Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Actie: korting op skipas door per trein te reizen

Roel op 18 september 2023· 17 reacties

Met de Thalys reis je naar meerdere Franse skigebieden
Met de Thalys reis je naar meerdere Franse skigebieden

Steeds meer skigebieden spelen in op het thema duurzaamheid en de nieuwste actie komt uit het Franse Morzine. Reis je deze winter per trein naar deze bestemming dan krijg je korting op onder andere de skipas. Daarvoor hoef je alleen maar het treinticket te laten zien.

CO2

De actie komt voort uit het feit dat uit onderzoek is gebleken dat verreweg de meeste CO2-uitstoot tijdens een wintersportvakantie (en iedere andere vakantie) veroorzaakt wordt door de reis per auto of vliegtuig. Morzine in het grote Franse skigebied Portes du Soleil wil daarom stimuleren om met de trein te komen en belonen mensen hiervoor met een korting van 10 procent op de skipas. Daarnaast ontvang je kortingen en presentjes bij 40 aangesloten lokale ondernemers, ook in het naastgelegen Avoriaz. Meer hierover lees je via op deze pagina.

Zo werkt het

Je begint door een treinticket te boeken naar de regio. Vervolgens stuur je aankoopbewijs per e-mail naar bonjour@montagneverte.org inclusief de namen van de reizigers en de aankomst- en vertrekdatum. Daarna ontvang je een persoonlijk certificaat. Met dit certificaat (PDF) kun je voordelen krijgen bij verschillende boekingen, zoals korting op je accommodatie, vervoer van en naar het treinstation en huur van skimateriaal. Het is handig om het certificaat op je telefoon te hebben tijdens je verblijf, voor mogelijke andere kortingsacties.

Welke treinen gaan er?

Er zijn verschillende manieren op met de trein in de Alpen te komen. We hebben hier een speciale themapagina ‘Met de trein op wintersport’ voor gemaakt. Je kunt eenvoudig een ticket boeken via NS International, niet alleen naar Frankrijk naar ook naar Oostenrijk of een ander Alpenland. Of je neemt de Ski Thalys die vanuit Amsterdam Centraal, Schiphol en Rotterdam vertrekt richting de Franse Alpen. Het dichtstbijzijnde treinstation voor Morzine is Cluses. Vanuit daar kun je (met korting) opgehaald worden door een van de deelnemende partners.

Noot van de redactie

Het merendeel van de artikelen op Wintersport.nl is volledig onafhankelijk geschreven. Dat geldt ook voor dit artikel. Er is geen enkele vorm van bemoeienis geweest, wél ondersteun je ons door op de links in dit artikel te klikken en een aankoop te doen. » Lees meer

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

[quote]De actie komt voort uit het feit dat uit onderzoek is gebleken dat verreweg de meeste CO2-uitstoot tijdens een wintersportvakantie (en iedere andere vakantie) veroorzaakt wordt door de reis per auto of vliegtuig.[/quote]

ik begrijp ook wel dat dit een promotie is, maar de grootste CO2 afdruk laat je gewoon achter met een verblijf hoog in de bergen, aldus milieu centraal ( vooral stookkkosten appartement of hotel, aanvoer eten en drinken, middagje sauna etc)

mensen die CO2 verafschuwen moeten gewoon thuisblijven met de verwarming op 16 graden :-)

Skiwelt heeft ook een strakke aanbieding voor trein + skipas zie https://www.skiwelt.at/nl/oebb-rail-tours-direct-vanuit-de-t…

Best een mooi idee, maar best wel weer een hoop gedoe. Waarom kun je niet een complete reis boeken inclusief verblijf, skipas en treinticket? Zo weet je ook meteen wat het kost en of dit voordeliger is dan met de auto.

Met de trein naar Moûtiers kost met ons drieen €427,- enkele reis. Exclusief de reis door Parijs en exclusief de reis van Moutiers naar Meribel Mottaret. Laten we het afronden op €1000,- retour. Ik weet niet wat de korting op die skipassen inhoudt. Maar dat mag wel flink zijn wil dat uit kunnen ten opzichte van de auto.

Nog afgezien van alle gezeul met je spullen met al die overstappen en het discomfort van de reis.

Wat een armoe.

*bericht bewerkt door Pim4 op 19 sep 2023 08:29

Met de trein naar Moûtiers kost met ons drieen €427,- enkele reis. Exclusief de reis door Parijs en exclusief de reis van Moutiers naar Meribel Mottaret. Laten we het afronden op €1000,- retour. Ik weet niet wat de korting op die skipassen inhoudt. Maar dat mag wel flink zijn wil dat uit kunnen ten opzichte van de auto.

Nog afgezien van alle gezeul met je spullen met al die overstappen en het discomfort van de reis.

Wat een armoe.

Pim4 op 19 sep 2023 08:29

Wat een vooroordelen weer…

Voor Moutiers hoef je niet door Parijs als je dat niet wilt. Je kunt met Skithalys rechtstreeks of vanaf Brussel via Lyon.
Verder zou ik niet weten welk discomfort de trein op zou leveren. Sterker, het is relaxter reizen dan met de auto. Met de juiste koffers en skitassen is bagage ook geen enkel probleem.

En verder: als jij liever de auto pakt dan doe je dat toch? Niemand die je tegen houdt.
Soms pak ik de auto (met gezin is dat kosten baten technisch inderdaad voordeliger), maar solo of met z’n tweeën pak ik liever de trein, comfortabeler en qua kosten vergelijkbaar of soms zelfs goedkoper dan de auto.

Met de trein naar Moûtiers kost met ons drieen €427,- enkele reis. Exclusief de reis door Parijs en exclusief de reis van Moutiers naar Meribel Mottaret. Laten we het afronden op €1000,- retour. Ik weet niet wat de korting op die skipassen inhoudt. Maar dat mag wel flink zijn wil dat uit kunnen ten opzichte van de auto.

Nog afgezien van alle gezeul met je spullen met al die overstappen en het discomfort van de reis.

Wat een armoe.

Pim4 op 19 sep 2023 08:29

Armoe? Ik vraag me af of je het wel eens geprobeerd hebt. Wij reizen altijd 1e klas met de trein naar Oostenrijk. Wij boeken zo vroeg mogelijk en zijn dit jaar 280 euro (voor 2 pers) kwijt naar bijvoorbeeld Solden. Met de auto ben je meer kwijt aan benzine, overnachting nodig en het reist heerlijk ontspannen. Volledig uitgerust zonder enige discomfort komen wij in de avond aan om fit de eerste lift te pakken. Ik word af en toe wel een beetje moe van de verheerlijking van het reizen met de auto… files, slecht weer, sneeuwkettingen, pijn in je poten, smerig snelweg eten, vroeg opstaan… wat een ARMOE ;)

On topic: mooi actie! Ben wel benieuwd naar de netto korting op de skipas!

Met de trein naar Moûtiers kost met ons drieen €427,- enkele reis. Exclusief de reis door Parijs en exclusief de reis van Moutiers naar Meribel Mottaret. Laten we het afronden op €1000,- retour. Ik weet niet wat de korting op die skipassen inhoudt. Maar dat mag wel flink zijn wil dat uit kunnen ten opzichte van de auto.

Nog afgezien van alle gezeul met je spullen met al die overstappen en het discomfort van de reis.

Wat een armoe.

Pim4 op 19 sep 2023 08:29

Wat een vooroordelen weer…

Voor Moutiers hoef je niet door Parijs als je dat niet wilt. Je kunt met Skithalys rechtstreeks of vanaf Brussel via Lyon.
Verder zou ik niet weten welk discomfort de trein op zou leveren. Sterker, het is relaxter reizen dan met de auto. Met de juiste koffers en skitassen is bagage ook geen enkel probleem.

En verder: als jij liever de auto pakt dan doe je dat toch? Niemand die je tegen houdt.
Soms pak ik de auto (met gezin is dat kosten baten technisch inderdaad voordeliger), maar solo of met z’n tweeën pak ik liever de trein, comfortabeler en qua kosten vergelijkbaar of soms zelfs goedkoper dan de auto.

Hessel op 19 sep 2023 09:17

Andermans mening is een stapeling vooroordelen en eigen mening is feit?
Bijzonder.

Met de trein naar Moûtiers kost met ons drieen €427,- enkele reis. Exclusief de reis door Parijs en exclusief de reis van Moutiers naar Meribel Mottaret. Laten we het afronden op €1000,- retour. Ik weet niet wat de korting op die skipassen inhoudt. Maar dat mag wel flink zijn wil dat uit kunnen ten opzichte van de auto.

Nog afgezien van alle gezeul met je spullen met al die overstappen en het discomfort van de reis.

Wat een armoe.

Pim4 op 19 sep 2023 08:29

Armoe? Ik vraag me af of je het wel eens geprobeerd hebt. Wij reizen altijd 1e klas met de trein naar Oostenrijk. Wij boeken zo vroeg mogelijk en zijn dit jaar 280 euro (voor 2 pers) kwijt naar bijvoorbeeld Solden. Met de auto ben je meer kwijt aan benzine, overnachting nodig en het reist heerlijk ontspannen. Volledig uitgerust zonder enige discomfort komen wij in de avond aan om fit de eerste lift te pakken. Ik word af en toe wel een beetje moe van de verheerlijking van het reizen met de auto… files, slecht weer, sneeuwkettingen, pijn in je poten, smerig snelweg eten, vroeg opstaan… wat een ARMOE ;)

On topic: mooi actie! Ben wel benieuwd naar de netto korting op de skipas!

timtim88 op 19 sep 2023 09:29

Ah ja. Ik vind Oostenrijk al armoe. :P

Met de trein naar Moûtiers kost met ons drieen €427,- enkele reis. Exclusief de reis door Parijs en exclusief de reis van Moutiers naar Meribel Mottaret. Laten we het afronden op €1000,- retour. Ik weet niet wat de korting op die skipassen inhoudt. Maar dat mag wel flink zijn wil dat uit kunnen ten opzichte van de auto.

Nog afgezien van alle gezeul met je spullen met al die overstappen en het discomfort van de reis.

Wat een armoe.

Pim4 op 19 sep 2023 08:29

Armoe? Ik vraag me af of je het wel eens geprobeerd hebt. Wij reizen altijd 1e klas met de trein naar Oostenrijk. Wij boeken zo vroeg mogelijk en zijn dit jaar 280 euro (voor 2 pers) kwijt naar bijvoorbeeld Solden. Met de auto ben je meer kwijt aan benzine, overnachting nodig en het reist heerlijk ontspannen. Volledig uitgerust zonder enige discomfort komen wij in de avond aan om fit de eerste lift te pakken. Ik word af en toe wel een beetje moe van de verheerlijking van het reizen met de auto… files, slecht weer, sneeuwkettingen, pijn in je poten, smerig snelweg eten, vroeg opstaan… wat een ARMOE ;)

On topic: mooi actie! Ben wel benieuwd naar de netto korting op de skipas!

timtim88 op 19 sep 2023 09:29

Zolang de prijs nog de bepalende factor is, sla je m.i. hier wel even de plank mis. De gemiddelde leaserijder (waaronder ik me ook schaar) rijdt voor €10 naar Oostenrijk (de prijs van het vignet), heeft geen overnachting nodig en neemt al jouw discomfortabele zaken voor lief.

Zolang de prijs nog de bepalende factor is, sla je m.i. hier wel even de plank mis. De gemiddelde leaserijder (waaronder ik me ook schaar) rijdt voor €10 naar Oostenrijk (de prijs van het vignet), heeft geen overnachting nodig en neemt al jouw discomfortabele zaken voor lief.

Geraertshoven op 20 sep 2023 09:30

Haha oke dan spreek ik voor de ‘niet lease rijders’. We hebben niet allemaal een bak van de zaak ;)

Ah ja. Ik vind Oostenrijk al armoe. :P

Pim4 op 20 sep 2023 08:03

zucht

Zolang de prijs nog de bepalende factor is, sla je m.i. hier wel even de plank mis. De gemiddelde leaserijder (waaronder ik me ook schaar) rijdt voor €10 naar Oostenrijk (de prijs van het vignet), heeft geen overnachting nodig en neemt al jouw discomfortabele zaken voor lief.

Geraertshoven op 20 sep 2023 09:30

Haha oke dan spreek ik voor de ‘niet lease rijders’. We hebben niet allemaal een bak van de zaak ;)

timtim88 op 20 sep 2023 10:03

Nee, ongeveer de helft van de bevolking. En ik vermoed van de op-wintersport-gaande bevolking een fors groter percentage.

Wij reizen altijd 1e klas met de trein naar Oostenrijk. Wij boeken zo vroeg mogelijk en zijn dit jaar 280 euro (voor 2 pers) kwijt naar bijvoorbeeld Solden. Met de auto ben je meer kwijt aan benzine, overnachting nodig en het reist heerlijk ontspannen.

timtim88 op 19 sep 2023 09:29

Op en af Italië komt mijn verbruik op zo’n 350 euro, reis ik met 2 ben ik al goedkoper dan met jouw trein. Een overnachting heb ik niet nodig, 850km is nu ook weer niet zo ver om in 2 te kappen. Daarnaast is mijn autootje heerlijk comfortabel en ligt er niemand naast me te stinken als ie zijn broodje eiersla wil eten.

Volledig uitgerust zonder enige discomfort komen wij in de avond aan om fit de eerste lift te pakken.

timtim88 op 19 sep 2023 09:29

Ik kom doorgaans s’ochtends aan en pak ook de eerste lift. Moe ben ik niet, maar ik neem voldoende rust voor vertrek. En er ligt niemand naast me te snurken of andere akelige geluidjes te maken.

files, slecht weer, sneeuwkettingen, pijn in je poten, smerig snelweg eten, vroeg opstaan…

timtim88 op 19 sep 2023 09:29

's Nachts zijn er geen files, sneeuwkettingen - mocht ik ze nodig hebben - liggen binnen enkele minuutjes op (tegenwoordig bestaan er erg makkelijke kettingen), zoals gezegd een comfie wagen dus geen pootpijntjes, slecht weer is zeer uitzonderlijk, ik eet geen snelwegeten (wie eet er nu 's nachts?), vroeg opstaan doe ik 365/365.

Verder vertrek ik lekker voor de deur, aankomen idem, hoef ik op niemand beroep te doen om me in één of ander station naar een tijdrovende aansluiting te haasten (als die al komt en als ik intussen niet beroofd ben), kan ik al mijn spulletjes meenemen (doorgaans 1 grote tas, 1 kleine tas, 1 skischoentas, 1 skitas, 1 tas met wandelschoenen) zonder me een hernia te zeulen, hoef ik niks te huren, ben ik ter plaatse lekker mobiel, hou ik van (nachtelijk) autorijden heb ik geen last van stakingen en nog minder van medereizigers.

On topic: mooi actie!

timtim88 op 19 sep 2023 09:29

Dit ben ik helemaal met je eens, hoe meer zielen op de trein hoe meer vreugde op de autobahn en 't is nog goed voor het milieu zeggen ze. :)

*bericht bewerkt door bartvwg op 20 sep 2023 14:46

Bla, bla, bla.

Zolang de prijs nog de bepalende factor is, sla je m.i. hier wel even de plank mis. De gemiddelde leaserijder (waaronder ik me ook schaar) rijdt voor €10 naar Oostenrijk (de prijs van het vignet), heeft geen overnachting nodig en neemt al jouw discomfortabele zaken voor lief.

Geraertshoven op 20 sep 2023 09:30

Haha oke dan spreek ik voor de ‘niet lease rijders’. We hebben niet allemaal een bak van de zaak ;)

timtim88 op 20 sep 2023 10:03

Nee, ongeveer de helft van de bevolking. En ik vermoed van de op-wintersport-gaande bevolking een fors groter percentage.

Pim4 op 20 sep 2023 14:02

Meen je nou echt dat je dit denkt?

In NL zijn er bijna 8 miljoen auto’s. Slechts een kleine 10% daarvan is een zakelijke leaseauto. Oftewel: het overgrote deel heeft er geen en dan kan (ik zeg met nadruk kan) de prijs een bepalende factor zijn. Al ben ik de eerste die zal erkennen dat de auto al snel voordeliger is als je met meerdere personen reist. Verder hebben zowel de trein als auto allebei voor- en nadelen, waarbij per persoon kan verschillen waar je de nadruk op legt. Elkaar daarvan overtuigen heeft weinig zin

Is deze actie ook van doen als je vertrekt uit Brussel met de Snowthalys

Zolang de prijs nog de bepalende factor is, sla je m.i. hier wel even de plank mis. De gemiddelde leaserijder (waaronder ik me ook schaar) rijdt voor €10 naar Oostenrijk (de prijs van het vignet), heeft geen overnachting nodig en neemt al jouw discomfortabele zaken voor lief.

Geraertshoven op 20 sep 2023 09:30

Haha oke dan spreek ik voor de ‘niet lease rijders’. We hebben niet allemaal een bak van de zaak ;)

timtim88 op 20 sep 2023 10:03

Nee, ongeveer de helft van de bevolking. En ik vermoed van de op-wintersport-gaande bevolking een fors groter percentage.

Pim4 op 20 sep 2023 14:02

Meen je nou echt dat je dit denkt?

In NL zijn er bijna 8 miljoen auto’s. Slechts een kleine 10% daarvan is een zakelijke leaseauto. Oftewel: het overgrote deel heeft er geen en dan kan (ik zeg met nadruk kan) de prijs een bepalende factor zijn. Al ben ik de eerste die zal erkennen dat de auto al snel voordeliger is als je met meerdere personen reist. Verder hebben zowel de trein als auto allebei voor- en nadelen, waarbij per persoon kan verschillen waar je de nadruk op legt. Elkaar daarvan overtuigen heeft weinig zin

Gilio op 20 sep 2023 15:11

In Belgie ligt dit percentage fors hoger. 23% van de werknemers heeft een leasebak.

Totales Vollidiot

Wij reizen altijd 1e klas met de trein naar Oostenrijk. Wij boeken zo vroeg mogelijk en zijn dit jaar 280 euro (voor 2 pers) kwijt naar bijvoorbeeld Solden. Met de auto ben je meer kwijt aan benzine, overnachting nodig en het reist heerlijk ontspannen.

timtim88 op 19 sep 2023 09:29

Op en af Italië komt mijn verbruik op zo’n 350 euro, reis ik met 2 ben ik al goedkoper dan met jouw trein. Een overnachting heb ik niet nodig, 850km is nu ook weer niet zo ver om in 2 te kappen. Daarnaast is mijn autootje heerlijk comfortabel en ligt er niemand naast me te stinken als ie zijn broodje eiersla wil eten.

Volledig uitgerust zonder enige discomfort komen wij in de avond aan om fit de eerste lift te pakken.

timtim88 op 19 sep 2023 09:29

Ik kom doorgaans s’ochtends aan en pak ook de eerste lift. Moe ben ik niet, maar ik neem voldoende rust voor vertrek. En er ligt niemand naast me te snurken of andere akelige geluidjes te maken.

files, slecht weer, sneeuwkettingen, pijn in je poten, smerig snelweg eten, vroeg opstaan…

timtim88 op 19 sep 2023 09:29

's Nachts zijn er geen files, sneeuwkettingen - mocht ik ze nodig hebben - liggen binnen enkele minuutjes op (tegenwoordig bestaan er erg makkelijke kettingen), zoals gezegd een comfie wagen dus geen pootpijntjes, slecht weer is zeer uitzonderlijk, ik eet geen snelwegeten (wie eet er nu 's nachts?), vroeg opstaan doe ik 365/365.

Verder vertrek ik lekker voor de deur, aankomen idem, hoef ik op niemand beroep te doen om me in één of ander station naar een tijdrovende aansluiting te haasten (als die al komt en als ik intussen niet beroofd ben), kan ik al mijn spulletjes meenemen (doorgaans 1 grote tas, 1 kleine tas, 1 skischoentas, 1 skitas, 1 tas met wandelschoenen) zonder me een hernia te zeulen, hoef ik niks te huren, ben ik ter plaatse lekker mobiel, hou ik van (nachtelijk) autorijden heb ik geen last van stakingen en nog minder van medereizigers.

On topic: mooi actie!

timtim88 op 19 sep 2023 09:29

Dit ben ik helemaal met je eens, hoe meer zielen op de trein hoe meer vreugde op de autobahn en 't is nog goed voor het milieu zeggen ze. :)

bartvwg op 20 sep 2023 14:46

prettig om te lezen en nog eens 100% correct ;)

Plaats een reactie