer weer, hoe mensen reageren. Of je het wel of niet eens bent met de sneeuwkanonnen.
Door dit artikel is het doel alweer bereikt ,media aandacht.

Kan je uitleggen dat minder consumeren klekskoek is van de bovenste plank? Hieruit lees ik dat jij overtuiging hebt dat consumptie van goederen geen bijdrage levert aan het probleem (vervuiling, CO2, uitputting van grondstoffen). Met andere woorden ‘lekker doorgaan en laat iemand anders maar met de oplossing komen (innoveren)’.

timtim88 op 20 dec 2022 12:54

55% reductie halen door consuminderen is een keuze voor een extreem welvaartsverlies. Daar hoef je geen econoom voor te zijn.

De dikke van Dale heeft ‘klimaatklever’ gekozen tot het woord van het jaar 2022. Misschien een idee voor de volgende actie : Zich met lijm aan een sneeuwkanon hechten…

zenith op 20 dec 2022 08:43

https://images0.persgroep.net/rcs/-rHvEF13Rv-wMhZ6TNOjcRs7q5…

*bericht bewerkt door paolie op 20 dec 2022 13:04

Weet je waarom er tegenwoordig word verwezen naar historische uitstoot? Omdat het Westen steeds minder uitstoot en de rest van de wereld steeds meer. Zelfs als we over 10 jaar naar 0 uitstoot gaan weegt dat niet op tegen de extra uitstoot van Zuidoost-Azië over 10 jaar!

Dus hoezo is wijzen naar China achterhaald?

En waarom rekent men tijdens historische uitstoot (die al met de natte vinger is) naar de bevolkingsverhouding nu? Is dat omdat we niet willen zien dat de bevolking elders nog altijd explodeert en dat dat een zeer groot probleem is?

DSvier op 20 dec 2022 12:12

Zolang we per capita nog meer uitstoten dan China, heeft het niet zoveel zin om naar China te wijzen vind ik. Nederland stoot nog altijd meer uit per hoofd van de bevolking dan China, alhoewel het verschil klein is geworden.

En de gemiddelde Nederlander stoot nog steeds 4x zoveel uit als een gemiddelde Indiër.

Dus ja, ik vind dat we een eigen verantwoordelijkheid hebben onze uitstoot te verminderen en het niet zoveel zin heeft naar het oosten te wijzen. Ook als je niet naar de historische uitstoot kijkt.

En ja bevolkingsgroei is ook een probleem, maar wat wil je daar aan doen dan?

Kan je uitleggen dat minder consumeren klekskoek is van de bovenste plank? Hieruit lees ik dat jij overtuiging hebt dat consumptie van goederen geen bijdrage levert aan het probleem (vervuiling, CO2, uitputting van grondstoffen). Met andere woorden ‘lekker doorgaan en laat iemand anders maar met de oplossing komen (innoveren)’.

timtim88 op 20 dec 2022 12:54

55% reductie halen door consuminderen is een keuze voor een extreem welvaartsverlies. Daar hoef je geen econoom voor te zijn.

DSvier op 20 dec 2022 13:02

Zucht… jij hebt zeker ook nog een zwart wit televisie aangezien je in alles zwart wit denkt. Je noemt het zelf consuminderen, niet consustoppen. Het gaat erom dat we door te minderen, minder uitstoten (basisschool argument). Blijkbaar ben jij ook geen econoom. Het huidige economische model van consumptie en groei is hevig verouderd en op ramkoers met zichzelf door het almaar groter wordende grondstoffentekort.

@Kdtl En wat is de reactie: alsmaar meer sneeuwkanonnen, die bijdragen aan het klimaatprobleem…

Liezen op 20 dec 2022 10:08

Kan je mij uitleggen op welke manier sneeuwkanonnen bijdragen aan het klimaatprobleem?

Persoonlijke vind ik sneeuwkanonnen een goeie aanvulling voor skigebieden die ook veel natuursneeuw krijgen en zo hun seizoen kunnen rekken , maar skigebieden die moeten hebben van sneeuwkanonnen voor te kunnen openen vind ik te ver

Hoe is dit volksmisleiding? Denk dat we het er allemaal wel over eens kunnen zijn dat sneeuwkannonnen niet heel duurzaam zijn. En het is eigenlijk wel bizar dat het gesubsidieerd wordt in een tijd van energiecrisis.

Bierdopje op 20 dec 2022 09:15

Neen, het is allesbehalve bizar dat het wordt gesubsidieerd. Sneeuw- en skizekerheid zijn uitermate belangrijk voor een duidelijk omlijnd wintersportseizoen wat eveneens garant staat voor een gehele economische sector met de bijbehorende jobs en opbrengsten voor de lokale economie. Misschien moet men in eerste instantie subsidiëren, maar zijn de indirecte baten hiervan uiteindelijk veel en veel groter.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 20 dec 2022 13:14

@Mathijs! Jij dacht dat een sneeuwkanon op de wind draait? Er zit echt een stekker aan hoor.

Zolang we per capita nog meer uitstoten dan China, heeft het niet zoveel zin om naar China te wijzen vind ik. Nederland stoot nog altijd meer uit per hoofd van de bevolking dan China, alhoewel het verschil klein is geworden.

En de gemiddelde Nederlander stoot nog steeds 4x zoveel uit als een gemiddelde Indiër.

Dus ja, ik vind dat we een eigen verantwoordelijkheid hebben onze uitstoot te verminderen en het niet zoveel zin heeft naar het oosten te wijzen. Ook als je niet naar de historische uitstoot kijkt.

En ja bevolkingsgroei is ook een probleem, maar wat wil je daar aan doen dan?

Bierdopje op 20 dec 2022 13:04

Ik zie het exploderen van de bevolking ook als een verantwoordelijkheid. Als de bevolking de afgelopen 70 jaar niet zo was geëxplodeerd, dan hadden we helemaal geen klimaatprobleem.

Jij zie het kennelijk als een natuurverschijnsel. Nou, daar verschillen we dan van mening. ;)

Zucht… jij hebt zeker ook nog een zwart wit televisie aangezien je in alles zwart wit denkt. Je noemt het zelf consuminderen, niet consustoppen. Het gaat erom dat we door te minderen, minder uitstoten (basisschool argument). Blijkbaar ben jij ook geen econoom. Het huidige economische model van consumptie en groei is hevig verouderd en op ramkoers met zichzelf door het almaar groter wordende grondstoffentekort.

timtim88 op 20 dec 2022 13:07

Nou, ik ben wel econoom. Hoezo is 55% reductie stoppen met consumptie? Ik dacht dat dat 100% reductie is (en onmogelijk).

Het huidige model van groei is helemaal niet op ramkoers, omdat groei historisch altijd kwam vanuit…. Tadaa… innovatie!

Lees je veel Oneworld en aanverwante activistische pulp? Want je komt met argumenten die al een baard hebben, meermaals bewezen onjuist zijn en het allerbelangrijkste: ons niet gaan helpen het probleem effectief aan te pakken.

Ik ben geen econoom maar is het exploderen van de bevolking niet ook een natuurverschijnsel?

@Mathijs! Jij dacht dat een sneeuwkanon op de wind draait? Er zit echt een stekker aan hoor.

Liezen op 20 dec 2022 13:16

Verhelderend antwoord. Elektrische wagens dragen dus ook bij aan de opwarming van de aarde?

Ik ben geen econoom maar is het exploderen van de bevolking niet ook een natuurverschijnsel?

Geraertshoven op 20 dec 2022 13:24

Een natuurverschijnsel wordt door de natuur veroorzaakt en niet door de mens.

En ik weet zeker dat je (minimaal) twee mensen nodig hebt om een kind op de wereld te zetten.

Ik ben geen econoom maar is het exploderen van de bevolking niet ook een natuurverschijnsel?

Geraertshoven op 20 dec 2022 13:24

Een natuurverschijnsel wordt door de natuur veroorzaakt en niet door de mens.

En ik weet zeker dat je (minimaal) twee mensen nodig hebt om een kind op de wereld te zetten.

DSvier op 20 dec 2022 13:27

Op die manier snap ik het, Wikipedia bevestigt dat dus dan is het zo ;). Maar je zou ook kunnen zeggen dat de mens onderdeel is van de natuur in brede zin :).

Op die manier snap ik het, Wikipedia bevestigt dat dus dan is het zo ;). Maar je zou ook kunnen zeggen dat de mens onderdeel is van de natuur in brede zin :).

Geraertshoven op 20 dec 2022 13:32

Maar dan is alles een natuurverschijnsel. ;)

@Mathijs! Jij dacht dat een sneeuwkanon op de wind draait? Er zit echt een stekker aan hoor.

Liezen op 20 dec 2022 13:16

Verhelderend antwoord. Elektrische wagens dragen dus ook bij aan de opwarming van de aarde?

Mathijs! op 20 dec 2022 13:25

Jazeker!
(En aangezien die batterij heel zwaar is( en steeds meegedragen wordt) nog relatief veel ook)
Geloof dat je je nog een beetje moet verdiepen in de materie….

*bericht bewerkt door Liezen op 20 dec 2022 13:55

@Mathijs! Jij dacht dat een sneeuwkanon op de wind draait? Er zit echt een stekker aan hoor.

Liezen op 20 dec 2022 13:16

Verhelderend antwoord. Elektrische wagens dragen dus ook bij aan de opwarming van de aarde?

Mathijs! op 20 dec 2022 13:25

Jazeker!
(En aangezien die batterij heel zwaar is( en steeds meegedragen wordt) nog relatief veel ook)
Geloof dat je je nog een beetje moet verdiepen in de materie….

Liezen op 20 dec 2022 13:50

Jouw reactie gaat uit van de premisse dat elektriciteit per definitie vervuilend zou zijn, quod non.

@Mathijs! Jij dacht dat een sneeuwkanon op de wind draait? Er zit echt een stekker aan hoor.

Liezen op 20 dec 2022 13:16

Verhelderend antwoord. Elektrische wagens dragen dus ook bij aan de opwarming van de aarde?

Mathijs! op 20 dec 2022 13:25

Jazeker!
(En aangezien die batterij heel zwaar is( en steeds meegedragen wordt) nog relatief veel ook)
Geloof dat je je nog een beetje moet verdiepen in de materie….

Liezen op 20 dec 2022 13:50

Relatief weinig. Ondanks het gewicht van de accu en de productie daarvan. Mede omdat elektriciteit zich veel beter laat vervoeren dan olie.

@Mathijs! Jij dacht dat een sneeuwkanon op de wind draait? Er zit echt een stekker aan hoor.

Liezen op 20 dec 2022 13:16

Verhelderend antwoord. Elektrische wagens dragen dus ook bij aan de opwarming van de aarde?

Mathijs! op 20 dec 2022 13:25

Jazeker!
(En aangezien die batterij heel zwaar is( en steeds meegedragen wordt) nog relatief veel ook)
Geloof dat je je nog een beetje moet verdiepen in de materie….

Liezen op 20 dec 2022 13:50

Jouw reactie gaat uit van de premisse dat elektriciteit per definitie vervuilend zou zijn, quod non.

Mathijs! op 20 dec 2022 14:06

…Premisse, Quod Non…
Ik herhaal: lees je in. Voorlopig is elektrisch nog bijna volledig gas-olie-kolen…

Ik herhaal: lees je in. Voorlopig is elektrisch nog bijna volledig gas-olie-kolen…

Liezen op 20 dec 2022 14:26

…nucleair…

Bla, bla, bla.

…Premisse, Quod Non…
Ik herhaal: lees je in. Voorlopig is elektrisch nog bijna volledig gas-olie-kolen…

Liezen op 20 dec 2022 14:26

En zelfs met de heel ongunstige Duitse mix van elektriciteit is de elektrische auto al vanaf 30.000 - 50.000 km beter voor de opwarming van de aarde, gerekend met alles incl. productie. En dat was 5 jaar terug, het wordt alleen maar gunstiger voor de elektrische auto.

Plaats een reactie