Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Nieuwe stoeltjeslift naar het hoogste punt in Ski Juwel

Henri op 11 september 2022· 9 reacties

Nieuwe Hornbahn 2000 in Ski Juwel Wildschönau Alpbachtal (skijuwel.com)
Nieuwe Hornbahn 2000 in Ski Juwel Wildschönau Alpbachtal (skijuwel.com)

In het Tiroolse skigebied Ski Juwel wordt aan de kant van het Alpbachtal dit jaar de Hornlift 2000 vervangen. De oude lift is na ruim 7 miljoen wintersporters te hebben vervoerd met pensioen gegaan en inmiddels afgebroken. Een gloednieuwe 6-persoons stoeltjeslift komt ervoor in de plaats. Vanaf aankomende winter sta je dus voortaan sneller op het hoogste punt van het skigebied.

Nieuwe 6-persoons stoeltjeslift en blauwe piste

Met name bij verse sneeuw is de sector rondom de Hornlift in het Alpbachtal mateloos populair. Off-pisteskiërs kunnen hier hun hart ophalen op de schitterende poederhellingen, maar ook gevorderde pisteskiërs komen aan hun trekken op de uitdagende rode en zwarte pistes die bij deze lift liggen. De oude 4-zitter had door deze populariteit op mooie (poeder)dagen geregeld capaciteitsproblemen. Eigenlijk stond het project daarom al langer gepland, maar corona gooide helaas roet in het eten.

Hornlift Ski Juwel
De oude Hornlift in Ski-Juwel

Deze zomer wordt er dus eindelijk een nieuwe 6-persoons stoeltjeslift gebouwd. Met een capaciteit van 2600 personen per uur zullen lange wachtrijen niet meer voorkomen. De nieuwe 6-persoons stoeltjeslift is volledig uitgerust met alle moderne snufjes zoals kap en stoelverwarming. Met een snelheid van 5 meter per seconde sta je voortaan in een kleine 4 minuten boven. Daarbij overbrugt de stoeltjeslift bijna 400 hoogtemeters.

Aangezien de capaciteit door de nieuwe stoeltjeslift sterk zal worden verbeterd, zijn in de zomer van 2021 al maatregelen getroffen om het gebied rond de Hornbahn toegankelijker te maken voor skiërs van alle niveaus. Sinds het begin van het afgelopen winterseizoen 2021/2022 beschikt het terrein onder de Hornlift over een nieuwe blauwe piste (nr. 58). Ook ligt het dalstation van de nieuwe stoeltjeslift iets lager dan zijn voorganger, waardoor de toegang via de rode 56 en 57 wordt verbeterd en je dus minder hoeft te prikken.

Geen uitbreiding maar vervanging

De nieuwe stoeltjeslift is geen uitbreiding van het skigebied, maar een ‘simpele’ vervanging van een verouderde lift. Deze liftvervanging past dus goed in de visie van het skigebied om na de verbinding in 2012 niet meer te focussen op expansie van het skiterrein maar juist de kwaliteit van het aanbod te verbeteren. Na de bouw van de Gmahbahn in 2014 en de Schatzbergbahn aan de kant van Wildschönau in 2017 volgt deze zomer dus een derde liftvervanging. Voor de nieuwe Hornbahn wordt er in totaal ruim 10 miljoen euro geïnvesteerd. Liftfabrikant Leitner zal de stoeltjeslift bouwen. Precies voor de start van het aankomende winterseizoen zal de lift klaar zijn.

Nieuwe Hornbahn en blauwe piste
Nieuwe Hornbahn en blauwe piste

Top of Alpbachtal

De stoeltjeslift brengt je naar het hoogste punt van Ski Juwel net onder de top van de Wiedersberger Horn. Aan de Wildschönau kant gaat de hoogste lift, de Gipfelbahn, tot bijna 1900 meter, maar aan de kant van het Alpbachtal brengt de nieuwe stoeltjeslift je comfortabel naar een hoogte van 2030 meter. Het bergstation ligt, zoals zijn voorganger, vlakbij de Horn Alm (restaurant).

Om dit hoogste punt net boven de magische 2000-grens beter te verkopen krijgt het de naam “Top of Alpbachtal”. Een uitzichttoren en -platform met een mooi panorama naar het Alpbachtal, het Zillertal en de omringende bergwereld is gepland. Het architectenbureau Snøhetta zal verantwoordelijk zijn voor de architectuur van de geplande gebouwen. Verdere details zijn nog niet gepubliceerd, maar Reinhard Wieser, de bedrijfsleider van de Alpbacher Bergbahnen laat weten dat er extra nadruk ligt op een duurzame en efficiënte uitvoering.

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Mooi een nieuwe lift daar. Ben twee keer in de voorjaarsvakantie in Ski Jewel geweest, waren twee mooie vakanties. De drukte bij die lift herinner ik me eigenlijk niet eens zo. Maar je moet mee als skigebied :-)

Peter Pos

Een van de leukste verrassingen qua skigebied. Lijkt groter dan de skimap aangeeft.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 11 sep 2022 13:21

May the ski force be with you !!

Hoi Henri,

komt er nog een overzicht van alle nieuwe liften per land. Ik vond dat altijd leuk om te lezen

Super! Goede investering voor dit gebied. Ik kom er zeker nog terug.

@Gast_9317 jazeker!

Goede verbetering, die lift daar was inderdaad verouderd. Skiroute 66 is onder goede omstandigheden overigens fantastisch.

@Henri
“Ook ligt het dalstation van de nieuwe stoeltjeslift iets lager dan zijn voorganger, waardoor de toegang via de blauwe 52 wordt verbeterd en je dus minder hoeft te prikken.”
Huh? De 52 is de route terug (nouja ook heen, maar dan is het geen issue want dan zit je zeer ruim boven de lift), denk dat je de pistes 56 en 57 bedoelt want daarvandaan moest je altijd een stukje omhoog naar de Hornlift. En daarom heb ik die nog nooit gedaan, want het alternatief skiroute 66 is onderin een heel lang plat stuk.

Maar goed, een hele verbetering want dit was toch wel een enorme bottleneck als het wat drukker was.

*bericht bewerkt door PaulPalmpje op 23 nov 2022 17:07

@PaulPalmpje klopt! Dat moet inderdaad de verbinding van de rode 56 en 57 zijn in plaats van de blauwe 52. Thanks!

@Henri
“Ook ligt het dalstation van de nieuwe stoeltjeslift iets lager dan zijn voorganger, waardoor de toegang via de blauwe 52 wordt verbeterd en je dus minder hoeft te prikken.”
Huh? De 52 is de route terug (nouja ook heen, maar dan is het geen issue want dan zit je zeer ruim boven de lift), denk dat je de pistes 56 en 57 bedoelt want daarvandaan moest je altijd een stukje omhoog naar de Hornlift. En daarom heb ik die nog nooit gedaan, want het alternatief skiroute 66 is onderin een heel lang plat stuk.

Maar goed, een hele verbetering want dit was toch wel een enorme bottleneck als het wat drukker was.

PaulPalmpje op 23 nov 2022 17:06

Ja, dat was altijd een vervelend punt. Sowieso het relatief smalle pad wat vanaf deze pistes naar de lift loopt. Of is dat misschien ook iets verbreed als onderdeel van de aanpak?

52 blijft waarschijnlijk helaas net zo vlak als ie was. :/ Wij gingen snel de oude vierzitter naast de rode piste in, niet nog dat lange vlakke stuk blauw door naar de Kafner Ast Hütte.

Plaats een reactie